Felügyeleti és felügyelési reakciók és jövőképek 47. Közgazdász-vándorgyűlés Varga Csaba főigazgató Budapest, 2009.09.25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
Humán rendszerek, közszféra
PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK.
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A hazai finanszírozási piac jövője, a szükséges cselekvési program a piac kiszámíthatóbb volta érdekében Előadó: Kolossváry Ádám Merkantil Bank Zrt. elnök-vezérigazgató.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Az ICAAP a PSZÁF szemszögéből
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
Konzulens: Dr. Pitlik László
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
A Szolvencia II. csoport vonatkozásai
Az MNB tőkepiaci felügyelete és prioritásai
MNB – Felügyeleti integráció
MNB felügyeleti integráció
Biztosítók irányítási rendszere
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Felügyeleti prioritások 2009-ben február. Stratégia és prioritások  A prioritások szerepe a stratégiai gondolkodásban: - erőforrások összpontosítása.
MKVK Konferencia Változások az IFRS-ben
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Könyvvizsgálat Az ügyfél szemével
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
A könyvvizsgálói szakma kihívásai a válság tükrében dr
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
A bankszabályozás kihívásai és változásai a pénzügyi-gazdasági válság hatására Mérő Katalin.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A Pénzügyi Válság Hatásai a Külföldi Nyugdíjalapokra Pénztárkonferencia November 10, Siófok Varga Csaba Főigazgató Erdős Mihály Főigazgató-helyettes.
Az új pénzmosási törvény alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai a biztosítóknál.
Web: Boros Áron ügyvezető OTP Hungaro-Projekt Kft. Félixfürdő, május 18. Egyszerűen a siker felé EU és üzlet.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 14. Együttműködés a fogyasztóvédelmi ügyek területén.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A hitelintézet prudens működésének szabályozása
Szanálási tervek, szanálhatósági vizsgálatok
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
BYTE Projekt FP 7 Gergely László MBA NIIF Intézet Big Data 2016 Európában és a világban – nem csak a szakma, esettanulmányok is.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Előadás másolata:

Felügyeleti és felügyelési reakciók és jövőképek 47. Közgazdász-vándorgyűlés Varga Csaba főigazgató Budapest,

2 Tartalom 1.A de Larosière jelentés 2. Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre 3. A felügyeleti rendszer hazai átalakítása 4. A PSZÁF évi felügyelési prioritásai és vizsgálati tapasztalati 5. A Magatartási Kódex

3 A de Larosière jelentés Európai Bizottság megbízása alapján elkészült jelentés javaslatokat dolgozott ki: az EU-ban működő pénzintézetek és piacok felügyeletének megszervezéséről az EU-szintű együttműködés megerősítéséről a pénzügyi stabilitás felügyelésében, a korai figyelmeztető rendszerek kidolgozásában és a válsághelyzetek kezelésében a kompetens EU hatóságok együttműködéséről más, jelentős piaci hatóságokkal a felelősségek és hatáskörök megosztásáról a nemzeti és az EU hatóságok között CÉL: hatékonyabb, integrált és működőképes európai szintű felügyelési rendszer

4 A de Larosière jelentés A pénzügyi válság okai: makrogazdasági tényezők kockázatkezelés hitelminősítők vállalatirányítás szabályozás/felügyelés nemzetközi intézmények gyengesége

5 A de Larosière jelentés Politikai és szabályozói lépésekre vonatkozó javaslatok: jobb makrogazdasági és makroprudenciális elemzés a Bázel II szabályozás alapvető átalakítása hitelminősítők számvitel biztosítási szektor szabályozása szankciókra vonatkozó felügyeleti hatáskörök párhuzamos bankrendszerek értékpapírosított termékek és származtatott piacok befektetési alapok

6 Tartalom 1.A de Larosière jelentés 2. Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre 3. A felügyeleti rendszer hazai átalakítása 4. A PSZÁF évi felügyelési prioritásai és vizsgálati tapasztalati 5. A Magatartási Kódex

