 1904-ben született a kanadai Quebec tartományban Buckinghamban  Szerény körülmények, vallásos édesanya  15 évesen súlyos betegség- kórházi tartózkodás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

A reformáció.
Az Élet Igéje április.
A szabad akaratról I. V. Rész
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Teljes néven:Babits Mihály László Ákos
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Melyik vallás az igazi? Előadás Csongrád május 31.
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Görög filozófia.
FERENCES ÉLETÜNK SZENT FERENC KISN Ő VÉREI KÖZÖSSÉGÉBEN.
1 perc Isten jelenlétében / 1 perc Istennel
MI AZ IMÁDSÁG ? (Pecznyik Pál verse ).
Nemes Nagy Ágnes Élete
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A modern világirodalom
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
Jézus te vagy minden álmom
Matematika a tudományban és a művészetekben
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
A bűnözővé válás okai és ok nélkülisége
1 Ph. Schmmiter, G.Lehmbruch és a korporatizmus © kurtán sándor 2011 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban
A legjobb osztály Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
Bevezetés a pszichológiába
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A boldogság is kegyelemből fakad
Bevezetés a filozófiába
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
Kapcsolat önmagammal vágyak, célok és a hit aspektusában Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral-pszichológus Budapest
Atya teremtő szeretet lelke, áradj szét
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Az Élet Igéje augusztus.
EDWARD CORNELIUS FLORENTIUS ALFONSUS SCHILLEBEECKX ( ) TEOLÓGIÁJA.
Szerző: Kostyalik Marcell 9.c
Dicsőség mennyben az Istennek. Dicsőség mennyben az Istennek
Adj hálát Istennek Szívvel, szájjal, élettel, Ki most is mindent jól Cselekszik mindenekkel! Csak jót ad nekünk is Mi bölcsőnktől fogva, Nagy irgalmasságát.
Jöjj, ha éhes vagy.
Micheal Foucault.
Aquinói Szent Tamás.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Urunk megkeresztelkedése
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
A mennyei világ lelki áldásai 1. rész
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A) Jézus Krisztus személye
II. A HITRŐL 1.
A teremtő és gondviselő Atya
V. A Szentháromság Isten
Árpádházi Boldog Jolán
VIII. A Szentlélek Isten
(Apostolok cselekedetei 16, 16-40)
Előadás másolata:

 1904-ben született a kanadai Quebec tartományban Buckinghamban  Szerény körülmények, vallásos édesanya  15 évesen súlyos betegség- kórházi tartózkodás  novícius a jezsuita rendházban Guelphben  Kanada

 filozófiai tanulmányok az Egyesült Királyságban- Heytrop College  Kanada Loyola College filozófiatanár  1931-től a pápai Gregoriánum Egyetem hallgatója  licenciátus  doktori cím  Montreal és Toronto tanár

 Róma a Gregoriánum Egyetem tanára  súlyos betegsége  ben Stillmann Professor a Harvard Divinity Schoolban.  között a Bostoni College teológiai fakultásának kiemelt vendégtanára  1984 meghal

Három jelentősebb munkát emelek ki:  Tanulmányok Aquinói Tamás teológiájáról- gyűjteményes kötet  Cognitional Structure  Insight. A Study of Human Understanding  Method in the Theology  1974-The Subject

 Alapmeglátás:  antifundacionalizmus térhódítása a modern világban  [Def: azon nézet, hogy nem létezik az ismeretnek olyan tiszta, világos és egyetemesen kötelező jellege, amellyel szemben minden megismerési igénynek önmagát igazolnia kell]  Figyelmeztetése:racionális döntések előtt vannak „transzcendens előírások”

 Transzcendens előírások:  légy figyelmes  igyekezz megérteni,  légy eszes,  légy felelős  Ellenvetés:nem létezik olyan tudományos kutatás, amely mindenfajta reflexió nélkül fogadna el állításokat nem alkalmazhatók általánosan

 Emberiség belátástól való menekülése  Emberiség érzelmi igényei- hamis mítoszokkal vélik kielégíteni  Egyedüli kielégítő választ Isten ad  Isten, világteremtő, a „korlátok nélküli megismerés” aktusában fenntartja a világot  Vannak-e jó okai annak, hogy egy Isten létezését feltételezzük?

 Lonergan:  Igen: a megismerhető alapok csak megfeleltetései egy metafizikának és valóságelméletnek  Világ léte csak akkor magyarázható, ha azt egy teremtő akarat hozta létre a korlátan megismerés aktusában

 Emberi tudat és a teológiai kijelentések  Megfeleltethetőek?  Lonergan a Szentháromságot genuin értéknek tekinti és ehhez kapcsolja megfeleltetési elméletét:  ISTEN = TÖKÉLETES ÖNSZERETET MEGVALÓSULÁSA

 Szentháromság leírható a tudat kategóriáival:  Atya Értelem  Fiú Felfogás  Lélek Szeretet  egy egyszeri és dinamikus egzisztenciális öntudat három alanya

 Isten Fiának inkarnációja úgy fogható fel, mint Istennek az énről alkotott felfogása, amint az egy emberi életben megjelenik  Értelem és érzelem az emberi élet részei  Krisztus kettős természete megérthető  Krisztus emberi és isteni természete a „bensőségesség” kifejeződése, mert ő egyben isteni és emberi tudattal rendelkezett

 Keresztyénség üzenete: alkalmazni kell a múltban és a jelenben is VALLÁS KÖZVETÍTENDŐ (MÚLT) KÖZVETÍTETT (JELEN)

1. Szakasz2. szakasz Kutatás értelmezés történelmi értelmezés dialektika (értékítélet) Autentikus személyiségre való alkalmazás Tanítás rendszerezés kommunikálás Eredmények közvetítése önmaga, mások felé

Alapok tisztázása : az ember lényének alapkérdései Tanítás: tények és értékítéletek Szisztematika: tanítás mennyire illeszkedik más ismereteinkhez

 Kultúra kérdése: KULTÚRA KLASSZIKUS EMPIRIKUS TRANSZKULTRÁLIS BÁZIS (Hit)

 Common sense:  EGÉSZSÉGES EMBERI ÉRTELEM  Minden ember sajátja  Lonergan törekvése: párbeszédképes teológia, közölhető és követhető ismeretekkel