Chapter 6 Input Technologies and Techniques. Jó vagy rossz? Toll vs. érintés + kézírás, rajzolás + pontos kijelölés + extra funkciók (pl gomb) - mindig.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Linux ismeretek: A Unity felület
Advertisements

Táblázatkezelés Alapok.
Interaktív táblák Bevezetés.
Hegyközi Dorina Damján Evelin Zsák Regina
Kliens-szerver architektúra
Grafikus felhasználó felületek Linux-on
Hardver eszközök elhelyezkedésük szerint
Készítette : Barati István Médiatechnológus asszisztens
Operációs rendszerek Beállítások.
Az elemzés és tervezés módszertana
Fontos fogalmak az informatikában.
3.3. Reverzibilis állapotváltozások(2)
자 동 차 진 단 기 기 의 명 가 Nex Tech 1 Nex Tech Új Carman Scan termékek Új Carman Scan termékek Intent Hungária Kft. NEXTECH.
Agy-számítógép interfész virtuális terekben
Windows felhasználói felület Az felhasználó és a operációs rendszer közötti kapcsolatot az úgynevezett héj (shell) valósítja meg.
Kis Krisztián – Kiksaai.elte 1Kis Krisztián - Kiksaai.elte.
A számítógép alapegységei
A számítástechnika és informatika tárgya
Software Technology Forum, április 7., Budapest, BME Nyílt forráskód a vállalatnál: ingyenes gyógyír vagy pénznyelő divat? Szentiványi Gábor, PhD.
A szoftver. A SZOFTVER -Azokat a szellemi javakat hívják összefoglalóan így -amelyekben kihasználhatjuk a hardverben rejlő -teljesítményt.
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Matematikai Intézet Mérnöki Informatikus MSc 9. Előadás és.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Mai számítógép perifériák
Bemeneti perifériák, vagyis beviteli eszközök
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
Agy-számítógép interfész Önálló laboratórium Konzulens: Mészáros Tamás Készítette: Bartók Ferenc 2012 tavaszi félév.
ONTOLÓGIA és TUDÁSREPREZENTÁCIÓ Szőts Miklós Alkalmazott Logikai Laboratórium
Térképészet Színmodellek.
Waldseemüller 1507 glóbuszának digitális rekonstrukciója Balázs János 2008.
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
TransMotion Emberi mozgás digitalizálása
Pozsgay Balázs IV. évfolyamos fizikus hallgató
Diszkrét elem módszerek BME TTK, By Krisztián Rónaszegi.
Bevezetés az operációs rendszerek világába TMG SZK.
1. Főoldal Letisztult minimális dizájn a gyorsabb betöltés érdekében Legújabb képek.
Bementei és kimeneti eszközök ismertetése
Az adatok/programok külső tárolása és kezelése
A súrlódás és közegellenállás
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Egyenes vonalú mozgások
A szolgáltatás technikájával – technológiájával kapcsolatos elemzések „EISZ Jövője” Konferencia június 22.
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok 3. előadás.
AZ EGÉR.
Készítette: Kokrák Mihály Konzulens: Smid László
A forgómozgás dinamikája
Chapter 2 Human Information Processing
Legelterjedtebbek bemutatása.  Alapelvek már 1970-ben kialakultak  Igény a grafikus felületekre, adatbevitel közvetlenül, egér és billentyűzet nélkül.
A számítógép részei Hardver és szoftver elemek
A számítógép feladatai és felépítése
Szoftvertechnológia Rendszermodellezés. Az architektúra modell – a rendszert alkotó alrendszerek absztrakt reprezentációja Tartalmazhatja – az alrendszerek.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TÁVKÖZLÉSI ÉS MÉDIAINFORMATIKAI TANSZÉK Építsünk IP telefont! Moldován István
Hick törvénye Készítette: Kalmár Norbert. Bevezetés William Edmund Hick egy angol pszichológus volt Híres törvénye leegyszerűsítve azt mondja ki, hogy.
 A TIOP pályázat SNI csomagjai  Gépi beszédfelismerés  Digitális tananyagok akadálymentesítése sajátos nevelési igényű tanulók számára  SNI IKT.
1.Kanonikus felügyelt tanulási feladat definíciója (5p) 1.Input, output (1p) 2.Paraméterek (1p) 3.Hipotézisfüggvény (1p) 4.Hibafüggvény/költségfüggvény.
Az interaktív tábla és alkalmazása Kotró László-Lehel Nagy Zoltán.
Digitális tábla az oktatásban Class Mate PC és a digitális tábla alkalmazása az iskolai tanórán.
A Linux operációs rendszer A Linux felépítése. A UNIX önálló változata. Forráskódja szabadon hozzáférhető->gyors terjedés Szabad szoftver de nem nyilvános.
Lehet egy klikkel kevesebb?
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Óra modell készítése Óralap1.
Ügyfélelégedettség-építés a HIFI-ben
ListBox CheckedListBox TextBox
Neumann János Informatikai Kar
Kereszt vagy beágyazott? Rögzített vagy véletlen?
09. GYAKORLAT Beeper.
„Mi is az mtmt?” KÖFOP VEKOP
A számítógép feladatai és felépítése
2. A számító- gépes grafika eszközei
Nagy Attila1,2, Rovó László1, Kiss József Géza1
I/O perifériák.
Előadás másolata:

