Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Tantárgy:Kémia Életkor, szint: 15 év/9. évfolyam Cél:Tanulókísérletek elvégzése a sav-bázis reakciók témakörében (kémhatás- vizsgálat többféle indikátorral), majd a látottak megjelenítése, kérdések megfogalmazása a „Tudod-e, hogy?” wikiben. Szoftverek: MediaWiki, böngészőprogram, interaktív tábla drivere és szoftvere, szavazórendszer drivere és szoftvere, képnézegető szoftver Leírás: A „Tudod-e, hogy?” kérdezz-felelek wikit azzal a céllal hoztam létre, hogy lehetőséget biztosítson bármely iskola édeklődő pedagógusai számára tanulóik tetszőleges témában, rugalmas keretek között megvalósuló kollaboratív tudásépítésére. A kipróbálást kémia tantárgy keretében végeztem el, de a módszer tantárgyfüggetlen, sőt tanórán kívül is alkalmazható. Szerző:Sutka Irén Szegedi Gazdasági Középiskola Vasvári Pál Tagintézménye
Miért éppen wiki? A wiki filozófiája A lapok létrehozásának és javításának gyorsasága, egyszerűsége a wiki technológia egyik legfontosabb jellemzője. A wikik inkább könnyítik a hibák javítását, mintsem hogy megnehezítsék az elkövetésüket. A wiki nyújtotta lehetőségek Lehetővé teszi, hogy a szerkesztők (általános esetben bárki) a laphoz új tartalmakat adjanak, vagy azon tartalmat módosítsanak. Folyamatos párbeszéd biztosítása az olvasók és a szerkesztők számára (vitalap fül = discussion). Minden mentéshez tartozik egy link, dátummal, időponttal, a szerkesztő nevével vagy IP-címével. Így könnyen követhető, ki milyen tartalmat adott hozzá, milyen változtatást végzett, szükség esetén bármelyik állapot egy kattintással visszaállítható (laptörténet fül = history). ggh
Íme a mi wikink!
A „wikizés” praktikus módja a csoportonként eltérő kísérletek többi csoportnak történő bemutatásának. Az általános kémián belül a sav-bázis reakciók témakörét választottam a módszer kipróbálására. Munkaforma: kooperatív csoportmunka Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Szakmai, oktatási, tanulási helyzet Iskolánkban a kémiát csak 1 évig, heti 2 órában tanulják a diákok. Nem érettségiznek belőle, ezért nehéz érdeklődésüket felkelteni és fenntartani. A wikiben történő megjelenítést elsősorban tanulókísérleti, illetve ismétlő-rendszerező órákon javaslom alkalmazni.
A tanóra két fő részből áll: 1. Leírás alapján kísérletek elvégzése, szöveges és képes/mozgóképes dokumentálása, értelmezése a sav-bázis reakciók témakörben. 2. A kísérletek megjelenítése a „Tudod-e, hogy?” kérdezz-felelek wikiben illusztrált szócikk formájában. (A wiki használatának alapjait a tanulók előzetesen elsajátíthatják, ez nem igényel 1-2 szakköri vagy informatika óránál többet. A wikiben elérhető Szerkesztői kisokos nemcsak az előzetes ismeretszerzés, hanem a szerkesztési munka közben is segítséget nyújt a kezdő felhasználóknak.)Szerkesztői kisokos Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Hatékonyság és komplexitás Az IKT eszközök használata és a többirányú tevékenység összefogása révén jelentős motivációs hatással bír, megköveteli és biztosítja a diákok aktív részvételét a munkában. Az elkészített produktumok értékelésével fejleszthető a kritikai (és önkritikai!) érzék, a mások munkájának megbecsülése és értékelése (kapcsolat a szociális kompetenciákkal). A tudásbázis-építés izgalmas alternatívaként szolgálhat a számítógép/Internet-használat öncélú formáival szemben, miközben a tanulók szinte észrevétlenül jutnak új ismeretek birtokába. Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Továbbfejlesztési lehetőségek A természettudományos témák jelenlegi túlsúlyát a többi műveltségterület pedagógusainak bevonásával kell ellensúlyoznunk. Több mentortanár összehangolt munkája szükséges a kontrollált, színvonalas működéshez. A kipróbálás tapasztalatainak függvényében a országos tudásbázissá válhat. Széleskörű használata esetén érdemes a nyelvi korlátokon átlépni, azaz idegen nyelv(ek)re (angol, német stb.) lefordítani egyes tartalmakat.
