Munkaformák a tanórán 1. CSOPORTMUNKA
Mi a csoport? Valamilyen közös cél érdekében létrejött embercsoport. Az azonos cél érdekében közös tevékenységet végeznek. A csoport közös tevékenységet folytat, ez feltételezi, hogy meg is kell szervezni a munkát. Ebben a folyamatban kialakulnak bizonyos csoportszerepek (vezető, végrehajtó, ötletadó)
Csoportfejlődés szakaszai alakulás (az oktatásban spontán alakul) viharzás (érdekek kialakítása, első konfliktusok megjelenése) normák tisztázása, kialakítása
Mi a csoportmunka? A csoport egy előre megadott vagy általuk kiválasztott témát dolgoz fel, úgy hogy annak valamilyen produktuma, értékelhető, ellenőrizhető eredménye van Történjen ismeretfeldolgozás , ismeretbővítés A csoport tagjai összesítsék a megszerzett tudást vagy információt, osszák meg azt és rendezzék a feladatnak megfelelő módon
A tagok önállóságára épít, feltételezi az önálló ismeretfeldolgozás képességét, A csoport érdekében végzett egyéni munka során a tanuló képes a lényeges információt megragadni, kiszűrni és a lényegtelentől megkülönböztetni (szövegértés, lényegkiemelés) A megszerzett információkat a tagok képesek összesíteni
Mi a csoportmunka célja? Kompetenciák fejlesztése Társas/szociális Ismeretfeldolgozási Szövegértési Digitális Idegen nyelvi Szervezési /tervezési(idővel való gazdálkodás)
A csoportmunka előnyei a diákokat aktivitásra inspirálja, fejlődik az elemző gondolkodásmódjuk, fejlődik a kommunikációs készségük, fejlődik a döntéshozatali képességük, nem az oktató, hanem társaival közösen szabják meg a közös munka feltételeit, önként vállalt feladatok dominálnak a megoldás keresésében,
A csoportmunka előnyei bizalom alakul ki a csoport tagjai között, a csoporttagok közötti hierarchia nem kötött, újra és újra átrajzolódik, azok is megszólalnak, akik a nagyobb közösség előtt ezt nem tennék, a tanulási folyamatot erősíti, hogy egymástól kapnak információkat, a problémák megoldásához könnyebben jutnak a több résztvevő bevonásának köszönhetően, az oktató új oldalról ismerheti meg hallgatóit.
Milyen legyen a produktum? Az előkészítés során a pedagógusnak végig kell gondolnia mi a legmegfelelőbb produktum Motiváló legyen A diákok szintjéhez alkalmazkodjon Hasznos legyen a tanulási folyamat szempontjából Szintetizáló legyen Más kompetenciákat is érintsen Alkalmas legyen a célra
Példák csoportmunka produktumokra Poszter Szórólap Kérdőív (kitöltése vagy készítése más csoport számára ) Totó Kérdőív Igaz-Hamis Blog-bejegyzés Beszámoló
A csoportmunka lépés: a tanár előkészíti a feladatokat, melyeket feldolgozásra szán (érdemes ugyanazt a témát megadni, de más aspektusból megközelítve. Ugyanis azonos feladat esetén a csoportok hajlamosak lesznek egymás ellen versenyezni) Csoportalakítás szempontjai (szimpátia, készségek, vegyes, random) Célszerű váltogatni, hogy legyen lehetőségük minél több variációban együtt dolgozni. De lehetnek állandó csoportok is. A pedagógus dönti el. Fontos már itt megalapozni a motivációt
lépés: a csoportok megkapják a feladatot a megfelelő eszközrendszerrel együtt (ezek szükségesek a megoldáshoz, pl: könyv, lexikon, stb.) Linkeket adunk meg egy face-book csoportban Internetes anyagokat töltünk le számítógépre vagy notebookra Internetes anyagokat nyomtatunk ki
3.lépés: a munka megkezdése előtt bemutatják a feldolgozandó feladatot, ezzel elkerülhető a hibás értelmezés, félreértés 4.lépés: a csoportok önállóan dolgozni kezdenek (fontos, hogy a csoport minden tagja kivegye részét a munkából. Akkor jó a csoportmunka ha együtt dolgoznak a feladaton, vagy részfeladatokra osztják és a végén összerakják a megoldást) 5.lépés: a csoportok bemutatják a kész feladatokat, az eredményt.
Újszerű pedagógus szerep A módszer alkalmazásánál fontos: A pedagógusok szemlélete gyermek-központúbb, toleránsabb legyen, a gyerekek közötti különbségeket előnyként értelmezzék, A kooperatív tanulási mód alkalmazásával a pedagógusok fejlesszék a diákok együttműködési készségét, empátiáját és segítségadási motivációjukat, ezáltal pozitív, megértő légkört teremtve tanulhassanak a diákok a csoportban. A pedagógusok az aktivizáló, tevékenykedtető módszer elsajátításával legyenek képesek arra, hogy motiválják a gyerekeket, s ezáltal csökkentsék a tanulók kudarcait, és növeljék sikerességük esélyét az iskolában
Az alapos előkészítés és szervezés után A tanár feladata a munka alatt a „semmittevés” ő „csak” az előkészítésben és az értékelésben vesz részt Az értékelés nem olyan egyszerű feladat, mint a személyes értékelés, hiszen a csoportmunka nem egyéni teljesítmény. Előre meg kell határozni az értékelés szempontjait Újszerű értékelési formák jelenhetnek meg
Nehézségek Összecsiszolódás Egyéni felelősség kialakulása Idő Tanterv Tanárok időhiánya
Csoport vs kooperatív Itt a csoporton belül az egyénnek nagyobb a felelőssége és önállósága A csoport a megvalósításba nagyobb szabadságot vagy kreativitást élvez Nagyban épít a csoport tagok összehangolódására
Irodalom Kis csoportok tanulása: a csoportmunka jellemzői http://www.vizsgazz.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1684:11tetel&catid=90&Item Oktatás-módszertani füzetek(Tuka Ágnes, Oppe Orsolya, Dávid Géz a, PTE Bölcsészettudományi Kar Politikai Tanulmányok Tanszék http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0050_12_modszertan/ch02s18.html Horváth Attila Kooperatív technikák, Hatékonyság a nevelésben 17-19. oldal, OKI Iskolafejlesztési Központ, http://pszk.nyme.hu/tamop412b/kooperativ_tanulas/iii_a_kooperatv_tanuls_s_a_tradicionlis_csoportmunka.html