József Attila és Radnóti Miklós szerelmes versei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

A szem a Lélek tükre... részletek Berki Erika írásából
Arany János Ősszel.
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
József Attila kései lírája
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
ADVENT.
Arany János: Epilogus.
Jó reggelt- Isten hozott !.
JÓ REGGELT ! Megköszönöm jó Atyám, hogy az elmúlt éjszakán megőriztél engemet és új napot kezdhetek.
Radnóti miklós Totó.
„A Radnóti-hagyaték eddig nem látott kincsei” (..aki ezt nem látja, az alig látott valamit Radnótiból…) Eredeti levelek (köztük a Fannihoz írott két utolsó.
Babits Mihály (Szekszárd, Budapest, 1941)
Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Portrék Tétel: A felvilágosodás Csokonai Vitéz Mihály költészetében A tétel forrása: SÍPOS Jenőné – SZÉLLNÉ.
Könnyek....
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
József Attila Érettségi tételminta.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Forradalmi költészete
Szerelem „Azt kértem Tőled, hogy szeress még. Azt mondtad, hogy Neked ennyi nem elég. Annyi mindent adhatnék még hát kérlek Kicsim kérlek maradj még! Maradj.
Jung Károly: Dal a hazáról
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
1 1 1.
Drága Édesanyámnak, kit a világon
(Bokrétás András) automatikus képváltás Automatikus képváltás.
Napra Valentin.
Szülőhazám! Zenével:.
A képszerűség szerepe a retorikában
Úton böjtben.
Boldog 2014-et !.
A mélyből Hozzád száll szavam – Krisztus, kegyelmezz
JÓ REGGELT ! Megköszönöm jó Atyám, hogy az elmúlt éjszakán megőriztél engemet és új napot kezdhetek.
JÓ REGGELT !.
Zeng, lelkem, ez új reggelt,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Advent idején.
Arany János Mindvégig.
Terhes örökségeink A társaddal együtt megkapod a rokonságát és a múltját is: gyermekkora élményeit, hiányait és lelki sebeit Lehet, hogy csak később tudod.
Későre jár, Elég volt már a napnak terhét hordani,
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Isten hozott köztünk!.
ISTEN hozott köztünk!.
Azért, hogy az isteni kegyelem által megtaláljuk ezt az utat, nagyon segít, ha sok módon keresünk és próbálkozunk, hogy azon az úton járjunk, amely.
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az Élet Igéje szeptember.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
József Attila tájlírája
Zene: Szűcs Judit - Ha belehalok százszor is
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Szijj Ferenc: Agyag és kátrány Fényleírás Szijj Ferenc (1958- ) költő, műfordító, író.
Radnóti Miklós eclogái Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti költészetében.
A keletkezés körülményei
Előadás másolata:

József Attila és Radnóti Miklós szerelmes versei SZERELEM, SZERELEM… József Attila és Radnóti Miklós szerelmes versei

JÓZSEF ATTILA (1905- 1937)

BETELJESÜLETLEN SZERELME(I?) Vágó Márta:1928 - első nagy szerelme, elválasztják tőle;(Ringató, Klárisok, Medáliák); Szántó Judit: 1930 – élettársa, harcostársa; (Judit) (Marton Márta): 1933 – futó ismeretség, hirtelen fellángolás; (Óda); Gyömrői Edit: 1935 – pszichoanalitikusa, félreértés; (Gyermekké tettél, Nagyon fáj), Kozmutza Flóra: 1937- utolsó nagy szerelme, önáltatás; (Flóra);

RINGATÓ A tiszta költészet megvalósítása: tömör és talányos; Magatartás: szelíd,önzetlen, lemondó szeretet és életbölcsesség; Tudatos rájátszás mind a szavak, mind pedig a beszédhelyzet kétértelműségére (ambivalencia); Elliptikus szerkesztésmód: alanytalan mondatok használata esztétikai hatóerővé válik; . Egyik lehetséges értelmezés: az I. vsz. idilljének törékenysége (amit a „holott” csak bizonytalanul jelez) a II. vsz. alapján („ szerelme/ földerül majd mással”), utólag válik érthetővé;

