A HELYI TERMÉKEK SZEREPE A VIDÉKI TURIZMUSBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
A Nemzeti Iskolagyümölcs-program jelentősége – hazai gyakorlatok, értékelés Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár Budapest,
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
Önkormányzatok idegenforgalmi feladatai Tegyünk együtt Fejér megye idegenforgalmáért Garán Éva.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
Falusi turizmus Fejér Megyében
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
Lakner Zoltán.
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
A program továbbfejlesztésének lehetőségei HEFOP Daróczi Lajos.
A turizmus rendszer környezete
A piac Szakiskola.
GÖDÖLLŐI HELYI ÉLELMISZER TANÁCS: együttműködés a lokális élelmiszertermelés és -fogyasztás elősegítésére augusztus 30. csütörtök Balázs Bálint Környezeti.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Agrárszövetkezetek Dr. Szabó Zoltán HANGYA „Fenntartható gazdaság, etikus vállalkozások, alternatív pénzügyi rendszerek” konferencia Budapest június.
A vállalkozások környezete
A külső környezet elemzése
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
A marketing piac tartalma
Egészségturizmus fogalma
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Rövid élelmiszerláncok és helyi termék rendszerek
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A vidéki tér sikertényezői
Sponsorare necesse est
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
B örzsöny- D una- I poly V idékfejlesztési E gyesület Nemzetközi együttműködés Miért jó vidéken élni?
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hol a pénz?. A Biyovis jövedelmező vállalkozás?!
A Tourism4C project bemutatása Nagy András Ügyvezető igazgató ZMVA Kick-off találkozó Zalaegerszeg, május
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
Rövid ellátási láncok a fenntarthatóság alapjai Élelmiszer-feldolgozási Főosztály Laszlovszky Gábor főosztályvezető
Leader program és helyi termék a turisztikában. Helyi termék 76/2011 VM rendelet alapján: – LEADER Helyi Akciócsoport illetékességi területén megtermelt,
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A külső környezet elemzése
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Gasztrokulturális örökség (GCH) ERŐFORRÁS VALORIZÁLÁS tanfolyam
Előadás másolata:

A HELYI TERMÉKEK SZEREPE A VIDÉKI TURIZMUSBAN Dr. Fehér István Egyetemi tanár Szent István Egyetem, Gödöllő

A TÁRSADALOM SZEREPLŐI KÜLÖNBÖZŐ SZEMPONTOKBÓL Fogyasztó/Termelő Állampolgár (gazdasági) (politikai) Magánszemély (öntudat, etika)

AZ ÉLELMISZERFOGYASZTÁST ÉS VÁLASZTÁST BEFOLYÁSOLÓ BELSŐ TÉNYEZŐK Biológiai tényezők: éhség, étvágy, ízlés Gazdasági tényezők: kiadások, jövedelem, élelmiszerek elérhetősége Fizikai tényezők: fizikai állapot, iskolai végzettség, készségek (pl.: főzés), szabadidő Társadalmi tényezők: kultúra, család, gasztronómiai hagyományok Pszichológiai tényezők: hangulat, stressz, bűntudat Attitüdök, tévhitek, élelmiszerismeretek Életkor, életerő, egyéni és csoportos fogyasztási szokások Földrajzi tényezők Vallási szokások stb..

Élelmiszer ellátás szocio-ökonómai szerepe stratégiai / nemzetbiztonsági kérdés, táplálkozás- és élelmiszerpolitika, helyi piacok és kistermelői értékesítés vs városi élelmiszerellátás Környezeti szempontok ÜHG 30%-a az élelmiszerláncból ered Társadalmi egyenlőtlenségek éhezés és elhízás Kulturális változás közvetlen értékesítés, helyi élelmiszer, gasztronómiai forradalom

ÉLELMISZERFOGYASZTÓI TRENDEK MAGYARORSZÁGON Trendek sokszínűsége kényelmi trend, egészség és wellness trendje, környezettudatosság trendje, élménykeresés trendje, etikus fogyasztás trendje, időtudatosság trendje.