Chapter 6 Input Technologies and Techniques

Jó vagy rossz? Toll vs. érintés + kézírás, rajzolás + pontos kijelölés + extra funkciók (pl gomb) - mindig hordani kell a tollat - a toll elővétele sok idő Attól függ mire!

Kooperáció

Definíciók Beviteli eszköz: egy érzékelő ami emberek, tárgyak, helyek fizikai tulajdonságait ismeri fel Interakciós technika: Szoftver és hardver, ki- és bemeneti jelek együttese, amivel egy felhasználó el tud végezni egy feladatot (pl. pitch-to-zoom) Felhasználói interfész (UI): beviteli eszközök, interakciós technikák és mentális modell együttesen

Pozícionáló/kiválasztó bemeneti eszközök

Beviteli eszközök jellemzése pozíció vs. mozgás vs. erő több állapot lehetséges dimenziószám metrikák – elérési idő, hazatérési idő – hibázási arány, RT – kognitív komfort

Közvetlen beviteli eszközök a beviteli és megjelenítési eszköz ugyanaz érintőképernyő, „toll” (vagy a kettő együtt) Hátrányok: – gombok hiánya – eltakarás – rossz skálázódás nagy felületekre

Közvetlen beviteli eszközök soft-touch vs. hard-touch speciális eszköz (aktív toll) multi-touch pontszerű vagy terület (igazi felület vagy közelítő) nyomáserősség érzékelése (7 szint) parallax (<2mm), késés (<100ms)

in-air érzékelés, kéztartás, mozdulat pl. SecondLightSecondLight ujj azonosítása újlenyomat azonosítás Közvetlen beviteli eszközök – kitekintés

Közvetett beviteli eszközök a beviteli és megjelenítési eszköz különbözik speciális feladatok (pl. játék, vezetés) Hátrányok: – explicit visszajelzés – bemeneti jel/eszköz megjelenítése a képernyőn

abszolút (digitalizáló tábla) vs. relatív pozíció egér (multi)touchpad – különbözik az érintőképernyőtől! trackball joystick – isometric vs. isotronic Közvetett beviteli eszközök

Beviteli eszközök állapota

Szövegbeviteli eszközök QWERTY (1868): wpm – 5% hatékonyságnövekedés más kiosztásokban érintőképernyős billentyűzetek – billentyűk mérete – „figyelmi villogás” – szoftveres gyorsítások: szókiegészítés, gesztusok Kézírás (papíron is csak 15 wpm) – szabad formátum – rövid szövegeknél (pl. query) működhet Diktálás (beszéd ~150 wpm)

