Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

A marketing információs rendszer
I. előadás.
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Energia a középpontban
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Fogyasztás- szociológia 2008 ősz 1-2. előadás Janky Béla.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Készítette: Unyatyinszki Csaba
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Nagy Gábor MF01-M2.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
1.előadás A makroökonómia tudománya. A makroökonómia mutatói.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Környezetértékelési módszerek
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Minőség 2012 – minőségbiztosítás a jövő szállodáiban Dr. Juhász László PhD BGF – KVIFK – Turizmus Intézet - Docens 1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja.
Készítette: Magyar Orsolya
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Operációkutatás eredete
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Erőforrások Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Mediátor képzés Kártérítés.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Alapsokaság (populáció)
Alapfogalmak.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Pszichológiai Ismeretek
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
I. előadás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
A fenntartható fejlődés
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Minőségbiztosítási ismeretek
Kutatásmódszertani dilemmák
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Marketing információs
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
A reklám centruma.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Operációkutatás I. 1. előadás
Kereszt vagy beágyazott? Rögzített vagy véletlen?
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC

A kutatás eredményeink értékelés 12. előadás lecke

Primer kutatások, Tudományos módszerek jósága, Az eredmények hasznosságának dimenziói 23. lecke

Bevezetés Manapság egyre gyakrabban felmerül a kérdés, hogy mit éri meg kutatni. A kutatások között három kutatási irányt különböztetünk meg: –Primer kutatás: „kutatunk valamit, hátha jó lesz valamire” –Szekunder kutatás: a primer kutatás eredményeit felhasználja az alkalmazott kutatás megkezdéséhez –Alkalmazott kutatás: valamilyen vizsgálatot végzünk, amelyet azonnal a gyakorlatban lehet alkalmazni Az utolsó két kutatást nem kell magyarázni, hogy megéri vagy sem, a primer viszont némi magyarázatra szorul.

Miért van szükségünk primer kutatásokra? A primer kutatás egy ismeret alkotó ill. feltáró kutatás. Két típusa van: –Ismeretfeltáró, megismerő –Ismeretképző, kreatív Bármilyen kutatásról beszélünk legyen az szekunder vagy alkalmazott kutatás mindennek a kiinduló alapja a primer kutatás lesz. Azonban attól függően, hogy mikor tudjuk annak eredményeit hasznosítani különbségeket kell tennünk. Annak eldöntésére, hogy mire is alkalmas a primer kutatás előtte konkretizálni kell néhány fogalmat a primer kutatással kapcsolatban.

Primer kutatás adatszerzése Az adatok szerzésének többféle módja lehet: –Megfigyelés: amikor valamely folyamatot csak megfigyelünk, de annak kimenetelébe nem avatkozunk bele. –Kísérletes: amikor valamely folyamatot előre megtervezünk, annak fő paramétereit előre egy adott állapotba beállítjuk, vagyis mesterségesen szabályozzuk, amellyel úgynevezett kezeléseket hozunk létre. A kettő között a fő különbség, hogy a kísérlet egy adott állapotot céloz meg, kontrolált a végkifejlet, míg a megfigyelés sokkal variábilisabb lehet.

Tudományos primer kutatás Tudományos primer kutatásról abban az esetben beszélhetünk, ha: –Ok-okozati feltevést állítunk fel –A hipotézist valamilyen módon ellenőrizzük –Az eredményekből következtetést vonunk le amely alapján az eredeti hipotézisünket vagy elfogadjuk, elvetjük vagy átalakítjuk A folyamat során döntést hozunk két ellentétes feltevés igazságtartalmáról. A legfőbb tulajdonsága, hogy valamilyen magyarázattal szolgálunk a folyamatokra.

Empirikus primer kutatás Az empirikus kutatás során előzetes hipotézis felállítása nélkül megfigyeléseket, kísérleteket végzünk. Mikor alkalmazzuk? Például: –Kukorica fajták szárazságtűrését vizsgáljuk: konkrét kísérletet végzünk –Gyógyszerek tesztelését végezzük: sokszor a legnagyobb mennyiségű munkát csak számítógépen kivitelezzük. –A társadalmi kutatások is az empirikus kutatás körébe tartoznak.

