Menedzser feladatai döntés (információ birtokában) komplex szemléletmód – rendszerszemlélet információ tőke nyersanyag.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
DTFSZTIR Diszkrét termelési folyamatok számítógépes tervezése
Advertisements

SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR AUTO- SZŰRŐ FEJLESZTÉSE TÁBLÁZAT ALAPÚ JELENTÉSEK UTÓLAGOS, BÖNGÉSZŐN BELÜLI TOVÁBB- FELDOLGOZÁSÁRA.
Az üzleti informatika alapismeretei
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 25. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS,
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Fekvőbeteg adatbázis szervezés GyógyinfokPirisa Levente.
A projektmenedzsment fogalma
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
2. Az információ fontossága, az információs rendszerek
3. Az információs rendszerek típusai
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Információs rendszerek Rövid áttekintés
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Családi vállalkozás.
A CAD/CAM modellezés alapjai
Üzleti intelligencia Kecskemét 2007 ősz. BI Business Intelligence Üzleti Intelligencia Bevételnövelő és költségcsökkentő lehetőségek feltárása, döntéstámogatás.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A marketing új dimenziója: a geomarketing Kovács András főiskolai tanársegéd Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
VezIR 2. előadás Rendszerelmélet. Rendszer Egymással kapcsolatban levő elemek halmaza Kölcsönhatásban levő egységek, amelyeket relációk kapcsolnak össze.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Adatbázisrendszerek világa
Adatbázisrendszerek jövője
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
 mesterséges intelligencián alapuló szoftver rendszer  a felhasználó által szolgáltatott adatok alapján képes viszonylag bonyolult problémákat megoldani,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben

Az információrendszerek kialakulása
A szoftver, szoftvertípusok
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Adamkó Attila UML2 Adamkó Attila
INFORMATIKA 3. előadás.
Vállalati modellek 2007.
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
AZ ON-LINE ELEMZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE A MEZŐGAZDASÁGI VÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA Pisartsov Andrei Nik.
Vállalkozásmenedzsment I.
Mi a logisztikai szimuláció? Egy logisztikai rendszer szereplői... Gyártás Raktározás Rendelés.
A szoftver mint komplex rendszer A fejlesztési módszertanok általános céljai: Összetett problémák kezelhetővé tétele A fejlesztési és megtérülési jellemzők.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Operációkutatás I. 1. előadás
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
A könyvtári integrált rendszerek statisztikai moduljának használata
INFORMÁCIÓ MENEDZSMENT
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Kérdések a második zh-hoz
Operációs rendszerek.
MRP számítás.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Menedzser feladatai döntés (információ birtokában) komplex szemléletmód – rendszerszemlélet információ tőke nyersanyag

Rendszer fogalma A rendszer egy bizonyos határon belül valamilyen cél érdekében együttműködő elemek halmaza. R VV

Rendszerek statikus leírása Elem, részrendszer, interfész, környezet

Rendszerek dinamikus leírása

Rendszer Input - Output

Rendszer vezérlése Ashby tv.: Egy rendszer vezérléséhez szükséges, hogy minden lehetséges rendszerállapothoz tartozzon egy vezérlési eljárás

Rendszer-kategóriák zárt - nyílt –entrópia statikus – dinamikus passzívan működő – célratörő határozott - határozatlan

Rendszer-szemlélet komplex szemléletmód részekre bontás – problémák egyszerűsítése absztrakt megközelítés - általánosítás hasonló tulajdonság – hasonló „kezelésmód” közérthető leírásmód – könnyű kommunikáció hangsúlyozza –részek együttműködésének jelentőségét –rendszer és környezetének kapcsolatát –visszacsatolás jelentőségét

Határozatlan rendszerek határozatlanságának csökkentése szervezés – egyszeri beavatkozás irányítás – folyamatos beavatkozás –izoláció –szabályozás –vezérlés

Átmeneti függvények

Jellegfüggvény

Információs rendszer Fizikai rendszer Információs rendszer

IS – történet 1950-es, 1960-as évek: EDP  TPS 1960-as évek közepe: MIS 1970-es évek: DSS, OAS 1980-as évek: EIS, ES 1990-es évektől: integrációs és stratégiai szerep