ALTERNATÍV ÉLELMISZERELLÁTÁSI LÁNCOK KAPCSOLATI RENDSZERE

Közvetlen értékesítés Rövid élelmiszerlánc Egyéni Kollektív (termelők) Kollektív (egyesületi) Egyéni Kollektív Közétkeztetés Szedd magad Vásár (gazdaságban) Szerződésen alapuló Üzleten keresztül Kereskedő Vásár AMAP szatyor-szolgáltatás Termelői piac Egyesületen keresztül Házhozszállítás Házhozszállítás Gazdaságban értékesítés Szövetkezet Étterem Közös értékesítési pont Turizmus Hagyományos piac

A rendszer gyenge pontjai Lehetőségek Termelők Kommunikáció a tagok felé A hűség két tényező függvénye: pozitív tapasztalatok imázs a fejlődésről Cél: növelni a bevételt Erős konkurencia A szezonalitás megértetése A téli termékhiány miatt a kliensek hűségének megtartása Bolt Új termékek, új tapasztalatok Jobbat enni Nincs marketing Alacsony termékválaszték Lassú reakciókészség a vásárlók igényeire A termelők jelenlétének hiánya A fogyasztók elcsábítása Kiegészítő termékek Fogyasztók Minősség

Példa: a helyi élelmiszerellátás problémája Helyi termékek adaptációjának hiánya a Rövid Élelmiszer Láncban Termelők hiánya Termelés hiánya Disztribúció szervezésének hiánya Kínálat/kereslet szétválasztása Feldolgozás hiánya Föld-hasznosítás problémája Fogyasztók hiánya a Rövid Élelmiszer Láncban

A VIDÉKFEJLESZTÉS TÉNYEZŐI ÉS SZEREPLŐI Földterületek megőrzése Fenntartható mezőgazdaság preferálása Földvásárlási támogatások Rövid Élelmiszer Lánc fejlesztése Helyi kezdeményezések fejlesztése Vidéki tevékenységek fejlesztése-turizmus Területtervezés Területfejlesztés Közösség Civil szervezetek Projekt tulajdonos Szatyor, Kamratúra, Élő Tisza, Tokaj Reneszánsz, Kertbarátok, stb.

DIVERZIFIKÁLÁS A VIDÉKI HÁZTARTÁSOKBAN Vidéki gazdálkodók jövedelemszerzése On – farm activities Off – farm activities Mezőgazdasági termelés bővítése Diverzifikálás nem közvetlen kapcsolódik a mezőgazdasági termeléshez Értékhozzáadás növelése Munkabér Önfoglalkoztatás Mezőgazdasági tevékenységek Gazdaságon kívüli tevékenységek Nem fizetésből származó jövedelem/vagy más forrásból származó bevétel

HELYI TERMÉK Tájegységi kézműves és termelési hagyományokon alapuló, minőségi és egyedi termékek köre, amelyek között a tradicionális kézművesség használati és dísztárgyai, valamint a helyi agrártermékek egyaránt megjelennek. A helyi termékek előállítói közvetlenül is értékesíthetnek az érkező látogatóknak, bemutathatják termelési hagyományaikat és mesterségbeli tudásukat, de nem ritkán termékeik bekerülhetnek a kereskedelmi forgalomba és színesíthetik a szakboltok kínálatát is.

VIDÉKI TURIZMUS- FALUSI TURIZMUS I. 2017.04.08.

VIDÉKI TURIZMUS- FALUSI TURIZMUS II. 2017.04.08.

Dr.Kóródi Márta – Szolnoki Főiskola Turizmus-Vendéglátás tanszék 2017.04.08.

A VIDÉKI TURIZMUS A városon kívüli, helyi és regionális vonzóerőkkel rendelkező, gondozott falusi, vidéki környezetben, a bel- és külföldi vendégek szabadidő- eltöltési szükségleteinek széles körű, kereskedelmi alapokon történő kielégítése és az ezt szervező helyi intézmények és szolgáltatók együttműködése (Jenkei) A vidéki turizmus fejlesztésében a gazdasági tényezőkön kívül , a vonzerőnek, a lakosság vendégfogadási hajlandóságának, a tudatos termékfejlesztésnek a térségi marketingkommunikációnak is meghatározó szerepe van

TAKTIKAI DÖNTÉSEK Élmény Mit akar a vendég, miért jönne ide? Mit tudunk kínálni? Szolgáltatások és tárgyi, fizikai elemek Élmény ESEMÉNYSZERVEZÉS SZEGMENSSPECIFIKUS TERMÉKFEJLESZTÉS

A VIDÉKI TURIZMUSFEJLESZTÉS LÉPÉSEI vonzerő- és attrakció fejlesztés fogadóképesség-fejlesztés termék-fejlesztés élmény-menedzselés desztináció-menedzsment

A TURIZMUSFEJLESZTÉS HATÁSAI (új attrakciókon vagy meglévő erőforrásokon alapulva) Erőforrások aktiválása (más ágazatoknál jobban mozgósíthatóak) A térség fejlődése (megteremtődnek, majd bővülnek a turizmus feltételei) Gazdaságélénkítés (multiplikátor lehet) 2017.04.08.

