Direkt marketing és esemény marketing kommunikációja
Direkt marketing Olyan célzott, az ügyfél számára „testre szabott” interaktív módszerek együttese, amely bárhol a marketing területén, és egy (több) reklámeszközt felhasználva olyan hatást ér el, ahol a vállalkozások és/vagy vásárlások száma jól mérhető
DM célja Közvetlen értékesítés Segítség a promóciók lebonyolításában Imázs erősítése Relationship marketing – ügyfélfontosság hangsúlyozása B2B üzleti kommunikációjának erősítése Marketing- és piackutatások segítése
DM jellemzői Személyes hangvétel Folyamatos kapcsolattartás Bizalmi kapcsolat kiépítése (vállalat és ügyfél között) Hagyományos kommunikációs eszközök használata Interaktivitás (visszacsatolás, párbeszéd) Mérhető eredmények Akciói kevésbé feltünőek a versenytárs számára
Célcsoportjai Vállalatok (B2B) Fogyasztók (B2C) Ritkán közületek, állami szervek, non profit szervezetek (B2A)
A DM eszközei Telefonmarketing: Kimenő hívás (vállalat > fogyasztó) Bejövő hívás (fogyasztó > vállalat) Mobil hívásformák (SMS,MMS,WAP stb.) Telefax TV-s kapcsolat (élő műsor, teletext) Rádiós kapcsolat Fontos: kellően interaktív és mérhető
Internet: Sajtóhirdetés: >direct response hirdetés > jelentkezési lap kitöltése után kap további információt ill. jut el a szolgáltatáshoz, termékhez a vásárló (interneten is gyakran használják) Katalógus: csomagküldő kereskedelemből indult ki
Postaládás anyagok: (D2D) > házhoz jön, de nem célcsoportirányítható (a geomarketing segíthet) Szórólapok: igen magas a meddőhányad Számlákkal postázott/átadott tájékoztató Direct Mail > névre szóló levél
A Direct Mail Címre szóló (perszonalizált) küldemény, amely alapvetően négy elemből áll: Boríték Levél (névre szóló megszólítással) Egyéb a témához kapcsolódó anyagok Válaszadási eszközök
Formai jegyei Levélformátum Figyelemfelkeltő megjelenés Jó áttekinthetőség (kellő rövidség, tömörség, lényegre törés) Jó hordozó anyag és dekoratív megjelenés Vizuális látványelemek használata (szín, kép, különleges betűtípus stb.) Célcsoport beszédstílusának használata
Tartalmi jegyei Pontos megszólítás (titulusok is) Sajátkezű aláírás vezető, vagy vezető menedzser részéről Meggyőző, hiteles érvelés Címzett érdekeire való hivatkozás Korrekt tájékoztatás (kondíciók, határidők, lehetőségek) Vállalat minden címe és elérhetősége
Adatbázis szerepe a DM esetében A sikeres DM kulcsa a jól megalapozott, megfelelően differenciált és karbantartott adatbázis. DM = adatbázis marketing Fontos a fejlett információs hálózat és az ezt támogató informatikai rendszerek biztos működése
Csak naprakész, folyamatosan frissülő adatbázissal lehet eredményesen tevékenykedni A sok területről érkező adatokat össze kell hangolni, párosítani, csoportba rendezni, átfedéseket megszüntetni Feltétlen létre kell hozni egy saját adatbázist, amelyet a közvetlen ügyfelek adataiból, az eladóktól, közönségszolgálattól, más adatgyűjtő szervektől, listákból, ügynököktől, akciókban résztvevők névsorából állítottunk össze
A vásárolt adatok gyorsaságot biztosítanak, de nagyon drágák A bérelt adatok egy-egy akció erejéig hatnak, nem maradnak a tulajdonunkban.