Interakciós modalitások Két kéz – billentyűzet+egér – kézben tartott eszközök (okos telefon) gesztusok – fizikai világhoz hasonló mentális modelleknél működnek hatékonyan beszéd – hangutasítások – hangzó anyag rögzítése

Interakciós modalitások térbeli gesztusok (free-space gestures) semiotic, ergotic, epistemic test input (whole-body input) pl: Microsoft Kinect Háttérben futó szenzorok környezet (kontextus) automatikus figyelembe vétele Közvetlen izom- vagy agyaktivitást mérő eszközök

Trendek és lehetőségek magasabb szintű feladatok pl. keresés személyes adatokban új típusú (szenzoros) adatok pl. jelszó helyett ujjlenyomat adatok/modalitások szintézise – gépi tanulás – „do less, but do it well”

Chapter 7 Sensor- and recognition-based input for interaction

Szenzorok Fizikai jeleket elektronikai jellé konvertáló eszköz innováció -> egyre csökkenő költséggel gyártható egér (optikai egér) gyorsulás mérő (eredetileg autó légzsák)

Szenzor adatok felhasználása Szenzor 1 Szenzor 2 Szenzor N Felhasználó egy állapota Környezet Perszonalizáció Alkalmazás 1 Alkalmazás 2 Alkalmazás N

(HCIhez kapcsolodó) Szenzorok típusai Jelenlét/mozgásérzékelők (motion) – fotocellás vagy lézeres – infravörös (~10 μm vagy hőmérséklet) – légnyomás (ajtó nyitva) – videó-alapú, hang-alapú Távolság érzékelők – háromszögelés (LED vagy ultrasonic) – sztereo kamerák

(HCIhez kapcsolodó) Szenzorok típusai Pozíció meghatározás – GPS – épületen belül: háromszögelés (RF, WiFi …) – több kamerás rendszerek (testrészek pozíciója is!) – hangterjedés-alapú hangforrás azonosítás (time- of-flight) Irány- és mozgásérzékelők (movement) – viselhető szenzorok – gyroscope (MEMS gyorsulásmérő)

(HCIhez kapcsolodó) Szenzorok típusai Érintés/nyomásérzékelők Tekintet követés (gaze and eyetracking) – képfeldolgozás – az adott tárgyra néz-e a felhasználó? Beszéd – problémák: háttérzaj, beszélőadaptáció – prozódia, intonáció stb is fontos

(HCIhez kapcsolodó) Szenzorok típusai Gesztusok – kéztartás, kézmozdulat, tárgyra mutatás – képfeldolgozás vagy viselhető kesztyű Identitás azonosítás – biometrikus szenzorok: újlenyomat leolvasó, retinaleolvasó, kézalak, kézírás, hangazonosítás… – képfeldolgozás (pl. arcfelismerés, QR kód) – RFID

(HCIhez kapcsolodó) Szenzorok típusai Környezetet leíró szenzorok – hőmérséklet, légnyomás, fényviszonyok Érzelmi állapot azonosítására szolgáló szenzorok – unatkozik/érdeklődik, stersszes, fusztrált – galvanikus bőr válasz, pulzusszám stb… Agyinterfészek – noninvazív technológiák – EEG: az agy egyes területeinek elektromos aktivitása

Szenzor adatok feldolgozása Szenzor 1 Szenzor 2 Szenzor N Felhasználó egy állapota Környezet Perszonalizáció Alkalmazás 1 Alkalmazás 2 Alkalmazás N

Jelfeldolgozás Idősor-elemzés 1.Előfeldolgozás pl. Kálmán-szűrő 2.Jellemzőkinyerés pl. Fourier transzformáció 3.Modellezés/osztályozás

Összegzés Közvetlen és közvetett beviteli eszközök Interakciós modalitások Szenzorok típusai