A reprezentáció fogalma és vitái 2014 PPKE kurzus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intencionális alapállás
Advertisements

Pszichológiatörténet 3. óra A mérés megszületése a pszichológiában
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Önismeret.
Művészet By: Turi Krisztina.
Attitűd, sztereotípia, előítélet, diszkrimináció
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika a filozófiában
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Társismeret.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Negyedik előadás Március 11
Mivel foglalkozik a pszichológia?
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Pszichológiatörténet 10
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
A lehetséges énképek.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Buddhista logika és paradoxonok
A szomatikus marker feltevés
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Bevezetés a pszichológiába
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A csillagászat keletkezése
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Kognitív pszichológia közös MA kurzus
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Miért nem valóságos az idő?
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Számrendszerek kialakulása
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Pszichológiatörténet 4
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Kutatásmódszertani dilemmák
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

A reprezentáció fogalma és vitái 2014 PPKE kurzus Pléh Csaba pleh.csaba@ektf.hu

Áttekintés Mit is értünk reprezentáción? Reprezentációs rendszerek Az ingyen információk Kauzális és implikációs viszonyok. Fodor, Piaget VVP rendszer Belief-Desire psychology Okság és megértés tágabban Kétféle MIÉRT a köznapi életben Kétféle MIÉRT a viselkedés értelmezésében A JELENTÉS és az OKOZÁS kettősségei Történeti meghaladások Az ember mint oksági s mint értelmező lény A hermeneutikai hozzáállás az eltérések magyarázatában Reprezentáció tulajdonítás ToM

CogSci mint a reprezentáció tudománya Vmi Vki számára Vmi helyett áll CogSci az irányulás tudománya R1  Dolog1 kint R2  Dolog2 kint Reprezentációk belső szerkezete R1  R2 Fejlődnek s evolválódnak is

Stanford Enciklopédia „definició” “mental representation” is a theoretical construct of cognitive science. As such, it is a basic concept of the Computational Theory of Mind, according to which cognitive states and processes are constituted by the occurrence, transformation and storage (in the mind/brain) of information-bearing structures (representations) of one kind or another.

Az ember mint reprezentációs lény A) Reprezentációkat hordoz: olyan intencionális rendszerek „gazdája”, amelyek a külvilágra vonatkoznak. B) A reprezentációk társas rendszerekhez, közlési rendszerekhez kapcsolódnak. C) Társas intencionalitása van: társairól is felteszi, hogy azok reprezentációkat hordoznak. ToM

Reprezentációs kutatási keretek

A belső horizontális felfogás Reprezentációs típusok Képi Kvázi perceptuális ? Parlament? Mit kapunk ingyen? Kalap az asztal felett Asztal a sámli felett ? Kalap ? Sámli viszonya Propozicionális Kijelentés szerkezet szemantikai ? Szintaxis Mit kapunk ingyen? A banán gyümölcs. A gyümölcs növény. ? Banán ? Növény

A szimbolumfeldolgozás és az RTM Belső életünk - Fordítások végtelen sorozata Paul Valéry Elképzelhetünk… egy olyan lélektant, amely szerint az igen komplex megismerő folyamatok szimbólumok elemi manipulációiból épülnek fel. J. Fodor

A Vágy Vélekedés pszichológia folk psychology Propozicionálisan szervezett vélekedéseink vannak. Pisti csigát eszik. Ezekhez attitűdök társulnak Tudom, hogy Nem hiszem hogy Pisti csigát eszik Szeretném, hogy Ezekkel magyarázzuk mások viselkedését

A ToM alapgondolata Reprezentáció és Szándék tulajdonítás mások felé A Gondolattulajdonítás tesz minket emberré Sajátos evolúciós teljesítmény Emeletes buborékok Mit gondol mit gondolok

A kétféle hálózat Okság és szemantika Piaget 1967 „a tudat állapotok és a megfelelõ fiziológiai folyamatok paralelizmusa lényegében az oksági és a tágabb értelemben vett implikációs rendszerek izomorfizmusán alapul” „a jelentések implikatív rendszerei és a kauzális anyagi rendszerek izomorfak”. Fodor „A két hálózat – az oksági és a következtetési – között részleges izomorfizmus állítható fel. Ilyen izomorfizmus mellett egy propozicionális attitûd oksági szerepe a tárgyát alkotó propozíció szemantikai szerepét tükrözi.”

