Pedagógusok lelki egészségvédelme A segítő mentálhigiénéje

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Advertisements

A pedagógusok továbbképzésének mentálhigiénés vonatkozásai
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az iskolai szociálismunka
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Szociális munka az onkológiában
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Stresszkezelés.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A munkahely és a stressz
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
A MENTÁLHIGIÉNÉ FOGALMA, TÖRTÉNETE, JELENTŐSÉGE A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
AZ ISKOLAI MENTÁLHIGIÉNÉ MIÉRT ?. MERT A TANÁR: munkaeszköze a személyisége felettes-én analóg referencia személy szerepei néha összeférhetetlenek: apa,
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Allergia dr.Hella Zoltán.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Szociálpolitikai keretek
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
Pedagógiai személyiségértelmezések
Mi is az a társadalmi integráció?
LELKI EGÉSZSÉG CENTRUM BEMUTATÁSA
A lelki egészség védelme az iskolában
1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.
Pszichológiai Ismeretek
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP A-13/ A munkahelyi stressz európai és hazai normái 1.
Dr. C. Molnár Emma Szívügy Alapítvány. Szülészet-nőgyógyászati pszichológia A kismedence és medencefenék betegségei és a szexuális funkció Az ismeretlen.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
P EDAGÓGUSOK LELKI EGÉSZSÉGVÉDELME. A SEGÍTŐ MENTÁLHIGIÉNÉJE Szerző István december 08.
Egészségmagatartásra késztető tényezők modelljei
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Készítette:Tóth Sándorné
A reintegráció lehetőségei
Élettani hatások, amelyekre nem fordítunk kellő figyelmet
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz egészségre gyakorolt hatása Készítette: Lisovszki Edit.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
TAPASZTALATAINK Az egészségügyi világszervezet (WHO) KÜLDETÉSÜNK Az egészségügyi világszervezet (WHO) definíciója szerint:
Szabályozás-vezérlés
Közoktatási vezető II. félév
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Pedagógusok lelki egészségvédelme A segítő mentálhigiénéje Szerző István 2012. december 08.

Fogalmak

Mentálhigiéné fogalma Mentálhigiéné fogalma: Összetett szó, előtagja görög eredetű szó, „fejben lejátszódó”, lelki folyamatokra utalunk vele. Az utótag is görög eredetű, tisztaság, egészség értelemben használjuk. Így a kettő együtt lelki „tisztaságot”, lelki egészséget jelent. Általánosan a lelki egészség védelmét, megőrzését, egyfajta testi, lelki, szociális harmóniára való törekvést értünk rajta.

A mentálhigiéné társadalmi szükségessége A gazdasági helyzet megváltozása. Morális válság. A társadalmi mobilitás. Társadalmi elégedetlenség. Identitásválság, globalizáció, az azonosságtudat megrendülése.

A mentálpedagógia jelenleg még formálódóban lévő szubdiszciplína-kezdeményezés.

A mentálhigiéné intézményei

Professzionális intézmények Laikus intézmények Család Szomszédok Közösségi kapuőrök Önsegítő csoportok Professzionális intézmények Egészségügyi intézmények Szociálpolitika intézményei Oktatási-nevelési intézmények

Család mentálhigiénés funkciói Információ rendszerezése, gyűjtése értelmezése Visszajelentő, útmutató Életfilozófia, identitás forrása Referencia és kontrollcsoport Gyakorlati segítség Pihenés, regeneráció

Bagdy Emőke: Relaxációra épülő tanári mentálhigiénés és pszichoszomatikus prevenció.

Bevezetés Ez a tanulmány egy 40 órás mentálhigiénés program kiséletét és eredményét elemzi. Ezt a munkát az Országos Egészségbiztosítási Pénztár támogatásával lehetett megvalósítani.

Felmerülő kérdés Lehet-e viszonylag rövid, intenzív pszichológiai munkával változásokat elérni a személyiségben, a szemléletmód, az önismeret, a stresszkezelés és a lelki küzdőképesség terén?

