A logisztikai szolgáltatások fejlődése Délkelet-Európa országaiban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A győztesek felelőssége – Tájkép csata után
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A posztfordista termelési rendszer
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Logisztika 6.előadás.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
III. A logisztika jövője
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Az ellátási láncok biztonsága
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
EURÓPAI DUNA STRATÉGIA Parkoló pálya vagy gyorsítósáv – Napi Gazdaság Logisztikai konferencia 2010 április 27 Budapest Dr.Doór Zoltán Elnök Magyar Logisztikai.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
A magyar gazdaság várható helyzete
S OUTH E AST T RANSPORT A XIS D ÉL - KELETI K ÖZLEKEDÉSI T ENGELY SETA Közlekedési Fórum Szombathely november 15.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Együttműködési lehetőségek a román és magyar piacon, kiemelten a constantai forgalmakra Vernes András Kereskedelmi igazgató.
Logisztikai hálózat és folyosók
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
történelmi integrációi
KEXPORT Klaszter Céljai Őri István KEXPORT Klaszter Bizottság elnöke
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Bulgária.
Európa regionális földrajza
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Ingatlanpiac bemutatása
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

A logisztikai szolgáltatások fejlődése Délkelet-Európa országaiban Magyarország és a délkelet-európai térség Európa közlekedésében A logisztikai szolgáltatások fejlődése Délkelet-Európa országaiban Dr. Tarnai Júlia egyetemi docens BME Közlekedésüzemi Tanszék Budapest 2006. május 16.

A logisztika fejlődését kiváltó tényezők (1970-es, -80-as évektől Nyugat-Európában, a 90-es évektől Közép-Kelet-Európában) a piacgazdaság térhódítása a vállalatok az egyre élesedő piaci versenyben keresik versenyképességük megőrzésének, illetve növelésének lehetőségeit a technika, technológiai fejlesztési lehetőségek kimerülőben vannak a globalizáció bővülnek a beszerzési és értékesítési piacok, nemzetközi termelési hálózatok alakulnak ki az európai integráció nő és mélyül az európai országok közötti gazdasági együttműködés a nyugat-európai ipari, kereskedelmi és szolgáltató vállalatok Kelet-Európa felé terjeszkednek

A délkelet-európai gazdasági térséget jellemző néhány mutatószám (2004 A délkelet-európai gazdasági térséget jellemző néhány mutatószám (2004. évi adatok) Az ország neve Terület Lakosszám, GDP Egy főre eső GDP GDP éves   km² millió fő milliárd euró ezer euró/ fő változás % Albánia 28748 3,1 6,1 1,97 5,9 Bosznia-Hercegovina 51129 3,8 6,6 1,737 5 Bulgária 110928 7,8 19,4 2,487 5,6 Horvátország 56542 4,4 27,6 6,272 Macedónia 25713 1,9 Románia 238391 21,7 58,9 2,714 8,3 Szerbia-Montenegró 102173 10,6 18,9 1,783 7,5 Szlovénia 20253 2 25,9 12,95 4,6

Az intermodális (kombinált) áruszállítási/logisztikai szolgáltatások fejlődésének esélyei a délkelet-európai országokban -1 kedvező földrajzi elhelyezkedésük révén fontos összekötő szerepet tölthetnek be Európa és Kelet-Ázsia között a jövőben várhatóan tovább nő az Észak- és Délkelet- Ázsiából Európába irányuló konténer forgalom, melynek lebonyolításában elsősorban az észak-adriai kikötők (főként Rijeka és Koper) lehetnek jelentős versenytársai a holland és az észak-német kikötőknek, mivel: közelebb helyezkednek el a feltörekvő kelet-európai gazdasági régiókhoz, mintegy hat nappal lerövidítik az Európa és Ázsia közötti tengeri szállítás időtartamát

Az intermodális (kombinált) áruszállítási/logisztikai szolgáltatások fejlődésének esélyei a délkelet-európai országokban -2 kontinensek közötti forgalom növekedése következtében a jövőben várhatóan jelentős mértékben nő a kikötők és az európai szárazföldi fel- és leadóhelyek közötti konténer forgalom is az EU integráció következtében várhatóan megnőnek a Balkán országai és a nyugat-, valamint a közép-kelet-európai országok közötti áruszállítási igények is a viszonylag nagy szállítási távolságok miatt e szállítási feladatokat is intermodális (közúti/vasúti) szállítással lehet hatékonyan, környezetkímélő módon megoldani.

