Magatartászavarok és agressziókezelés M. Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus Kőbányai Nevelési Tanácsadó igazgató tamas.marta@enternet.hu
Definíció 1. Agresszió - Szociálpozitív (libidó, szangvinikus alkat stb.) - Szociálisan elutasított: pszichoterror
FONTOS Az agresszió nem örökölhető, hanem tanulási folyamat eredménye!!! Az agresszió TÜNET!!!
Definició 2. Agresszióról beszélünk, „...ha valaki a másik embert károsítani, vagy bántani akarja.” (Nolting 1997.) „...támadó jellegű magatartás, ellenséges, legtöbbször feszültséggel járó belső érzületek, élmények jelentkezésekor, amelyek irányulhatnak a külvilágra, személyre, vagy befelé az átélőre magára; lehetnek tudatosak, vagy tudattalanok (pl. bosszúságot okozó ajándék küldése), vagy akár átalakult formában is ( pl. elfojtott agresszióból származó szorongásban, testi tünetekben).” (Az agresszió világa, szerk.: Hárdi István Budapest, 2000. Medicina)
Az agresszió tünetei 1. Droghasználat: (dohányzás, alkohol, kábítószer, gyógyszer) Verbális agresszió, Rendbontás, Rongálás, Tv, számítógép tulzott használata, Verekedés, Hazudozás Kierőszakolás, csicskáztatás Iskolai problémák kiközösítés, pedagógussal való kapcsolat, Deviáns viselkedés: pl. csalás, lopás www.fppti.hu/rendezvények/FPNapok 2008. Mayer József kutatása
Az agresszió tünetei 2. Viselkedészavar: deviancia, agresszió, szorongás, mozgékonyság Kapcsolati zavar: ellenállás, túlzott alárendelődés, peremhelyzet, bandavezér Teljesítményzavar: alulteljesítés, „túlpörgés” Szomatikus tünetek: fáradás, pszichoszomatikus tünetek, gyakori betegségek
Az agresszió jellemzői Interakció és csoportdinamika A gyermek tudja, hogy agresszív! Dominancia harc, bántás Zárt csoport
Az agresszió dinamikai sajátosságai Támadóra koncentrálunk Agresszív viselkedés jutalmazása Kortársak megerősítése Családi minták
Minket melyik zavar? Pedagógusként pszichológusként
A magatartászavar értelmezései Magatartászavar=normálistól való eltérés Kultúrafüggőség Norma = alkalmazkodás Rosszaság, vagy betegség
A magatartászavarok okai 1 Elsődleges: Érzelmi pl. családi, nevelési Organikus: genetikai alap MCD, POS, AD/HD Másodlagos: - kognitív képesség alacsony IQ, részképesség kiesés - szociális háttér
A magatartászavarok okai 2. Érzelmi elfogadás – elutasítás pozitív negatív Odafordulás elutasít Közelít távolít Szeretet félelem Érzelmi elfogadás elutasítás Kötődés védekezés Normakövetés szabályok áthágása Alkalmazkodás magatartászavar
A kezelés módjai 1 Pszichológusi Diagnosztikai Konzultáció Mediáció terápia
A kezelés módja 2. Pedagógiai Közös mentálhygiénés órák az iskolapszichológussal (konfliktuskezelés, kommunikációfejlesztés közösségépítés, Módszerspecifikus tudás/végzettség (kognitív viselkedésszabályozás, erőszakmentes kommunikáció stb.) - Nevelési folyamat módszerei: szociometria, beszélgetőkör, drámajátékok
A kezelés módja 3. Rendszerszemléletű megközelítés Békítő program Zaklatók jellemzői Áldozatok jellemzői Szemlélők jellemzői
Szakirodalmak Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Karczag Judit: Iskolakerülő Nádasdi-Hunyadyné: Fekete pedagógia Pszichoterror az iskolában www.Vadaskertalapítvány/kórház.hu László Zsuzsa: Az örökmozgó gyermek Nehezen kezelhető, a Pozitív Egyesület kiadványa Metálhygiénés programok (Bácskai Júlia Magántanoda, Csendes Éva tankönyvcsalád stb.)
Köszönöm a figyelmeteket