Az ökomobilitás, és azon belül a kerékpáros közlekedés támogatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
Advertisements

GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Aktuális pályázati lehetőségek
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
„Első munkahely garancia” központi munkaerő-piaci program Munkáltatói Fórum március Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ.
Béren kívüli jutatások 2012 IVSZ Badak Béla okl.könyvvizsgáló
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
SZJA PÉLDÁK ADÓJÓVÁÍRÁS
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
TDM Szakmai Nap november 21.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Tóth Judit Kerékpáros Magyarország Szövetség évi pályázatok.
ADÓZÁS © A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK 2008-TÓL dr. Laáb Ágnes BME Pénzügyek Tanszék egyetemi docens elérhetőség: telefon: ,
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Birgit Reiter-Braunwieser ABA-Invest in Austria Sopron, Februar.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Béren kívüli juttatások Adókedvezmények Adóelőleg Ingatlan.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Cafeteria 2011 Dr. Orbán Ildikó.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
ADÓ Adótörvény változások 2006/2007 Demetrovics Gergely, szenior menedzser február 2.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
Virág Álmos tudományos munkatárs A vállalati felmérések eredményei /Ergebnisse der EMAH- Untersuchungen in Ungarn.
A kerékpáros nemzet: jó példák Hollandiából Virág Álmos tudományos munkatárs.
9. Partnerség, érdekérvényesítés, kormányzati-közösségi kapcsolatok.
A kerékpáros turizmus előnye, haszna közvetlen EU-s támogatások, EuroVelo-hálózat Balatonkenese, Csikai Mária
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Vállalkozási környezet Ausztriában GYSMKIK Győr, május 5. Külgazdasági és Külügyminisztérium Mautner Márk külgazdasági attasé, Magyar Nagykövetség,
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Növekedési Hitelprogram – a második szakasz eredményei Pulai György Hitelösztönzők főosztály vezetője január 14. Elemzői.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
Intelligens elektromos kerékpárkölcsönző rendszerek telepítése és üzemeltetése
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Összehasonlító példák
PÉLDÁK.
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
A határtérség.
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Az ökomobilitás, és azon belül a kerékpáros közlekedés támogatása Ausztriában alkalmazott megoldások

Közlekedési mód szempontjából semleges ösztönzők: Job ticket térítés és egyszerű utazási költség-hozzájárulás Az Ausztriában működő cégek alkalmazottaiknak a használt közlekedési eszköztől független munkába járási költségtérítést nyújthatnak . Ez a költségtérítés nem adómentes, de mentes a társadalombiztosítási járuléktól az adott viszonylatban jelentkező közforgalmú közlekedési díj (pl. busz illetve vonatjegy költségei) tekintetében. A konstrukciót összehangolták az ún. ingázói általánnyal is, hiszen azokban a hónapokban amikor Job-ticket térítést vesz igénybe a munkavállaló, ilyen átalány nem vehető igénybe. alternatív lehetőség a munkavállaló utazási költségeihez való egyszerű hozzájárulás. Ennek felső plafonja az adott viszonylatban adott tömegközlekedési díjszabás. Ezt társadalombiztosítási díj nem terheli, a bérrel kapcsolatos adóterhek illetve járulékos költségek igen

Közlekedési mód szempontjából semleges ösztönzők: Job ticket térítés és egyszerű utazási költség-hozzájárulás Magyar gyakorlat: A helyi utazás nem minősül munkába járásnak, így a helyi bérlet árát a munkáltatónak nem kötelessége megtéríteni. Ettől függetlenül a munkáltató dönthet a munkavállaló pénzbeli támogatásáról ebben az esetben is, így viszont a helyi bérlet megtérítése béren kívüli juttatásnak minősül és adóköteles.

