„Eltérő utak a sikeres élethez „Eltérő utak a sikeres élethez!” A Miskolci Egyetem társadalmi, gazdasági szerepének fejlesztése, különös tekintettel a duális képzési típusú megoldásokra 2014 - 2015 TÁMOP-4.1.1.F-13/1-2013-0010 Miskolci Egyetem (Főpályázó), Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit Kft. (Konzorciumi partner)
„A GYAKORLAT A LEGJOBB TANÍTÓMESTER!” „A TUDÁS A LEGJOBB TANACSADÓ!”
kettős színterű képzés (oktatási intézmény – üzem, iroda), kiegészítő jellegű kompetenciákat fejlesztenek, explicit és tacit tudás arányos fejlesztése, alternatív képzési forma DUÁLIS KÉPZÉS 2014.05.03. SzaD'2014
TUDÁS – TUDÁSÁTALAKíTÁS by NONAKA Hallgatólagos tudás Explicit tudás SZOCIALIZÁCIÓ (szakképzés) EXTERNALIZÁCIÓ (tantermi oktatás) Átalakulás indító pozíciója Explicit tudás INTERNALIZÁCIÓ (szakmai gyakorlat) KOMBINÁCIÓ (kutató munka) Átalakulás iránya
DUÁLIS KÉPZÉS GYÖKEREI céhek és iparos testületek életpályát követő képzési rendszerei népiskolai képzésre épülő közép- és felsőfokú tanulmányok struktúrája („community college” – USA; szakképzés – DE, AU) modern többfokozatú képzési rendszerek (Bologna) DUÁLIS KÉPZÉS GYÖKEREI 2014.05.03. SzaD'2014
FUNKCIONÁLIS: munkamegosztás az oktatási folyamatban TUDÁS SZINTEK: akadémiai és vállalati szintek egyesítése IRÁNYÍTÁS: szakmai ellenőrzés diverzifikálása FINANSZÍROZÁS: forrásbevonás – költségmeg- osztás ÉRDEKELTSÉG MEGTEREMTÉSE: anyagi – erkölcsi ösztönzés, pályaorientáció TÉRBENI: előadó terem – munkakörnyezet IDŐBENI: tanéven belüli hosszabb tanulmányi időszak A DUALITÁS DIMENZIÓI 2014.05.03. SzaD'2014
A DUÁLIS KÉPZÉS POTENCIÁLIS HOZADÉKA 01 BEFEKTETÉS A JÖVŐ NEMZEDÉKÉBE: vállalkozások hozzájárulása a szakemberképzés költségeihez GYAKORLATORIENTÁLT OKTATÁS: gyorsabb munkahelyi integráció SZAKÉRTELEM MINDENKINEK: képzési szintenként differenciált kompetenciák kialakítása SOKSZÍNŰ SZAKKÉPZÉSI PIAC: a kereslet – kínálat által mozgatott piaci mechanizmusok beépülése a képzés rendszereibe SZABÁLYOZOTT KERETEK A SZAKKÉPZÉS MINDEN SZINTJÉN: oktatói és tárgyi alkalmasság minősítésének szabályozottsága A DUÁLIS KÉPZÉS POTENCIÁLIS HOZADÉKA 01 2014.05.03. SzaD'2014
A DUÁLIS KÉPZÉS POTENCIÁLIS HOZADÉKA 02 ELISMERT SZAKMÁK MEGERŐSÍTÉSE: egységes minőségi szint biztosítása KÉTOLDALÚ VONZERŐ: a képzésbe bekapcsolódó vállalatok és a tanulók oldalán kialakuló kölcsönös előnyök révén LÉPÉSTARTÁS A MODERNIZÁCIÓ KIHÍVÁSAIVAL: a technikai és a módszertani megújulás folyamatos TOVÁBBKÉPZÉSI BÁZISOK: a megújító képzések lehetőségei is kialakulnak KOOPERATÍV TANULÁSI HÁLÓZATOK: a társadalmi munkamegosztás szereplőinek együttműködése erősödik A DUÁLIS KÉPZÉS POTENCIÁLIS HOZADÉKA 02 2014.05.03. SzaD'2014
A DUÁLIS KÉPZÉS POTENCIÁLIS HÁTRÁNYAI TÚLZOTT SPECIALIZÁCIÓ: a gyakorlati képzés egyedi cégspecializációt eredményezhet KÉPZÉSIDEGEN FELADATOK: a képzés terhére végzett álfeladatok KÉPZÉSI HELYEK KÖZÖTTI TÚLZOTT DIFFERENCIÁLÓDÁS: a vállalatok közötti (finanszírozási képesség, szervezettség, technológiai szint) különbségek begyűrűzése FLEXIBILIS TUDÁS HÁTTÉRBE SZORULÁSA: mobilitási potenciál beszűkülése KORAI VÁLSZTÁS MIATTI PÁLYAELHA- GYÁS: kiábrándulás, készségek átalakulása, motivációs változások A DUÁLIS KÉPZÉS POTENCIÁLIS HÁTRÁNYAI 2014.05.03. SzaD'2014
Kiemelt szolgáltatásaink Duális képzési portál működtetése Pályaorientációs szolgálat működtetése Tehetséggondozási programok fenntartása Felzárkóztatási programok indítása DUÁLIS képzési pilot-programok megvalósítása Mentor programok kezdeményezése Egyetemi-Vállalkozói Charta megkötése és hálózat működtetése Kiemelt szolgáltatásaink 2014.05.03. SzaD'2014
ÖSSZEFOGLALÓ ADATOK Kedvezményezett: Miskolci Egyetem Megítélt támogatás: 420.298.930,- Ft Miskolci Egyetem (főpályázó): 297.781.030,- Ft (konzorciumi partner): B.-A.-Z. Megyei Területfejlesztési Ügynökség Közhasznú Non-profit Kft. Támogatás intenzitása: 100 % Támogatás időtartama: 20 hónap (2015. 09. 30.) Projektmenedzsment, kapcsolattartás Projektmenedzser: dr. Szakály Dezső Projektasszisztens: Bárdosné dr. Soós Viktória Szakmai vezető: Veresné dr. Somosi Marianna Szakmai vezető asszisztense: Illés Balázs Pénzügyi vezető: Varga Beatrix Pénzügyi asszisztens: Kerékgyártóné Petró Anita Projekt menedzsment iroda: E/7. ép. 6. emelet Érintett oktatók + alkalmazottak köre: cca. 100 fő
Indikátor megnevezése Az adatforrás megnevezése INDIKÁTOROK Kapcsolódó cél Indikátor megnevezése Mérték egység Kiindulá- si érték Célérték Céldátum Az adatforrás megnevezése Kimenet indikátorok Piaci szereplőkkel való közös képzési tartományok kifejlesztése Képzésben résztvevő képzők száma fő 150 A projekt fizikai befejezése Jelenléti ív A munka-erőpiaci igényekhez igazodó pályaorientáció a hallgatói szolgáltatások komplexitásának kiterjesztése Pályaorientációs tevékenységgel elért középiskolai diákok száma 1560 Olyan képzési rendszer, amely biztosítja a hallgatók számára a gyakorlati tapasztalatra épülő, önálló részterületi képzettség megszerzését Kialakított képzési modulokhoz tartozó tananyagok száma (címek). db 18 Pályázói adatközlés, továbbá elkészült tananyagok Eredmény indikátorok Együttműködési megállapodással rendelkező gyakorlati képzőhelyek száma Megvalósít hatósági tanulmány ban bemutatni 30 Együttműkö- dési nyilatkozat Megvalósításba bevont gazdasági szereplők száma 10 Együttműkö- dési megállapodás