Az afázia fogságában? Pataky Ilona 2015. február 11.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Republikon Tolerancia-kutatások
A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
RÉV Projektiroda Hálózat Munkacsoport. Mi az a Hálózat munkacsoport? Hol helyezkedik el, melyik szervezethez köthető? Kik a tagjai? Mi a célja, feladata,
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Angol nyelvi kompetencia
Kommunikációs stratégiák
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Közösségfejlesztés és közösségi munka
A tanulók társas helyzete az iskolában
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Értékelés 2009.szeptember Túlélni a szepszist program Hol tartunk most?
Tibai Eszter Indíts el új munkatársat! A képek származási helye: internet és saját.
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Egyéni döntések a szervezetben
Pozitív gondolatok "Megígérem magamnak... Automatikus.
A fejlesztő értékelés.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A kulturális intelligencia
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Ismeretlen szerzŐ verse
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
A haldokló beteg ápolása
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
Szociometria A szociometria szülőatyjának Jacob Lévy Morenót tekintik
Mit tartunk ma normális családnak?
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Mi is az a társadalmi integráció?
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Resztoratív módszerek az iskolában
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
A DIFER használata.
Mindennapi veszteségeink
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
PÁZMÁNY SZENIOR EGYETEM
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Innovációt támogató megoldások: „Halad, aki megindult” ZALAEGERSZEG, 2015.SZEPT.30. JÓ GYAKORLATOT MEGOSZTÓ KONFERENCIA.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Előadás másolata:

Az afázia fogságában? Pataky Ilona 2015. február 11.

Tartalom A klinikai neuropszichológiai vizsgálat A neuropszichológiai szempontú terápia jellegzetessége, eszköztára Az afáziában szenvedő betegek neuropszichológiai vizsgálata Mesefeldolgozás Foglalkozás az afáziában szenvedő betegekkel – Afázia Egyesület

A klinikai neuropszichológiai vizsgálat Ki vagyok én? -diagnózis Ki lehetek én? – célok Hogyan érhetem el? – tervek Mit tehetek én? – megállapodás a teendőkben Mennyi időt adok erre? Most hol tartok? – időszakos ellenőrzés

A klinikai neuropszichológiai vizsgálat Elemzik a beteggel A panaszok, tünetek szempontjából releváns-e az adott feladat megoldása (elvárások - eredményesség) Ha igen, milyen elképzelése van, a siker érdekében mit lenne érdemes változtatni Hogyan fogadja a kudarcot Mit jelent az ő számára Mit mozgósít benne

A neuropszichológiai terápia Megállapodást köt a beteggel a vizsgálatok időszakára Problémahelyzetek exponálásával segíti az önmegismerést Lehetőséget nyújt a megküzdési stratégiák mozgósítására Aktivizál

Együttműködés a családdal sikerhez vezető út elemzése hármasban HF, otthon önállóan ill. segítséggel kivihető feladatok megbeszélése Az együttműködésben - megerősítjük. - az ülések során kimunkált pozitív viselkedésmintákat - a család reakciómintázatából a hatékonyakat Gátoljuk a nem eredményes viselkedési mintákat (pl: sokszor próbálta, nem vált be – érdemes?)

Afázia Meghatározás Stroke – afázia kapcsolata Szerzett beszédzavar állapot Stroke – afázia kapcsolata Afázia besorolások (Kertész) Wernicke – beszédértés zavara Broca – beszéd kivitelezés zavara Globális –mindkettő sérül Vezetéses – utánmondás zavara

Afázia (Osmanné Sági Judit, Pataky I.) Kölcsönös megértésre törekszünk Közlések egyértelműek Kontextusba ágyazott információ Rövid, kevés a közlés tartalma Téma Beteget érdekli Beteg kompetens Érzelmileg közel áll a beteghez Gazdag metakommunikációval

Mesefeldolgozás Cél: terápiás szemléletű diagnosztikai eljárás kidolgozása Eszköz: közismert idegen nyelvű, szinesen illusztrált gyermekmesék, nemzetközi kifejezésekkel Instrukció: történetet kérünk Becsülje meg a szükséges időt

Mesefeldolgozás Fölvétel: diktafon Elakadások: segítő kérdések Történetre irányul Továbblépésre serkent Felvilágosítást, kiegészítést kér Spontán segítő stratégiák Megfigyelése Megerősítése Tudatossá tétele

Eredmények A párhuzamosan alkalmazott (WAB) afáziavizsgálattal egyenértékű a diagnosztikai kategóriákba sorolás Együtt folyik a vizsgálat és a terápia, fölgyorsul a gyógyulás Aktivitásra serkent, korábbi élményekre alapoz, más idegrendszeri pályák igénybevételével történik Kereső stratégiák mozgósítódnak – nem szavakat keres!

