Határmenti tanulók képe a régióról (2010) kutatási eredmények bemutatása A kutatás támogatója a Szórvány Alapítvány
A kutatás célja A kutatás célja a felső tagozatos általános iskolások (10-15 éves) szűkebb és tágabb lakóhelyéről / szülőföldjéről alkotott kép feltérképezése A tervezett vizsgálat a régióban való gondolkodás meghatározó elemeit kívánta azonosítani: a régióbeli nagyvárosok ismertségi fokát valamint a szubjektív helyi értékek meghatározását.
A minta A felmérésben a történelmi Bánságban élő diákok vettek részt. Temes, Arad és Krassó-Szörény megyei (RO), Csongrád megyei (HU) és Észak Bánáti (Srb) A minta nagysága 200 diák A diákok életkora éves
Módszer: Alkalmazott módszer: kérdőíves lekérdezés és dokumentumelemzés A kérdőív részei a. a város és régió iránti attitűd b. szabadidős foglalkozások c. tanulási technikák
A diákok jellemzői
Nemekre való bontás :
Osztályokra való lebontás
Lakóhely szerinti lebontás
A város és régió iránti attitűd
Asszociációk – városok (I.) Temesvár szép személyiségek parkok Arad műemlékek épületek szép Resicabánya hegyek épületek kutak
Asszociációk – városok (II.) Szeged épületek múzeum helyi specialitások (pl. halászlé) Nagybecskerek templomok vizek üzletek
Asszociációk – megyék (I) Temes megye helységek vizek focicsapat Arad megye szennyezettség vizek Krassó Szörény megye helységek vizek
Asszociációk – megyék (II) Csongrád megye helységek vizek Vajdaság – Észak Bánát helységek vizek
Asszociációk - régió Régió helységek domborzati formák
Mit mutatnának meg egy túristának?(I.) A temesi diákok: a város központját üzleteket múzeumokat Az aradi diákok: műemlékeket épületeket múzeumokat A krassó-szörény megyei diákok: épületeket múzeumot templomokat
Mit mutatnának meg egy túristának?(II.) A szegedi diákok: múzeumokat vízpartot A nagybecskereki diákok: a központot a tavakat üzleteket
A diákok kedvenc helyei (I.) Temesváron az üzletek, bevásárlóközpont Aradon: parkok vízpart Resicabányán Városközpont parkok
A diákok kedvenc helyei (II.) Szeged(en) : vízpart parkok Nagybecskereken üzletek parkok
Milyen más várost ajánlanak...(I.) a temesvári diákok: Arad (40 %) Lugos (20%) Buziásfürdő (10%) az aradi diákok: Pécska (30%) Temesvár (25%) Köröskisjenő (25%) a resicabányai diákok: Temesvár (70%) Karánszebes (10%)
Milyen más várost ajánlanak...(II.) a szegedi diákok: Hódmezővásárhely (20%) Gyula (20%) a nagybecskereki diákok: Kikinda (40%) Versec (20%)
Város iránti kötődés
Szabad idős foglalkozások
Kedvelt szabadidős foglalkozások
Tanulás, iskolai tevékenység
Kedvelt iskolai tantárgyak
Régióval kapcsolatos információforrások
Számítógép- Internet használat Hol?
Gyakoriság
Mire használják elsősorban a számítógépet/internetet?
Nehezebbnek ítélt iskolai feladatok otthon vázlatot készíteni (40%) fogalmazást írni megadott témáról (34%) bemutatni az osztály előtt az otthon elkészítetteket (32%) tanulmányozni a térképet (32%) könyveket keresni a könyvtárban (30%) adatokat gyűjteni más emberektől (28%) tanulmányozni a táblázatokat (24%) önállóan dolgozni az órán (22%)
Összegzés
Szegényes kép a saját helységről, a helytörténeti elemek teljesen hiányoznak (lásd asszociációk, ismert, bemutatható helyek) Szinte teljesen ismeretlen a határ túloldala (lásd régióval kapcsolatos asszociációk, városok ajánlása) Az iskola/tanár még őrzi fő információforrás szerepét (régióval kapcsolatos információforrások) A világháló jól kiaknázható információforrás lehet (lásd elérhetőség, használatának gyakoriságát)
Javaslatok
Régióspecifikus elemek bevezetése a helyi tantervekbe. Helytörténeti ismeretek tanítása a választható tantárgyak keretén belül. Közös helytörténeti kronológiák használata az iskolában. Helytörténeti körök működtetése a helyi iskolában, kulturális intézményekben. Helyi majd tágabb régiós értékek megjelenítése a helyi intézményekben. Közös tanári munkacsoportok kialakítása, módszertani műhelyek működtetése. Rendszerszintű/Intézményszintű
Elérhető információforrások Régiós „beszélő”/képes térkép kiadása. Helyi értékeket bemutató fényképgyűjtemények kialakítása a városokról. Rövidfilmek készítése a jelentősebb helyi értékekről Oktatási anyagokat tartalmazó nyílt forráshely kialakítása Helytörténeti, régiótörténeti információs csomag kialakítása, eljuttatása az oktatási intézményekbe. Munkafüzetek, munkalap-gyűjtemények kidolgozása a már létező kronológiák alapján
Konkrét programok Tanulmányi kirándulások szervezése a régióban. On-line versenyek szervezése a régióról. Helyi saját értékeket feltáró munkák támogatása Múzeumok bevonása az iskolai programokba, interaktív foglalkozások szervezése. Projektmódszereken alapuló évente változó témájú interdiszciplináris vetélkedők szervezése Régiós szintű jövőkép-alakító műhelyek szervezése Régión belül a helységeket összekötő témák, személyiségek azonosítása