Ifjúságügy: félúton?.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
Az első házasság felbomlása
Egy lépés a munkahely megszerzéséig képzési projekt az aktív munkakeresés témakörében fiatalok számára IFJÚSÁG, IFJÚSÁGPOLITIKA - ÚJ KIHÍVÁSOK előadó:
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Kultúra mint kapcsolat Birher Nándor. „A tudás a világ alkotóelemeiről szerzett ismeret, a bölcsesség az elemek kapcsolódásának ismerete.” -szemléletmódváltozás-
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
2. A marketing kommunikáció társtudományai és azok marketing kommunikációban hasznosítható eredményei Pszichológia Szociológia Esztétika.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
A család a globalizált világban
Rokszin Mónika pszichológus
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A pszichoszociális fejlődés elméletei
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Fiatalok foglalkoztatásának javítása: mit jelent ez a gyakorlatban? BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. MOM Kulturális Központ Budapest, november 28.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Mentorprogram a felsőoktatásban: kihívások és lehetőségek ÉLETUTAK – GENERÁCIÓK – ÜNNEPEK  május 22.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A mentorrá vált pedagógus a Foglalkoztatásba ágyazott képzés (FÁK) című programban Singer Péter
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutató Intézet
NEVELÉSELMÉLET.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
7. téma A környezettudományi kutatások rendszere, sajátosságai, hazai intézményei, azok tevékenysége.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Készítette: Rapos Nóra 1 Nevelés és társadalom A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Neveléselmélet VII.
1 Nevelés és társadalom Neveléselmélet VII. Kárpáti Andrea
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
Család szerepe a szocializációban
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1 Identitás elemek vizsgálata: a kötődés, bizalom és konfliktus vizsgálatának keretei a magyar társadalom kvantitatív felmérései alapján Dr. Bugovics Zoltán.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Demográfiai problémáink megoldási lehetőségei
A szakiskola jelene és jövője
Egyéb dinamikus elméletek
Ifjúsági helyzetkép a világban, nemzetközi kitekintés
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Előadás másolata:

Ifjúságügy: félúton?

Fanatikus megközelítésben Optimista megközelítésben

Pesszimista megközelítés Reménytelen megközelítésben

Az ifjúságügy elmúlt 25 éve Magyarországon 1990-1994 1995-1998 1998-2002 2002-2006 2006-2010 2010-2014 Bizalom vs. Bizalmatlanság REMÉNY Kezdeményezés vs. Bűntudat SZÁNDÉK Teljesítmény vs. Kisebbrendűség KOMPETENCIA Identitás vs. Szerepkonfúzió HŰSÉG Intimitás vs. Izoláció EGO Énintegritás vs. Kétségbeesés BÖLCSESSÉG Nem egyszerű a felnőtté válás folyamata!

Mi kell a felnőtté váláshoz? – segít a tudomány! A fiatalok felnőtté válása tekintetében igazodási pontok Phenomenological Sociology (Schutz 1954 ) Sociology of Knowledge (Berger & Luckmann 1966) Steps to Adulthood (Keniston 1968, 1989) Sociological Theory of Post-adolescence (Vaskovics 1993) Az ifjúságügy felnőtté válása tekintetében igazodási pontok Empirizmus (Locke 1690) Pozitivizmus, társadalmi fizika (Comte 1855) Hipotetikus-deduktív elméletek (Popper 1959) Személyes tudás (Polányi 1964 )

Fiatalok felnőtté válása Ifjúságügy felnőtté válása A felnőttkorba való átmenet során különböző hagyományos lépéseket kell realizálni, hogy elérjük a felnőtt státuszt a társadalomban Van önálló tárgya Alapfogalmak Elméleti háttere Kutatási módszere Kapcsolatrendszer más tudományokkal Megtanulható (egyetemi szintű képzés) Első szakmai végzettség megszerzése Tanulmányok befejezése Különköltözés a szülői háztól Munkába állás Házasság Gyermekvállalás

Az „ifjúságügy” résztudomány! De melyik tudományágban?

Felnőtté válás = Leválás a szülőkről Fiatalok felnőtté válása Ifjúságügy felnőtté válása Döntés, hogy melyik tudomány keretein belül lépünk tovább (pedagógia? szociológia? pszichológia? demográfia?) Saját lábra állás (anyagi, szellemi és infrastrukturális) Fókusz szűkítése, újra alkotása (új életszakasz!) Módszertani pontosság Kooperációs készség erősítése Leszámolás a romantikus álmokkal Jogi értelemben vett leválás Közös fedél alól történő leválás Anyagi - pénzügyi leválás Önálló döntéseket eredményező leválás Szubjektív leválási forma Egy új életszakasz kialakulása: a posztadoleszcencia

Generációs és értékrendi különbségek az ifjúságügyben X Gen Y Gen Z Gen Ifjúságügy humán erőforrása Fiatalok

Új kihívások az ifjúságügy tárgyában is – visszatérés az alapkérdésekhez! Heterogén populáció problémáira homogén (?) válaszok Második demográfiai átmenet sajátosságaiból fakadó kihívások (A házasságkötések számának radikális csökkenése, Az első házasságkötés átlagéletkora nő, Késleltetett gyermekvállalás, akaratlagos gyermektelenség, Csökkenő termékenység) Nomos képző intézmények átalakulása Felnőtté válás lépcsői összekeveredése, anómikus tünetek Felsőoktatási expanzió Különköltözés, otthonteremtés kihívásai Ifjúsági foglalkoztatás Új kommunikációs csatornák Individuális értékek felerősödése Globális tér stb…. Mit tud tenni az ifjúságügy a fiatalok felnőtté válásának megkönnyítése érdekében?

A következő évek különösen fontosak lesznek a hazai ifjúságügy szempontjából! Köszönöm a figyelmet!