Az intermodális áruszállítási/logisztikai szolgáltatások fejlesztéséhez szükség van: a közlekedési infrastruktúra (közúti/vasúti pályák) fejlesztésére; a különböző közlekedési alágazatok kapcsolatát megteremtő kombinált forgalmi (röviden kombi-) terminálok (konténer, Ro/Ro, Ro/La, huckepack terminálok) fejlesztésére, ezen belül: a forgalmi, rakodóhelyi létesítmények a szabadtéri tárolóterületek, raktárak a rakodó-, anyagmozgató gépek, berendezések a termináli információs és irányítási rendszerek korszerűsítésére, illetve újak létesítésére, beszerzésére. az intermodális szállításhoz szükséges szállítóeszközök: speciális szállítójárművek, konténerek, csereszekrények beszerzésére. A legsürgetőbb feladat valamennyi országban a közlekedési infrastruktúra fejlesztése elsősorban az európai közlekedési hálózat gerincét képező, a térségen áthaladó páneurópai közlekedési főfolyosók (IV. V. VII. VIII. X.) mentén.

A közlekedési infrastruktúra fejlettségét jellemző pontszámok területenként, illetve országonként (2000) ( Forrás:Ehrlich É.- Szigetvári T.: Az infrastruktúra fejlettsége Magyarországon, 1990-2000. MTA Világgazdasági Kutató Intézet, Budapest, 2005.) Az ország, ill. terület neve Közlekedés Utak hossza, km Autópályák Vasútvonalak   mint egész 100km²-re hossza, km 10 ezer lakosra Bulgária 30 7 33 Horvátország 21 9 16 40 Jugoszlávia 18 10 Románia 6 1 38 Szlovénia 32 25 49 Balkán összesen 20 8 5 36 EU 15 54 EU 25 35 31 22 55 Magyarország 26 71

Kiemelten fontos kikötői termináli fejlesztési feladatok Horvátországban Rijeka Kikötő fejlesztése kiemelt projekt a konténer- és a Ro/Ro- terminál fejlesztése folyamatos versenyben állnak az egyre növekvő észak-adriai tengeri forgalom lebonyolításáért más észak-adriai kikötőkkel, elsősorban az olaszországi Trieszttel és a szlovén Koperrel Romániában Constanta Kikötő fejlesztése mint a Fekete tenger legnagyobb (Hub) kikötője a közép és a délkelet-európai térség fekete tengeri kapujának szerepét töltheti be a jövőben a távol-keleti szállítási kapcsolatok megvalósításában. nemcsak a Balkán, hanem Európa keleti felének is a legnagyobb kikötője (konténer forgalma 2002-ben 136,3 ezer TEU, 2004-ben 386,3 ezer TEU volt) itt áramlik át az ország külkereskedelmi forgalmának közel 60%-a Bulgáriában Várna és Burgasz kikötők fejlesztése a jövőben e kikötők ugyancsak fontos részt vállalhatnak a délkelet-európai kapu (gateway) szerep betöltésben e két kikötőben rakják át Bulgária nemzetközi kereskedelmi forgalmának kb. 60%-át.

Trieszt Constanta Koper Várna Rijeka Burgasz

Nemzetközi közúti/vasúti kombinált szállítás - 1 az AGTC vonalaihoz kapcsolódó kombi terminálok: Romániában regionális kombi terminálok: Bukarest, Constanta, Craiova és Nagyvárad; ezeken túlmenően még további 30 kombi terminálon rakodnak Horvátországban öt nagy vasúti konténer terminál működik: Zágráb, Nasice, Eszék, Rijeka és Split, de további tíz létesítése is szerepel a fejlesztési tervekben Bulgáriában: Szófia és Dimitrovgrád

Nagyvárad Zágráb Eszék Constanta Bukarest Rijeka Craiova Split Szófia Dimitrovgrad

Nemzetközi közúti/vasúti kombinált szállítás - 2 Az UIRR tagjai: az Adriakombi (Szlovénia, az 1992-ben csatlakozott a Yukombi utódaként) a Crokombi (Horvátország) 1999 óta Rocombi (Románia) 2000 óta. Az intermodális áruszállítási/logisztikai szolgáltatások fejlesztését támogató EU-alapok és pályázatok, az EU 2007-2013 közötti költségvetési időszakában: Kohéziós Alap (KA) Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), Marco Polo II. program 7. K+F Keretprogram.

A logisztikai szolgáltatási piac Európában - 1 a fejlett nyugat-európai országok tapasztalatai szerint a gazdasági növekedéssel párhuzamosan nő a logisztikai szolgáltatások iránti piaci kereslet Európában a logisztikai szolgáltatások területén piacvezető Németország, itt a logisztikai szolgáltatási szektor a negyedik legjelentősebb gazdasági ágazat a járműipar, az elektronikai ipar és a gépipar után, évi forgalma 2004-ben kb. 166 milliárd euró volt

A logisztikai szolgáltatási piac Európában - 2 a kelet-európai logisztikai szolgáltatási piac becsült nagysága 2004-ben a Technische Universität Berlin szakértői szerint: Kelet-Európa összesen: kb. 30 milliárd euró/év Románia: kb. 2,78 milliárd euró/év Bulgária: kb. 1,01 milliárd euró/év a logisztikai szolgáltatási piac várható évi növekedési üteme: a kelet-európai országokban: 14,3%, a szakértők szerint a legnagyobb piaci növekedés a közép-kelet-európai országokban várható, de az EU-hoz való csatlakozás után a várhatóan a délkelet-európai országok is felzárkóznak az egyéb EU-tagállamokban: 5,7%

Logisztikai szolgáltató vállalati telephelyek létesítésére javasolt területek Romániában Bukarest és környéke Arges körzete (itt van a Renault/Dacia autógyár telephelye Pitesti-ben), Brassó és Iasi (a moldáviai határ közelében), Arad, Temesvár és Nagyvárad körzete.

