Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB11-234.4, BMA-HEBD-322.5, BBV-101.45, BMVD-101.75, BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A zsidófolklór és zsidókultúra esete…a felsőoktatásban
Advertisements

Történeti episztemológia
Fiatalok a digitális kultúrában - naiv bennszülöttek? VI. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 27.
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Európai fiatalok- hasonlóságok és különbségek. Pedagógiai módszerek:  tanórán kívüli foglalkozások  előadások, beszámolók, kérdőívek  nyelvi előkészítés.
Kinszki’s art Kinszki Imre müvészete.
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Szabadka, november A CARTESIO-ÜGY: ITT A SZÉKHELY, HOL A SZÉKHELY? KLENANC Miklós (Szegedi.
„Míg e testben élünk…” Az idő Szent Benedek Regulájában
Negyedik előadás Március 11
A fejlesztés hatása a szervezetre
A felvilágosult abszolutizmus
Arab, iszlám kultúra,művészet
A középkori filozófia főbb kérdései
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
1 1 1.
Kisebbségi lét – átok vagy áldás? A babiloni fogságban élő zsidók identitáskrízise és megküzdési stratégiái XXX. OTDK, Budapest enqu.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2011 Nemzeti karakter és lelkialkat kapcsolata Joó Tibor műveiben Készítette: Herczeg Adrienn Témavezető: Dr.
Tudásközösség – a hagyományőrzés legősibb és legkorszerűbb formája
A vidéki tér sikertényezői
A Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány „1%-os” kampányának bemutatása Budapest, január 30.
JÓ KÉRDÉSEK FELTÉTELE.
A SZAKDOLGOZAT.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A görög és római kultúra
Olyan furcsán alakult minden, a nagy terv nem ez volt,
Könyvtártörténet dióhéjban
A Biblia.
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
A Holt-tengeri tekercsek
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
Emlékeink a jövő záloga TÁMOP/HDKE Közgáz. Előzmény: Tóth Géza, volt igazgatónk, megpályázta ezt az újabb TÁMOPOT 2010 őszén. Nyert nyarától novemberig.
Készítette: Nagy Fruzsina,Czinege Ágnes,Habuczki Milán
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek
A zsidóság régen és ma (Projekt, óraterv)
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
A TEJ ÚTJA A KERESZTÚRI MODELL SZÖVETKEZETI ALAPON Szávuly Attila.
Hillel prozbol-törvénye Bieber Mózes (hebraisztika, 1. évfolyam, közepes tanuló) 1. Bevezetés: Mi a prozbol? Miben segíti a zsidóság mai irányzatainak.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Kárpát-medencei Magyar Könyvtárosok Konferenciája Csongrád, május 30. A magyar kultúra szerepe a Kárpát-medencében 1 Dr. Nagy Mihály Emberi Erőforrások.
Megválasztottak — Mi lesz most?
Egy HR könyv margójára Dr. Poór József egyetemi tanár HSZOSZ elnöke
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A babiloni fogság.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Az ókori kultúrák.
Nemzetiségi kérdés és etnikai viszonyok a dualizmus korában
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Különleges fejezetek a magyarországi zsidó sport történelméből
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás március 5.: Nemzetállam, nacionalizmus, antiszemitizmus, cionizmus Prof. Schweitzer József emlékének

Jövő hétre

1.A Sulhan arukh, mint a zsidó vallásjog (halákha) kiindulási pontja a 16. század óta : zsidó kongresszus („egyetemes gyűlés”): a Sulhan arukh-ra való hivatkozás – ill. ennek elutasítása – szimbolikus fontossága. Kongresszusi hitközségek => neológia A kongresszuson létrejött hitközségek elutasítása => országos szervezet. Status quo ante hitközségek (1926/28: országos szervezet) 3. Egy zsidó vallás van-e, kettő-e?

