A sorok tanításáról a gazdaságtudományi alapképzésben Klingné Takács Anna Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Matematika és Fizika Tanszék MAFIOK 2014 Pécs, agusztus 25-27
Kaposvári Egyetem Pedagógia Kar Állattudományi Kar Gazdaságtudományi Kar Művészeti Kar
Egyetemünkön folyó képzések: Állattudományi Kar Állattenyésztő mérnök BSc Mezőgazdasági mérnök BSc Növénytermesztő mérnök BSc Természetvédelmi mérnök BSc Lótenyésztő, lovassportszervező agrármérnök BSc Művészeti Kar Alkalmazott látványtervező BA Elektronikus ábrázolás BA Fotográfia BA Képi ábrázolás BA Mozgóképkultúra és médiaismeret BA Plasztikai ábrázolás BA Pedagógiai Kar Andragógia BA Gyógypedagógia BA Informatikus könyvtáros BA Kommunikáció és médiatudomány BA Magyar BA Nemzetközi tanulmányok BSc Óvodapedagógus BA Szabad bölcsészet BA Tanító BA Gazdaságtudományi Kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök BSc Kereskedelem és marketing BA Pénzügy és számvitel BA Nemzetközi tanulmányok BSc
Hallgatói felkészültség 1- számfogalom, algebrai azonosságok 2- egyenletek megoldási módszerei 3- másodfokú függvény transzformációi 4- kifejezés előjele 5- paraméteres egyenlet 6- függvényjellemzés szemlélet alapján
Számítógépes matematika módszertan tantárgy tanításában alkalmazott módszerek differenciál és integrálszámítás (hagyományos út) Excel használattal (értéktáblázat készítés és ábrázolás diagrammal) GeoGebra (szemléltetés-ellenőrzés) Maple (szemléltetés- ellenőrzés) Maple TA (gyakorlás- vizsgáztatás)
Félelmi toplista Integrálás70% Terület meghatározása integrálással63% Függvényvizsgálat60% Térfogatszámítás integrálással17% Többváltozós szélsőérték13% Határérték10% Deriválás10% Cotangens, tangens3% Érintősík3% Monotonitás vizsgálat3% Sorok3% Teleszkópikus sor3% Függvény átlaga integrálszámítással3% Függvényábrázolás3% Saját felmérés alapján (2013)
A határérték meghatározása (BSc vagy BA képzésben) SOROZATOK esetében történhet : Tétel alapján: monoton+korlátos A határátmenet szabályai és nevezetes sorozatok határértékének alapján Algebrai azonosságon alapuló Analógiás módszerrel Hatványozás azonosságain alapuló Rendőr-elvvel SOROK ÖSSZEGE: Definíció alapján Nevezetes sorok határértékének alapján Függvény határértéke: Sorozatoknál tanultak alapján Szemlélet alapján
Elméleti összefoglaló
Hagyományos oktatási módszerek
Példa mértani sorra
Általánosan!!! A teleszkópikus sor
SOR ÖSSZEGE EXCELBEN Órai munka 7 (saját szerkesztés)
SOR ÖSSZEGE EXCELBEN Órai munka 8 (saját szerkesztés)
SOR ÖSSZEGE EXCELBEN Órai munka 9 (saját szerkesztés)
SOR ÖSSZEGE EXCELBEN Órai munka 10 (saját szerkesztés)
SOR ÖSSZEGE EXCELBEN Órai munka 11 (saját szerkesztés)
SOR MAPLE-vel Saját szerkesztés
Eredmények
Következtetés
Köszönöm a figyelmet!