Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban „Az ember nem tud nem kommunikálni”
Kommunikáció alapvető elemei BESZÉLGETÉS Verbális kommunikáció (szóban kifejezett) Tartalmi szempontokat tükröz, szándékolt Lehet: beszéd, hallgatás Nonverbális kommunikáció (nem szóban kifejezett) Kapcsolati szempontokat tükröz Szándékolt, vagy szándékolatlan Lehet: mimika, gesztus, viselkedés
Személyközi kommunikáció Érzés, gondolat kódolás ÜZENET dekódolás ÜZENŐ BEFOGADÓ
a beszélő leggyakoribb hibái nem rendezi gondolatait, mielőtt beszélni kezd pontatlanul fejezi ki magát a lehető legtöbbet igyekszik egyetlen kijelentésbe besűríteni és ez zavaróan hat túl sok gondolatot említ a mondanivalójában, amelyek egymástól gyakran függetlenek saját bizonytalansága miatt egyre tovább beszél anélkül, hogy felmérné partnere befogadóképességét nincs figyelemmel az előző beszélő válaszának bizonyos pontjaira és ezért aktuálisan nem arra válaszol, ami korábban elhangzott: a beszélgetés nem jut előbbre
az odafigyelő leggyakoribb hibái nem képes az osztatlan figyelemre saját válaszán gondolkodik, miközben a partnere beszél hajlamos arra, hogy csak a részletekre figyeljen és ezeket próbálja megfejteni ahelyett, hogy az egész mondanivalót és benne a lényeges közléseket igyekezne megragadni kevésbé ismert dolgokat is megpróbál besorolni gondolkodási sablonjába
FÉLREÉRTÉS ÉS KONFLIKTUS A NÉGY FÜL – I. A férj közölt híre „Ez valami zöld” (tényállás) „Nem tudom mi ez” (önkinyilatkoztatás) A felfogott hír „Mondd meg mi ez!” (felhívás) „Majd megtudod” (kapcsolat)
FÉLREÉRTÉS ÉS KONFLIKTUS A NÉGY FÜL – II. A feleség felfogott híre „Ez valami zöld” (tényállás) „Nem ízlik” (önkinyilatkoztatás) a felfogott hír „Ne tedd bele legközelebb azt a zöldet!” (felhívás) „Te egy pocsék szakácsnő vagy” (kapcsolat)
Helyes és helytelen odafigyelés Legyek tudatában annak, hogyan figyelek oda, és odafigyelésem hogyan hat a másikra Eltompult fül Vonakodó fül Félrehallás Elereszti a füle mellett Fél füllel hallás Felhangokat, utasításokat elereszti a füle mellett Kifaggatás
Beszélgetés szabályai A beszélgetőpartnerrel jó kapcsolatot kell kialakítani. Tanuljunk meg a másik eszével gondolkodni. Vegyem a partneremet olyan komolyan, mint önmagam. Vizsgáljam meg a beszédszituáció alapfeltételeit. Figyeljük meg a test jelzéseit.
Erőszakmentes kommunikáció a kommunikáció két oldala: - önkifejezés - empatikus figyelem
Négy lépése megfigyelés, érzés, erőforrás-szükséglet kérés/köszönet)
Köszönöm a figyelmet!