A dajkanyelv önzetlenségének kérdése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Advertisements

Az első házasság felbomlása
A gyermekek nyelvelsajátítása
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
A kulcskompetenciák.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A Fővárosi Beszédjavító Intézet szerepe a logopédia történetében
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A munka világával kapcsolatos tudás
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Anyanyelvi nevelés tematika
Szociális tanulás formái
Tanuláselméleti megközelítés
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
ERASMUS: Nagy lépésekkel Európába Külföldi tanulmányok szerepe az életpálya-tervezésben ERASMUS Információs Nap - NYME SEK december 7.
Városrendezés.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpszichológia tudományos alapjai
ALKALMAZOTT NYELVÉSZET MESTERKÉPZÉSI SZAK
10. tétel Az 1–3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői
VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 26.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
NEVELÉSTÖRTÉNET.
Edward Sapir ( ).
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Személyiségelméletek
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A magyar nyelv történetének főbb korszakai
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Pszichológiai Ismeretek
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A „diszes” problémák korai jelei
6.Fogalomalkotás [C. G. Hempel: A taxonómia alapjai. In: Bertalan (szerk.): A társadalomtudományi fogalmak logikája (Helikon, Budapest 2005)] 1.A definíció.
Személyközi kommunikáció Készítette: palacsint szeptember 30.2 A kommunikáció és jellemzői.
Kellenek-e kísérletek a nyelvészetben? É. Kiss Katalin NyTI február 25.
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Speciális gyermekvédelem
Kövér családok.
Sokféle neveknek sorsáról az Utónévbizottság munkájáról
A generatív nyelvelmélet
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A szocializáció folyamata
Meghívó ! Agykutatás Napjai Budapesten március 17-18
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
A stílus.
TUDÁSÁTADÁS – GENERÁCIÓK ÖSSZEFOGÁSA A CSALÁDBAN ÉS A MUNKAHELYEN Nemzetközi konferencia Budapest, november 16. Kőváriné Vida Ildikó előadó (panel)
A nyelv és beszéd fejlődése
Nyelv és nyelvtan É. Kiss Katalin PPKE /I..
Esély a szülőknek, lehetőség
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A dajkanyelv önzetlenségének kérdése az anya-csecsemő párbeszéd kapcsán Dr. Koós Ildikó Ph.D. NYME SEK MNSK koosildi@mnsk.nyme.hu

I. A gyermekek nyelvével foglalkozó tudományos megközelítések Magyarországon GYERMEKNYELVvel 1871: Ponori Thewrewk Emil: A gyermeknyelvről. (Pozsony, tanulmány) 1893: Balassa József: A gyermek nyelvének fejlődése. (Nyelvtudományi Közlemények 23.) 1905: Vértes József: A gyereknyelv hangtana. (Nyelvészeti Füzetek 22.) 1906: Sarbó Artur: A beszéd összes vonatkozásaiban, különös tekintettel a gyermekkorra. (Studium, Budapest)

NYELVÉSZET és PSZICHOLÓGIA összekapcsolását sürgetik 1905: Csapodi István: Gyermekek nyelvtudománya. (Magyar Nyelvőr XXXIV.) 1906: Simonyi Zsigmond: Két gyermek nyelvéről. (Magyar Nyelvőr XXXV ) 1920: Balassa József: A nyelvtani alakok kialakulása a gyermeknyelvben. (Magyar Nyelvőr XLIX.) Jellemzőik: esettanulmányok; hangsúlyozzák a felnőttnyelvi formáktól való eltéréseket; foglalkoznak a mondatszók jelenségével, a nyelvtani formulák kialakulásának időbeli sorrendjével; - az utánzás és az analitikus gondolkodás szerepét hangsúlyozzák NYELVÉSZET és PSZICHOLÓGIA összekapcsolását sürgetik 1918: Barcsai Károly: A gyermek nyelve és esze járása. (A Gyermek) 1918: Bakonyi Hugó: A gyermeknyelvi szókincs fejlődése. (A Gyermek) 1921: Bakonyi Hugó: A nyelvtani formák fejlődése a gyermeknyelvben. (A Gyermek)

PSZICHOLINGVISZTIKA (1950-es évektől) szó- és hangzókészlet, szintagmák elsajátítása nativista elmélet (LAD-hipotézis) 1917: Viktor Gabriella: A gyermeknyelv (Béres és Held. Nagyvárad) 1935: Jablonkay Géza: Gyermeknapló (Kisdednevelés, Budapest) S. Meggyes Klára (1971); Kassai Ilona (1979; 1983); Lengyel Zsolt (1981); Gósy Mária (1978; 1981) munkái

interakcionalista elméletek II. A nyelvelsajátítás elméletei a XX. sz-ban tanuláselméletek utánzás az anyák szándékos nyelvtanítók nativista elméletek velünk született nyelvi kreativitás minimális környezeti input interakcionalista elméletek kommunikáció és kulturális beágyazottság a társas környezet fontos

Az anyanyelv elsajátítása Gyermekhez szóló beszédviselkedés III. A dajkanyelv szerepe Az anyanyelv elsajátítása Gyermekhez szóló beszédviselkedés Terminusok: családi nyelv, szülői nyelv gondozói nyelv (caretaker language) child – directed speech (CDS) infant – directed speech (IDS) motherese baby-talk dajkanyelv

IV. Anya – csecsemő kapcsolat KULTURÁLIS TÉR KOMMUNIKÁLJ! ANYA CSECSEMŐ kölcsönös egyenrangú DAJKANYELV?

minimális nyelvi input V. KULTURÁLIS TÉR INTERPERSZONÁLIS KONTEXTUS preverbális kommunikációs tapasztalat (Dore 1974) beszédviselkedés érzékszervi - kognitív preverbális kommunikáció szerkezete (Bruner 1975) interakció párbeszédépítés szabályai (Bruner 1975) szociális érettség minimális nyelvi input

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! koosildi@mnsk.nyme.hu