1904-ben született a kanadai Quebec tartományban Buckinghamban Szerény körülmények, vallásos édesanya 15 évesen súlyos betegség- kórházi tartózkodás novícius a jezsuita rendházban Guelphben Kanada
filozófiai tanulmányok az Egyesült Királyságban- Heytrop College Kanada Loyola College filozófiatanár 1931-től a pápai Gregoriánum Egyetem hallgatója licenciátus doktori cím Montreal és Toronto tanár
Róma a Gregoriánum Egyetem tanára súlyos betegsége ben Stillmann Professor a Harvard Divinity Schoolban. között a Bostoni College teológiai fakultásának kiemelt vendégtanára 1984 meghal
Három jelentősebb munkát emelek ki: Tanulmányok Aquinói Tamás teológiájáról- gyűjteményes kötet Cognitional Structure Insight. A Study of Human Understanding Method in the Theology 1974-The Subject
Alapmeglátás: antifundacionalizmus térhódítása a modern világban [Def: azon nézet, hogy nem létezik az ismeretnek olyan tiszta, világos és egyetemesen kötelező jellege, amellyel szemben minden megismerési igénynek önmagát igazolnia kell] Figyelmeztetése:racionális döntések előtt vannak „transzcendens előírások”
Transzcendens előírások: légy figyelmes igyekezz megérteni, légy eszes, légy felelős Ellenvetés:nem létezik olyan tudományos kutatás, amely mindenfajta reflexió nélkül fogadna el állításokat nem alkalmazhatók általánosan
Emberiség belátástól való menekülése Emberiség érzelmi igényei- hamis mítoszokkal vélik kielégíteni Egyedüli kielégítő választ Isten ad Isten, világteremtő, a „korlátok nélküli megismerés” aktusában fenntartja a világot Vannak-e jó okai annak, hogy egy Isten létezését feltételezzük?
Lonergan: Igen: a megismerhető alapok csak megfeleltetései egy metafizikának és valóságelméletnek Világ léte csak akkor magyarázható, ha azt egy teremtő akarat hozta létre a korlátan megismerés aktusában
Emberi tudat és a teológiai kijelentések Megfeleltethetőek? Lonergan a Szentháromságot genuin értéknek tekinti és ehhez kapcsolja megfeleltetési elméletét: ISTEN = TÖKÉLETES ÖNSZERETET MEGVALÓSULÁSA
Szentháromság leírható a tudat kategóriáival: Atya Értelem Fiú Felfogás Lélek Szeretet egy egyszeri és dinamikus egzisztenciális öntudat három alanya
Isten Fiának inkarnációja úgy fogható fel, mint Istennek az énről alkotott felfogása, amint az egy emberi életben megjelenik Értelem és érzelem az emberi élet részei Krisztus kettős természete megérthető Krisztus emberi és isteni természete a „bensőségesség” kifejeződése, mert ő egyben isteni és emberi tudattal rendelkezett
Keresztyénség üzenete: alkalmazni kell a múltban és a jelenben is VALLÁS KÖZVETÍTENDŐ (MÚLT) KÖZVETÍTETT (JELEN)
1. Szakasz2. szakasz Kutatás értelmezés történelmi értelmezés dialektika (értékítélet) Autentikus személyiségre való alkalmazás Tanítás rendszerezés kommunikálás Eredmények közvetítése önmaga, mások felé
Alapok tisztázása : az ember lényének alapkérdései Tanítás: tények és értékítéletek Szisztematika: tanítás mennyire illeszkedik más ismereteinkhez
Kultúra kérdése: KULTÚRA KLASSZIKUS EMPIRIKUS TRANSZKULTRÁLIS BÁZIS (Hit)
Common sense: EGÉSZSÉGES EMBERI ÉRTELEM Minden ember sajátja Lonergan törekvése: párbeszédképes teológia, közölhető és követhető ismeretekkel