Logisztikai szolgáltató vállalati telephelyek létesítésére javasolt területek Bulgáriában Szófia és Plovdiv környéke, különösen keresett a Szófiai Repülőtér környéke (a svájci Militzer & Münch, a KI- Logistics, a londoni Tishman Management Company) Burgasz és Várna környéke

Logisztikai szolgáltató vállalati telephelyek létesítésére javasolt területek Horvátországban Zágráb környéke Rijeka és Split kikötővárosok környéke

Kereslet és kínálat a vállalati logisztikai szolgáltatások területén - 1 kicsi az igény a helyi vállalatok részéről a komplex, értéknövelő logisztikai szolgáltatások iránt még a fejlesztés kezdetén állnak az olyan korszerű gyártásszervezési eljárások, stratégiák bevezetése tekintetében (mint pl. az alaptevékenységre való koncentráció, a rendelésre gyártás, a just in time elvű anyagellátás) ma még többnyire maguk végzik a vállalati logisztikai tevékenységeket és a szolgáltató cégektől csak logisztikai alapszolgáltatásokat (mint pl. szállítás, raktározás stb.) vesznek igénybe kivételek Szlovéniában pl.: a hűtött áruk logisztikája a legnagyobb kiskereskedelmi cégnél a Mercator-nál vagy a Gorenje cégnél az alkatrészmenedzsment

Kereslet és kínálat a vállalati logisztikai szolgáltatások területén - 2 a helyi logisztikai szolgáltató cégek túlnyomórészt csak alapszolgáltatásokat nyújtanak a nyugati vállalatok, mint például a Renault, a Volkswagen, az Aldi, vagy a Carrefour, amelyek itt ruháznak be, és komplex logisztikai szolgáltatásokat igényelnek, magukkal hozták megszokott szolgáltatóikat, amelyek néhány logisztikai alapszolgáltatást a helyi szolgáltató cégektől vesznek igénybe a komplex értéknövelő szolgáltatásokat viszont maguk nyújtják.

A délkelet-európai térség SWOT-elemzése a logisztikai szolgáltatások fejlődése szempontjából -1 Erősségek Gyengeségek ·       a kedvező földrajzi elhelyezkedés révén összekötő szerep Európa és Ázsia között ·       fejletlen, elmaradott közlekedési és logisztikai infrastruktúra ·       a tíz páneurópai közlekedési főfolyosó közül öt a térségen halad át ·       különösen kedvezőtlen a helyzet a közutak minősége, a közúthálózat sűrűsége és az autópályák hossza tekintetében ·       tengeri kikötők, amelyek igénybevétele lehetővé teszi az Európa és Ázsia közötti tengeri szállítások időtartamának lerövidítését ·       a viszonylag kevés hazai logisztikai szolgáltató cég túlnyomórészt csak logisztikai alapszolgáltatásokat kínál ·       viszonylag alacsony árszínvonal a munkabérek és a logisztikai szolgáltatási telephelyek bérleti díja tekintetében ·       kis kereslet a helyi vállalatok részéről a komplex (értéknövelő) logisztikai szolgáltatások iránt

A délkelet-európai térség SWOT-elemzése a logisztikai szolgáltatások fejlődése szempontjából -2 Lehetőségek Veszélyek ·       az intermodális áruszállítási/ logisztikai szolgáltatások iránti igények növekedése az Európa és Ázsia közötti, és a Balkán országai és Nyugat-Európa közötti forgalom várható növekedése következtében ·       kedvezőtlen befektetői megítélés egyes országokban a bürokrácia, a korrupció, a kevésbé stabil jogrendszer és vámeljárások miatt ·       a politikai instabilitás, az etnikai ellentétek újjáéledése egyes országokban ·       EU-támogatások igénybe vételének lehetősége a közlekedési és a logisztikai infrastruktúra fejlesztésére ·       a gazdasági növekedés megtorpanása ·       külföldi logisztikai szolgáltató cégek betelepülése a logisztikai szolgáltatási kínálat és színvonal növelésére ·       az infrastruktúra fejlesztési programok időbeni elhúzódása ·       a logisztikai képzés fejlesztése ·       váratlan természeti csapások, pl. árvíz