Magatartászavarok és agressziókezelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Első előadás.
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Tanulom magam…. Készségfejlesztő tréning November
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET
Peremen billegő fiatalok
Alkoholizmus.
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Pályaválasztási és Pszichológiai Tanácsadó Osztály
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Pedagógiai személyiségértelmezések
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
A lelki egészség védelme az iskolában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Integráció és inklúzió
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
„Értsünk szót!” – szülők iskolája 2.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Személyiségfejlődési zavarok
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Child Behavior Checklist 1991 (Gádoros Júlia, 1996)
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta február 1.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
A szakiskola jelene és jövője
A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője
30 órás Akkreditált továbbképzés viselkedészavarokról pedagógusoknak, szülőknek Reményi Tamás A képzések időpontjai a következők: 1. Blokk -10.
Mentális zavarok osztályozási rendszere
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
A képzések helyszínei, időpontjai: a képzés előtt egy héttel
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Magatartászavarok és agressziókezelés M. Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus Kőbányai Nevelési Tanácsadó igazgató tamas.marta@enternet.hu

Definíció 1. Agresszió - Szociálpozitív (libidó, szangvinikus alkat stb.) - Szociálisan elutasított: pszichoterror

FONTOS Az agresszió nem örökölhető, hanem tanulási folyamat eredménye!!! Az agresszió TÜNET!!!

Definició 2. Agresszióról beszélünk, „...ha valaki a másik embert károsítani, vagy bántani akarja.” (Nolting 1997.) „...támadó jellegű magatartás, ellenséges, legtöbbször feszültséggel járó belső érzületek, élmények jelentkezésekor, amelyek irányulhatnak a külvilágra, személyre, vagy befelé az átélőre magára; lehetnek tudatosak, vagy tudattalanok (pl. bosszúságot okozó ajándék küldése), vagy akár átalakult formában is ( pl. elfojtott agresszióból származó szorongásban, testi tünetekben).” (Az agresszió világa, szerk.: Hárdi István Budapest, 2000. Medicina)

Az agresszió tünetei 1. Droghasználat: (dohányzás, alkohol, kábítószer, gyógyszer) Verbális agresszió, Rendbontás, Rongálás, Tv, számítógép tulzott használata, Verekedés, Hazudozás Kierőszakolás, csicskáztatás Iskolai problémák kiközösítés, pedagógussal való kapcsolat, Deviáns viselkedés: pl. csalás, lopás www.fppti.hu/rendezvények/FPNapok 2008. Mayer József kutatása

Az agresszió tünetei 2. Viselkedészavar: deviancia, agresszió, szorongás, mozgékonyság Kapcsolati zavar: ellenállás, túlzott alárendelődés, peremhelyzet, bandavezér Teljesítményzavar: alulteljesítés, „túlpörgés” Szomatikus tünetek: fáradás, pszichoszomatikus tünetek, gyakori betegségek

Az agresszió jellemzői Interakció és csoportdinamika A gyermek tudja, hogy agresszív! Dominancia harc, bántás Zárt csoport

Az agresszió dinamikai sajátosságai Támadóra koncentrálunk Agresszív viselkedés jutalmazása Kortársak megerősítése Családi minták

Minket melyik zavar? Pedagógusként pszichológusként

A magatartászavar értelmezései Magatartászavar=normálistól való eltérés Kultúrafüggőség Norma = alkalmazkodás Rosszaság, vagy betegség

A magatartászavarok okai 1 Elsődleges: Érzelmi pl. családi, nevelési Organikus: genetikai alap MCD, POS, AD/HD Másodlagos: - kognitív képesség alacsony IQ, részképesség kiesés - szociális háttér

A magatartászavarok okai 2. Érzelmi elfogadás – elutasítás pozitív negatív Odafordulás elutasít Közelít távolít Szeretet félelem Érzelmi elfogadás elutasítás Kötődés védekezés Normakövetés szabályok áthágása Alkalmazkodás magatartászavar

A kezelés módjai 1 Pszichológusi Diagnosztikai Konzultáció Mediáció terápia

A kezelés módja 2. Pedagógiai Közös mentálhygiénés órák az iskolapszichológussal (konfliktuskezelés, kommunikációfejlesztés közösségépítés, Módszerspecifikus tudás/végzettség (kognitív viselkedésszabályozás, erőszakmentes kommunikáció stb.) - Nevelési folyamat módszerei: szociometria, beszélgetőkör, drámajátékok

A kezelés módja 3. Rendszerszemléletű megközelítés Békítő program Zaklatók jellemzői Áldozatok jellemzői Szemlélők jellemzői

Szakirodalmak Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Karczag Judit: Iskolakerülő Nádasdi-Hunyadyné: Fekete pedagógia Pszichoterror az iskolában www.Vadaskertalapítvány/kórház.hu László Zsuzsa: Az örökmozgó gyermek Nehezen kezelhető, a Pozitív Egyesület kiadványa Metálhygiénés programok (Bácskai Júlia Magántanoda, Csendes Éva tankönyvcsalád stb.)

Köszönöm a figyelmeteket