Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer (KKÉK)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Könyvtári minőségmenedzsment
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A minőségügy a könyvtárügyért
Stratégiai tervezés.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Könyvtári teljesítménymérés
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Szervezetfejlesztési Program
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségdíjak.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
Tükörkép torzításmentesen, avagy az EKSZ önértékelésének sajátosságai
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A könyvtári minőségfejlesztés ajánlott lépései Vidra Szabó Ferenc
A minőségmenedzsment bevezetésének hatása a szervezetre Könyvtáros szakmai nap Debrecen,
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A KKÉK kritériumai és azok intézmény specifikus értelmezési lehetőségei Boda Gáborné Köntös Nelli ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet „Jót,
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Minőségi könyvtári szolgáltatások –
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer (KKÉK) EKE konferencia, Vác, 2014. június 21-23.

Mottó Ne légy szeles. Bár munkádon más keres, dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, ugy érdemes. József Attila

Minőségirányítás, minőségbiztosítás A minőség fogalma qualitas = fil.: fontos jellemzők együttese, amelyek tükrözik a megfigyelt és létező dolgok, folyamatok, jelenségek lényegét; máshoz hasonlító és mástól megkülönböztető tulajdonságok összessége, amelyek olyanná és azzá tesznek egy létezőt, amilyen. A qualitas már nem az anyagi és szellemi termékek, működési folyamatok, helyzetek, teljesítmények közvetlen szemléletén nyugvó leírása – valami olyan, amilyen – a leírás közvetlenségét felváltja a valamihez való viszonyítás képzete – valami, más valamihez képest milyen”. (Horváth, 1999. 424-428.o.) Melyek ezek a tudományterületek? Vezetéstudomány, marketing, szervezetfejlesztés, stb. http://www.lib.jgytf.u-szeged.hu/adatbazisok/e_szovegek/folga/html/a_minoseg_ertelmezesei.htm

Minőségirányítás, minőségbiztosítás Ipari tömegtermelés gazdaságtudományok vezetéstudomány szervezetfejlesztés Leíró fogalomból kiemelő, viszonyító fogalom Standardoknak való megfelelés célnak való megfelelés versenykategória nézetek rendszere -- Európai Unió európiai minőség jövőképe (1999) A qualitas már nem az anyagi és szellemi termékek, működési folyamatok, helyzetek, teljesítmények közvetlen szemléletén nyugvó leírása – valami olyan, amilyen – a leírás közvetlenségét felváltja a valamihez való viszonyítás képzete – valami, más valamihez képest milyen”. (Horváth, 1999. 424-428.o.) Melyek ezek a tudományterületek? Vezetéstudomány, marketing, szervezetfejlesztés, stb. http://www.lib.jgytf.u-szeged.hu/adatbazisok/e_szovegek/folga/html/a_minoseg_ertelmezesei.htm

Minőségirányítás, minőségbiztosítás

Minőségirányítás, minőségbiztosítás Elvek: selejtet mihamarabb kiszűrni (1-10-100) (Phil Crosby); 0 hiba elmélet (motiváció)(P. Crosby) emberi tényezőkbe befektetni az egész szervezet felelős a minőségért (tervezés vevő) a minőség a felsőbb szintű menedzsment tetteinek és döntéseinek következménye

Minőségirányítás, minőségbiztosítás Elvek (2.): W. Edwards Deming: ellenőrzött folyamatok, koordináció, felkészülés a jövőre (tudással gazdálkodás) PDCA ciklus (plan-do-check-action) (plan-do-study-adjust) P D A C

Minőségirányítás, minőségbiztosítás Plan/tervezés Teljesítménycélok, utak, módszerek, pontos specifikáció Do/végrehajtás Végrehajtás, folyamatok elindítása, termék elkészítése, folyamatos mérések, a folyamat dokumentálása Check, study/ ellenőrzés, elemzés Összehasonlítása a tervezettnek a megvalósítottal (megvalósíthatóság elemzése, javítási ötletek) Action, adjust/ beavatkozás,igazítás „Újratervezés”, változtatni hol?