Egy kis Népi Pszichológia: a viselkedés naiv magyarázata Feri hazament, levetette a cipőjét és bekapcsolta a televíziót. Aztán eszébe jutott,hogy ma még nem is volt a menzán. Felállt és kinyitotta a jégszekrényt. Miért nyitotta ki a jégszekrényt?

Okok és indokok (causes and reasons) Graesser Leesett a tintatartó. – Miért? Józsi fellökte a tintatartót. Miért? Oksági modell a fizikai eseményekre Hermeneutikai, indok, szándék modell a mentális eseményekre

Honnan jön a relevancia? Jégszekrény? Néhány példa a lehetséges relevanciákra Vonzat: A favágó nyögve vágta az ágakat. A fűrész kopott volt. Rész-viszony: A fiú bement a szobába. Az ablak nyitva volt. Oki: A tengerész kikötött. A horgony gyorsan feneket ért. Implikáció: Az ügyész letartóztatta a tolvajt. A vádak nem állták meg a helyüket. Belső: Feri minden nap átmegy Kovácsékhoz. Bögyösödni kezdett Mariska.

Franz Brentano felfogása Minden pszichikai közös jellemvonása abban található, amit intencionális viszonynak [nevezhetünk], mely valamire irányul, ami talán valójában nem létezik, ám belsõleg tárgyként adott. Nincs hallás valami meghallott, hívés valami elhitt, remény valami reménylett nélkül, nincs törekvés a törekvés célja nélkül… Franz Brentano: Az erkölcsi ismeret eredete. Mezei Balázs fordítása, 55, lap

Brentano (1874) háromféle intencionális viszony: képzetalkotás ítélés érzés   A reprezentációs mozzanat miden belső élet alapja a megjelenítési [reprezentációs, P.Cs.] eljárás képezi alapját nemcsak az ítéletalkotásnak, hanem éppen úgy a vágyakozásnak is, mint minden más pszichikai aktusnak. Semmit sem lehet megítélni, de semmit sem lehet kívánni se, és semmitõl se lehet félni vagy rettegni, ha azt nem jelenítjük meg.

Vágy Vélekedés pszichológia A Népi Pszichológia mint magyarázati modell Szándéktulajdonítás Evolúciós eredetű alapattribúció fizikai tervezeti intencionális hozzáállás Daniel Dennett

Dennett felfogása A naiv pszichológia tehát abban az értelemben instrumentalista, ahogy a legvadabb realisták is megengednék: az embereknek tényleg vannak vélekedéseik és vágyaik a népi pszichológia által képviselt változatában ugyanúgy, ahogy tényleg van súlypontjuk, és a Földnek van Egyenlítője.

Az intencionális kérdéskör egy mai természettudományos keretben O. Az élővilág célszerűségei (reflexek, tropizmus) a kutató számára evoluciós magyarázatot kapnak. A látszólagos célszerűség nem mond ellent az okságnak és a fizikalizmusnak. Az állati viselkedés ekvivalencia viszonyai. A cél szempontjából vett racionalitás. Kardos-Barkóczi 2. Szándék és célracionalitás tulajdonítása megjelenik már az észlelésben is, mind másoknak, mind a tárgyaknak tulajdonítva Gergely,Nádasdy, Csibra, Bíró 3. A reprezentáció és a valóság elválasztása: vélekedés tulajdonítás a tudatelméletben Perner(1991). Naiv pszichológia kifinomultabbá válik: hamis vélekedés, perspektívák, leválás a pillanatnyi helyzetekről, másodfokú szimbolikus kommunikációt (Leslie, 1987). 4. Az intencionális hozzáállás szabad és hajlékony alkalmazása

Tomasello, 2014 a két váltásról

A funkcionalizmus veszélyes Vak mechanika Watson tanára Egy kis történelem, kiegészítésnek Mechanikus és teleológiai modell vitái a századfordulón A tropizmus vita Jacques Loeb 1900 Le a célokkal Biokémia A funkcionalizmus veszélyes Vak mechanika Watson tanára H. S. Jennings 1906 Szándékok Funkció, túlélés Darwini megfontolások Célok viselkedésben Sok evolúciós szerző tanára

Loeb a mechanikus felfogásról minden reflexes és ösztönös folyamat valójában a protoplazma általános fizikokémiai tulajdonságaiból vezethető le, legfeljebb magasabbrenűeknél egészíti ki ezt az asszociatív emlékezet. A cél, szándék (purpose) fogalmának nincsen helye a tudományban.

