Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Projektkészítési technikák: logframe, SWOT
HU Áttekintés Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU 1 A kohéziós politika és pénzügyi eszközei
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A projekttervezés alapjai A „jó projekt” ismérvei
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
1 Pályázati lehetőségek civil szervezeteknek Észak-Magyarországi régióban Stehlik Ágnes Eger, február Előadó:
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU Szabályozás 1 Kohéziós politika ( ) A Bizottság új rendeleteket érintő javaslata július.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A határmenti programok aktuális állása
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Pályázati technikák az Európai Unió támogatási rendszeréhez 150. lecke

Európai Unió támogatási politikája A bővítés következtében felerősödtek a gazdasági fejlődésben mutatkozó különbségek, kelet felé tolódott az egyenlőtlenségek problémája és romlott a foglalkoztatási helyzet: A bővítés előtti helyzettel összehasonlítva több mint kétszeresére nőtt az egy főre jutó GDP közötti különbség a lakosságnak a legvirágzóbb régiókban élő 10%-a és a legszegényebb régiókban élő 10%-a között; Összehasonlítva a bővítés előtti helyzettel, amikor az össznépesség 19%-a, szám szerint 72 millió polgár élt olyan régiókban, ahol az egy főre jutó GDP nem érte el az uniós átlag 75%-át, ma a 25 tagállamból álló Unió 123 millió polgára – a teljes népesség 27%-a – van ilyen helyzetben. Tízből négy polgár él a 15 „régi” tagállamhoz tartozó régiókban, míg a fennmaradó 6 polgár a 10 „új” tagállam állampolgára; Négymillió munkahelyet kell teremteni, ha a 10 új tagállamban fel akarjuk zárkóztatni az átlagos foglalkoztatási szintet az Unió többi részéhez. A bővített Unióban kor és nem szerint jelentős különbségek mérhetők a foglalkoztatásban. BŐVÍTÉS HATÁSA

Az egész Unió kihívások elé néz: a globalizáció, a kereskedelem megnyitása, a technológiai forradalom, a tudásalapú gazdaság és társadalom fejlődése, az idősödő társadalom a növekvő bevándorlás felgyorsuló a gazdasági szerkezetátalakulás 2001 óta jelentős mértékben csökkent az EU gazdasági növekedése az Unió számos területén ismét megnőtt a munkanélküliség

CÉLKITŰZÉSEK Regionális versenyképesség és foglalkoztatás Konvergencia célkitűzés Európai területi együttműködés

Konvergencia célkitűzés A kevésbé fejlett tagállamokat és régiókat érinti, amelyek a Szerződéssel összhangban – a közösségi kohéziós politika elsődleges prioritását jelentik. A Szerződés előírja az egyenlőtlenségek csökkentését a „különböző régiók fejlettségi szintje és a legkedvezőtlenebb helyzetű régiók vagy szigetek, benne a vidéki területek, elmaradottsága között” (158. cikk). A bővítés következtében az egyenlőtlenségek korábban nem látott mértékben megnövekednek, és ezek csökkentéséhez hosszú távú és kitartó erőfeszítésekre van szükség. Ez a célkitűzés elsősorban azokat a régiókat érinti, ahol az egy főre jutó GDP nem éri el a közösségi átlag 75%-át. A programokat az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), az Európai Szociális Alap (ESZA) és a Kohéziós Alap pénzügyi forrásaiból támogatják.

Regionális versenyképesség és foglalkoztatás Támogatja a régiókat és a regionális hatóságokat abban, hogy felkészüljenek a gazdasági változásokra az ipari, városi és vidéki területeken, illetve elősegítsék a felkészülést versenyképességük és piaci vonzerejük fokozása által.

Regionális versenyképesség és foglalkoztatás 1. ERFA által finanszírozott regionális programok : Az intervenciók szigorúbb koncentrációja három, prioritást élvező területen: –innováció és tudásalapú gazdaság, –környezetvédelem és kockázatmegelőzés, –hozzáférhetőség az általános gazdasági érdeket szolgáló szolgáltatásokhoz.

Regionális versenyképesség és foglalkoztatás 2. ESZA által finanszírozott programokkal a kohéziós politika segíti az embereket abban, hogy felkészüljenek a gazdasági változásokra és alkalmazkodjanak azokhoz azáltal, hogy támogatja a teljes foglalkoztatottság megvalósítását célzó politikákat, a minőséget és termelékenységet munkahelyeken és a társadalmi integrációt.

Regionális versenyképesség és foglalkoztatás Az ESZA által támogatott operatív programok: támogatni kell a foglalkoztatási javaslatok végrehajtását, erősíteni kell a társadalmi integrációt, politikai prioritások, a dolgozók és a vállalkozások alkalmazkodóképességének növelése, a munkavállalás megkönnyítése és a munkaerő-piaci részvétel fokozása, a társadalmi integráció erősítése, a diszkrimináció elleni küzdelem, reformok alkalmazása a foglalkoztatás és az integráció terén.