7 Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre Makroprudenciális felügyelésre az European Systemic Risk Board (ESRB) létrehozása: Feladatai (1/2): információk összegyűjtése és elemzése a pénzügyi stabilitás fenntartása érdekében szükséges monitoringhoz és értékeléshez a makrogazdasági folyamatokból és pénzügyi rendszer alakulásához kapcsolódó kockázatok beazonosítása és priorizálása ezen kockázatokkal kapcsolatos kockázati felhívások közzététele azok jelentőssé válása esetén

8 Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre Makroprudenciális felügyelésre az European Systemic Risk Board (ESRB) létrehozása: Feladatai (2/2): szükség esetén ajánlások kiadása a beazonosított kockázatok kezeléséhez szükséges intézkedésekről a kiadott kockázati felhívások és ajánlások megvalósításának figyelemmel kísérése hatékony együttműködés az IMF-fel, FSB-vel és harmadik országbeli partner hatóságokkal

9 Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre Makroprudenciális felügyelésre az European Systemic Risk Board (ESRB) létrehozása: Tagjai: elnök: az EKB Elnöke elnökhelyettes (az ESRC tagok választják) a 27 tagállam jegybankelnöke az EKB Elnökhelyettese a három EU Felügyeleti Hatóság elnöke az EU Bizottság tagja Megfigyelők: a tagállamok jegybankelnökeihez csatlakozva a tagállami felügyeletek képviselője az EFC elnöke

10 Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre Mikroprudenciális felügyelésre a European System of Financial Supervisors (ESFS) létrehozása: a harmadik szintű bizottságok (CEBS, CEIOPS, CESR) EU Felügyeleti Hatóságokká) átalakításával: European Banking Authority European Insurance and Occupational Pensions Authority European Securities and Markets Authority az EU Felügyeleti Hatóságoknak szélesebb jogkörük lesz a jelenlegi harmadik szintű bizottságokhoz képest szoros együttműködés a tagállami felügyeletek hálózatával

11 Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre A javasolt harmadik szintű EU Hatóságok legfontosabb új feladatai (1./2.): a közösségi jognak való megfelelőség betartatása technikai sztenderdek (L2) javaslatainak kidolgozása a nemzeti felügyeletek közti véleménykülönbségek egyeztetése, kezelése, ideértve a felügyelői kollégiumokon belüli mediációt is a host felügyeletek véleményének megfelelő érvényesítése a pénzügyi stabilitási és fogyasztóvédelmi kérdésekben a több tagállamot érintő esetekben

12 Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre A javasolt harmadik szintű EU Hatóságok legfontosabb új feladatai (2./2.): közvetlen felügyeleti hatáskör gyakorlása meghatározott, az EU-n belül meghatározó jelentőséggel működő intézmények esetében (ESMA: hitelminősítők, és post- trading infrastruktúrák) válsághelyzetek koordinációja és kapcsolódó döntések meghozatala szükséges információk összegyűjtése kötelező érvényű együttműködés az ESRB-vel a megfelelő makroprudenciális felügyelet biztosítása érdekében

13 Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre AZ ESFS megalapításának javasolt ütemezése: 1.szakasz: előkészítés ( ) 2.szakasz: ESFS jogi rendszerének kialakítása ( ) az egyes pénzügyi (akár nagy, határon átnyúlóan tevékenykedő) intézmények felügyelése maradna nemzeti szinten három év elteltével a működés felülvizsgálata, további fejlesztések szükségességének meghatározása o a banki és biztosítási hatóságok összevonása egy pénzügyi stabilitásért felelős hatósággá (CEBS, CEIOPS) o a másik hatóság átalakítása egy üzleti tevékenységgel és piaci kérdésekkel foglalkozó hatósággá mindhárom szektor tekintetében (CESR) (twin peaks model)

14 Tartalom 1.A de Larosière jelentés 2. Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre 3. A felügyeleti rendszer hazai átalakítása 4. A PSZÁF évi felügyelési prioritásai és vizsgálati tapasztalati 5. A Magatartási Kódex