Eseménymarketing A rendezvényjellegű vállalati megmozdulá-sok tervezésére, és szervezésére szako-sodott marketingkommunikációs terület, amely magán viseli a BTL eszközök jellegzetességeit, a szelektivitást, a költségek optimális és célirányos felhasználását, valamint a gyors mérhetőséget
Elemei Tervezés Előkészítés Lebonyolítás Utógondozás (folow up)
Tervezés Célok kijelölése Célcsoport kiválasztása Mondanivaló-stílus meghatározása Hatáselemek kidolgozása Költségvetés elkészítése
Előkészítés Helyszín kiválasztása Személyzet és technika összeállítása Időpont és időtartam meghatározása Kommunikációs rendszer és eszközigény rögzítése Reklámtárgy – kínálás mikéntjének eldöntése Esemény meghirdetése (reklám, meghívások) Forgatókönyv, vagy „check list” elkészítése (mit, minek, mikor, hol, kivel, kinek)
Lebonyolítás Program alapján Esetleges ad-hoc elemekre nyitottan Egyedüli, vagy csoportos rendezés sajátosságainak szem előtt tartásával Folyamatos munka összehangolással (főszervező feladata)
Utómunkák A teljes rendezvény műveleti értékelése Hatásértékelés Együttműködés esetén a közreműködők és a saját feladatok esetében szükséges együttműködés értékelése Rendezvény szervező szakcsoport esetében az adott csoport eredményességének értékelése
Rendezvénytípusok A cég saját kezdeményezésű programja A cég által kezdeményezett, de más meghívottakkal együtt bonyolított programok Más szervek által kezdeményezett programokon való részvétel
Saját rendezvények Vállalati belső rendezvények Tréningek Szakmai értekezletek Jubileumi, vagy más ünnepségek ( állami ünnepek, alapítási évfordulók, belső PR-t erősítő rendezvények stb.) Szakmai napok, programok: Érintettekkel tapasztalatcsere Külső PR rendezvények ami tipikus marketing rendezvénytipus
Helyi ügyek Tájékoztatók Szórakoztató összejövetelek (általában egész naposak) Fogyasztói rendezvények Családi programok Road show Versenyprogramok, sportnapok Közös társadalmi célú rendezvények (szemétgyűjtés, parlagfűírtás stb.) Sajtórendezvények Sajtótájékoztató sajtórendezvény
Más szervezetek által generált rendezvények Konferenciák, szimpóziumok: Szakmai szövetségek, kamarák általi Cégcsoportok rendezvényei Iparági találkozók Területi érdekű rendezvények eltérő iparági szintet képviselő vállalatok között Kiállítások vásárok (külön tárgyalva)
Sajtótájékoztatók A PR munkában a sajtó/tájékoztató/ gyűjtőfogalom. Ide tartozik minden tömegtájékoztató eszköz, amely a közvélemény formálására alkalmas a PR gyakorlatban ez a munka kiemelt jelentőségű Szabályai kevéssé ismertek, és ha egyesek ismerik is, azt nem minden esetben tartják be
Általános alapszabályok Csak akkor forduljunk ehhez az eszközhöz, ha van hírértékű közlendőnk (új, érdeklődére számot tartó üzenet, információ) A megfogalmazás során kerüljük a szakzsargont és válasszuk ketté a csak szakpublicisták illetve a tömegtájé-koztatásank adott információkat
A szóbeli tájékoztatás mellé ha lehet, adjunk ki írásos összefoglalót (ezzel pontosabbá, átgondoltabbá lehet tenni) Tartsuk be mind a szóbeli, mind az írásbeli tájékoztatás szabályait
A lebonyolítás szabályai Legyen körültekintő a tájékoztató időpontjának kijelölése (általában a délelőtti órák, és 1-1,5 óra időtartam) Jelöljük ki időben a vezető kommunikátort (szóvivő jó megoldás lehet, de nem minden esetben megfelelő) Külföldi résztvevők esetében szinkrontolmácsot kell biztosítani
Ha várható vita, akkor moderátort kell felkérni a tájékoztató kézben tartására A meghívottak kiválasztásának alapja, hogy rajtuk keresztül tudjuk elérni a kijelölt célközönséget A meghívók, telefonos felkérések időbeni kijuttatása (min. 1 héttel a rendezvény előtt). Az MTI-nek minden esetben kell meghívót küldeni
Tartalom és forma fő motiválója, hogy csak a leglényegesebb dolgokat közöljük Helyszín és a meghívottak létszámának összehangolása Sajtótájékoztató előtt 2-3 nappal a meghívottak létszámának pontosítása (meghívás visszaellenőrzése) Nyitás és a levezetők jelenléte a rendezvény előtt 1-1,5 órával elvárható
Büfé, esetleg fogadás és ajándéktárgyak elvárhatóak Vendégfogadás – névjegy kérés és leadás – vagy jelenléti ív aláírása szükséges A rendezvénye elhangzottakat érdemes, sőt kell is dokumentálni Fölszólalók esetében – ha ezt önmaguktól nem teszik meg – fel kell kérni a bemutatkozásra és arra, hogy kit képviselnek Rendezvény után hagyjunk időt a konzultációra és kérdésekre
Utómunkálatok Résztvevők adatainak feldolgozása (újak, régiek, eredeti meghívottak, képviseleti helyettesek stb.) Az elhangzottak média megjelenését figyelemmel kell kísérni, az esetleges reagálásokat meg kell tenni (helyreigazítás, köszönetnyilvánítás stb.)
Kiállítások, vásárok A téma marketing szempontú megközelítése a marketing tantárgy keretein belül hang-zott el. A kommunikációs és a marketing anyag egységes ismerete szükséges.
A kiállítás, vásár ismertető jegyei A marketingkommunikáció legkomplexebb eleme Napjainkban egyre meghatározóbb elem-mé válik a gazdasági életben Jelentős piacbefolyásoló hatása van a vállalatok életében A vásár és a kiállítás a gazdaság és a kereskedelem iránytűje Egyedi, sajátos és komplex eszközrendszerrel rendelkezik, melyben a termék/szolgáltatás népszerűsítése, megismertetése az elsődleges szempont.