Programs in particular areas of lifelong learning (e.g. language teaching) Dr. László HÁRY
Nyelvoktatás Magyarországon Közoktatás – nyelvi érettségi Felsőoktatás – a diploma kiadásának feltétele Felnőttoktatás / nyelviskolák – munkavállalási esélynövelő
A felnőtt lakosság nyelvtudása Messze az elvárható szint alatt Nyelvválaszték – elvárások Nyelvtanulási feltételrendszer Nyelvvizsgák * akkreditáció * nyelvvizsga fetisizmus
Nyelvi kompetenciák az EU-ban
Nyelvtudás/végzettség
Újfajta nyelvoktatási modell és módszerek – Kommunikatív nyelvoktatás – Kompetencia alapú nyelvoktatás = eszköztudás – Diákközpontúság – Csoportmunka dominanciája – Készség/egyéniség fejlesztése – Nyitottság (más kultúrák, gondolkodásmódok) – Konfliktuskezelés – Kritikus gondolkodás
A felnőttek nyelvtanulásának sajátosságai „A felnőttek általában ‘időre‘ akarnak nyelvet tanulni, gyorsan, ami nagyon eltér a gyermekkori idegennyelv-elsajátítástól. Ráadásul rögtön a legmagasabb szinten szeretnék használni társalgási készségeiket, vitázni, ellenkezni, aggódni, rábeszélni, magyarázni, érvelni szeretnének bonyolult dolgokról. Mivel nehezen találnak vissza vagy nem is akarnak visszatalálni gyermekkori állapotokba, és a nagy önérzet miatt még csak véletlenül sem szeretnének ostobának látszani, így inkább kerülik a társalgásokat, mert félnek attól, hogy hibákat követnek el. Bárdos Jenő: Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata p.
Nyelvtanár a felnőttoktatásban Nem (csak) tudásátadás A tanulási folyamat megkönnyítése Csoportdinamika (bizalom, nyitottság, őszinteség, motiváltság, egymásra figyelés) Optimális feltételek
A magyarországi nyelvoktatás programja Alapja: Közös európai referenciakeret Erre épül: – iskolai nyelvi képzés – felsőoktatási nyelvi képzés – felnőttek nyelvi képzése
Felnőttek nyelvi képzése FAT * nyelvi programakkreditáció Célja: - minőségbiztosítás - hatékonyság - célirányosság - életszerűség / nyelvi kompetencia - folyamatos szinten tartás Felnőtt nyelvoktatás a PTE Idegen Nyelvi Titkárságán
Tananyagok Széles választék nyelvkönyvekből Interaktív anyagok Távoktatás a nyelvoktatásban - lehetőségek - korlátok