ÓDA KELETKEZÉSE: 1933. júniusában a Lillafüreden megrendezett IGE ( Írók Gazdasági Egyesülete) íróhetén megismerkedett Marton Márta művészettörténésszel, a válófélben levő csinos asszonnyal; 1-2 beszélgetés, a szerelmi kapcsolat távoli reménye elegendő volt a vágy elementáris erővel való feltörésére, s a vers megírására; CÍME: szerelmes versekhez szokatlan műfaj-megjelölés, egyben az óda 20. sz.-i újra-teremtésére tett kísérlet; SZERKEZETE: 5 számozott részből és egy hatodik, zárójelbe tett című (Mellékdal)- ból áll;

I. ; II. ; Tájköltészetből ismerős helyzetképpel indít pontosan rögzítve a szemlélődés helyét és idejét; A képek a lírai ént is pozícionálják: egyediből általánossá :„itt ülök”, „szívem” – „a fej”, „a kéz” = felülemelkedés (eleváció); A szemlélődés mellé az emlékezést is bevonja: belelátja a tájba kedvesét; észlelés és emlékezés fuzionál; Az I. rész elégikus hangneme után a II. fortissimóban, ódai hangon szól; Beszédmódja: megszólítás (aposztrophé); Vallomás ez hatalmas ellentétekkel, disszonanciákkal; némaság és hang, ellentétes irányú mozgások, oximoronok jelzik az én küzdelmét a szerelem kimondhatóságáért; Magány és mindenség átpoetizálására tett kísérlete a költészet kompetenciájának „szakítópróbája”; Ki a megszólító és ki a megszólított? Szerepcsere? „ki szóra bírtad egyaránt/ a szív legmélyebb üregeiben/ cseleit szövő, fondor magányt/ s a mindenséget”;

III. ; A „szeretlek” ige ismétlése, a hozzá kapcsolódó alapmotívumok: élet, halál, anya-gyermek stb., a szinte abbahagyhatatlan felsorolás, a hasonlatsor a vallomáson túl azt is kinyilvánítja, hogy a szó elégtelen az érzés megnevezésére; Kép és vallomás szokatlan viszonya: a kép kerül előtérbe, mintegy átveszi a költő szerepét: tárgyias költészet; Az érzékelés (szinte minden érzékszerv igénybevételével) mégis inkább az elme „munkája” ; Az emlékezés törvényszerűségeiről, a tudat és az ösztönök, a szellem és a test viszonyáról mond el lényeges dolgokat: „Elmémbe, mint fémbe a savak,/ ösztöneimmel belemartalak,/… lényed ott minden lényeget kitölt.”;

IV.; Az indító kérdés hármas kiterjedésű: „miféle anyag”, „miféle lélek”, „miféle fény”; A megszólító (én) és a megszólított (te) viszonyában azt a (korábbi) felismerést fejleszti tovább, mely szerint a szerelemben a te csodával határos módon átalakítja az én-t, a szerelem a létben való otthonosság lehetőségeként jelenik meg; A „test” és „lankás táj” egyben visszacsatolás is az I. részhez , de míg ott a tájba látta bele a kedves alakját, itt a kedves testének biológiai valóságában fedezi fel a mindenség látomását: „tartalmaidban ott bolyong /az öntudatlan örökkévalóság”; Ezzel a II. rész magány és mindenség , valamint a III. rész lényeg- lényed motívumaihoz is kapcsolódik; Az érzelem és értelem éteri tisztaságú világából száll alá a test anyagi valójához (olyan területre, ahol még J.A. előtt költő még nem járt); Az „alászállok” ige mitológiai utalása, valamint a biblikus „méhednek áldott gyümölcse”s az archaizmusok („orcáidon”) tovább gazdagítják az olvasói képzeletet alaposan igénybe vevő látomás értelmezhetőségét; A szóhasználat a „naturalista” témának szakrális jelleget ad, s ódai témává poetizálja az egyébként alantasnak ítélt szervek leírását, a lét csodáját dicsőítve;