Technikai háttér A tanóra megtartásához olyan tanteremre van szükség (ideális esetben természettudományos szaktanteremre), amelyben az asztalok csoportmunkához átrendezhetők. 4 fős csoportokat kialakítva minden csoportnak 2 (hordozható) számítógépre van szüksége, ezek az asztal egyik oldalán, míg a kísérleti eszközök a másik részén helyezhetők el, így az IKT-eszközök biztonságosan működtethetők. Az óra elején és végén használandó szavazóegységek a közbülső időben a padban, vagy a számítógépek között helyezhetők el, erre minden tanulónak szüksége van. Az elkészült wiki-szócikkek bemutatására nem nélkülözhetetlen ugyan, de legideálisabb az interaktív tábla. Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
A „wikizés” látható eredménye
Hardver eszközök tanári számítógép tanulói számítógépek (4 fős csoportonként 2 db) szélessávú internetkapcsolat projektor interaktív tábla (Cleverboard3) válaszadó rendszer (Cleverclick2) digitális fényképezőgép, esetleg kamerás mobiltelefon vagy webkamera (4 fős csoportonként 1 db) Szoftver eszközök Saját készítésű wiki weboldal: A tanári számítógépen: CleverBoard3 driver, CleverClick2 driver, Lynx4 szoftver az interaktív táblához, WordWall2 szoftver a szavazórendszerhez, Internet Explorer 8 A tanulói számítógépeken: Internet Explorer 8, képnézegető szoftver Egyéb eszközök: kísérleti eszközök és vegyszerek Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Tananyag saját készítésű wiki weboldal Az interaktív tábla Lynx4 szoftverével előre elkészített 2 diát tartalmazó interaktív feladatot az óra eleji ismétlésnél használtuk.Lynx4 A válaszadórendszer WordWall2 szoftverével előre elkészített kérdéssor segítségével mértem fel az óra elején a tanulók előzetes, majd az óra végén a megszerzett tudását.WordWall2 Segédanyagok A csoporttagok teendőit és a kísérletek leírását tartalmazó, valamint a tapasztalatok írásos rögzítésére szolgáló nyomtatott feladatlap (Word dokumentum, csoportonként eltérő). A nyomtatott formájú feladatlapok helyettesíthetők Google dokumentumokkal. Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Tananyagok interaktív táblára és válaszadó rendszerre
Segédanyagok – feladatlapok csoportszerepekkel
Linkek Saját készítésű wiki weboldal: Szakmai blogom a témáról: Dorner Helga (2007): Kollaboratív tudásépítés számítógéppel segített tanulási környezetben – a tudásépítő interakciók elemzése, Multimédia az oktatásban konferencia, Fehér Péter (2001): Konstruktív pedagógiai kísérletek és számítógéppel segített tanulás Hunya Márta: Kollaboratív oktatási környezetek: Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban
Az első szaktanári visszajelzések (IKT Műhely 2010, Eger) „A Wikit én is szívesen kipróbálnám a tanítványaimmal.” „A WIKI rendszert eddig nem ismertem, ezt biztos, hogy ki fogom próbálni, ugyanis nagyon motiválja a gyerekeket, ha bármilyen "terméket" készíthetnek, s ezt be is mutathatják, továbbadhatják. Továbbá bármikor bővíthetők az anyagok, otthonról előhívhatók, a többi csoport számára is használhatók. A feladatok a gyerekek saját tapasztalatára épültek, fontos szerephez jutott a megfigyelés, megértés és az alkalmazás.” „A wiki szemléletű új generáció a megoldás!”