Mi is a stressz? Biológiai értelemben értünk alatta bármilyen hatást, amely megzavarja az élő szervezet természetes egyensúlyát, illetve az olyan helyzeteket, amelyek állandó viselkedésmódosításhoz vezetnek. A stressz hatásai rövidtávon akár hasznosak is lehetnek, mivel a plusz energia hatására a koncentráció, a munkabírás intenzívebbé válik. Ha azonban a szervezet hosszú távon nem szabadul fel a stressz alól, a hatások negatívvá, károssá válnak, fejfájáshoz, álmatlansághoz, étvágytalansághoz, feledékenységhez a koncentrálóképesség hiányához vezetnek. TÁMOP 5.4.2. Szociális Füzetek 4. szám

Stresszkeltő tényezőknek A szituációkat, embereket, eseményeket és tárgyakat, amelyek az egyén számára stresszt okoznak Munkához kapcsolódó (az egyén munkához való viszonya vagy a munkahelyi kapcsolatok minősége) Nem munkához kapcsolódó (az otthon, a család és a munkahely elvárásainak való egyidejű megfelelés)

Stressz kezelésével kapcsolatban a stressz kiváltó okának fel- és elismerése, a változás akarása, a stressz és hatása elleni védekezés keresése annak eldöntése, hogy magunk képesek vagyunk-e a változtatásra

Miért van szüksége a pedagógusnak mentálhigiénés támogatásra? a pedagógus szakma személyiségfogyasztó sokkjelenségek indukálhatnak Fegyelmezési és oktatómunka (adminisztratív, irányítási, szervezési feladatok, stb.) Pszichoszomatikus zavarok (fejfájás, álmatlanság, légzési és keringési zavarok, stb.)

Ki segít a segítőnek? Wolfgang Schmiedbauer „segítőszintróma” első leírója „jó pedagógus”-önkép pszichikai „ideges” tünetek kialakulása

Önismereti tréning mentálhigiénés szemlélet (prevenció) WHO gyakorlati hangsúlyú (önszabályozás) stresszkezelés (megküzdési eszközrendszer)

A képzés „Alapozás” amely tekinthető, olyan elméleti és gyakorlati szemléletformáló, amelyre később több más tréning is építhető. Összességében a relaxációs tréning az önismerethez és elfogadáshoz vezető út.

Téma Az iskolai mentálhigiéné rendszere és módszertana A modern pszichológia és pszichoimmunológiai stresszelméletek. Szorongás, félelem <-> feszültségelhárító mechanizmusok „Pszichoszomatikus” jelenségek szabályozási rendszere A relaxáció mint a testi önismeret

Az alaptréningben elsajátítható a neutralizáció: abban segít, ami leginkább „zavar” bennünket; szervspecifikus tréning; általa értjük el az egyes, megzavart működésű szervek célzott szabályozását, az egészséges működési program visszaállítását; az intencionális tréning: elősegíti, hogy azokat a vonásainkat, amelyeket nem vagy nehezen tudunk magunkban elfogadni.

Elvárások csökken az idegrendszeri ingerelhetőség feltehetően, hogy az aktuális szorongás mértékén is kedvezően változtat a relaxációs önszabályozás. a stresszezéssel való megküzdés egyéni stílusmintázatán is változtatni lehet az önismereti tréning

Eredmények Olyan kérdések merültek fel amelyek még korábban nem tettek fel a testi működésre vonatkozóan.

Összegezve (a pedagógus „ultravalója”) Megállapítható meg, hogy a mentálhigiénés szemléletformáló relaxáció önszabályozó készségfejlesztő tréning. Tendenciaszinten csökken az aktuális szorongásmérték is. Módosul a küzdőképesség

Microsoft Engineering Excellence Kérdések? Microsoft bizalmas

Microsoft Engineering Excellence Köszönöm a figyelmet Microsoft bizalmas