A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A program célja A tehetség tökéletes kibontakoztatása játékban A játékosok személyiségének nevelése és fejlesztése
A játékfilozófia értelmezése Irányvonalak Az egyén fejlődése és a csapat fejlődése A tehetség fejlődésének biztosítása A legjobb játékosok egymás ellen való játszatása Szempontok: Technika,játékszemlélet,komm unikáció. A tanulási folyamat szempontjai A futball leegyszerűsítése az edzésben A futball tanítása játékokon keresztül Minden gyakorlásnak mindig értelmet kell adni Alkalmazkodás,a csapathoz a csapat játékához Szempontok: Életkor,színvonal,elhivatottság
A játékfilozófia beépítése a gyakorlatba A tanulási folyamat kiemelt tényezői Egyéniség,eredetiség Kreativitás-alkotóképesség Improvizáció-rögtönzés Virtuozítás-tökéletes technika Feltételek Szervezettség,összefogás Tömegbázis,széles alap Elhivatottság Futball mindenkinek Bámulatos,hogy mit lehet elérni,ha az ember nem nézi ki kapja az elismerést
Improvizáció Jellemzők Rögtönzés Véletlenszerűség kiszámíthatatlanság Megnyilvánulások Előzetes,felkészülés nélküli megoldások Nem az előre begyakorolt séma Az egyén,pillanat alatt dönt Azonnali végrehajtás
Kreativitás Jellemzők Alkotóképesség Teremtőképesség Helyzetfelismerés Tájékozódóképesség Megnyilvánulások Alkotó cselekvés a játék bonyolult helyzeteiben Újat létrehozó,új helyzeteket teremtő megoldások A még nem tanult,újszerű megoldások kreálása. Megoldások ügyességi és megismelhetetlenségi jellemzők
LÉPÉSEK TANÁCSOK A JÁTÉKOSOKNAK Nézz sok mérkőzést Sajátítsd el a TE-TA elemeket Tanuld meg az összjátékot Fejleszd a rögtönzést a játékban Játsszd meg a társaid Játssz nagy tehetségű játékosokkal Elemezve nézd a mérkőzéseket „Rúgd fel” a szabályokat
Virtuozitás Jellemzők Tökéletes technikai tudás Káprázatos technika Rendkívüli képesség Mesteri utólérhetetlen Megnyilvánulásk Művésze a szakmájának Tökéletes tudással bíró játékos
TEHETSÉGFEJLESZTÉS SZEMPONTJAI Programok,szervezési,szakmai,orvosi és mentális tervek készítése Tehetségek kiválasztása:meghirdetett kiválasztók,nyári tábor,Lurkó,Haladás,megyei,regionális és országos kiválasztók. Tehetségkutatás:meglátni kiszűrni és kiválasztani a jól futballozó játékosokat
TEHETSÉGFEJLESZTÉS SZEMPONTJAI Első lépések segítése:hozzáértés,vállalkozó szellem,beleélés, Elsődleges a játékos képzése:helyzetmegoldá- sok,technika,csapatszervezés,csapatépítési alapok,kommunikáció a csapaton belül. Az edző szerepének a helyének meghatározása
Tehetségfejlesztés az elképzelés beépítése a gyakorlatba Alapképességektől a szerepszerű játékig majd a csúcsképességig Felismerés és figyelem a saját képességekre Kapcsolat(csapattal,csapatrészekkel,egyénnel) Az elképzelés érthetővé tétele Játékhelyzetekben történő gyakorlás: Labdabirtoklás- ellenfél labdabirtoklása,labdabirtoklás váltása
Tehetségfejlesztés az elképzelés beépítése a gyakorlatba A tanulási folyamat szenzetív időszakainak kihasználása:ismétlés,a pillanat kihasználása Az edzői háttér szerepe:visszajelzések Az egyéni fejlődés biztosítása: képességfejlesztés az előző pontok alpján Választásos helyzetek felismerése:-váratlan helyzetekre való fekészítés
A magyar képzés negatívumai Tapasztalat A játékosok ok nélkül túl sok energiát használnak fel Mozgásuk gazdaságtalan Túl nagy cél esetén a nagy nyomásra nem tudunk teljesíteni Okok A nemzetközi sikerhez nincsmeg a (koordináció,pontos. Gyorsaság,TE-TA játéktudás -A képzésünknek az a tulajdonsága,hogy a futball tanítása nem áll arányban a mérkőzésteljesítmény terhelésfaktorával.
Megoldások Az elképzelések és a játékok érthetőek legyenek Milyen a csapatjátékunk minősége Mit tesznek az egyének a csapatjátékért Hogyan illeszkednek a csapatrészek Posztok pozíciók működése
Köszönöm a figyelmet Simon Attila