Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Advertisements

TIOP 1.1.1/09/ Digitális reál-is? Készítette:Mátisné Szultos Erzsébet.
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
Interaktív táblák Bevezetés.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Miskolczi Ildikó
Végszó Unused Section Space 1 Slides before 1st Section Divider
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Európai fiatalok- hasonlóságok és különbségek. Pedagógiai módszerek:  tanórán kívüli foglalkozások  előadások, beszámolók, kérdőívek  nyelvi előkészítés.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK ALKALMAZÁSA AZ OKTATÁSBAN
Matematika kompetenciaterület
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
Kompetensek lettünk? június 27..
Gyermekvilág régen és ma
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
A digitális pedagógiai módszertan fejlesztése a Körzeti Általános Iskolában TIOP / Digitális pedagógiai innováció útján Projektzáró.
A Magyar Nyelv Napja kezdőkép Tarczal-Márta Edit
Szegedi demo „Wikizz velünk! Kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Sulinetwork 2010 konferencia Debrecen, december 2-4.
Szegedi demo Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon eTanulás Szakmai Kollégium előadássorozat Szeged, május 20.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Szén-dioxid nyomozók: energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Nemzeti Köznevelési Portál
Szent László Középiskola Szekszárd
A digitális kompetencia fejlesztése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Előadás másolata:

Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban

Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Tantárgy:Kémia Életkor, szint: 15 év/9. évfolyam Cél:Tanulókísérletek elvégzése a sav-bázis reakciók témakörében (kémhatás- vizsgálat többféle indikátorral), majd a látottak megjelenítése, kérdések megfogalmazása a „Tudod-e, hogy?” wikiben. Szoftverek: MediaWiki, böngészőprogram, interaktív tábla drivere és szoftvere, szavazórendszer drivere és szoftvere, képnézegető szoftver Leírás: A „Tudod-e, hogy?” kérdezz-felelek wikit azzal a céllal hoztam létre, hogy lehetőséget biztosítson bármely iskola édeklődő pedagógusai számára tanulóik tetszőleges témában, rugalmas keretek között megvalósuló kollaboratív tudásépítésére. A kipróbálást kémia tantárgy keretében végeztem el, de a módszer tantárgyfüggetlen, sőt tanórán kívül is alkalmazható. Szerző:Sutka Irén Szegedi Gazdasági Középiskola Vasvári Pál Tagintézménye

Miért éppen wiki? A wiki filozófiája A lapok létrehozásának és javításának gyorsasága, egyszerűsége a wiki technológia egyik legfontosabb jellemzője. A wikik inkább könnyítik a hibák javítását, mintsem hogy megnehezítsék az elkövetésüket. A wiki nyújtotta lehetőségek Lehetővé teszi, hogy a szerkesztők (általános esetben bárki) a laphoz új tartalmakat adjanak, vagy azon tartalmat módosítsanak. Folyamatos párbeszéd biztosítása az olvasók és a szerkesztők számára (vitalap fül = discussion). Minden mentéshez tartozik egy link, dátummal, időponttal, a szerkesztő nevével vagy IP-címével. Így könnyen követhető, ki milyen tartalmat adott hozzá, milyen változtatást végzett, szükség esetén bármelyik állapot egy kattintással visszaállítható (laptörténet fül = history). ggh

Íme a mi wikink!

A „wikizés” praktikus módja a csoportonként eltérő kísérletek többi csoportnak történő bemutatásának. Az általános kémián belül a sav-bázis reakciók témakörét választottam a módszer kipróbálására. Munkaforma: kooperatív csoportmunka Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Szakmai, oktatási, tanulási helyzet Iskolánkban a kémiát csak 1 évig, heti 2 órában tanulják a diákok. Nem érettségiznek belőle, ezért nehéz érdeklődésüket felkelteni és fenntartani. A wikiben történő megjelenítést elsősorban tanulókísérleti, illetve ismétlő-rendszerező órákon javaslom alkalmazni.

A tanóra két fő részből áll: 1. Leírás alapján kísérletek elvégzése, szöveges és képes/mozgóképes dokumentálása, értelmezése a sav-bázis reakciók témakörben. 2. A kísérletek megjelenítése a „Tudod-e, hogy?” kérdezz-felelek wikiben illusztrált szócikk formájában. (A wiki használatának alapjait a tanulók előzetesen elsajátíthatják, ez nem igényel 1-2 szakköri vagy informatika óránál többet. A wikiben elérhető Szerkesztői kisokos nemcsak az előzetes ismeretszerzés, hanem a szerkesztési munka közben is segítséget nyújt a kezdő felhasználóknak.)Szerkesztői kisokos Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban

Hatékonyság és komplexitás Az IKT eszközök használata és a többirányú tevékenység összefogása révén jelentős motivációs hatással bír, megköveteli és biztosítja a diákok aktív részvételét a munkában. Az elkészített produktumok értékelésével fejleszthető a kritikai (és önkritikai!) érzék, a mások munkájának megbecsülése és értékelése (kapcsolat a szociális kompetenciákkal). A tudásbázis-építés izgalmas alternatívaként szolgálhat a számítógép/Internet-használat öncélú formáival szemben, miközben a tanulók szinte észrevétlenül jutnak új ismeretek birtokába. Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban

Továbbfejlesztési lehetőségek A természettudományos témák jelenlegi túlsúlyát a többi műveltségterület pedagógusainak bevonásával kell ellensúlyoznunk. Több mentortanár összehangolt munkája szükséges a kontrollált, színvonalas működéshez. A kipróbálás tapasztalatainak függvényében a országos tudásbázissá válhat. Széleskörű használata esetén érdemes a nyelvi korlátokon átlépni, azaz idegen nyelv(ek)re (angol, német stb.) lefordítani egyes tartalmakat.

Technikai háttér A tanóra megtartásához olyan tanteremre van szükség (ideális esetben természettudományos szaktanteremre), amelyben az asztalok csoportmunkához átrendezhetők. 4 fős csoportokat kialakítva minden csoportnak 2 (hordozható) számítógépre van szüksége, ezek az asztal egyik oldalán, míg a kísérleti eszközök a másik részén helyezhetők el, így az IKT-eszközök biztonságosan működtethetők. Az óra elején és végén használandó szavazóegységek a közbülső időben a padban, vagy a számítógépek között helyezhetők el, erre minden tanulónak szüksége van. Az elkészült wiki-szócikkek bemutatására nem nélkülözhetetlen ugyan, de legideálisabb az interaktív tábla. Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban

A „wikizés” látható eredménye

Hardver eszközök tanári számítógép tanulói számítógépek (4 fős csoportonként 2 db) szélessávú internetkapcsolat projektor interaktív tábla (Cleverboard3) válaszadó rendszer (Cleverclick2) digitális fényképezőgép, esetleg kamerás mobiltelefon vagy webkamera (4 fős csoportonként 1 db) Szoftver eszközök Saját készítésű wiki weboldal: A tanári számítógépen: CleverBoard3 driver, CleverClick2 driver, Lynx4 szoftver az interaktív táblához, WordWall2 szoftver a szavazórendszerhez, Internet Explorer 8 A tanulói számítógépeken: Internet Explorer 8, képnézegető szoftver Egyéb eszközök: kísérleti eszközök és vegyszerek Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban

Tananyag saját készítésű wiki weboldal Az interaktív tábla Lynx4 szoftverével előre elkészített 2 diát tartalmazó interaktív feladatot az óra eleji ismétlésnél használtuk.Lynx4 A válaszadórendszer WordWall2 szoftverével előre elkészített kérdéssor segítségével mértem fel az óra elején a tanulók előzetes, majd az óra végén a megszerzett tudását.WordWall2 Segédanyagok A csoporttagok teendőit és a kísérletek leírását tartalmazó, valamint a tapasztalatok írásos rögzítésére szolgáló nyomtatott feladatlap (Word dokumentum, csoportonként eltérő). A nyomtatott formájú feladatlapok helyettesíthetők Google dokumentumokkal. Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban

Tananyagok interaktív táblára és válaszadó rendszerre

Segédanyagok – feladatlapok csoportszerepekkel

Linkek Saját készítésű wiki weboldal: Szakmai blogom a témáról: Dorner Helga (2007): Kollaboratív tudásépítés számítógéppel segített tanulási környezetben – a tudásépítő interakciók elemzése, Multimédia az oktatásban konferencia, Fehér Péter (2001): Konstruktív pedagógiai kísérletek és számítógéppel segített tanulás Hunya Márta: Kollaboratív oktatási környezetek: Wikizz velünk! – kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban

Az első szaktanári visszajelzések (IKT Műhely 2010, Eger) „A Wikit én is szívesen kipróbálnám a tanítványaimmal.” „A WIKI rendszert eddig nem ismertem, ezt biztos, hogy ki fogom próbálni, ugyanis nagyon motiválja a gyerekeket, ha bármilyen "terméket" készíthetnek, s ezt be is mutathatják, továbbadhatják. Továbbá bármikor bővíthetők az anyagok, otthonról előhívhatók, a többi csoport számára is használhatók. A feladatok a gyerekek saját tapasztalatára épültek, fontos szerephez jutott a megfigyelés, megértés és az alkalmazás.” „A wiki szemléletű új generáció a megoldás!”