15 A felügyeleti rendszer hazai átalakítása Függetlenség Szakmailag rendben, működésben nem ± Átláthatóság és számon kérhetőség Megfelelő + Hatásosság és Hatékonyság - Működési függetlenség hiányából eredő korlátok - Szabályozási eszköztár hiánya - Tisztázandó a kétszintű vezetési struktúra működése - Makro- és mikro prudenciális megközelítések összehangolása - Nem megfelelő PSZÁF-MNB együttműködés - Elégtelen PSB működés - Kríziskezelés Rugalmasság és gyors reagálás hiánya ± A felügyeleti tevékenység 5 nemzetközileg elfogadott kritériuma

16 A felügyeleti rendszer hazai átalakítása Az átalakítás szempontjai a pénzügyi krízis kapcsán sok országban elkezdték a felügyeleti struktúrák, a felügyeleti működés újragondolását be kell illeszkednünk az előbb felvázolt új EU-s felügyeleti struktúrába nincs „best practice”, de nincsenek „tabuk” sem nincs legjobb (uralkodó) intézményi megoldás nincs egyértelműen kirajzolódó átalakítási trend minden tanulmány az ország specifikumok és a politikai döntéshozatal preferenciáit említi

17 A felügyeleti rendszer hazai átalakítása Felügyeleti struktúrák az EGT tagországaiban Az EU 15 „régi” tagországából 9db, az „új” tagországokból pedig 5db nemzeti banktól független, de integrált modell szerint működik.

18 Tartalom 1.A de Larosière jelentés 2. Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre 3. A felügyeleti rendszer hazai átalakítása 4. A PSZÁF évi felügyelési prioritásai és vizsgálati tapasztalati 5. A Magatartási Kódex

19 Priorizált kockázatok: likviditás stratégia hitelkockázat tisztességes piaci magatartás Kapcsolódó kockázatok: pénzügyi és működési kockázatok tőke és jövedelmezőség vállalatirányítás, stratégia, üzleti modell piaci megjelenés A PSZÁF évi felügyeleti prioritásai…

20 Likviditás: a szolgáltatók mindenkori fizetőképességének biztosítása, az egyéb működőképességi és üzleti célok (jövedelmezőség, szolvencia, stb.) veszélyeztetése nélkül Stratégia: a környezeti feltételekkel összhangban lévő, belsőleg konzisztens, a zavartalan működőképességet fenntartó, az üzleti fejlődést biztosító terv, cselekvési irányok, üzleti modell meghatározása és végrehajtása A PSZÁF évi felügyeleti prioritásai…

21 Eszközminőség: a hitelveszteségek drámai emelkedésének elkerülése Tisztességes üzleti magatartás: annak elkerülése, hogy az élesedő verseny nyomása alatt terjedjen az erkölcstelen, illetve törvénytelen piaci magatartás, amely vagyoni veszteségekhez, a tényleges tranzakciós költségek emelkedéséhez, illetve bizalomvesztés miatt a kockázati felárak emelkedéséhez vezethet => Magatartási Kódex A PSZÁF évi felügyeleti prioritásai…

… és a vizsgálatok tapasztalatai Eszközminőség: a lakossági és KKV portfolió romlik, duplázódó értékvesztés, kombinált konstrukciók problémái, átminősítések, monitoring hiányosságok nő a kockázati kontrol folyamatok jelentősége vállalati portfoliónál is jellemző volt korábban a hitelezési feltételek lazulása, főleg projekt, kereskedelmi ingatlan finanszírozás esetében a korábbi növekedési kényszer most fokozódó problémákhoz, portfolió romláshoz vezet

… és a vizsgálatok tapasztalatai Számvitel, adatszolgáltatás: bankjaink nemzetközi csoport tagjai, a vezetői információk, publikációk IFRS alapúak, az adatszolgáltatás egyeztetése igen nehéz igen jelentősek eltérések a HAS és az IFRS eredményekben a HAS szerinti számok csak a jogszabályi kötelezettségek teljesítését szolgálják negyedéves konszolidált adatszolgáltatás hiánya jelentős probléma

