Munkaformák a tanórán 1. CSOPORTMUNKA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Pedagógusok korszerű internetes kompetenciáinak fejlesztése Bedő Ferenc - közoktatási szakértő
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A koragyermekkori nevelésről
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A fejlesztő értékelés.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
Projektmunka.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kompetensek lettünk? június 27..
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Barcsák Marianna - KPSZTI
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Munkaformák a tanórán 1. CSOPORTMUNKA

Mi a csoport? Valamilyen közös cél érdekében létrejött embercsoport. Az azonos cél érdekében közös tevékenységet végeznek. A csoport közös tevékenységet folytat, ez feltételezi, hogy meg is kell szervezni a munkát. Ebben a folyamatban kialakulnak bizonyos csoportszerepek (vezető, végrehajtó, ötletadó)

Csoportfejlődés szakaszai alakulás (az oktatásban spontán alakul) viharzás (érdekek kialakítása, első konfliktusok megjelenése) normák tisztázása, kialakítása

Mi a csoportmunka? A csoport egy előre megadott vagy általuk kiválasztott témát dolgoz fel, úgy hogy annak valamilyen produktuma, értékelhető, ellenőrizhető eredménye van Történjen ismeretfeldolgozás , ismeretbővítés A csoport tagjai összesítsék a megszerzett tudást vagy információt, osszák meg azt és rendezzék a feladatnak megfelelő módon

A tagok önállóságára épít, feltételezi az önálló ismeretfeldolgozás képességét, A csoport érdekében végzett egyéni munka során a tanuló képes a lényeges információt megragadni, kiszűrni és a lényegtelentől megkülönböztetni (szövegértés, lényegkiemelés) A megszerzett információkat a tagok képesek összesíteni

Mi a csoportmunka célja? Kompetenciák fejlesztése Társas/szociális Ismeretfeldolgozási Szövegértési Digitális Idegen nyelvi Szervezési /tervezési(idővel való gazdálkodás)

A csoportmunka előnyei a diákokat aktivitásra inspirálja, fejlődik az elemző gondolkodásmódjuk, fejlődik a kommunikációs készségük, fejlődik a döntéshozatali képességük, nem az oktató, hanem társaival közösen szabják meg a közös munka feltételeit, önként vállalt feladatok dominálnak a megoldás keresésében,

A csoportmunka előnyei bizalom alakul ki a csoport tagjai között, a csoporttagok közötti hierarchia nem kötött, újra és újra átrajzolódik, azok is megszólalnak, akik a nagyobb közösség előtt ezt nem tennék, a tanulási folyamatot erősíti, hogy egymástól kapnak információkat, a problémák megoldásához könnyebben jutnak a több résztvevő bevonásának köszönhetően, az oktató új oldalról ismerheti meg hallgatóit.

Milyen legyen a produktum? Az előkészítés során a pedagógusnak végig kell gondolnia mi a legmegfelelőbb produktum Motiváló legyen A diákok szintjéhez alkalmazkodjon Hasznos legyen a tanulási folyamat szempontjából Szintetizáló legyen Más kompetenciákat is érintsen Alkalmas legyen a célra

Példák csoportmunka produktumokra Poszter Szórólap Kérdőív (kitöltése vagy készítése más csoport számára ) Totó Kérdőív Igaz-Hamis Blog-bejegyzés Beszámoló

A csoportmunka lépés: a tanár előkészíti a feladatokat, melyeket feldolgozásra szán (érdemes ugyanazt a témát megadni, de más aspektusból megközelítve. Ugyanis azonos feladat esetén a csoportok hajlamosak lesznek egymás ellen versenyezni) Csoportalakítás szempontjai (szimpátia, készségek, vegyes, random) Célszerű váltogatni, hogy legyen lehetőségük minél több variációban együtt dolgozni. De lehetnek állandó csoportok is. A pedagógus dönti el. Fontos már itt megalapozni a motivációt

lépés: a csoportok megkapják a feladatot a megfelelő eszközrendszerrel együtt (ezek szükségesek a megoldáshoz, pl: könyv, lexikon, stb.) Linkeket adunk meg egy face-book csoportban Internetes anyagokat töltünk le számítógépre vagy notebookra Internetes anyagokat nyomtatunk ki

3.lépés: a munka megkezdése előtt bemutatják a feldolgozandó feladatot, ezzel elkerülhető a hibás értelmezés, félreértés 4.lépés: a csoportok önállóan dolgozni kezdenek (fontos, hogy a csoport minden tagja kivegye részét a munkából. Akkor jó a csoportmunka ha együtt dolgoznak a feladaton, vagy részfeladatokra osztják és a végén összerakják a megoldást) 5.lépés: a csoportok bemutatják a kész feladatokat, az eredményt.

Újszerű pedagógus szerep A módszer alkalmazásánál fontos: A pedagógusok szemlélete gyermek-központúbb, toleránsabb legyen, a gyerekek közötti különbségeket előnyként értelmezzék, A kooperatív tanulási mód alkalmazásával a pedagógusok fejlesszék a diákok együttműködési készségét, empátiáját és segítségadási motivációjukat, ezáltal pozitív, megértő légkört teremtve tanulhassanak a diákok a csoportban. A pedagógusok az aktivizáló, tevékenykedtető módszer elsajátításával legyenek képesek arra, hogy motiválják a gyerekeket, s ezáltal csökkentsék a tanulók kudarcait, és növeljék sikerességük esélyét az iskolában

Az alapos előkészítés és szervezés után A tanár feladata a munka alatt a „semmittevés” ő „csak” az előkészítésben és az értékelésben vesz részt Az értékelés nem olyan egyszerű feladat, mint a személyes értékelés, hiszen a csoportmunka nem egyéni teljesítmény. Előre meg kell határozni az értékelés szempontjait Újszerű értékelési formák jelenhetnek meg

Nehézségek Összecsiszolódás Egyéni felelősség kialakulása Idő Tanterv Tanárok időhiánya

Csoport vs kooperatív Itt a csoporton belül az egyénnek nagyobb a felelőssége és önállósága A csoport a megvalósításba nagyobb szabadságot vagy kreativitást élvez Nagyban épít a csoport tagok összehangolódására

Irodalom Kis csoportok tanulása: a csoportmunka jellemzői http://www.vizsgazz.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1684:11tetel&catid=90&Item Oktatás-módszertani füzetek(Tuka Ágnes, Oppe Orsolya, Dávid Géz a, PTE Bölcsészettudományi Kar Politikai Tanulmányok Tanszék http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0050_12_modszertan/ch02s18.html Horváth Attila Kooperatív technikák, Hatékonyság a nevelésben 17-19. oldal, OKI Iskolafejlesztési Központ, http://pszk.nyme.hu/tamop412b/kooperativ_tanulas/iii_a_kooperatv_tanuls_s_a_tradicionlis_csoportmunka.html