Kerékpáros munkába járás támogatása Az ausztriai szabályozás nem biztosít adókedvezményt a munkavállalók számára a céges magánhasználatú kerékpárok után, a munkáltató azonban levonhatja ezek költségét az adózott eredményéből A munkáltatók a gépjárművel megtett utakhoz hasonlóan kerékpárral megtett üzleti célú utak után 0,38 eurós költségtérítést adhatnak. (Ez az összeg magasabb a motorkerékpáros utakra adható 0,24 euró/km térítésnél, ugyanakkor alacsonyabb a gépjárművekre vonatkozó 0,42 eurós térítésnél. Ennek plafonja évente 570 euró évente, ami 1500 kilométernyi útnak felel meg) A céges kerékpárokat magáncélra is lehet használni, ez nem minősül adóköteles természetbeni juttatásnak a munkavállaló számára.

Kerékpáros munkába járás támogatása Amennyiben a kerékpár beszerzése 400 euró alatti költséget jelentett, ez lehetővé teszi az osztrák adójogszabályok szerint annak teljes költségként való leírását már a beszerzés évében. A szabályozás előnye, hogy következetesen, minden évben az adózási szabályok része maradt illetve, hogy többfajta előnyt jelent mind a munkavállalói, mind a munkáltatói oldalon, továbbá csekély adminisztrációs terhet jelent A szabályozás 2011. óta hatályos, vélhetően nagyban hozzájárult az osztrák nagyvárosokban a kerékpáros közlekedés arányának jelentős növekedéséhez. Bécsben 2012-ben 4 millió kerékpáros utat számoltak, ami mintegy 10 százalékos növekedés jelent a 2011. évhez képest A hatályos magyar szabályozás nem ismeri ezt az ösztönző eszközt.

Közforgalmú közlekedés ösztönzése, Job ticket A munkáltatók alkalmazottaik számára a munkahely és lakóhely közti közforgalmú közlekedésének költségeit megtéríthetik. Ezt a munkáltatók költségként levonhatják az adózatlan nyereségükből, ezt a tételt semmilyen bérhez kacsolódó levonás nem terheli. Ez a térítés csak a munkahely és a lakóhely közti szakaszra alkalmazható adómentesen. Hálózati jegy illetve bérlet csak abban az esetben téríthető így, amennyiben szakaszjegy az adott viszonylatban nem vásárolható, vagy a hálózati jegy ára nem haladja meg a kérdéses szakaszra vonatkozó díjat (pl. Bécs) Támogatott szakaszokra nem jár ingázói átalány Magyar gyakorlat: A helyi utazás nem minősül munkába járásnak, így a helyi bérlet árát a munkáltatónak nem kötelessége megtéríteni. Ettől függetlenül a munkáltató dönthet a munkavállaló pénzbeli támogatásáról ebben az esetben is, így viszont a helyi bérlet megtérítése béren kívüli juttatásnak minősül és adóköteles.

Társasági gépjárművel kapcsolatos adózási szabályozás Ausztriában rendkívül magas a cégautók aránya, mely ráadásul tovább emelkedik. 2012-ben a forgalomba helyezett újonnan regisztrált gépjárművek 54,7 százaléka, 2013-ban pedig 60,2 százaléka cégautó volt, ami 5 százalékpontos növekedésnek felel meg egy év alatt

Társasági gépjárművel kapcsolatos adózási szabályozás A cégautók magáncélú használata adóköteles juttatás. A juttatás értékét a gépjármű beszerzési árának havi 1,5%-ában (évi 18%-ában) határozzák meg, melyet havi 720 euróban maximálnak jelenleg. A munkába járás ebben a tekintetben magánhasználatnak minősül. A juttatás részének minősül a munkáltató által biztosított üzemanyag is.