Következő órára: a Sulhan arukh jelentősége Egy monogrammal publikált pamflet: G[uttmann] M[ihály]: A Sulchan Áruch és a magyar zsidóság: Néhány alkalmi észrevétel az izraelita vallásfelekezet napirenden levő egyik kérdéséhez. (Budapest, 1913). Olvassa el az írást: Mi a pamflet célja? Kinek szól, és miről akarja meggyőzni az olvasót? Sikerült meggyőzni magát? Hogyan épül fel az érvelés? Mit gondol, hol tér G.M. érvelése el más irányzatok felfogásától? Projekt: témaválasztás?

Mai órára: melyek „zsidóságunk tanításai”? Két könyv, tíz év eltéréssel kiadva, tíz év eltéréssel reprintelve: Benoschofsky Imre. Zsidóságunk tanításai (Budapest: Makkabi, 1997; eredetileg: Javne könyvek, 1941) [71.Ben.1.] Friedmann Benjámin. A zsidó vallás törvényei (Bné Brak: Friedmann L. Könyv- nyomdája, 1988; eredetileg: 1. kiad.: Miskolc, 1925, 2. kiad.: 1931) [71.2.Fri.1] Hasonlítsa össze a két könyvet: Milyen okokból születhetett az egyik, ill. a másik könyv? Ki a célközönség? Milyen okokból adhatta ki újra valaki a könyveket évvel később? Ki a célközönség? Mit jelképez a címlapokon az illusztráció? Mit mond el a kiadók zsidóságról alkotott képéről? Mely szerzőnek mit jelent a zsidóság? => szerda estig küldjön nekem ben 5-5 jelzőt, amellyel jellemezné a két könyvet. Projekt: témaválasztás?

5-5 szó, jelző, észrevétel Mindkét könyvben a Tóra fontossága Friedmann tartsák be a régi törvényeket főleg a mezőgazdaságban dolgozó közeghez szól régi hagyományokat őrző zsidókhoz írta legfontosabb kérdések a valláshoz kapcsolódnak vallási előírások bemutatása Benoschoffsky Isten-ember kapcsolata zsidó büszkeség alapja az egyistenhit 20. század és modernebb gondolkodó zsidókhoz szól erkölcsösség hit és a tudás közti kapcsolat és ellentét

5-5 szó, jelző, észrevétel Friedmann Benjámin. A zsidó vallás törvényei exkluzív, gyakorlatias, halákhikus, egyszerű nyelvezetű, az előszóban méltatlankodó; Benoschofsky Imre. Zsidóságunk tanításai széleskörű, filozofikus, művelt, közösségformáló, buzdító, (6. érződik rajta az asszimiláció hatása ill. a vészkorszak szorítása)

Modernitás vs. hagyomány: egy első modell Skála A modernitás teljes elfogadása, a hagyomány teljes elutasítása A modernitás teljes elfogadása, a hagyomány részleges elfogadása A modernitás részleges elfogadása, a hagyomány részleges elfogadása A modernitás részleges elfogadása, a hagyomány teljes elfogadása A modernitás teljes elutasítása, a hagyomány teljes elfogadása Kérdések: Lehet-e kompromisszumokat kötni? Mi mivel egyeztethető össze? Mi a primer motiváció, és mi a szekunder magyarázkodás?

Önreflexió: kaptunk-e új válaszokat az első héten feltett kérdésekre?

Mi a zsidóság? Vallás: Hiedelemvilág Rítusok, parancsolatok Értékrendszer Intézmények Szokások … Történelem Sorsközösség Nép Nemzet  nemzetállam Kultúra Nyelv Életérzés A Teremtőhöz való viszony, monoteizmus …

A modern kor „kihívásai” A HAGYOMÁNY szerepe egy modern(izálódó) társadalomban. A nemi és családi szerepek egy modern(izálódó) társadalomban. A külvilághoz (nem zsidókhoz) való viszony egy modern(izálódó) társadalomban. Vegyesházasság Antiszemitizmus A foglalkozási szerkezet megváltozása. …

Viszlát jövő csütörtökön!