Példák Automatikus sor aktivizálódik: Adekvát kifejezés ugrik be Mosott, takarított Mérgezett alma Mostohatestvér Bál Herceg Automatikus sor aktivizálódik: Tükröm, tükröm mondd meg nékem… Éjfél-tizenkettőkor A kis emberek a bányában dolgoznak

Példák Szándékot jól megragadja Nyelvtanilag helyes frázisok Gonosz Kedves Jó kislány Nyelvtanilag helyes frázisok Kitakarított Meg akarta ölni Az erdőben talált egy kis házat

Következtetés Érzi, a beteg, hogy a másik fél törekszik őt megérteni, s közléskor figyelembe veszi az ő adottságait Nem beszélnek helyette, őt segítik az önkifejezés megtalálásában. Az aktivizálás eredményt hoz a beteg számára Nem csak verbális csatorna áll rendelkezésre a közlésben!

Következtetés A neuropszichológiai megközelítés előnye: Nem tanár – diák viszonyban dolgozunk A megszólalás görcse oldódik A verbális közlés kisérő-jelenség, nem a fő csatorna Az afáziában szenvedő nem beszélni tanul, hanem beszélget egy mindkettőnk által ismert meséről.

Az afázia állapot, nem betegség Soha nem múlik el, hullámzó, egyenetlenül jelentkezik A javulás lassú folyamat – évekig tart az egyéni terápia A beszéd fejlődése aktív együttműködést igényel Afáziában szenvedők igényéből és kezdeményezéséből – Afázia Egyesület

Afáziás csoportok indulnak A közös szenvedés összehoz – kezdetben az egészégesekkel szemben alkot közösséget a csoport – konfliktusaink forrása az afázia A panaszok hasonlósága megszünteti a magányosság, az elszigeteltség élményét Kidomborodhatnak az egyéni sajátosságok, eltérések Rászorulunk mások segítségére, de mi is tudunk segíteni A kölcsönös megértés terepe

Afázia csoportok témái Minden baj, konfliktus forrása az afázia A család tagjai dirigálnak, utasítanak, nincsenek tekintettel az afáziásra - ellenségek Önállóan az afáziás nem tud intézkedni, segítségre szorul – környezet kihasználja – kiszolgáltatottá válik – hülyének nézik Türelmetlenek az emberek az afáziásokkal Az afáziások érdekeit nem képviseli senki. Nem tartoznak a fogyatékkal élők közé hivatalosan – a támogatások nem járnak – változás 2014-től! Az egészségügyi ellátásban az afáziával nem/alig foglalkoznak.

Afázia csoport eredményei Tudunk nevetni az ügyetlenségeinken, hibáinkon Tudunk egyértelműen közölni Tudunk a másik emberre figyelni – gyakoroljuk a türelmet Tudunk beszélni a közös problémáinkról – öngyilkossági gondolatokról – kezelhetőkké válnak Elfogadjuk a másikat Elfogadjuk önmagunkat, korlátainkat Megnyílik a fejlődés útja

Afázia csoport eredményei Személyes konfliktusok felszínre kerültek –kezelhetők Mi is türelmetlenek vagyunk, nem tudjuk kivárni, amíg a másik megfogalmazza a gondolatát Egymás problémáiban fölfedezzük a hasonlóságot – tanulunk egymástól Látjuk az eltéréseket a problémáinkban, megértjük, hogy a mi módszerünk a másiknak nem válik be A nem verbális csatornák tudatos használatával a mondandónkat kifejezőbbé, érthetőbbé tettük

A fogság enyhül Nem az afázia minden baj forrása A kölcsönös megértés eszközei elsajátíthatók A környezettel való együttműködésben aktív szerepet vállalva Nem vagyunk kiszolgáltatottak Önállóan, egyenrangúan működhetünk Mi is képesek vagyunk másoknak segíteni, magunkért tenni, érdekeinket képviselni

A fogságnak vége Hibáink, nehézségeink felszínre kerülnek Társas konfliktusaink nyilttá válnak Kezelhetőek a nehézségek, konfliktusok Nonverbális csatornák alkalmazása élénk Értés könnyebb Kifejezés biztonságosabb A csoport tapasztalatai önállóbbá tesznek Meghívás Brüsszelbe – Kósa Ádám

Köszönöm a figyelmet! Pataky.ilona@btk.ppke.hu