Bevezetés a történettudományba II. A történetírás tudománnyá válása
A 16. századi tudományos forradalmi látásmód A való világról empirikus tudás szerezhet ő, Scientianak nevezték tudást, jelentése mint a filozófia (a tudás szeretete) Két premisszára épült, a newtoni modellre szimmetrikus a múlt és a jöv ő, kvázi teológikus látásmódot jelent. a karteziánizmus dualizmusa, lényege alapvet ő különbség van a természet és az ember között, anyag és szellem között, Eltávoztak az isteni attribútumok, de az erkölcsi értékei megmaradtak; a szeretet, az alázat, az irgalmasság, A Föld felfedezésével együtt ez volt a 20. századig a diadal része, a végességét úgy kezelték felfelé t ű nik,
René Descartes – Renatus Cartesius René Descartes – Cartesius, Költészet, Történetírás – becses a napi életben, de amit leír az sohasem pontos, Hittudomány, Filozófia; Matematika, fizika és metafizika, 1637 Értekezés a módszerr ő l
Descartes : Értekezés az ész helyes vezetésének és a tudományos igazság kutatásának módszerér ő l Els ő rész. A józan ész egyenl ő en oszlik meg az emberek között. Azt jól kell használni. Második rész. Soha semmit ne fogadjak el igaznak, amit evidens módon nem ismertem meg annak. A megismert problémát annyi részre osszam, amennyire csak lehet. Mindig az egyszer ű vel kezdeni és úgy menni a bonyolult felé. A teljes felsorolásokra kívánok törekedni!! A tudományoknak a filozófiából kell elvüket meríteni, de a filozófiában biztos elv nem található. Harmadik rész. Erkölcsi törvények; engedelmeskedni hazám törvényeinek. A második vezérelv. Lehet ő legszilárdabb legyek cselekedeteimben. A harmadik elv inkább magamat gy ő zzem le,mint a sorsot. Negyedik rész. Gondolkodom, tehát vagyok ez a filozófia els ő tétele. Ötödik rész.
Az európai tudományos gondolkodás átalakulása A kulcsfogalmak: haladás, felfedezés és jöttek újabbak, mint a tudomány, egység, egyszer ű ség, hatalom/ellen ő rzés, világmindenség. A természettudomány ahogy kialakult az égi mechanika világát követte, kezdetben nem tettek különbséget tudomány és filozófia között, a természettudomány az empíriát és tapasztalatot középpontba állítva úgy tekintet a filozófiára mint a teológiára. A bizonyosságra épül ő tudomány állt a szemben a spekulációra épül ő dolgokkal, ami nem volt tudomány, A tudomány kifejezés egyre inkább a természettudományra vonatkozott, A tudás elkülönül a filozófia névvel lefedett tudástól,…
A felvilágosodás tudományképe Sir Isaac Newton ( ) és világképe, Hit a tudásban Hit a világ megismerhet ő ségében, Hit a törvények erejében, ,
A felvilágosodás tudományképe Voltaire (1744): „Hamarosan talán a történetírásban is végbemegy az, ami a fizikába történt, ahol az új felfedezések miatt elvetették a korábbi rendszereket, s az emberi nemet itt is a természetfilozófia módszere alapján fogjuk vizsgálni.”
Az átalakulás útja A felvilágosodás lendületéb ő l formálódott ki A francia forradalom egyszerre zavaró és magyarázó elem lett, Egy kulturális forrongás kezd ő dött el A változások lényegiek voltak, A szuverenitás terén a legitimáció alapjává a nép vált, Összeomlás és újjászervezés,
Az átalakulás útja Ismeretelméleti újdonságok, Egységes tudományos és módszertani rendszer és világkép, A filozófia és a tudományok különválása - az els ő szétválás a 18. század végén (Divorce), a filozófia és a tudományoknak a szétválása történt meg, Az egyetlen út a megismeréshez a tapasztalatok lettek, Optimista világképek,
Az átalakulás útja A történelem professzionalizálódása a 19. században ment végbe részben a filozófiával, részben az irodalomtudománnyal, részben a formálódó társadalomtudományokkal szemben mindez rányomta a bélyegét a tudomány fejl ő désére mind a mai napig,
Az átalakulás útja Három tudomány volt, ami inkább a jelennel foglalkozott a közgazdaságtan, a szociológia és a politológia, Nehezen elrendezhet ő új területek; antropológia, és az orientalisztika, Három új tudomány is megjelent a földrajztudomány, pszichológia és a jogtudomány, Ehhez kapcsolódott a liberális ideológiai domináns gondolata a modernizációról, három társadalmi szféra elkülönítése ment végbe a piac, az állam, a civil társadalom.