Minőségirányítási rendszerek ISO / TQM MSZ EN ISO 9001:2009 Minőségirányítási rendszerek. Követelmények TQM: teljeskörű minőségmenedzsment ISO TQM Szabványos követelmények Irányítási filozófia Külső auditálás révén tanúsítványszerzés Belső önértékelés Befejezett Folyamatos (ciklikus ismétlés) Elért minőség fenntartása Minőség fejlesztése a cél Nyíregyházi Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár ISO minősítést szerzett. (Évente vizsgálat, 3 évig érvényes.)

A közös értékelési keretrendszer teljes körű minőségirányítási rendszer (TQM) közszféra képviselői dolgozták ki a a közszféra számára az Európai Minőségirányítási Alapítvány (EFQM) Kiválóság Modelljét alapul véve. Alapelve: szervezet teljesítményének kiválósága 5 terület megfelelő irányításától függ (vezetés, stratégiaalkotás és tervezés, munkatársak, partnerkapcsolatok és erőforrások, folyamatok) -- adottságok További 4 terület az eredmények mérésére szolgál: felhasználókkal kapcsolatos eredmények, munkatársakkal kapcsolatos eredmények, társadalmi környezetre gyakorolt hatás, szervezet kulcsfontosságú eredményei

Jogszabályi háttér 12/2010. (III. 11) OKM Rendelet a Minősített Könyvtár cím és a Könyvtári Minőségi Díj adományozásáról - minősítési eljárás keretében - pályázati rendszerben - könyvtárhasználati jog érvényesülésének magas színvonaláért

Előzmények Könyvtári minőségfejlesztés 21 projekt: az 1997. évi CXL. törvény megjelenését követő második stratégiai ciklusban (2003-2007) kezdődött, és a 2008-2013-as ciklusban teljesedett ki; az Európai Unióhoz történő csatlakozásból adódó könyvtári követelmények teljesítését: a minőségi szolgáltatások kialakítását tűzte ki célul

Előzmények Könyvtári minőségfejlesztés 21 projekt: modell: a minőségfejlesztés lépései, a megvalósítás keretei, dokumentációs elvárásai az addig megszerzett minőségmenedzsment ismeretek és gyakorlat rendszerbe foglalása stratégiai terv részévé tette a könyvtárak minőségelvű értékelését, szakfelügyeletét célja a hazai minősítési rendszerben a könyvtárak helyét megtalálni

Előzmények Könyvtári minőségfejlesztés 21 program kidolgozói Skaliczki Judit (az OKM Könyvtári Osztálya főosztályvezető-helyettese) felkérésére: http://ki.oszk.hu/sites/ki.oszk.hu/files/dokumentumok/beszamolo07_2.pdf Intézmények: Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtár, Eger Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár, Debrecen Kemenesaljai Művelődési Központ és Könyvtár, Celldömölk Országos Idegennyelvű Könyvtár Országos Széchényi Könyvtár, Könyvtári Intézet Szakértők: Skaliczki Judit, OKM KO Ramháb Mária, Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Katona József Megyei Könyvtára, Kecskemét Szabó Ferenc, szociológus, Könyvtári Intézet Zalainé Kovács Éva, Budapesti Corvinus Egyetem Entz Ferenc Könyvtár és Levéltár

Előzmények Könyvtári minőségfejlesztés 21 program megvalósításai (még az első ciklusban) 1. fázis: vezetők elkötelezettsége szervezeti kultúra fejlesztése részt vevő intézmények küldetésnyilatkozata és jövőképe helyzetértékelés stratégiai terv legfontosabb partnerek azonosítása, elvárásaik és elégedettségük mérése 2. fázis: munkatársak motiválása, elkötelezettsége szervezeti kultúra fejlesztése folyamatközpontú működés dokumentációs rendszer kidolgozása könyvtári minőségdíj szempontrendszere szerzett tapasztalatok népszerűsítése önálló kötet: Az első lépésektől a könyvtár stratégiai tervének elkészítéséig / Skaliczki Judit