Vállalati funkcionális területek Marketing alrendszer –on-line tranzakciók; piackutatás; eladások elemzése, tervezése Gyártási alrendszer –raktárkezelés; termelés-ütemezés; költségbecslés; minőség-ellenőrzés; számítógéppel segített … Könyvelési alrendszer –Vevői, szállítói számlák kezelése; naplófőkönyv; bérszámfejtés Pénzügyi alrendszer –pénzügyi tervezés, előrejelzés, ellenőrzés; készpénz- és hitelgazdálkodás Emberi erőforrások alrendszer –Munkaerő-tervezés; személyes adatok nyilvántartása; munkaerő-ráfordítások elemzése, tervezése; továbbképzések szervezése

TPS = Transaction Processing System = Tranzakció feldolgozó rendszer Adatok bevitele manuális automatikus Adatok feldolgozás batch real-time Adatbázisok karbantartása „naprakészség” Jelentések készítése rendszeres, szabványos ellenőrző listák Lekérdezések feldolgozása előre definiált ablakok lekérdező nyelvek (SQL)

MIS = Management Information System = Vezetői információs rendszer Rendszeres jelentések Kivételes esetek jelzése speciális esemény normálistól eltérő lefolyás Igény szerinti jelentések Esetenkénti lekérdezések

MIS Alkalmas –strukturált problémák kezelésére –nagy mennyiségű adat kezelésére –illeszkedik a vállalati struktúrához Nem alkalmas –nem strukturált problémák kezelésére –stratégiai szint információs igényeinek kielégítésére

DSS = Decision Support System Számítógépeseljárások adatbázisok döntési modellek interaktivitás Vezetőítélőképessége Cél: döntés minőségének javítása Felhasználóbarát, rugalmas DSS

DSS a döntési folyamatban 1.Feladat-meghatározás adatbázis-lekérdezés 2.Tervezés statisztikai modellezés szimuláció pénzügyi tervezés kockázat-elemzés 3.Választás „mi lenne, ha…” érzékenységvizsgálat célkeresés optimum-keresés 4.Megvalósítás adatbázis-lekérdezés

Táblázatkezelő – limitált DSS generátor Közismertség Kommunikáció ikonok, menük Adatbázis-kezelés Modellépítés adatok és adatok közötti összefüggések meg-adása; aritmetikai, statisztikai, logikai, pénzügyi függvények; célérték-keresés; esetvizsgáló stb.

GDSS = Group Decision Support System Döntés: csoportmunka – döntési szoba Kommunikáció! jobb kommunikáció = jobb döntés Egy időben – egy helyen hálózatba kötött személyi számítógépek Egy időben – különböző helyeken távkonferencia (audió, videó) Különböző időben – azonos helyen Egymás adatainak elérése Különböző időben – különböző helyeken , hirdetőtáblák

EIS = Executive Information System Felső szintű vezetők részére tömör, összegzett információ „mélyfúrás” lehetősége eltérések kiemelése interaktív használat lehetősége „prezentációs” jellegű kimenet gyors válaszok, rövid válaszidő adatvédelem (bizalmas információk!) múlt – jelen – jövő (modellezés)

ES = Expert System Döntési javaslatot ad strukturálatlan vagy félig strukturált döntésekhez Részei: Fejlesztő gép Felhasználói interfész Tudásbázis Munkamemória Következtető gép

ES típusai Szabály alapú szakértői rendszerek –ha..., akkor Keret alapú szakértői rendszerek –hierarchikus ill. hálós szabályok Objektum alapú szakértői rendszerek –objektumok viselkedését is Eset alapú szakértői rendszerek –példák, gyakorlati tapasztalatok

ES előnyei humán erőforrás helyettesítése pontosabb, következetesebb több szakértő véleményét egyesíti szélsőséges körülmények között is gyors könnyen integrálható más rendszerekbe döntési folyamat áttekinthető

ES hiányosságai Tudása állandó szűk látókör „józan paraszti ész” hiánya létrehozásuk, karbantartásuk drága nehéz az emberi döntéseket lefordítani tesztelése nehéz szerény kommunikációs képesség túlértékelés – csalódás

ES kontra DSS Mindkettő speciális problémákat old meg Probléma megoldá- sához ajánl segít- séget Magyarázza a meg- oldást Szimbolikus, szöve- ges adatokkal dol- gozik Nagy mennyiségű adat feldolgozásá- ban segít Úgy dolgozik, ahogy a menedzser elkép- zeli Numerikus adatokkal dolgozik

Információs rendszerek TPSMISDSSGDSSESEISESS

Információs rendszerek szerepkörei Automaták Vezetői döntéstámogatás eszközei Stratégiai fegyver Üzleti folyamatok katalizátorai Szervezeti memória Szervezeti hatalom forrásai Panoptikon Önálló organizmus