Társasági gépjárművel kapcsolatos adózási szabályozás Magyarország: adómentes természetbeni juttatásnak minősül a kifizető, külföldi székhelyű jogi személy, egyéb szervezet által biztosított személygépkocsi magáncélú használata . A szabályozás cégautó esetén nem tesz különbséget üzleti és magáncélú (pl. munkába járás) között, azt tehát sem munkavállalói, sem munkáltatói oldalon nem terheli plusz adó. A cégautó adót minden olyan esetben be kell fizetni, ha a gépjármű után a vállalkozás költséget, illetve amortizációt számol el. Egy idősebb, de erős autónál akár éves szinten a vételár komoly hányadát, akár felét is elérhetik a vele kapcsolatos adókiadások.

Munkába járáshoz kapcsolódó SZJA kedvezmények Az ausztriai ingázó munkavállalók jövedelmük adóalapját évente 291 euróval csökkentik, amit a munkáltatók automatikusan érvényesítenek a nettó bér megállapításánál Más településen lakók (ingázók), valamint a közforgalmú közlekedést igénybe venni nem tudók ezen felül vehetik igénybe az ingázói átalányt (adólevonásként) Az ingázók az átalányon túlmenően ún. Pendlereuro kedvezményben is részesülhetnek, melyet szintén az adóalapból történő levonással érvényesíthetnek.

1971 és 2001 közt tízévente történt adatfelvétel az ingázók által használt közlekedési mód tekintetében az egyéni motorizált közlekedés csaknem megduplázódott az aktív közlekedési módok (gyaloglás, kerékpározás) valamint a közforgalmú közlekedés aránya visszaesett Gyalog, N.R Gépkocsi, motorkerékpár Közforgalmú közlekedés Kerékpár Egyéb/ismeretlen Forrás: Statistik Austria, 2007

Nagy regionális különbségek Napi kerékpáros ingázók száma, 2001 Forrás: Statistik Austria, 2007

A fenntartható közlekedést tekintve élen járó településeknek számítanak Graz és Innsbruck, de az abszolút számok nagysága miatt a bécsi arány is kiválónak tekinthető európai összehasonlításban. A napi ingázók által használt közlekedési módok aránya és az ingázók száma Ausztriában (Österreich), Bécsben (Wien) és Alsó-Ausztriában (Niederösterreich) 2003 Forrás: Hader, 2005

A kerékpáros utak aránya a 100 A kerékpáros utak aránya a 100.000 lakos feletti osztrák városokban valamint Budapesten, Ljubljanában, Brémában és Győrben Gyaloglás Kerékpár Közforgalmú közlekedés Gépjármű Forrás: TEMS, 2013

A kerékpáros utak aránya Budapest, Szeged, Pécs, Debrecen, Győr és Érd magyar városokban Gyaloglás Kerékpár Közforgalmú közlekedés Gépjármű Forrás: TEMS, 2013

Kerékpáros utak aránya Magyarországon a magyarországi helyzet nem rosszabb az európai átlagnál: a gépjárműhasználat aránya alacsony és a közforgalmú közlekedés használatának és a gyalogos közlekedésnek az aránya kifejezetten átlag feletti (Budapest 47%, Győr 26%). A magyar nagyvárosokban a kerékpáros utak mért relatív aránya rendkívül alacsony, így a kerékpározással kapcsolatos szolgáltatások és ösztönzők rendszerszerű kombinálása a közforgalmú közlekedési szolgáltatásokkal további potenciális javulási lehetőséget rejt magában a gépjárművel megtett utak arányának csökkentése irányában.

Ausztriai ökomobilitást támogató programok Klíma és Energia Alap: E-mobilitási mintaprojektek támogatása E-mobilitási mintarégiók támogatása Intelligens közlekedési rendszerek megvalósításának támogatása Kerékpáros közlekedéshez kapcsolódó intermodális csomópontok támogatása Vidéki térségek mikro közforgalmú közlekedési rendszereinek támogatása Multimodális Közlekedési rendszer program: „Klima: aktiv mobil” (4900 projekt!, 66 meur, 2007-13)

A „Klima: aktiv mobil” program projektjei által elért éves CO2 kibocsátás csökkenés – Ausztria nemzeti vállalásához (2010) viszonyítva