Az átalakulás útja Windelband, Az elkülönül ő szférákban más-más törvényszer ű ségeket kell keresni. Ezek lettek a nomotetikus (a törvényszer ű ségek után kutató) tudományok, míg a történetírás idiografikus (megismételhetetlen, egyedi jelenség) tudományfelfogást képviselt. A nomotetikusok érvelésében két fontos tényez ő volt A kvantitativitásra helyezték a hangsúlyt, A törvényszer ű ségeknek másutt is m ű ködnek
Az átalakulás útja Intézmények kialakulása, a modern egyetemek megteremtése A modern egyetem a középkorira épült, de új képz ő dmény. Teljes munkaid ő ben dolgozó fizetett professzorok, akik nem a klérushoz tartoztak, Karokba és tanszékekbe szervez ő dtek és megszabták a modern tudományosság ívét,
Az átalakulás útja A négykarú középkori egyetemek a filozófiából szakadtak el és lettek azok, amik. Két részre szakadt, az egyik a természettudomány, a másik a humántudományok, két kultúra alakult ki az egyik a hangsúlyt az empíriára és a hipotézisekre helyezte, míg a másik a megértésre. Az egyetemi oktatás megteremtése, a szemináriumi oktatási szisztéma kialakítása, illetve a kiválasztás új mechanizmusa – vizsgáztatás, valamint a doktori rendszerek, a 19. század utolsó harmadában már csak innét jöhettek a történészek,
Az átalakulás útja Szakfolyóiratok kialakulása a 19. század közepén, Historische Zeitschrift – 1859, Századok – 1869, v
Az átalakulás útja Módszertani rendszerének, szabályainak a kialakulása, A német szemináriumi rendszer ebben mintaadó lett, A lábjegyzet – Anthony Grafton A f ő szöveg meggy ő z, a jegyzet bizonyít, Ez lett a modernitás jele, ami elválasztotta a korábbi produkciótól, v
Az átalakulás útja Öt ország játszott a folyamatban meghatározó szerepet – a m ű vek 95% ide kapcsolódott, a többiek inkább csak mintakövet ő k voltak Angol – (Lord Acton, Carlyle) Francia (Michelet, Taine, Seignois és a pozitivizmus) Német változat (Leopold von Ranke és a historizmus), Olaszok, USA
A hagyományos ( századi) történetírási paradigma f ő bb tételei 1. a történelem a politikával kapcsolatos, 2. a történelmi események elbeszélése, 3. Nagy emberek - államférfiak, tábornokok, életér ő l szól, stb. 4. Dokumentumokon alapul, ezért is fontos a források felkutatása közzététele, 5. Leíró jelleg ű, 6. A történetírás objektív jelleg ű
A német historizmus f ő bb tételei (Iggers alapján) 1. A természet és történelem törvényei eltér ő ek Más módszert kíván a társadalom és kultúrtörténet 2. A természet ismétl ő d ő a történelem egyedi és megismételhetetlen cselekedet összessége
A német historizmus f ő bb tételei (Iggers alapján) 3. Az ember világa szakadatlan változásokban van, de akadnak fix centrumok ebben a rendszerben (intézmények, személyek) bels ő struktúrával és meghatározott jelleggel rendelkeznek, de vannak bels ő fejl ő dési tényez ő k Csak a történelem közvetítésével érthetünk meg minden emberit. 4. Változatlan emberi jellem nincs egyes emberek csak a jellemfejl ő dése által ismerhet ő ek meg.
A német historizmus f ő bb tételei (Iggers alapján) 5. A természettudomány absztrakt módszerei nem alkalmazhatóak a történelemben a történelem más módszereket követel meg, mert él ő emberekkel s közösséggel ismerkednek 6. A történész is az id ő folyamatának a része id ő höz kötött az objektív ismeretekhez való eljutás kérdése is. Felszabadították az európai gondolkodásmódot a természettudományos gondolkodás alól.