… és a vizsgálatok tapasztalatai Ügyfélminősítés – követelésminősítés közötti kapcsolat nem látható – nincs összekapcsolva a kettő Fedezetek figyelembevételének meghatározó szerepe – túl nagy hangsúlyt kap a fedezetek figyelembe vétele az eszközminősítésben az ügyfél fizetőképességével szemben, ami elmossa a kockázati profilt Újratárgyalt, prolongált hitelek - nincsenek megfelelően kimutatva, jelentve (2009 Q1-től a pontos definíciót a felügyeleti adatszolgáltatásba beépítettük)

25 Tartalom 1.A de Larosière jelentés 2. Az EU Bizottság javaslatai felügyeleti lépésekre 3. A felügyeleti rendszer hazai átalakítása 4. A PSZÁF évi felügyelési prioritásai és vizsgálati tapasztalati 5. A Magatartási Kódex

26 A Magatartási Kódex Célja: a hitelezők és lakossági hitelfelvevők közötti nélkülözhetetlen bizalom visszaállítása és megerősítése az aláírók a kódex szabályait betartva átlátható és felelős magatartást tanúsítanak ügyfeleikkel szemben: a hitelnyújtást megelőző időszakban a felvett hitelek teljes futamideje alatt fizetési nehézségek felmerülése esetén Elvei: transzparencia szabályszerűség szimmetria

27 A Magatartási Kódex az önszabályozás eszköze, aláírása önkéntes a csatlakozók köre nyilvános, a nyilvánosságot a PSZÁF biztosítja honlapján megjelentetve: az MK szövegét, folyamatosan az aláíró hitelezők listáját, az MK hatálybalépését követően a nem csatlakozó hitelezők listáját, az MK betartásával kapcsolatos megállapításait. minden lakossági hitelezéssel foglalkozó pénzügyi szervezet csatlakozhat előírásai az aláírók által irányított, lakossági hitelezéssel foglalkozó hazai leányvállalatokra is érvényesek az aláírók ügynökeiknél és megbízottaiknál is előírják a benne foglaltak betartását

28 A Magatartási Kódex nem szünteti meg a banki egyoldalú szerződésmódosításokat vagy a fizetési nehézségekkel kapcsolatos eljárásokat, de a hitelezők számára korlátokhoz köti azokat az ügyfeleknek pedig megismerhetővé, előre kiszámíthatóvá teszi a feltételeket kiterjed a hitelezés teljes menetére, a hitelbírálatot megelőző időszaktól a fizetési nehézségek kezeléséig

29 A Magatartási Kódex az aláíró hitelezők a jövőben csak a törvény és a Kódex feltételeinek megfelelően köthetik meg lakossági hitelszerződéseiket a Kódex és a törvény előírásai beépülnek már meglévő és a jövőbeni a banki hitelszerződések feltételeibe a Kódexhez a bankok döntő része önként csatlakozik, ami növeli annak esélyét, hogy be is tartják majd annak előírásait a nem csatlakozók a nyilvánosság erejével bírhatók rá a Kódex aláírására

30 A Magatartási Kódex a PSZÁF hatósági eljárással is ellenőrizni tudja a Kódex betartását, s megsértése esetén a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó törvény által meghatározott szankciókat alkalmaz a Kódex és a törvény nem helyettesíti, hanem kiegészíti és erősíti egymást az önkéntesség eredményesebb, mint a törvényi kényszer akkor, ha a legpontosabban megfogalmazott jogszabályi passzusokat is eltérően értelmezheti a hitelező és az ügyfél a PSZÁF a civil szervezetekkel korábban közösen kialakított fogyasztóvédelmi ajánlásokat, elvárásokat is beépítette a Magatartási Kódex szövegébe

31 Köszönöm a figyelmüket!