A HELYI TERMÉK ÉRTÉKESÍTÉS JELLEMZŐI A mezőgazdasági termelők régóta alkalmazzák saját maguk által termelt áruk közvetlen értékesítését, számos országban kialakult a szabályozása és gyakorlata. Amikor közvetlen értékesítésről beszélünk akkor ez azt jelenti, hogy a termelők közvetlenül fogyasztókhoz juttatják el a terméküket- eladás és szolgáltatás. A közvetlen értékesítés titka a kölcsönös előny. Nyer a termelő és nyer a vásárló is. A termelő munkához és bevételhez jut, a vásárló meg egészséges élelmiszerhez.

A KÖZVETLEN ÉRTÉKESÍTÉS JÖVŐJE A közvetlen értékesítés jogszabályi könnyítése jelentős jövőbeni lehetőségeket tartogat a termelők számára. Az értékesítésnek ez a módja Európa szerte egyre népszerűbb, de a feldolgozás és értékesítés szabályait azonban meg kell tanulni. Főként a kis és közepes gazdálkodók kedvelik a közvetlen értékesítést. Több változata lehetséges, többek között meg kell említeni a saját boltban történő értékesítést, a katalógus, internet valamint az éttermeknek boltoknak történő közvetlen szállítás lehetőségeit is. A klasszikus közvetlen értékesítési csatornák között – az előzőeken kívül - jelentős eladást végeznek a termelők a saját gazdaságban és az útmentén kialakított értékesítő helyeken és a vidéki turizmus szolgáltatások során (szállás, fesztiválok, rendezvények) A közvetlen eladás a fogyasztóknak főként a gyümölcsértékesítés területén vált gyakorivá

A KÖZVETLEN ÉRTÉKESÍTÉS ELŐNYEI Hozzájárul a helyi munkahelyteremtéshez Növekszik a vidék népességmegtartó képessége Növeli a megtermelt termékek értékét Differenciálja és szélesíti a termékválasztékot Növeli a gazdák marketing orientáltságát Javul a termelők alkupozíciója Növeli a fogyasztók bizalmát és a kedvezően befolyásolja az élelmiszer termelés általános megítélését Bővíti a jövedelmet és csökkenti a szociális támogatási igényt vidéken Növeli a vidéki térség piaci részesedését az élelmiszer forgalmazásban és a szolgáltatások terén Megfelelnek a környezetvédelem és állatjólét szempontjainak Elősegíti a falusi-vidéki turizmus fejlődését Csökkenthető a termékek szállítási igénye és költsége

A HELYI TERMÉKEK ÉRTÉKESÍTÉSÉNEK ELŐNYEI Gazdasági előnyök Azonnali bevétel Magasabb árak Saját betakarítás Csökken a függőség és kiszolgáltatottság a nagykereskedőktől és nagy vevőktől Rendszeres fogyasztóktól származó jövedelem= stabil bevétel „Társadalmi/szociális” előnyök Fogyasztók bizalma Fogyasztói szokások jól ismerté vállnak Hazai és helyi termékek promóciója

A HELYI TERMÉKEK ÉRTÉKESÍTÉSÉNEK SIKER TÉNYEZŐI A piaci helyzet ismerete A gazdálkodási és családi együttműködési előfeltételek és a partnerekkel való együttműködés tisztázása Szaktudás a termelés és a termelési technológiák területén A törvényes rendelkezések ismerete A marketing és turisztikai szolgáltatások alapszabályainak ismerete A gazdaságosság szem előtt tartása

KÖVETKEZTETÉSEK Az élelmiszerfogyasztók preferenciája egyre inkább a tájjellegű, valamint az organikus termékek iránt növekszik. A termelőknek fel kell ismerni az ebből adódó lehetőségeket, A közvetlen élelmiszer értékesítés jogi feltételei megteremtődtek, de fontos teendő a direkt értékesítés iránti fogyasztói bizalom megteremtése, A mezőgazdasági termelők az élelmiszerek értékesítésére vonatkozó alapvető szabályokat kötelesek betartani. A vidéki turizmus fejlesztése jelentősen segítheti a helyi termékek értékesítésének növelését

A közvetlen termelői értékesítés és a vidéki turizmus területén számos kedvező Európai Uniós tapasztalat ismert, melyek alkalmazása hasznos lehet a szabályozás és az alkalmazás területén Javaslatok: a szakképzés jelentősége a fogyasztói tudat módosítására való törekvés a sikeres együttműködési formák megismertetése tanácsadók is fordítsanak figyelmet arra, hogy segítsék a gazdákat abban, hogy jól válasszák meg értékesítési csatornáikat és diverzifikálják szolgáltató tevékenységüket és termékeiket.