Ifjúságügy: félúton?
Fanatikus megközelítésben Optimista megközelítésben
Pesszimista megközelítés Reménytelen megközelítésben
Az ifjúságügy elmúlt 25 éve Magyarországon 1990-1994 1995-1998 1998-2002 2002-2006 2006-2010 2010-2014 Bizalom vs. Bizalmatlanság REMÉNY Kezdeményezés vs. Bűntudat SZÁNDÉK Teljesítmény vs. Kisebbrendűség KOMPETENCIA Identitás vs. Szerepkonfúzió HŰSÉG Intimitás vs. Izoláció EGO Énintegritás vs. Kétségbeesés BÖLCSESSÉG Nem egyszerű a felnőtté válás folyamata!
Mi kell a felnőtté váláshoz? – segít a tudomány! A fiatalok felnőtté válása tekintetében igazodási pontok Phenomenological Sociology (Schutz 1954 ) Sociology of Knowledge (Berger & Luckmann 1966) Steps to Adulthood (Keniston 1968, 1989) Sociological Theory of Post-adolescence (Vaskovics 1993) Az ifjúságügy felnőtté válása tekintetében igazodási pontok Empirizmus (Locke 1690) Pozitivizmus, társadalmi fizika (Comte 1855) Hipotetikus-deduktív elméletek (Popper 1959) Személyes tudás (Polányi 1964 )
Fiatalok felnőtté válása Ifjúságügy felnőtté válása A felnőttkorba való átmenet során különböző hagyományos lépéseket kell realizálni, hogy elérjük a felnőtt státuszt a társadalomban Van önálló tárgya Alapfogalmak Elméleti háttere Kutatási módszere Kapcsolatrendszer más tudományokkal Megtanulható (egyetemi szintű képzés) Első szakmai végzettség megszerzése Tanulmányok befejezése Különköltözés a szülői háztól Munkába állás Házasság Gyermekvállalás
Az „ifjúságügy” résztudomány! De melyik tudományágban?
Felnőtté válás = Leválás a szülőkről Fiatalok felnőtté válása Ifjúságügy felnőtté válása Döntés, hogy melyik tudomány keretein belül lépünk tovább (pedagógia? szociológia? pszichológia? demográfia?) Saját lábra állás (anyagi, szellemi és infrastrukturális) Fókusz szűkítése, újra alkotása (új életszakasz!) Módszertani pontosság Kooperációs készség erősítése Leszámolás a romantikus álmokkal Jogi értelemben vett leválás Közös fedél alól történő leválás Anyagi - pénzügyi leválás Önálló döntéseket eredményező leválás Szubjektív leválási forma Egy új életszakasz kialakulása: a posztadoleszcencia
Generációs és értékrendi különbségek az ifjúságügyben X Gen Y Gen Z Gen Ifjúságügy humán erőforrása Fiatalok
Új kihívások az ifjúságügy tárgyában is – visszatérés az alapkérdésekhez! Heterogén populáció problémáira homogén (?) válaszok Második demográfiai átmenet sajátosságaiból fakadó kihívások (A házasságkötések számának radikális csökkenése, Az első házasságkötés átlagéletkora nő, Késleltetett gyermekvállalás, akaratlagos gyermektelenség, Csökkenő termékenység) Nomos képző intézmények átalakulása Felnőtté válás lépcsői összekeveredése, anómikus tünetek Felsőoktatási expanzió Különköltözés, otthonteremtés kihívásai Ifjúsági foglalkoztatás Új kommunikációs csatornák Individuális értékek felerősödése Globális tér stb…. Mit tud tenni az ifjúságügy a fiatalok felnőtté válásának megkönnyítése érdekében?
A következő évek különösen fontosak lesznek a hazai ifjúságügy szempontjából! Köszönöm a figyelmet!