Primer kutatás szélessége Eset módszer: amely csak egy vagy néhány esetet von be sokoldalú kritikus vizsgálatba. –Miért alkalmazzuk? –A korlátozott lehetőségek miatt. Például: orvostudomány Statisztikai adat-felvételezés: nagyon sok esetet vizsgál, de nem vizsgálja minden esetnek a legapróbb részletét. –Hol alkalmazzuk? –Társadalom tudományokban Az, hogy melyik módszert alkalmazzuk sokszor a gazdaságosság fogja eldönteni.

Miért jó a tudományos módszer? A gyakorlati életben próbáljunk meg tudományos módszert alkalmazni, amennyiben az idő, valamint a pénz engedi. Számos előnye van: –Az egyik eredmény előidézője a második eredménynek, mert követik egymást. –Különbözés során, ha az egyik eredmény elmarad, a másik is elmarad, következményről beszélhetünk. –Konkommitancia, azaz az ok növekedésével nő az okozat is. –Kizárásos módszerek: ha mindegyik hipotézist kizártuk, mert hamisnak bizonyult, akkor kialakítható egy következő is.

Az eredmények hasznosságának dimenziói A kutatás hasznosságának előfeltétele, hogy annak eredményeit valamilyen célra hasznosítsák. A hasznosítás szintje és módja is eltérő, ezért a haszon értelmezése is az. A tudomány egyes szintjei egymást kiegészítők, de igen eltérő lehet a hasznosítás célja. Az egyes tudományok rendkívül átfogóak lehetnek, amely értelmében egyes tudományos eredményt felhasználhatunk például minőség ellenőrzésre, vagy azzal párhuzamosan oktatásra és orvosi felhasználásra is.

Kutatások hasznosítási szintjei Kísérletügy (részben hatóság ügy): tényfeltáró kísérletek tartoznak ide. Például gépek, munkavédelmi ellenőrzése, gyógyszer engedélyeztetése. Ismeretalkotó és adaptáló, részben diszciplináris kutatás: a kísérletekből származó eltéréseket magyarázza. Például: bio üzemanyagok alkalmazási lehetőségei Szakterületen belüli alapkutatások: különböző anyagok például fiziológiai hatásainak a tisztázása, vagy elméleti orvostudományi kutatások kivitelezése. Rendkívül költséges folyamat lehet.

A szakterületek számára más intézmények által végzett alap és fejlesztő kutatások: fejlett laboratóriumi személyzet, valamint felszereltséget igényel. Például az ipari gyógyszer és fejlesztéskutatás sorolható ide. A más irányú általános alapkutatások, szakterületen alkalmazható eredményei: alapkutatások eredményeinek adaptálása sorolható ide. Általában irodalmi kutatásokon keresztül valósulhatnak meg. Például ide tartozhatnak a genetikai vizsgálatok, vagy az elméleti humán biológiai és biokémiai kutatások, vagy a fizikai, mechanikai, anyagtudományi vizsgálatok, fejlesztések.

Párhuzamos kutatás, Gazdasági hasznosság, A hasznosság fogalma, Ökonómiai értékelés hiánya 24. lecke

Párhuzamos felhasználásra példa CT berendezések párhuzamos használata: Elsődlegesen a humángyógyászatban alkalmazzuk. Azonban manapság egyre inkább elterjedtebb az alternatív hasznosíthatósága is. Felhasználhatjuk például: –kőzetek porozitásának, –régészeti leletek állapotának és eredetének a vizsgálatára is. –Mellette egyre inkább növekszik a CT berendezés minőségbiztosításában játszott szerepe is. Például valós idejű szimulációkat lehet végrehajtani építő anyagok töréstesztjében is.

Gazdasági hasznosság Minden kutatás esetén természetesen a gazdasági hasznosságot is szükséges vizsgálni. Sok tudományágban ez egyértelmű például a mezőgazdaságban, műszaki, kémiai, közgazdasági kutatásokban, azonban vannak olyan tudományágak is amiben nem. Ilyen például a történelem és az irodalom, amely kulturális haszon formájában jelenik meg. Ettől sokkal elvontabb lehet a filozófia és a matematika, amelyek a többi tudományt alátámasztva hasznosulnak.