A német historizmus alapvetései Az állam, mint öncél, államfelfogásuk arisztokratikus és bürokratikus – a társadalom alapját a m ű velt és vagyonos polgárosodás jelentette. Az állam nem egyszer ű en a polgárainak a vagyonosodását és polgárosodását szolgáló intézmény, annál több magasabb szellemi princípium,
A német historizmus alapvetései A normaellenesség, a hatalomra törekvést etikai alapelvvé emelte a német filozófia. Az állam függetlensége és ereje a cél és ez a szempont, csak egy er ő s állam képes a fejl ő dés minden instrumentumát biztosítani. (Ranke a politikai intézmények átültetésének a lehetetlenségét vélte) A fogalmi gondolkodás elutasítása a történelem egyszerisége korlátozza a racionális elemeknek a dominanciáját. A németeknél statikusabbak a fogalmak, optimistább a szemlélet és Ranke hatására er ő sen konzervatívok
A német historizmus A német historizmus nagy hatással volt a t ő le keletre található etnikumok történetírására. A német területeken a történetírás – a német idealizmussal (filozófia) állt szoros kapcsolatban A források kritikai kezelése, Els ő dleges és másodlagos források, A kritika fontossága: Kontextus és filológia A tények pontos leírása, A történelem és a politikai hatalom lényege, Témaválasztásuk középpontjában A nagyhatalmi konfliktusok álltak, diplomáciai iratanyagok és minimális gazdaság és társadalomtörténeti megközelítés Politika és állam centrikusság jellemezte a szemléletet
Wilhelm von Humboldt ( ) A Berlini Egyetem megalapításában is részt vett, Az egyéniségek nem többek, mint a mögöttük álló metafizika er ő megvalósulása, A történelem, mozgás és káosz egyszerre, Az irracionalitás felismerése a történelemben, A történésznek a tényeket egyetlen egésznek kell bemutatni, nem halmaznak, Egyik oldalon a tények felkutatása és kritikai elemzése, a másik pedig a meg kell ragadni az ideát is,
Von HUMBOLDT: A történetíró feladatai A történtek ábrázolása, - minél tisztább annál jobb a munka, Van egész, amib ő l a szakadozott, szétszórt ismerhetjük meg, Ritka a szószerinti elbeszélés, A tényekhez a történet bels ő okozatiságát kell kapcsolni, „öntevékeny, s ő t teremt ő, bár nem oyla értelemben, hogy létrehoz olyat, ami nem létezik, hanem úgy hogy saját erejéb ő l megalkotja azt.” Más mint a költ ő Szükségszer ű ségre kell törekednie a történetírónak, Két út módszertana: A történetek pontos kritikai felkutatása, A kutatás eredményeinek az összekapcsolása V,
Leopold von Ranke (1795 – 1861) A Berlini Egyetemen tanított, Az elméletmentes és gyakran a politikailag is semleges történetíró példaképe lett Wie es eigentlich gewesen – Hogyan is volt, A források kritikájával sokat foglalkozott – ez legnagyobb hatású tevékenysége ez lett, Leopold von Ranke: „Ugy tettem, hogy alapul Wuk kiadását használtam, de aztán minden eseményt, minden szót, melyeknél Wuk a tanúkat, kikkel ő beszélt, idézte, új bírálat alá vettem (Hogyan?!), úgy hogy a közlötteknek teljes megbízhatóságát értem el.” (VII.) Szerbia és Törökország a tizenkilencedik században. 2. kiadás 1842, /1890.
Leopold von Ranke (1795 – 1861 ) A filozófiától eltér ő a történelem, a filozófiában az egyedi az része az egésznek, a történetírás az egyedivel foglalkozik. Egyedül csak az ő módszere a lényeges és érvényes, A történetíró elnyomja saját individuumát, kioltja, (auslöschen) – ez a legf ő bb törvények egyike, A nyelv semleges közvetít ő szerep ű, Jól, élményszer ű en kell írni,
Leopold von Ranke (1795 – 1861) Az igazság tisztelete, Az alapos kutatás a tárgyba való behatolás kérdése, A kritika, pontosság és megértés, A leírás a fontos és nem az értelem keresése, mert az Isten feladata, minden korszak közvetlen viszonnyal áll Istennel,
Leopold von Ranke (1795 – 1861) A történész háttal a jelennek tud rá hatni, felemelkedik a tiszta tudományossághoz, Nála is van egység, haladás s fejl ő dés ami a jelen felé tart, A historikus rendelkezik a temporalitás készségével, az id ő beliség maga a történelem, Kidolgozza a múlt tényez ő inek a megismerését, amely racionális. A módszertani racionalitás kitölti a rendelkezésre álló id ő beli keretet.
Leopold von Ranke (1795 – 1861) A történeti munka mozzanatai A tények összegy ű jtése, Tények tanulmányozása, csoportosítás, magyarázat, A tények önmagukért beszéltek,
A pozitivisták Comte, A. A tények tisztelete, tények = a törvényszer ű ségekkel Viszonylagos egyszer ű és atomszer ű a tény, Az objektivitással azonos kategória, Nem magyarázat kell, „A mi kutatásaink, ha pozitívak akarnak lenni, a megismerés minden egyes területén a valós tények tanulmányozására kell szorítkozniuk, anélkül, hogy azok el ő zetes okait vagy végs ő célját megismerni törekednének.” Comte „A szövegek mindig csak szövegek, semmi más, csak szövegek!” – Fustel de Coulanges
Fustel de Coulanges ( ) „A történetírás tiszta tudomány, olyan mint a fizika vagy a geológia. Célja egyedül az, hogy tényeket találjon, igazságokat fedezzen fel. Kutatásának tárgya az ember, annak végtelen változatossága és szüntelen változása, ugyanúgy, ahogy a fiziológiának az emberi test tanulmányozása, a geológiának pedig a földgolyó átalakulásainak megfigyelése és számbavétele. Ugyanolyan elfogulatlan, ugyanolyan tárgyilagos és ugyanolyan személytelen, mint az össze többi tudomány. Hozzáteszem, hogy ráadásul nincs még gyakorlati célja sem.”