V. Az indító sorok ismét hasonlattal problematizálják a hasonlító beszédet, amelynek hivatása az, hogy „személyes érzések elmondása nélkül is testet, formát adjon a költő belső világának”; A képi sík („alvadt vérdarabok”) és a fogalmi sík („ezek a szavak”) viszonya újra a szerelmi vallomás kimondására törekvő (költői) beszéd esélyeiről (netán esélytelenségéről?) szól; A versen végigvonul a némaság és beszéd kettőssége: a II. részben (te) „szóra bírtad”, (én) „zengem, sikoltom”; itt „a lét dadog”, és a „már felkészültek,/hogy elnémuljanak” kifejezések arról tanúskodnak, hogy a rendet (törvényt) kereső ész és az örvénylő természet (test) örök harcában látszólag az utóbbi kerekedik felül; Fordulat: az ismétlődő megszólítás visszatérés a metaforikus beszédhez; (Te) „bölcső”, „sír”, „ágy” az emberi lét egészét fogják át; Az utolsó versszak zárójelessége jelzi az első egység vershelyzetéhez viszonyított változást : „hajnali ég”; alkonyattól hajnalig a szellem (és szerelem) erejével mégis a mindenséget járta be; A szakaszzáró metafora: „ Hallom, amint fölöttem csattog,/ ver a szívem” kiteljesíti az első egységben megteremtett „elevációt”oly módon, hogy a szív állapotáról , valamint test és szellem viszonyáról is árulkodik;

(MELLÉKDAL) A zárójeles cím ismét műfaj megnevezése, de kétszeresen is szokatlan módon: egy ódának minősített költemény részeként meglepően hat a dal, amely ráadásul „mellékdal”- ilyen műfaji megnevezést nem ismerünk; Itt is olyan gyors vágással, a dialogikus kompozíciónak olyan megoldásával találkozunk, amellyel J.A. megújította a magyar lírát; A motívumok „megszelídülnek, a beszédmód egyszerű,kiegyensúlyozott, a versforma kötött; A hatalmas disszonanciákat egybetartó, a lét titkait feszegető, a „földön és égbolton vergődő”, a metaforikus beszédet egyszerre újító és problematizáló, szeszélyes rím- és ritmusképletet formáló „óda” zárlataként megnyugtatóan hat a „mellékdal”; Látszatra azonnal érthető, mégis talányos és a végkifejletet viszonylagosnak, elégikusnak mutatja; Az ódai részben megszólított (kedves) végig néma maradt, miközben ő „bírta szóra” a beszélőt (rá ruházódott a kimondás felelőssége); a mellékdal- epilógus zárószakaszában megfordulni látszik a viszony, ezáltal a vers beszélője magára találhat, s költőként dalban szólhat, ám a „talán” többszöri ismétlése, a zárójelek mindezt elbizonytalanítják;

JELENTŐSÉGE (A VÁLLALKOZÁS ÓRIÁSI TÉTJE) Az óda- hagyomány megidézése és megtörése: a szöveg megbontotta mind az óda-, mind a szerelmi líra- tradíció egységes nyelvét; A nyelvvel való küzdelem a költészet problémájaként tematizálódik („zengem, sikoltom”, „alvadt vérdarabok… ezek a szavak”, „a lét dadog”, „mind kiált”, „elnémuljanak”); Olyan metaforikus nyelv kialakításával történő kísérletezés ez, amely egyben problematizálja is a metaforikus beszédet, a nyelv költészet általi uralhatóságának illúzióját; Decentrált a beszélő pozíciója: a látszólag konkrét vershelyzetben az én „fölülemelkedve” mintegy külsővé teszi önmagát (eleváció), így teremt meditációs helyzetet; az emlékezés szubjektuma azonos önmaga emlékével; én- mindenség; A megszólítás (aposztrophé) megváltoztatott szerepe: az én és te dialogikusan egymást alakítja; Vallomás helyett látvány és hangzás veszi át a közlés szerepét= tárgyias létköltészet, melyben a lét teljességének kicsinyített másában a lét széttartó erőit egységes kompozícióban érzékeljük; az ént uralhatatlannak, a világ – és az önmegértést lezáratlannak mutatja;