Európai területi együttműködés Az INTERREG-kezdeményezés tapasztalatára építve, támogatja a különböző részek közötti együttműködést határokon átnyúló, transznacionális és régióközi szintű, a Közösséget érintő kérdésekben. A cél a szomszédos hatóságok ösztönözése arra, hogy együttesen oldják meg az olyan közös problémákat, mint például a város- és vidékfejlesztés, part menti területek fejlesztése, a gazdasági kapcsolatok fejlesztése, valamint a KKV-k hálózatba szervezése. EFRA által támogatott cselekvések - integrált programok - egyetlen hatóság irányít

A források nem átruházhatósága: Az alapok és egységeik egyes célkitűzései keretében a tagállamonként elosztott összes előirányzat nem átruházható a tagállamok között. Ettől eltérően, az „Európai területi együttműködés” célkitűzés keretében a tagállamok szerinti keretösszeg esetében megengedhető 10% mértékű rugalmasság a határokon átnyúló egység és a transznacionális egység tekintetében juttatott összegeknél.

Az alapok: ERFA, ESZA és a Kohéziós Alap Monofound finanszirozás: jelenlegi, több alap által finanszírozott programokkal ellentétben, az ERFA és ESZA intervenciók célja a jövőben az, hogy programonként egy alappal működjenek együtt. Konvergencia 80 % Regionális versenyképesség és foglalkoztatás 17 % Európai területi együttműködés: 3 % 336 milliárd EUR Konvergencia: ERFA, ESZA és Kohéziós Alap; Regionális versenyképesség és foglalkoztatás: ERFA és ESZA; Európai területi együttműködés: ERFA.

EU Rendeletek 1083/2006/EK, 1080/2006/EK, 1084/2006/EK, 1081/2006/EK, 1082/2006/EK, 1698/2005/EK, 1290/2005/EK Források Kohéziós Politika Strukturális Alapok ERFA ESZA Kohéziós Alap Új Magyarország Fejlesztési Terv (UMFT) TÁMOP, TIOP ÁROP, EKOP ROP-ok (7 Régió) KEOP 2007-től beépül a programozási struktúrába Környezetvédelmi és közlekedési nagyprojektek ( hatékony energiagazdálkodás, megújuló energiaforrások, transzeurópai közlekedési hálózatok, intermodális közlekedési rendszerek, környezetbarát városi közlekedés) Támogatásait a vonatkozó OP-k tartalmazzák Felhasználási szabályai : SA általános szabályai szerint Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap (EMVA) Közös Agrárpolitika Új Magyarország Vidékfejlesztési Terv (UMVT) Szakpolitikák TEOP KOZOP 4 kiemelt terület 2007-től: Prioritások:  A mezőgazdasági és erdészeti ágazatok versenyképességének javítása;  A környezet és a vidék állapotának javítása;  Az életminőség javítása a vidéki területeke és a diverzifikáció ösztönzése;  A helyi kapacitás kiépítése a foglalkoztatottság és a diverzifikáció érdekében (LEADER program) GOP

Konvergencia célkitűzés 81,5% a legkülső régiók és térségek speciális programjait is ideértve (251,1 milliárd euró ) Programok és pénzügyi eszközök TámogathatóságPrioritások Előirányzatok Európai Területi Együttműködés célkitűzés 2,5% (7,75 milliárd euró) Regionális Versenyképesség és Foglalkoztatás célkitűzés 15,9% (49,1 milliárd euró) Regionális és nemzeti programok ERFA ESZA Kohéziós Alap Az EU25 átlagának 75%-a alatti GDP/fő mutatójú régiók Statisztikai hatás: Az EU15 átlagának 75%-a alatti és az EU25 átlagának 75%-a feletti GDP/fő mutatójú régiók Az EU25 átlagának 90%-a alatti GNI/fő mutatójú tagállamok  innováció  környezetvédelem/ kockázat-megelőzés  elérhetőség  infrastruktúrák  emberi erőforrások  közigazgatási kapacitás  közlekedés (TEH)  tartós szállítás  környezetvédelem  megújuló energiaforrások 70,51% = 177 md euró 4,9% = 12,5 md euró 23,2% = 58,3 md euró Regionális programok (ERFA) és nemzeti programok (ESZA) A tagállamok javasolják a régiók listáját (NUTS1 vagy NUTS2) Fokozatos bevezetés: A 2000 és 2006 között az 1. célkitűzés alá tartozó, de a Konvergencia célkitűzés alá nem tartozó régiók  innováció  környezetvédelem/ kockázat-megelőzés  elérhetőség  európai foglalkoztatási stratégia 78,9% = 38,7 md euró 21,1% = 10,4 md euró Határon átnyúló és transznacionális programok és hálózatok (ERFA) Határmenti régiók és nagy transzna- cionális együttműködési régiók innováció környezetvédelem/ kockázatmegelőzés elérhetőség javítása kultúra, oktatás 73,9% határon átnyúló 20,9% transznacionális 5,2% interregionális Kohéziós politika, célkitűzés Költségvetés: 308,041 Mrd €

Tagállamonkénti indikatív megoszlás (2004-es árakon, millió €)