Előzmények Könyvtári minőségfejlesztés 21 program megvalósításai (második ciklusban) 3. fázis: folyamatközpontúság (folyamatábrák, folyamatgazdák) ellenőrzőpontok, mérések, értékelések beavatkozások 4. fázis: a könyvtárak önértékelési rendszerének kialakítása (dokumentációs rendszer kiépítése, egységes fogalomtár kialakítása) tapasztalatcsere a könyvtárak minőségelvű értékelésének, illetve a könyvtári minőségi díj szempontrendszerének kidolgozása

Jogszabályi háttér 12/2010. (III. 11) OKM Rendelet a Minősített Könyvtár cím és a Könyvtári Minőségi Díj adományozásáról - minősítési eljárás keretében - pályázati rendszerben - könyvtárhasználati jog érvényesülésének magas színvonaláért

Jogszabályi háttér Kétlépcsős: több Minősített Könyvtár évente (5 évre szól,visszavonható, újrapályázható/-andó) egyetlen Könyvtári Minőségi Díj kiosztása (év megjelölésével örökre szól, visszavonhatatlan)

1. lépcső Pályázati dokumentáció: pályázati adatlap önértékelés (KKÉK) kötelező dokumentumok pályázati díj utalása 2. lépcső: A Díjra csak Minősített Könyvtárak pályázhatnak

Kötelező dokumentumok Minőségi kézikönyv (benne a könyvtár minőségpolitikája) Szervezeti felépítés ábrája Belső és külső kommunikációs terv Továbbképzési tervek Stratégiai terv (küldetésnyilatkozat, jövőkép, PGTTJ és SWOT elemzés) éves beszámolók, cselekvési és/vagy munkatervek (tárgyév és megelőző év) partnerek azonosítását bizonyító dokumentumok folyamatszabályozás (azonosítás, folyamatgazda, kompetenciahatárok) folyamatábrák, -leírások, szolgáltatási előírások használókat érintő útmutatók,szabályzatok, hozzáférhetőségét bizonyító dok használói elégedettségmérés panaszkezelés módja dolgozói elégedettségmérés eredményei lista a tárgyévi és előző évi médiaszereplésekről

Ajánlott dokumentumok (40) partneri együttműködési megállapodások utóbbi 3 év nyertes pályázatainak eredményessége utóbbi 3 év közösségi rendezvényei szakfelügyeleti jelentések a könyvtáron belüli konfliktusok kezelésének bemutatása használói elégedettségmérések kérdőívei és értékelései anyagi és erkölcsi elismerés eljárásrendje/ értékelési szabályzat, ösztönzési stratégia esélyegyenlőségi terv szolgáltatások költséghatékonyságáról készült dokumentumok problémamegoldó módszerek alkalmazásának dokumentumai intézményen belüli munkatársi rotáció, mobilitás bemutatása fenntartó értékelése

Minősített könyvtárak DEENK Nyíregyházi Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár Egri Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtár Gödöllői Egyetemi Könyvtár Nyugat-Magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Könyvtár és Levéltár Bács-Kiskun Megyei Katona József Megyei és Városi Könyvtár

Elérhető segítség Könyvtári Intézet kiadványai (A jó gyakorlat a könyvtári minőségirányítás bevezetéséhez sorozat) Könyvtári Intézet akkreditált tanfolyamai Külső szakértő Minősített könyvtárak nyilvános minőségirányítási dokumentumainak tanulmányozása Tapasztalatcsere a könyvtári minőségirányítást sikeresen működtető könyvtárakkal

Köszönöm a figyelmet! balinta@silver.drk.hu