GYERMEKKÉ TETTÉL Cím: egyszerre utal az emberi kapcsolatok természetére, a kapcsolatokban levő kiszolgáltatottságra, a másikra való ráutaltságra, illetve a pszichoanalízisben feltáruló gyermeki én-re (regresszió); Állapotrajz és annak értelmezése, a szituáció pontos megjelenítése a költészet eszközeivel; A nő- férfi kapcsolat kettős vetületűsége: a gyermek és a felnőtt férfi aspektusából fogalmazódik meg a ráutaltság: az anyára és az asszonyra; A kérés, fohász : stilizált gyermeki kérés és a férfi vallomása a szerelmi pillanat heurisztikus élményének felidézésével; Lélektani hitelesség: az érzés fellobbanásának megrendítő élménye + a férfi státuszáért folytatott harc: „hogy tudjak élni, halni egymagam” ; A kései versek sajátossága: kimondás, ráolvasás ( ősi lírai jelleg) ,amely segítségével megjelenítődik az, ahogyan a szerelem görcsösen kapaszkodó, ölelés nélkül élni nem tudó gyermeki viszonnyá válik, miközben a „meglett ember” az önálló élet megteremtésére, a férfiként való önérvényesítésre törekszik;

MAJD… Majd eljön értem a halott, ki szült, ki dajkált énekelve. És elmúlik szívem szerelme A hűség is eloldalog. A csöndbe térnek a dalok, kitágul, mint az űr, az elme. Kitetszik, hogy üres dolog s mint világ visszája, bolyog bennem a lélek, a lét türelme. Széthull a testem, mint a kelme, mit összerágtak a molyok. S majd összeszedi a halott, ki élt, ki dajkált énekelve. 1937. jún.

RADNÓTI MIKLÓS (1909- 1944)

BETELJESÜLT SZERELME Hitvesével: Gyarmati Fannival

TÉTOVA ÓDA Előképe: Petőfi Minek nevezzelek című verse; a közös ódai tárgy: a hitves iránti szerelmi érzés emelkedett megvallása; A cím a hagyományos ódai hangtól némileg eltérő beszédpozíciót ígér; Az óda retorikája nem sérül, a tétovaság a kifejezhetetlenség kételyeire vonatkozik: a jelzős szerkezet nyelvbölcseleti kérdésként is felfogható, mely szerint lehetetlennek tűnik a szerelem lényegének nyelvi kifejezése; A költői mesterség lehetőségeinek korlátaira utal: „mert annyit érek én, amennyit ér a szó/ versemben s mert ez addig izgat engem,/ míg csont marad belőlem s néhány hajcsomó”; Fenyegetettség és szorongás: „ S talán lesz még annyi időm,/ hogy elmondjam milyen, mikor jöttödre vár”…; A beszédhelyzet tűnődően monologikus; költői képek halmozása uralja; A kozmikusságot kifejező képek („szerelmem rejtett csillagrendszerét”) áradását ellenpontozzák az otthon meghitt világát idéző képek („csöppje hull a méznek”); Szerkezet: két egység, I. (1-16sor): a szerelem és a mesterség általánosabb gondolatai; II. (17-30) a halál képeivel fordul egy bensőségesebb, harmonikus zárt idilli világ felé alvó kedveséhez fordulásával; A versforma itt a nyugalmat, biztonságot sugallja;

