Az afázia fogságában? Pataky Ilona 2015. február 11.
Tartalom A klinikai neuropszichológiai vizsgálat A neuropszichológiai szempontú terápia jellegzetessége, eszköztára Az afáziában szenvedő betegek neuropszichológiai vizsgálata Mesefeldolgozás Foglalkozás az afáziában szenvedő betegekkel – Afázia Egyesület
A klinikai neuropszichológiai vizsgálat Ki vagyok én? -diagnózis Ki lehetek én? – célok Hogyan érhetem el? – tervek Mit tehetek én? – megállapodás a teendőkben Mennyi időt adok erre? Most hol tartok? – időszakos ellenőrzés
A klinikai neuropszichológiai vizsgálat Elemzik a beteggel A panaszok, tünetek szempontjából releváns-e az adott feladat megoldása (elvárások - eredményesség) Ha igen, milyen elképzelése van, a siker érdekében mit lenne érdemes változtatni Hogyan fogadja a kudarcot Mit jelent az ő számára Mit mozgósít benne
A neuropszichológiai terápia Megállapodást köt a beteggel a vizsgálatok időszakára Problémahelyzetek exponálásával segíti az önmegismerést Lehetőséget nyújt a megküzdési stratégiák mozgósítására Aktivizál
Együttműködés a családdal sikerhez vezető út elemzése hármasban HF, otthon önállóan ill. segítséggel kivihető feladatok megbeszélése Az együttműködésben - megerősítjük. - az ülések során kimunkált pozitív viselkedésmintákat - a család reakciómintázatából a hatékonyakat Gátoljuk a nem eredményes viselkedési mintákat (pl: sokszor próbálta, nem vált be – érdemes?)
Afázia Meghatározás Stroke – afázia kapcsolata Szerzett beszédzavar állapot Stroke – afázia kapcsolata Afázia besorolások (Kertész) Wernicke – beszédértés zavara Broca – beszéd kivitelezés zavara Globális –mindkettő sérül Vezetéses – utánmondás zavara
Afázia (Osmanné Sági Judit, Pataky I.) Kölcsönös megértésre törekszünk Közlések egyértelműek Kontextusba ágyazott információ Rövid, kevés a közlés tartalma Téma Beteget érdekli Beteg kompetens Érzelmileg közel áll a beteghez Gazdag metakommunikációval
Mesefeldolgozás Cél: terápiás szemléletű diagnosztikai eljárás kidolgozása Eszköz: közismert idegen nyelvű, szinesen illusztrált gyermekmesék, nemzetközi kifejezésekkel Instrukció: történetet kérünk Becsülje meg a szükséges időt
Mesefeldolgozás Fölvétel: diktafon Elakadások: segítő kérdések Történetre irányul Továbblépésre serkent Felvilágosítást, kiegészítést kér Spontán segítő stratégiák Megfigyelése Megerősítése Tudatossá tétele
Eredmények A párhuzamosan alkalmazott (WAB) afáziavizsgálattal egyenértékű a diagnosztikai kategóriákba sorolás Együtt folyik a vizsgálat és a terápia, fölgyorsul a gyógyulás Aktivitásra serkent, korábbi élményekre alapoz, más idegrendszeri pályák igénybevételével történik Kereső stratégiák mozgósítódnak – nem szavakat keres!
Példák Automatikus sor aktivizálódik: Adekvát kifejezés ugrik be Mosott, takarított Mérgezett alma Mostohatestvér Bál Herceg Automatikus sor aktivizálódik: Tükröm, tükröm mondd meg nékem… Éjfél-tizenkettőkor A kis emberek a bányában dolgoznak
Példák Szándékot jól megragadja Nyelvtanilag helyes frázisok Gonosz Kedves Jó kislány Nyelvtanilag helyes frázisok Kitakarított Meg akarta ölni Az erdőben talált egy kis házat
Következtetés Érzi, a beteg, hogy a másik fél törekszik őt megérteni, s közléskor figyelembe veszi az ő adottságait Nem beszélnek helyette, őt segítik az önkifejezés megtalálásában. Az aktivizálás eredményt hoz a beteg számára Nem csak verbális csatorna áll rendelkezésre a közlésben!
Következtetés A neuropszichológiai megközelítés előnye: Nem tanár – diák viszonyban dolgozunk A megszólalás görcse oldódik A verbális közlés kisérő-jelenség, nem a fő csatorna Az afáziában szenvedő nem beszélni tanul, hanem beszélget egy mindkettőnk által ismert meséről.
Az afázia állapot, nem betegség Soha nem múlik el, hullámzó, egyenetlenül jelentkezik A javulás lassú folyamat – évekig tart az egyéni terápia A beszéd fejlődése aktív együttműködést igényel Afáziában szenvedők igényéből és kezdeményezéséből – Afázia Egyesület
Afáziás csoportok indulnak A közös szenvedés összehoz – kezdetben az egészégesekkel szemben alkot közösséget a csoport – konfliktusaink forrása az afázia A panaszok hasonlósága megszünteti a magányosság, az elszigeteltség élményét Kidomborodhatnak az egyéni sajátosságok, eltérések Rászorulunk mások segítségére, de mi is tudunk segíteni A kölcsönös megértés terepe
Afázia csoportok témái Minden baj, konfliktus forrása az afázia A család tagjai dirigálnak, utasítanak, nincsenek tekintettel az afáziásra - ellenségek Önállóan az afáziás nem tud intézkedni, segítségre szorul – környezet kihasználja – kiszolgáltatottá válik – hülyének nézik Türelmetlenek az emberek az afáziásokkal Az afáziások érdekeit nem képviseli senki. Nem tartoznak a fogyatékkal élők közé hivatalosan – a támogatások nem járnak – változás 2014-től! Az egészségügyi ellátásban az afáziával nem/alig foglalkoznak.
Afázia csoport eredményei Tudunk nevetni az ügyetlenségeinken, hibáinkon Tudunk egyértelműen közölni Tudunk a másik emberre figyelni – gyakoroljuk a türelmet Tudunk beszélni a közös problémáinkról – öngyilkossági gondolatokról – kezelhetőkké válnak Elfogadjuk a másikat Elfogadjuk önmagunkat, korlátainkat Megnyílik a fejlődés útja
Afázia csoport eredményei Személyes konfliktusok felszínre kerültek –kezelhetők Mi is türelmetlenek vagyunk, nem tudjuk kivárni, amíg a másik megfogalmazza a gondolatát Egymás problémáiban fölfedezzük a hasonlóságot – tanulunk egymástól Látjuk az eltéréseket a problémáinkban, megértjük, hogy a mi módszerünk a másiknak nem válik be A nem verbális csatornák tudatos használatával a mondandónkat kifejezőbbé, érthetőbbé tettük
A fogság enyhül Nem az afázia minden baj forrása A kölcsönös megértés eszközei elsajátíthatók A környezettel való együttműködésben aktív szerepet vállalva Nem vagyunk kiszolgáltatottak Önállóan, egyenrangúan működhetünk Mi is képesek vagyunk másoknak segíteni, magunkért tenni, érdekeinket képviselni
A fogságnak vége Hibáink, nehézségeink felszínre kerülnek Társas konfliktusaink nyilttá válnak Kezelhetőek a nehézségek, konfliktusok Nonverbális csatornák alkalmazása élénk Értés könnyebb Kifejezés biztonságosabb A csoport tapasztalatai önállóbbá tesznek Meghívás Brüsszelbe – Kósa Ádám
Köszönöm a figyelmet! Pataky.ilona@btk.ppke.hu