GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

Pszichoanalízis és film
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Evolúciós pszichológia: Alapozó kurzus
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
Az önző gén Richard Dawkins.
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
A humán genom projekt.
Csalók és együttműködők
Nevelés- és oktatásszociológia
A „közbülső változók” bevezetése
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A Mendel-i öröklődés Falus András
A személyiségpszichológiában használt modellek összefüggései Melyik modell a jó? Van-e közös az egyes megközelítésekben?
Molekuláris genetika Falus András.
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
KÖZÉPKORI KULTÚRA I..
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A társas viselkedés pszichológiája
Bevezetés a pszichológiába
Bevezetés a pszichológiába
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
Az ember mint evolúciós rejtvény
4. előadás A szociáldarwinizmus után
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
A genetika (örökléstan) tárgya
Domináns episztázis – lovak
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Funkcionalisták Dr Skrabski Árpád. Saint Simon ( ) A társadalmat mozgató erők: megszokás amely intézményekben ölt testet újításra való hajlam.
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Szociológia - Jogszociológia
Pszichológiai Ismeretek
A molekuláris evolúció neutrális elmélete
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A kreativitás és a bölcsesség
DE BTK Neveléstudományok Intézete Neveléstudományi MA.
Balázs Csaba dr. Budai Irgalmasrendi Kórház
Előadás és szeminárium Összegzés I.
Gének, környezet, viselkedés
Temperamentumok Mit jelent az örökletesség? Evolúciós megfontolások
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Evolúciós Pszichológia: Az evolúciós pszichológia, mint új tudományos paradigma 2014/2015 Simor Péter.
Emberi tulajdonságok genetikai háttere
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Mérő László ELTE PPK Gazdaság- és Döntéspszichológiai Szakcsoport Memetika november 17.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Antropológusok – a Földön
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Komenczi Bertalan Információelmélet
Az alfa-generáció viszonya a pénzhez
Előadás másolata:

GÉNEK ÉS VISELKEDÉS

TARTALOM 1. Bevezetés 2. A viselkedés genetikája 3. A viselkedés evolúciója

1. BEVEZETÉS

Ok és Okozat Agy Viselkedés DNS Környezet Evolúció 1 Test: mereven huzalozott szabályok; agy: plasztikus Agy: nem csak a software, hanem a hardware is változik Az ember legfontosabb környezete a társadalom Paradoxon: emberi motivációk univerzálisak (tehát mereven kódoltak), a kivitelezés plasztikus Evolúció

2a Gének vagy Nevelés? (nature vs. nurture)

A viselkedés meghatározottsága 2b Üres lap Társadalomtudományok: az elme egy fehér lap, neveléssel tetszőlegesen alakítható % Neurobiológia: az automatizmusainkat kutatja  robotok vagyunk Klasszikus evolúcióbiológia: az elme fő funkciója a túlélés: csoportos vadászat, eszköz készítés, stb. TERMÉSZETES SZELEKCIÓ Evolúciós pszichológia: az evolúció nem csak a testünket, hanem az elménket is formálta, melynek fő funkciója az ellenkező nemű partner meghódítása és az azonos neműek kijátszása A SZEXUÁLIS SZELEKCIÓ szerepének (újra)felismerése 6

Viselkedés és Genetikai Program 3 1. 3. uu/rr 4. 2.

A viselkedéssel foglalkozó tudományterületek 4 A viselkedéssel foglalkozó tudományterületek 1. Társadalomtudományok - Szociológia - Pszichológia - Szociálpszichológia - Szociálantropológia, 2. Biológiai tudományok - Klasszikus viselkedés genetika - Molekuláris viselkedés genetika - Neurobiológia 3. Evolúcióbiológia - Etológia - Szociobiológia - Evolúciós pszichológia 4. Orvostudomány - Pszichiátria

A viselkedés iskolái

Társadalomtudományi Iskolák

Pszichológiai iskolák 5 Sigmund Freud Freud pszichoanalitikus elmélete 2. William James: 3. Behaviorizmus 4. Kognitív pszichológia - a szexuális elfojtások uralják a viselkedést: pszichoanalízis - az ösztönök pszichológiája: :funkcionalizmus William James A fekete doboz pszichológiája - az ösztönök helyett a tanulás számít Burrhus F. Skinner - nézzük meg mi van az agyon belül

Szociológia, szociálpszichológia 6

Szociálantropológia  Kultúrantropológia 7 Szociálantropológia  Kultúrantropológia

Standard Társadalomtudományi 8 Standard Társadalomtudományi Modell A viselkedést alapvetően a társadalom, a kultúra és a nevelés határozza meg, a genetikai hatások nem számottevőek. Az evolúció egy „üres lapot” hozott létre az agyunkba, amit a társadalmi hatások töltenek ki. A viselkedést a társadalmi lét határozza meg – Nincs biológiai küldetés! Üres lap

