VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló
AZ ESEMÉNY Kocsiszínből kiálló KT4D típusú jármű –megfutamodott –vezető nélkül kihaladt a városba –áramszedőtörés miatt kb m után megállt
A FOLYAMAT A járművezető –a járművet átvette, elindult –megállt és leszállt váltót állítani A jármű ajtót csukott és elindult
A FOLYAMAT 2. –ajtónyitási kísérlet kívülről, üldözés –feszültségmentesítést kértek –a kijárati ívig a jármű enyhén gyorsult –ott az áramszedő letört
A FOLYAMAT 3. –továbbhaladás lendületből –feszültségmentesítés csak ezután –megállás
FELVÉTEL A FOLYAMATRÓL
A HELYSZÍN A megállás után –a villamos zárt ajtókkal áll –irányváltó előre –vezérlőkar meneten Fotó: SzKT
HELYREÁLLÍTÁS
MIÉRT? Próbák: hogyan indulhatott el a jármű? (mit, hogyan kapcsolhatott a járművezető) –nyitott ajtónál menetre kapcsolás: az ajtó azonnal csukódik nem indul –meneten a vezérlőkar és ajtónyitás: elindul ajtó nem nyílik –ajtónyitási folyamat közben menetre kapcsolás: nyitás befejeződik kb. 5 mp után ajtó záródik nem indul el
MIÉRT? Újabb próbák helyreállítás után… … de előbb: –kapcsolási rajz –újabb ötletek Jelfogós áramkör, hosszú vezérlési láncokkal
MIÉRT? Újabb próba (mit, hogyan kapcsolhatott a járművezető) –a próba alapja: a járművezető a váltóállítás előtt megállt, azaz fékezett fékről 0 helyett menetre kapcsolhatott egyidejűleg ajtónyitással –egyidejű menetre kapcsolás és ajtónyitás nyitás megtörténik kb. 5 mp után az ajtó csukódik elindul a jármű
A HIBAJELENSÉG Adatrögzítők a próba és az esemény lefolyása megegyezik Egyedi vagy konstrukciós hiba? a hiba másik járművel is ugyanígy előállítható esemény / próba
AZ ESEMÉNYT OKOZÓ HIBÁK A járművezető részéről –vezérlőkar túltolva –irányváltó előre állásban maradt A jármű részéről –kockázatos konstrukció
KAPCSOLÓDÁSOK Váltóállítás háttal –a vészhelyzet nem ismerhető fel –nincs szabály –oktatásnál megkövetelik a szembe állást
KAPCSOLÓDÁSOK Ajtónyitási kísérlet kívülről sikertelen próbálkozás Az ajtónyitás nem működik meneten… …kivéve a külső kapcsolót: –az ajtó kinyílik –a jármű megáll Négyszögkulcsos kapcsoló
KAPCSOLÓDÁSOK Mi a kapcsolat a megfutamodás és az áramszedőtörés között? –26 m ívsugár –33 km/h –3,3 m/s² szabad oldalgyorsulás
KAPCSOLÓDÁSOK Tovább lendületből –sík pálya –kis ívsugarak –670 m Eredetileg kétséges, de –enyhe lejtő –kifuttatási próba –adatrögzítő
MEGOLDÁS Soron kívüli oktatás Éberségi beépítés (jelenlét érzékelő) –az alapáramkör megvolt –csak pedál beépítés –átalakítási és üzembe helyezési engedély Az engedély 8x drágább, mint a munka
MI LETT VOLNA, HA…? Vészkapcsolók –a járműtelepen sok van –nem használták Mi lett volna ha…? –a jármű lelassul és megáll, hacsak… –…közben lendületből ki nem gurul a járműtelepről 1.ilyenkor csak járművezetői beavatkozásra vontat újra 2.a konkrét járműben ez a védelem nem él 3.viszont az áramszedő sem tört volna le
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!