A programban meghatározott A programban meghatározott átfogó, nagyszabású, szektoriális vagy földrajzi célérdekében több, azonos célt szolgáló, különböző módon megvalósító de a cél elérését különböző módon megvalósító projektek sorozata (projekttömeg) Program

–pontosan meghatározott célok (eredmények) elérése –megadott időre –megadott időre (kezdési időpont és befejezési időpont adott) –adott költségkeret mellett –egyszeri –egyszeri tevékenység –összetettség, komplexitás –saját (átmeneti) szervezeti háttér Projekt

Alapfogalmak  Projekt: valamilyen változást szolgáló konkrét cél/eredmény érdekében történő tevékenységek időben, térben, szervezetrendszerben, költségeiben meghatározott sorozata  Pályázat: a projekt finanszírozásához szükséges támogatások megszerzése érdekében készített beadvány

Identifikáció Pályázat kidolgozása A pályázat készítse elő a projekt megvalósítását ! Döntés a projekt, pályázat kidolgozásáról Döntés a pályázat benyújtásáról PCM

Projekt ciklus menedzsment Programozás Identifikáció Kidolgozás Finanszírozás Megvalósítás Értékelés

RELEVÁNSRELEVÁNS –valós igényre alapul –cél-orientált –a kiírásnak megfelel MEGVALÓSÍTHATÓMEGVALÓSÍTHATÓ –jól átgondolt, következetes –eredményei mérhetők –reális költségvetés –világos munkamegosztás –előzetesen felmért kockázatok FENNTARTHATÓFENNTARTHATÓ –a célcsoport számára nyújtott előnyök a fejlesztés után is biztosíthatók A jó projekt = jó pályázat ismérvei

SWOT elemzés Beavatkozási stratégia - Problémafa, célfa módszere Logikai keretmátrix –Tevékenységek –Indikátorok –Kockázatok PROJEKTGENERÁLÁS -PROJEKTTERVEZÉS Tartalom

Tényezők meghatározása Belső környezet elemzése Külső környezet elemzése Tényező-csoportok összevetése Cselekvési lehetőségek Gyenge oldalak Erős oldalak Veszélyek Lehetőségek Döntési változatok kiválasztása Összehasonlító elemzés Döntés eakness W eakness trength S trength = = hreats T hreats pportunities O pportunities = = Swot analízis

Elvándorlás Munkanélküliség Elöregedés Problémafa

A probléma megfogalmazásával ne sugalljunk megoldást: tipikusan „… hiánya”, mert ezen a ponton még nem tudhatjuk, hogy mi lesz a valós megoldás Példa: Munkahelyek hiánya Magas munkanélküliség Pontosan fogalmazzuk meg a problémákat, mert különben - nem fogunk rá megoldást találni - nem ismerjük fel a kapcsolódásokat Példa: Infrastruktúra hiánya Nem kielégítő az úthálózat minősége, nincs megfelelő összeköttetés, nincs szennyvízelvezetés, nincs óvoda, stb

Helybenmaradás Munkalehetőségek Fiatalok vonzása Célfa (a problémák átfordítása célokká)

eredmények program / projekt célja átfogó célok tevékenységek eszközök feltételek A célok - BEVATKOZÁSI STRATÉGIA PROJEKT ELŐKÉSZÍTÉS ÉS TERVEZÉS

el ő feltétel korábbi kapott támogatások referenciákpartnerek költségekeszközökTevékenységek Eredmények Projektcél Stratégiai célok Feltételezések Indikátorok forrása Indikátorok Beavatkozási stratégia Logikai keretmátrix

Általános cél, hatás Közvetlen, azonnali cél Feltételezések, kockázatok Ki és hogyan méri Mérhető indikátor Tevékenységek (fázisok) Eredmény, output Eszközök és költségek A projekt előfeltételei Logikai keretmátrix logikai felépítése

A fejlesztés részletes szakmai tartalma Háttéranyag: tevékenységleltár a projekt időbeli ütemezésére elkészített Gantt-diagram erőforrások, előzetes tervek, felmérések A projekt tartalma a beavatkozás mikéntje: milyen tevékenységek szükségesek a változtatás eléréséhez a projekt keretében elvégzendő tevékenységek, strukturáltan, az egymáshoz tartozó, egymást feltételező, időrendben egymást követő tevékenységeket csoportosítva projektnek valami jellegzetessége, újdonságtartalma, ha megvalósításában, módszerében új megoldást jelent a problémára

A projekt tevékenységek szerinti ütemezése A tervezés menete: a) a tevékenységek megállapítása, a tevékenységek sorrendjének megállapítása, az egymás után következő tevékenységek sorrendjének rögzítése, az egymást feltételező tevékenységek jelölése (pl.: csak akkor kezdhető meg egy tevékenység, ha egy másik befejeződött), párhuzamosan folytatható tevékenységek kijelölése, b) elvárt, kötelezően betartandó határidők rögzítése, az egyes részfeladatok, tevékenységek kezdési- és befejezési időpontjának meghatározása (a párhuzamos vagy egymást feltételező tevékenységek figyelembevételével), c) szükség szerinti korrekciók. GANTT DIAGRAMM

Köszönöm a figyelmet!