Biológiai Iskolák

Viselkedésbeli különbözőség: 9 Klasszikus viselkedés genetika Viselkedésbeli különbözőség: - Ikerkutatás - Adoptáció They don't act alike either. One likes to dance; the other likes to play basketball. Certainly, we encourage them to pursue their individual interests, but the initial inclination towards these activities were all their own. What are Identical Twins? Identical, or monozygotic, twins develop from a single egg/sperm combination that splits a few days after conception. Their DNA originates from a single source, thus their genetic makeup is the same and the characteristics that are determined by genetics will be similar. Monozygotic twins are always of the same gender, except in extremely rare cases of chromosomal defect. On the other hand, fraternal, or dizygotic, multiples form when two separate eggs are fertilized by separate sperm in a single ovulation cycle. They are no more alike than any sibling set, sharing about 50% of their genetic markers in a unique combination of genes from both parents. Environmental Differences While identical twins form with the same set of genes, human development is not just genetic. The environment also has an impact. So, beginning in the early environment of the womb, external influences can change the appearance of twins. For example, some monozygotic twins share a placenta. One twin may have a more advantageous connection to the placenta, receiving the first run of nutrients. This situation can cause a size discrepancy between the babies, a physical difference that continues as they grow up. Twin-to-Twin Transfusion Syndrome (TTTS) is another condition that affects twins in the womb, and can impact their development. While most twins grow up in the same home environment, there are many circumstances that create differences in the childrens' appearances, personalities, and interests. As the twins approach the teen years, they may even seek to establish dissimilar qualities in order to establish individual identities. Epigenetic Differences Scientists have offered a new explanation for the differences between identical twins. Epigenome refers to natural chemical modifications within a person's genome (genetic material). As an article in the New York Times explains, they "act on a gene like a gas pedal or a brake, marking it for higher or lower activity." A study conducted by a team of researchers at the Spanish National Cancer Center in Madrid concluded that, while identical twins are born with the same epigenome, their epigentic profiles begin to diverge as they age. The differences increase as twins live longer and spend more time apart. The scientists offered two theories to explain this phenomenon. First, that epigentic marks are removed randomly as people age. Secondly, environmental influences change the pattern of epigentic marks. In a Washington Post article Dr. Manel Esteller, lead researcher, said that "small epigenetic events before birth probably account for many of the minor distinguishing differences in the appearance, personality and general health of young twins." The research is significant because changes in the epigenome may be responsible for the development of disease, like cancer. It's hoped that further study of the epigenome in identical twins will help researchers pinpoint factors that contribute to cancer. (1) Környezeti hatások (2) Epigenetikai hatások

Molekuláris viselkedésgenetika 10 Az „egy gén, egy viselkedés” paradigma De , egyre több össz-genom-szintű vizsgálat !

Neurobiológia 11

Evolúciós Iskolák

Evolúciós iskolák 1. Etológia 2. Szociobiológia Charles Darwin 1. Etológia 2. Szociobiológia 3. Evolúciós pszichológia Konrad Lorenz Az environmentalizmus ellenében jött létre: a genetikai szerepe a viselkedésben Edward O. Wilson A viselkedés evolúciós hasznának tanulmányozása A pszichológiai sajátságok evolúciós perspektívából való vizsgálata

Etológia Nem csak a tanulás, hanem az ösztönök is fontosak! 12 Niko Tinbergen Konrad Lorenz Karl von Frisch 1973 Az environmentalizmus ellenében jött létre: Nem csak a tanulás, hanem az ösztönök is fontosak!

Szociobiológia – az evolúciós haszon tudománya 13 William D. Hamilton Edward O. Wilson Inkluzív fitnesz: önzetlenség a rokonok felé Testvér = 1/2 ÉN Fütyüljek vagy mentsem az irhámat? Unokatestvér = 1/8 ÉN A saját génjeim a rokonaimban is jelen vannak, ezért ha elég sokan vannak, jobban megéri megmenteni őket, mint saját magamat A szülői szeretet a rokonszelekció eredménye

Szociobiológia 14 Robert Trivers Reciprok önzetlenség: a nem-rokonoknak való segítségnyújtás akkor kifizetődő, ha azt visszakapom Szülői invesztálás: a nők többet invesztálnak Szülő-utód konfliktus: csak 50%-ban vagyunk rokonok

- a viselkedés magyarázata evolúciós szemszögből Evolúciós pszichológia 15 - a viselkedés magyarázata evolúciós szemszögből Alapelvek: Evolutionary psychology is based on the hypothesis that, just like hearts, lungs, livers, kidneys, and immune systems, cognition has functional structure that has a genetic basis, and therefore evolved by natural selection. Like other organs and tissues, this functional structure should be universally shared amongst humans and should solve important problems of survival and reproduction. Evolutionary psychologists seek to understand cognitive processes by understanding the survival and reproductive functions they might serve. Evolutionary psychology (abbreviated EP) is a theoretical approach to psychology that attempts to explain mental and psychological traits—such as memory, perception, or language—as adaptations, i.e., as the functional products of natural selection. The purpose of this approach is to bring an adaptationist way of thinking about biological mechanisms such as the immune system into the field of psychology, and to approach psychological mechanisms in a similar way. In short, evolutionary psychology is focused on how evolution has shaped the mind and behavior. Though applicable to any organism with a nervous system, most research in evolutionary psychology focuses on humans. Evolutionary Psychologists claim that the human mind contains "hundreds or thousands" of functionally specialized modules whose "basic logic is specified by our genetic program" (Pinker 1997a, p. 21). Over the course of human evolutionary history, according to Evolutionary Psychologists, modules "were cumulatively added because they 'reasoned' or 'processed information' in a way that enhanced the adaptive regulation of behavior" (Cosmides & Tooby 1997), and subsequently "their operation was shaped by natural selection" (Pinker 1997a, p. 21). Consequently, they conclude, "what is special about the human mind is not that it gave up 'instinct' in order to become flexible, but that it proliferated 'instincts' -- that is, content-specific problem-solving specializations" (Tooby & Cosmides 1992, p. 113). Az evolúció nem csak az ember testi, hanem a lelki sajátságait is formálta Ezen tulajdonságok univerzálisak minden emberi társadalomban Az emberi viselkedés modulokként kódolt az agyban.

16 Pszichiátria