VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP 2014. november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. Hány kocsi nagyfeszültségű ellátása biztosítható egy áramszedőről?
Advertisements

1. Milyen módon tudja a járművezető működésbe hozni a RET-féket? a)
A KÖZPONTI AJTÓZÁRÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
Ik típusú trolibusz éves vizsga tesztkérdések
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
1. Hogyan hozható működésbe a homokszóró? a)
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
A vonat csomagtartójához hosszú fonalat erősítettünk
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
1. Hol lehet a 61-es jelzésű villamos vonalán hátsó áramszedő használatával üzemszerűen közlekedni? a) Nincs lehetőség hátsó áramszedő üzemszerű használatára.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
1. A T5C5 hármas szerelvény melyik kocsiján kell üzembe helyezni az áramszedőt? a) A két szélső kocsin. b) A középső kocsin. c) Mindig a menetirány szerinti.
Garázs kapu vezérlése Kincses Levente Elektronika 89/2004.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
1. Milyen hosszú a kocsiszekrény /homlokfaltól homlokfalig/?
1. Milyen hosszú a kocsiszekrény /homlokfaltól homlokfalig/? a)
Nyíregyháza, szeptember 09.
1. Mivel tudjuk becsukni a jobb első ajtót, ha a reteszkulccsal nyitottuk ki? a) A reteszkulccsal belülről becsukom. b) Az „összes ajtó” nyomógombbal becsukom.
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Városi tömegközlekedés
Áramvédő kapcsolók alkalmazása
Egy újjáéledő vasúti jármű: HAJTÁNYOK Közlekedésük aktuális kérdései
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE
1. Száva kocsiszínből kiálláskor (50-es oldalra) az egyvágányú pályaszakaszon lévő elágazó váltót… a) egyenes állásba állítja. b) kitérő állásba állítja.
1. Mit akadályoz meg a Brown-Boveri menetkapcsolóban lévő mechanikus reteszelés? a) A mechanikus reteszelés azt akadályozza meg, hogy az irányváltó kapcsoló.
1. Mikor nem kell a vezérlőkapcsolón lévő éberségi berendezés nyomógombját folyamatosan nyomnia a járművezetőnek, az iránykapcsoló „V” „előre” állásában?
1.Válassza ki a 436-os pályaszámú „L” típusú nosztalgia jármű menetkapcsolójának fokozat kiosztását! a)A 3 óránál található „nulla” fokozaton kívül meneten.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1. Milyen kialakítású a 19-es jelzésű villamos Batthyány tér végállomása? a) Fejvégállomás, két csonka vágány, kettős vágánykapcsolattal. b) Fejvégállomás,
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
Különböző vezérlési feladatok hatásláncai Ebben az esetben a rendelkező jelnek az időbeli lefolyását megváltoztatjuk és a jel szintjét vagy energia tartalmát.
A HŰTENDŐ KÖZEG HŐMÉRSÉKLETÉT KÖZVETLENÜL ÉRZÉKELŐ TERMOSZTÁTOK
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
Elektronikák megbízhatósága
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
1. Milyen hosszú az iker Ganz-csuklós szerelvény?
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
Aknaajtók Szerkezet és biztonság. Aknaajtók.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Biztosítóberendezések szerkesztése 3
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELY ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN TERVEZÉS,
CAF Urbos 3 Budapest 1. a.)Csúszás- és perdülésvédelmi berendezés működése esetén automatikusan. b.)Nyomógombról működtetve, az irányváltó kapcsoló bármely.
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Található-e hurokvágány a kocsiszín területén?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Jelzőmeghaladás Dunakeszi állomáson
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A 37-es és a 37A jelzésű villamos vonalán – menet az Élessarok felé – a Hidegkuti Nándor Stadion megállóhelynél található szánszerkezettel… a.) a megállóhelytől.
Előadás másolata:

VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló

AZ ESEMÉNY Kocsiszínből kiálló KT4D típusú jármű –megfutamodott –vezető nélkül kihaladt a városba –áramszedőtörés miatt kb m után megállt

A FOLYAMAT A járművezető –a járművet átvette, elindult –megállt és leszállt váltót állítani A jármű ajtót csukott és elindult

A FOLYAMAT 2. –ajtónyitási kísérlet kívülről, üldözés –feszültségmentesítést kértek –a kijárati ívig a jármű enyhén gyorsult –ott az áramszedő letört

A FOLYAMAT 3. –továbbhaladás lendületből –feszültségmentesítés csak ezután –megállás

FELVÉTEL A FOLYAMATRÓL

A HELYSZÍN A megállás után –a villamos zárt ajtókkal áll –irányváltó előre –vezérlőkar meneten Fotó: SzKT

HELYREÁLLÍTÁS

MIÉRT? Próbák: hogyan indulhatott el a jármű? (mit, hogyan kapcsolhatott a járművezető) –nyitott ajtónál menetre kapcsolás: az ajtó azonnal csukódik nem indul –meneten a vezérlőkar és ajtónyitás: elindul ajtó nem nyílik –ajtónyitási folyamat közben menetre kapcsolás: nyitás befejeződik kb. 5 mp után ajtó záródik nem indul el

MIÉRT? Újabb próbák helyreállítás után… … de előbb: –kapcsolási rajz –újabb ötletek Jelfogós áramkör, hosszú vezérlési láncokkal

MIÉRT? Újabb próba (mit, hogyan kapcsolhatott a járművezető) –a próba alapja: a járművezető a váltóállítás előtt megállt, azaz fékezett fékről 0 helyett menetre kapcsolhatott egyidejűleg ajtónyitással –egyidejű menetre kapcsolás és ajtónyitás nyitás megtörténik kb. 5 mp után az ajtó csukódik elindul a jármű

A HIBAJELENSÉG Adatrögzítők a próba és az esemény lefolyása megegyezik Egyedi vagy konstrukciós hiba? a hiba másik járművel is ugyanígy előállítható esemény / próba

AZ ESEMÉNYT OKOZÓ HIBÁK A járművezető részéről –vezérlőkar túltolva –irányváltó előre állásban maradt A jármű részéről –kockázatos konstrukció

KAPCSOLÓDÁSOK Váltóállítás háttal –a vészhelyzet nem ismerhető fel –nincs szabály –oktatásnál megkövetelik a szembe állást

KAPCSOLÓDÁSOK Ajtónyitási kísérlet kívülről sikertelen próbálkozás Az ajtónyitás nem működik meneten… …kivéve a külső kapcsolót: –az ajtó kinyílik –a jármű megáll Négyszögkulcsos kapcsoló

KAPCSOLÓDÁSOK Mi a kapcsolat a megfutamodás és az áramszedőtörés között? –26 m ívsugár –33 km/h –3,3 m/s² szabad oldalgyorsulás

KAPCSOLÓDÁSOK Tovább lendületből –sík pálya –kis ívsugarak –670 m Eredetileg kétséges, de –enyhe lejtő –kifuttatási próba –adatrögzítő

MEGOLDÁS Soron kívüli oktatás Éberségi beépítés (jelenlét érzékelő) –az alapáramkör megvolt –csak pedál beépítés –átalakítási és üzembe helyezési engedély Az engedély 8x drágább, mint a munka

MI LETT VOLNA, HA…? Vészkapcsolók –a járműtelepen sok van –nem használták Mi lett volna ha…? –a jármű lelassul és megáll, hacsak… –…közben lendületből ki nem gurul a járműtelepről 1.ilyenkor csak járművezetői beavatkozásra vontat újra 2.a konkrét járműben ez a védelem nem él 3.viszont az áramszedő sem tört volna le

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!