HETEDIK ECLOGA A Lager Heidenau-ban készült ecloga* az előzőektől eltérően nem párbeszédes formájú, hanem episztola- imitáció; A „látod-e” indítás mintha megkezdett levél folytatása lenne; a megszólított „drága” a felesége, akinek jelzi a versírás helyzetét; A helyzetkép pontos, tényfeltáró, döbbenetes, valós körülményeket közöl tárgyilagos hangnemben; A költő feladatának ecsetelésével s a vallomással többszörös tematikát valósít meg: egyszerre ars poetica, lágeri helyzetkép és a hitvesi szerelem verse; A vágyott idill képe, mint „búvó otthoni táj”, ellenpontozza a háborús borzalmakat, mint ahogy ellentét feszül a költő által feltételezett, tökéletes hexametereit értő kulturált békebeli olvasóközönség a sötétben hernyóként araszolgatva történő versírás körülményei közt; Ellentét van a az alvó fogolytársak és az ébren virrasztó költő közt is, aki kötelességének érzi mindannyiuk helyett képet adni a borzalmakról; Megejtően szép vallomással zárul: „… nem tudok én meghalni se, élni se nélküled immár”; *A szó jelentése: válogatott költemények; utalás Vergilius eclogáira, aki hasonlóan zaklatott körülmények közt írt párbeszédes bukolikákat, vagyis pásztoridilleket;

LEVÉL A HITVESHEZ Az önmeggyőzés verse: hatalmas retorikai érvlánc a túlélés mellett; A Hetedik ecloga ikerverse; élesen veti fel a Bori notesz valamennyi versét feszítő kettősség problémáját; (versszöveg és életrajzi körülmények kettőssége az értelmezést befolyásolják); A Levél… az életnek a háború utáni folytatását reméli, de –minthogy ez nem valósulhatott meg- az életműben végpontként, lezárásként értelmeződik: azt az ívet zárja, amely az Áhitat zsoltáraival kezdődött; Erotika és a lelki bensőségesség a 30-as évek végére egymásba oldódott s ebben a versben éri el csúcspontját; A szövegutalások itt csak annyit árulnak el a vershelyzetről, hogy a költő fogoly és szerelmétől messze van; A vallomáshoz és helyzethez illő műfaj az episztola; A levél kettejük viszonyáról szól: elszakítottságról, arról, hogy mit jelent számára hitvese, végül pedig elhatározásáról, hogy életben marad, hogy visszatérhessen,- s ennek a lehetőségnek illuzórikusságáról; A hitvesi viszony 3 dimenzióban jelenik meg, ám a dallamív annyira töretlen, hogy a térbeli, időbeli és akarati ív alig tűnik fel: a szándék, az akarat lendületén van a hangsúly, ezért érezzük tragikusnak a zárlat józan ténymegállapítását („s mint egy hideg hullám, a 2x2 józansága hull rám” );

BIBLIOGRÁFIA Bara Katalin – Csutak Judit: Magyar nyelv és irodalom. Tankönyv a XI. osztály számára, Corvin Kiadó, Déva, 1999. Elszer Valéria- Fazekas Zsuzsa: Versek a középiskolában. Elemzésvázlatok, Rejtjel Kiadó, 1996. Ferencz Győző:Radnóti Miklós élete és költészete, Osirisz Kiadó, Budapest, 2005. Kelecsényi László Zoltán: Irodalom tételek. Új érettségi, Corvina Kiadó, Budapest, 2004. keheske.uw.hu/fileok/JozsefAttilaszerelmei.doc. 2011.01.20. Orbán Gyöngyi: Olvasókönyv XII. osztályosoknak, T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2007. http://magyar-irodalom.elte.hu/sulinet/igyjo/setup/portrek/jozsefa/palyad.htm 2011.01.13. www.mta.hu/nytud/Ferencz.rtf. 2009.03.19.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Ne feledjék: az eddig látott bemutatók az alábbi címen újra megtekinthetők: www.pocsveilerilona.weboldala.net