Az ember sok esetben amikor értékről beszél nagyon sokszor valamilyen árat képzel mögé. Ezt azonban nem minden esetben tehetjük meg. Ezeket a közvetlen gazdasági haszontól távolabb eső értékeket mondhatnánk közvetett hasznosságnak. A közvetlen hasznosítás az ismeretanyag folyamatos növelésében játszik szerepet, míg a közvetett hasznosságok esetében, más tudományszakoknak jelenthet előnyös hasznosítást. Például egy biológiai vizsgálat esetén az egyes kezelések különbözőségének eldöntésére a statisztikát hívja segítségül.

Hasznosság fogalmának értelmezése A magyarban a haszon nemcsak a hasznosítás, hanem a haszonhatás, hasznosság és használat szavak közeli rokonai. A hasznosság értelmezését megnehezíti, hogy a vásárló megítélése is nagyban hozzájárul. Vagyis ide beletartozik, a fogyasztó munkaráfordítása, valamint egyéb áldozat is. Ezeket sokszor pénzben nem akarjuk és ha akarnánk se tudnánk kifejezni. Az egyén szemszögéből egy nagyfokú szubjektivitás terheli a végső árat. Összefoglalva a hasznosság és a ráfordítás együttes becslésére kell törekednünk.

A hasznosságot egyértelműen meghatározza az emberi szükséglet. Azonban az emberi szükségletek mindig az alapvető kielégítettségtől függnek, vagyis időben mindig változnak. Másik probléma lehet, hogy minden ember különbözik. Ennélfogva személyenként változik a kielégítettség mértéke. Ezért a közgazdászok nem tekintik alkalmasnak a kielégítést a hasznosság mérésére, viszont az elválaszthatatlan és nélkülözhetetlen a kutatási eredmények vagy a termékfejlesztő marketing értékelése szempontjából.

A hasznosság társadalom-lélektani perifériái Az előzőekben leírtak szerint a vásárló valóságos piaci döntése, szubjektív lélektani elemekkel van átszőve. Megkülönböztethetünk: Alaphasznosságot: amely a termék fő hasznosítását meghatározó paraméterekkel jellemezhető, általában egzakt, mérhető tárgyi valóság. Objektív tartalommal rendelkezik, vagyis sok ember gondolhatja ugyanazt. Kiegészítő hasznosság: lehet objektív tartalma, sőt mérhető is, azonban a legfőbb tulajdonsága a szubjektivitás. 4 típusa különböztethető meg.

Kiegészítő hasznosság típusai Kényelem jellegűek: amik valósak és majdnemhogy objektívek Presztízs jellegűek: imaginatívek és objektívek egyben. Élvezeti jellegűek: bár valósak, de szubjektív személyi ízlés szerint eltérőek, így nehezen általánosíthatók Öröm jellegűek: imaginatívek és mint ugyancsak ízléstől is függő szubjektívek, de könnyebben általánosíthatóek, mint az előző.

A hasznosságbecslés lehetőségei A hasznosságszámítás korlátai és lehetőségei: Csak közelálló termékek hasznosságát mérhetjük össze. A hasznosságot csak relatív formában az összehasonlított termékek között fejezzük ki. Mivel relatív formáról van szó, ezért dimenzió nélküli fogalmakról kell beszélnünk. Tulajdonságonként végezzük, mert csak azokat változtathatjuk. Az összehasonlított termékek költségét is arányszámmal kell kifejezni, hogy az a haszonarányossághoz viszonyítható legyen. Mindezek az ökonómia tárgykörébe tartoznak

Ökonómiai értékelés hiányai A kutatási eredményeinkkel ellentétben a munkánk gazdasági haszna nem azonnal, hanem késleltetve jelenik meg pontoson. Azonban erre sokszor nincs elég időnk, vagyis kényszerűségből előre kell becsülnünk, amely a primer kutatásunkat átértelmezi és szekunder kutatásnak is tekinthetjük. Az ökonómiai értékelés legfőbb hibája, hogy először csak becsülni tudunk, mivel nincs lehetőség és idő a pontos piaci visszajelzésekre.

A kutatás gazdasági értékének számítása heurisztikus Számszerű megoldásai csak megközelítő pontosságú becslések Becslésekről van szó, amelyek előre jelzőek A bonyolult valóságot próbálja meg bemutatni, tehát a megismerhető részekből próbál az egészre következtetni, parciális értékelést kell alkalmaznia. Módszerek gondolkodásmódja analitikus és szintetizáló; konvergensen célra törő, de ugyanakkor divergensen változatokat felvető.

Köszönöm a figyelmüket!