Menedzsment modul – Marketingkutatás – 5. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az internetezők véleménye a magyarországi vállalatok ügyfélkezeléséről. Az Infoteka Kft. – a Sugar CRM partnerje - magyarországi képviseletének megbízásából.
Advertisements

A marketing információs rendszer
Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
PODCASTING, MINT TANULÁST SEGÍTŐ MEGOLDÁS
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Szervezetfejlesztési Program
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Elemi adatoktól a súlyozott adatbázisig TÁMOP DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER Előadók: Dr. Kabai Imre és Krisztián Viktor (ZSKF TKK) EDUCATIO NONPROFIT.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Primer és szekunder kutatás
Marketingkutatás módszerei
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
1 …mert mindenki fogyasztó ! Tájékoztató kampány a Közép- dunántúli Régióban TAMOP /2 KÖZVÉLEMÉNY-KUTATÁS A projekt az Európai Unió támogatásával,
@ccess:az információs társadalom fejlesztési stratégiaalkotási projektje A projekt a Szlovénia- Magyarország- Horvátország Szomszédsági programban az Európai.
Piackutatás (teszt).
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 „Bulisofőr” reklámkampány vizsgálat a HAFRAC számára két hullámban 2007.
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
A magyar háztartások fizetési szokásai
Piackutatás.
Márton Sándor: A Campus-lét online-survey válaszadóinak szocio-kulturális jellemzői „CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI EGYETEMEN: CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK Műhelykonferencia.
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Készítette: Magyar Orsolya
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Bevezetés. Bevezetés FELÍRÁS UNIVERZUMUNK ORVOSLÁTOGATÁS Cég Image Szakirodalom E-marketing Kutatási eredmények Termék tulajdonságai Ár KOL DM Mások.
2004. január 27. Felmérések felhasználása, kapcsolatrendszere Szabó Imre BME Diákközpont igazgató.
Titokzatos vásárlók.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610. Telefon: Helyzet- és igényfelmérés.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
Kérdőivek szerkesztése
A KSH új online adatgyűjtő rendszere EKOP-1.A.1-08/B
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
A gazdasági válság hatása a magyarországi vállalkozások körében H-1024 Budapest, Margit krt. 5/b  Tel: :   Web:
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Confidential & Proprietary Copyright © 2010 The Nielsen Company Hirdetési formák lakossági elfogadottsága Piackutatási eredmények Január.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Szükségletfelmérés TÁMOP /1.
Marketing információs
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Munkakörelemés és –tervezés röviden
R.F.Q. Request For Quotation. 2 Válasz a feltett kérdésre: A tantárgy fő célkitűzése, hogy adjon egy közös nyelvet, amely segítségével a közgazdászok.
Menedzsment modul – Marketingkutatás – 3. előadás
E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS . E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS Az elektronikus posta ( ) olyan rendszer, amelynek segítségével más felhasználók számára.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
A magyarországi vállalatok rendezvényszervezési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
A kutatási program leírása
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
A kutatás etikai vonatkozásai
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
Előadás másolata:

Menedzsment modul – Marketingkutatás – 5. előadás Megkérdezés és kérdőívszerkesztés 2014. 04. 22. Magyar Mária - BME MVT 1

Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés 1. A MEGKÉRDEZÉSRŐL ÁLTALÁNOSAN Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A Harris Interactive és a 2000-es elnökválasztás 2000.10.31. és 11.06. között interaktív online interjúkat készítettek 240 666 felnőtt lakossal, akik előzetesen úgy nyilatkoztak, hogy valószínűleg elmennek szavazni választási eredmények = országos telefonos felmérés eredményeivel Bush és Gore versengése Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Megkérdezéses módszer Alapja: a válaszadók megkérdezése Kérdések: magatartás, szándék, attitűd, ismeret, motiváció, demográfia, életstílus stb. Jellemzően: strukturált – az adatgyűjtési eljárás standardizált STRUKTURÁLT ADATGYŰJTÉS: formális kérdőív használata, amelyen a kérdések előzetesen meghatározott sorrendben követik egymást KÉRDŐÍVES MEGKÉRDEZÉS: strukturált kérdőív, amelyre a sokaság egy mintája ad választ, célja, hogy a megkér- dezettektől bizonyos információkat tudjon meg Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A megkérdezés előnyei és hátrányai Pro Egyszerű alkalmazás Az adatok megbízhatóak (zárt kérdések) Kérdezőbiztosok hibájának korlátozása (zárt kérdések) Az adatok kódolása, elemzése és értelmezése egyszerű Contra Válaszadók válaszmegtagadása (nem hajlandók vagy nem képesek – ok: motiváció hiánya, vagy kényes, személyes téma) Zárt kérdések contra meggyőződések és érzelmek A kérdések megfogalmazása sem egyszerű (kérdőívszerkesztés) Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés 2. MEGKÉRDEZÉSES MÓDSZEREK Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A megkérdezéses módszerek csoportosítása Telefonos megkérdezés hagyományos számítógéppel támogatott (computer assisted telephone interviews, CATI) Személyes megkérdezés a válaszadó otthonában bevásárlóközpontban számítógéppel támogatott (computer assisted personal interviews, CAPI) Postai megkérdezés postai úton postai panel Elektronikus megkérdezés e-mail internet Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Telefonos megkérdezés Hagyományos telefonos interjúk kiválasztott minta tagjait hívják fel telefonon adatrögzítés papíron tollal Számítógéppel támogatott telefonos megkérdezés (CATI) a kérdőívet számítógépen töltik a számítógép szisztematikusan irányítja a kérdezőbiztost a számítógép ellenőrzi, h a válaszok megfelelőek-e a számítógép azonnal felhasználja az adatokat, és személyre szabottá teszi a kérdőívet az interjúkészítési idő csökken, az adatminőség javul, azonnali eredmények készíthetők!! Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Példa: Napilapolvasók telefonos megkérdezése a lap előfizetői és próbaolvasói körében megkérdezéses vizsgálat a kvantitatív szakaszban kérdések az olvasói szokásokról, attitűdökről, elégedettségről vállalati megkérdezés – személyes vagy telefonos megkérdezés EREDMÉNY: gazdasági informálódásban: írott sajtó & internet a mérvadó gyors információszerzés: webes portálokon nyomtatott napisajtóban: aktuális hírek & elemző,oknyomozó cikkek Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Személyes megkérdezés A válaszadó otthonában történő személyes megkérdezése válaszadó felkeresése, kérdésfeltevés és válaszrögzítés egyre drágább, ezért egyre népszerűtlenebb! Mediamark Research Inc.:az amerikai háztartások felmérése személyes megkérdezés, majd egyedüli kérdőívkitöltés Bevásárlóhelyi megkérdezés egyre népszerűbb!! (főleg az USA-ban) bevásárlók megszólítása, és a lehetőségek kipróbálására való felhívás, majd kérdőívkitöltetés előnye: a válaszadó megy a kérdezőbiztoshoz! Számítógéppel támogatott személyes megkérdezés (CAPI) bevásárlóközpontokban, konferenciákon, vásárokon alkalmazzák egyik népszerű formája: érintőképernyős felméréskészítő pult Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Példa: „A név és a telefonszám nem változott” AT&T (mobil)telefon-, kábeltelevízió-, internetszolgáltató példája új, vidám, divatos arculatváltás a logó, mint a cég „szóvivője” Mennyien ismerik fel a cég logóját? 15 piacon 500 bevásárlóhelyi személyes megkérdezés (kép az AT&T logójával) Kérdés: „ a cégnév nélkül felismerik-e, melyik vállalat logóját látják?” EREDMÉNY: a mintához tartozó személyek 75%-a minden segítség nélkül felismerte KÖVETKEZMÉNY: a tv-reklámokban is megjelent az animált logó Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés Postai megkérdezés Postai interjúcsomag tartalma: kimenőboríték kísérőlevél kérdőív válaszboríték (lehetséges) ösztönzés Postai panel: nagy és országosan reprezentatív háztartásokból álló minta; a mintát alkotó háztartások beleegyeznek, hogy időközönként részt vegyenek postán küldött kérdőívek kitöltésében, terméktesztben Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Elektronikus módszerek e-mail interjúk és internetinterjúk az online kérdőívekre jellemző, hogy: önkitöltős kérdőívek módszer újdonsága: nagyobb válaszadási kedv személyes jelenlét hiánya: kisebb válaszadási kedv a kérdezett megszokott környezetben, saját tempójában tölthet ki a kérdőívet az arctalanság őszinteséget, bátrabb felvállalást eredményezhet Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A megkérdezéses módszerek további csoportosítása ÖNKITÖLTŐS kérdőív válaszadó távol van kérdezőbiztos jelenléte torzíthat nagy a minta lehetetlen ellenőrizni!! válaszadási arány is kisebb KÉRDEZŐBIZTOS tölti ki a kérdőívet Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés 3. A MÓDSZEREK ÖSSZEHASONLÍTÁSA Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A megkérdezéses módszerek összehasonlításának szempontjai Az adatgyűjtés rugalmassága Válaszadási arány A kérdések változatossága Észlelt anonimitás Fizikai ingerek alkalmazása Társadalmi elvárásoknak való megfelelés A minta elérhetősége A kérdezőbiztos által okozott torzítások A környezet ellenőrzésének lehetősége Gyorsaság A terepkutatók ellenőrzése Költségek Az adatok mennyisége Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A válaszadási arány és növelésének eszközei Válaszadási arány javítása Előzetes megkeresés Ösztönzők Nyomonkövetés Anyagi Egyéb pl.ajándék Azonnali Kitöltés utáni Kitöltés utáni, de sorsolásos VÁLASZADÁSI ARÁNY = a megvalósított interjúk százalékban kifejezett aránya a tervezett interjúk számához képest. Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A kérdőívszerkesztés folyamata 1 A konkrét probléma és szükséges infók meghatározása 2 A megkérdezéses módszer meghatározása 3 Az egyes kérdések tartalmának meghatározása 4 Kérdések megfogalmazása és megszerkesztése 5 Kérdések megfelelő sorrendbe való rendezése 6 Kérdőív formájának és külalakjának meghatározása 7 Kérdőív elkészítése 8 Próbakérdezés, azaz a hibák kiszűrése Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A kérdések tartalmi meghatározásához néhány megfontolandó szempont Egy vagy több kérdés? Inkább több! És kerüljük el a kétdimenziós kérdéseket is! Feltehetünk egy kérdést, aztán mégsem dolgozzuk fel? Persze! és így szimpátiát csikarunk ki a válaszadótól. A „miért” típusú kérdéseknél is ahány válaszadó, annyiféle válasz… Egyszerű a megoldás: többféle válasz (zárt kérdés) adható Sajnos a válaszadási képtelenség itt is felmerülhet! Igen, de szűrhetjük: „nem tudom” válasz beiktatásával még a skálák tervezésénél!! Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A kérdések megfogalmazásához néhány jó tanács Köznapi, érthető szavak használata! Egyértelmű kérdések! (pl. „gyakran”, „alkalomszerűen” helyett „hetente egyszer”, „naponta”) Nem szabad befolyásolni! (pl. társadalmilag elfogadható válaszra) Pontos kérdésfeltevés! (pl. személyre/háztartásra szóló jövedelem, nettó/bruttó összeg stb.) És akkor még nem is beszéltünk a nemzetközi kutatásokról… Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A kérdések struktúrái többfélék lehetnek: STRUKTURÁLATLAN STRUKTURÁLT feleletválasztó dichotóm skála Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Hogyan válasszunk a strukturálatlan és strukturált kérdések között? SZEMPONT STRUKTURÁLATLAN STRUKTURÁLT Célkitűzés a megkérdezett kedvében járni, idézetekhez jutni (mint bizonyíték) osztályozott, rangsorolt adatokhoz jutás A megkérdezett jellemzői képesek, hajlandóak saját szavaikkal megadni a válaszokat azt részesítjük előnyben, ha a megkérdezettek nem saját szavaikkal válaszolnak Eredmények elemzése a megkérdezettek különböző, ritkán felmerülő megjegyzéseit is tudnunk kell elemezni (megfelelő képesség birtokában) előnyben részesítjük a válaszok számának összeszámlálását Eredmények jelentése egyéni vagy csoportos szöveges válaszok megadása statisztikai adatokról való jelentések készítése Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés A kérdőív részei BEVEZETÉS miről szól a kérdőív, mire fogjuk használni az eredményeket biztosítjuk a válaszadót, h harmadik félnek nem szolgáltatjuk ki az adatokat felhívjuk a figyelmet arra is, h a válaszadás önkéntes (és anonim) bátorítjuk a válaszadót a válaszadásra!!! A KÉRDŐÍV FŐ RÉSZE bevezető ált. kérdésektől a specifikusok felé – ún. tölcsér módszer DEMOGRÁFIAI ADATOK a kérdőív végén!! fogyasztói kutatásoknál: pl. életkor, nem, jövedelemszint szervezeti kutatásoknál: bevétel, üzletág, alkalmazottak száma Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