Jennings: szabadon vehetünk fel intencionális megközelítést Általában nem tulajdonítunk tudatosságot egy kőnek, mert ez nem segítene a kő viselkedésének megértésében és a felette való ellenőrzésben. ... Másrészt viszont általában tudatosságot tulajdonítunk egy kutyának, mert ez hasznos; gyakorlatban lehetővé teszi, hogy sokkal jobban tudjuk értékelni, előrelátni és ellenőrizni cselekedeteit mint egyébként. ... Ha egy amőba ... olyan nagy lenne, mint egy bálna, elképzelhető, hogy lennének olyan helyzetek, ahol elemi tudatállapotok hozzárendelése megmentené a nem túl felkészült embert az egyébként, ilyen tulajdonítások nélkül bekövetkező pusztítástól.

E. B. Holt: a viselkedés több szinten írandó le, Jennings és Loeb nem zárja ki egymást Hajlamosak vagyunk - még a behavioristák is közülünk - arra, hogy azt higgyük, hogy a viselkedés valahogy reflex tevékenységekből áll össze. Ez teljesen igaz, már ami a folyamatot illeti. Így a végső elemzés szerint a korallzátony is pozitív és negatív ionokból áll, de a biológus, a földrajztudós vagy a hajóskapitány nem értené meg a dolog lényegét, ha így fogná föl Holt. The Freudian wish and its place ein ethics. 1915, 232. old.

A releváns elemzési színt kérdése Mit is csinál az állat? A távoli koordinációs tárgyak fontosak A szervezet a környezet valamely tárgyához vagy tényéhez viszonyítva mozog... Azt, hogy az állat, mint egész hogyan viselkedik, nem lehet leírni a közvetlen ingerek terminusaiban; csak azoknak a környezeti tárgyaknak a keretében tehető ez meg, melyekre az állat viselkedése irányul. Pontosan ez a különbség a reflexes aktus és a specifikus válasz vagy viselkedés között

Karl Bühler: összekapcsolja ezt a kérdést a lélektan alapfeszültségeivel az állati célszerűség a magasabb emberi intencionalitás a kultúra objektivációira irányulás a gondolkodásban Egy állat fajtársa viselkedését támadásként értékeli- ez "cél" keretében megfogalmazott elvonatkoztatás.

Dilthey és a szellemtudományos lélektan a természettudományi okság szemben a megértéssel a jelentés szemben a jelentéstelen elvekkel leíró pszichológia: nem magyarázni kíván Történeti-beleélő módszer az okságival szemben

Hans-Georg Gadamer: Két világ polgára a tudomány [...] mélységes feszültség okozója is a modern világban. Az egyik oldalról kultúránk hagyományai alakítottak minket [...] A másik oldalról a modern tapasztalati tudományok átformálták világunkat és azt, ahogyan ezt az egész világot értelmezzük.

Mérlegen a huszadik század pszichológiája: Jó hírek A huszadik század pszichológiája, bár sok ciklikus és önismétlő folyamaton ment át, pozitív s nehezen visszafordítható eredményeket is hozott. 1. Megfosztotta az embert a tudat hübriszétől. Ez a pszichoanalitikus és a behaviorista gondolkodás közös üzenete. 2. Magyarázó elvvé tette a fejlődést. 3. A belső emberre a korábbinál strukturáltabb felfogásokat fogalmazott meg az alaklélektanban, Piaget-nál, a kognitív pszichológiában, s bizony Freudnál is. 4. Kezdeti, beavatkozásaiban egyszerű és gondolkodásában profetikus lelkesedése után kialakított egy visszafogottabb alkalmazott lélektant. Az analitikus terápia mértékletessége ilyen.

A múlt század rossz öröksége Számos győzedelmes megoldást hirdetett, Vigotszkijtól a mai neuropszichológiáig, de nem tudott fogalmilag megküzdeni a neurális magyarázat pszichológiai érvényének kérdésével. Az analitikus is hisz ebben. 2. Egyéni és szociális reprezentációk viszonyát Bartlett, Vigotszkij, a szociálpszichológia megoldani véli, Freud spekulatívan véli megoldottnak, ugyanakkor genezisében s a társadalmiság nyomasztó voltának kerülésében számos kérdést nyitva hagy. 3. Nagy gond maradt máig az egyéni változatok értékének és eredetének kérdése. Itt az analízis az „előírt minták” és interpretált élet között ingadozik 4. Az ígéret az, hogy a kulturális és az evolúciós pszichológia házassága fel fogja oldani ezeket a dillemákat.