Klima:aktiv mobil program A program célkitűzései a következő tématerületekre fókuszálnak: klímavédelem, megújuló energiák, levegőtisztaság; egészséges és aktív mobilitás; fenntartható közlekedés és mobilitás; fenntartható fejlődés; e-mobilitás és alternatív üzemanyagok; kerékpáros és gyalogos beavatkozások zöld munkahelyek Program széles körű partnerség bevonására építve az alábbi típusú szervezet- típusok számára kínál finanszírozási lehetőséget: városok; települések és régiók; vállalatok; közlekedés- és turizmusszervező társaságok; iskolák, fiatal korosztályt bevonó szervezetek.

A kedvezményezetti kör megoszlása a „Klima: aktiv mobil” programban a program erősen fókuszál a vállalati szektorra

Klima:aktiv mobil projektek, eredmények Kerékpáros aktivitások 130 kerékpáros projekt támogatása, összesen 31 M € értékben. Valamennyi osztrák tartomány vonatkozásában jelentős hozzájárulás a kerékpáros infrastruktúra bővítéséhez. Alternatív gépjárművek és elektromos mobilitás 12.000 alternatív meghajtású gépjármű finanszírozása 14,2 M € értékben. 7.778 elektromos kerékpár, 566 elektromos robogó és 1.118 elektromos autó támogatása. 1.000 „car sharing” állomás támogatása 0,4 M € értékben. „Gazdaságos vezetés” akcióterület 1.100 tréner kiképzése. 300 cég részvétele 20.000 sofőrrel a tréningeken. Sikeres pilot projekt kivitelezése a az osztrák Postbus cégnél. 20 klíma:aktiv autósiskola tanúsítása.

Klima:aktiv mobil program jövője 2014-2020 közötti periódusra új fókuszpontokat kíván beemelni a támogatási célok közé új célcsoportként jelennének meg a klíma és energia modellrégió hogy támogatni kívánják kerékpártároló létesítmények/eszközök és elektromos buszok beszerzését a szén-dioxid csökkentését elősegíteni hivatott prioritáson belül 10%-kal megnövelhető azoknak a projekteknek a támogatási aránya, melyek magas kidolgozottsági minőséget képviselve több partner/tématerület bevonásával kerülnek megvalósításra

Klima:aktiv mobil program – egy példa Fenntartható környezetbarát közlekedés érzékeny természeti területen a Neusiedler See – Fertő-tó térségében Az érzékeny területek „soft” mobilitási megoldásai közül kiemelkedik a Fertő-tó térségében megvalósított, számos forrást – így az Ausztria- Magyarország határon átnyúló program forrásait is – becsatornázó projekt Az ernyőprojekt keretében a következő akciók kerültek megvalósításra: Neusiedlersee Card (turizmus kártya) kifejlesztése és bevezetése - 700 Fertő- tó körüli elfogadóhely, rség közösségi közlekedésében is felhasználható NextBike kerékpárkölcsönző rendszer bevezetése Kapcsolódó rész-projektek: szolárhajó beszerzése és üzembe állítása, mobilitáscentrum létrehozása Kismartonban, nyilvánossági akciók kivitelezése, stb

Klima:aktiv mobil program értékelése A Program összességében rendkívül jó best practice-t jelent a CO2 kibocsátás csökkentésének projektszintű megvalósítását illetően. Kiemelkedően jónak mondható az egyedi projektek hatásainak összeadódása, mely hatást a többéves, stratégiailag tervezett, rendszerszintű végrehajtás eredményez. Hazai vidéki turisztikai desztinációk számára iránymutató példa lehet számos beavatkozás. Emellett a Fertő-tó osztrák oldalán megvalósított ernyőprojekt közvetlen kapcsolódhat hazai fejlesztésekhez is, részint Magyarországon is kifejtve hatását.

Köszönöm figyelmüket!