A bizonyos ellenőrző lista: Szükséges-e a kérdés? A válaszadó meg fogja érteni a kérdést? A válaszadó birtokában van-e a szükséges információnak ahhoz, hogy válaszolni tudjon a kérdésre? Válaszadási képtelenség Nem ő a megfelelő személy Nem tud visszaemlékezni? Segítsünk a kérdésfeltevéssel!! (pl. ne azt kérdezzük, hányszor vásárolt Túró Rudit az elmúlt hónapban, hanem azt, hogy milyen gyakran szokott vásárolni) Nyelvi nehézségek A válaszadó hajlandó lesz válaszolni a kérdésre? tolakodó, zavarba ejtő kérdések esetén, pl? Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Hogyan segíthetünk a válaszadó hajlandóságán? A kérdőív végére/semleges kérdések közé tesszük a bizalmas jellegű kérdéseket! Felkelthetjük az érdeklődését, ha előtte egy állítást, egy tényt közlünk a témával kapcsolatban! A projektív technika (pl. 3. személy) alkalmazása itt is segíthet! Kategóriákat alkalmazunk, pl. jövedelem szint esetén! Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

És végül próbakérdezés = a lehetséges problémák kiszűrésére! Kis minta, kb 15-30 fő! (a kutatás célcsoportjából) Személyes megkérdezés!! Cél: kérdések érthetősége, megválaszolhatósága Kérdőív külalakja EZEK UTÁN VÉGLEGESÍTHETJÜK A KÉRDŐÍVET! Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés

Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés Köszönöm a figyelmet! BME MVT, QB307., magyar@mvt.bme.hu Telefon: 463-2434 Konzultációs időpont: kedd 16:00-17:00 Magyar Mária – Megkérdezés és kérdőívszerkesztés