Előadás és szeminárium Összegzés I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zoological Record adatbázis bemutatása A Web of Knowledge platformon Tóth Szász Enikő
Advertisements

Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Készítette Varga István 1 VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA.
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
A FÖLD egyetlen ökológiai rendszer
Fizika Bevezető 6. osztály.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A tanulás idegrendszeri alapjai
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Nevelés- és oktatásszociológia
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Mivel foglalkozik a pszichológia?
Biológus MSc Részletes információ a felvételi jelentkezésről,
Behaviorizmus (előzmények)
AZ ÉGHAJLATTAN FOGALMA, TÁRGYA, MÓDSZEREI
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Bevezetés a pszichológiába
Gyógyszerügyi szervezéstan február 3. Dr. Zelkó Romána.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Pavlov kísérlet.
Az élőlények rendszerezése
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Kultúra és kultúrák Humánetológia.
Az ember mint evolúciós rejtvény
A modern közgazdaságtan és a marxi elmélet kapcsolata
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Az ökológia tárgya.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Energia megmaradás Kalacsi Péter.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Biológiai embertan II. Előadás és szeminárium. Embriológia Em = befelé, brüein = duzzadni, csirázni A tudomány tárgya: a szervezetek formaváltozásai a.
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Környezetvédelem.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Környezettudomány MSc – Meteorológus MSc
BIOLÓGIA TÁRGYA, RÉSZTUDOMÁNYAI, SZERVEZŐDÉSI SZINTEK
Mire van szükségünk a kémia órán? Könyv Munkafüzet Füzet Érdeklődés Figyelem Kitartás Szorgalom.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A fizika mint természettudomány
Komenczi Bertalan Információelmélet
Környezettudomány MSc – Meteorológus MSc
Bevezető Mivel foglalkozik a fizika? Az anyag megjelenési formái a természetben 6. osztály Fizika.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
BME VBK tájékoztató 1.
Előadás másolata:

Előadás és szeminárium Összegzés I. Biológiai embertan II. Előadás és szeminárium Összegzés I.

Irodalom Stroch, Volker – Welsch, Ulrich: Evolúció. (Az ember evolúciója c. fejezet) Springer, Budapest, 1995. Wilson, Edward O.: Minden egybecseng. Az evolúciós gondolat. Typotex Kiadó, Budapest, 2003 Junker, Thomas: A biológia története. Corvina, Budapest. 2007

A biológia története I. (összegzés) Eddig elhangzott A tételek: 1. Az élet keletkezése 2. Az élőlények rendszerezése 3. A szervezetek fölépítése 4. Az életfolyamatok vizsgálata 5. Az egyedek fejlődése 6. Sejtelmélet, sejtek együttélése 7. Öröklődés 8. A fajok története 9. A 19-20. századi biológia történetének jellemzése

Biológiatörténet Biológia - élettudományok egyike - a tudománynak kb. 200 éves múltja van - 18. században: biológia = természetrajz + orvostudomány (anatómia + fiziológia) természetrajz = közet- + növény- + állattan - 19. sz.: élettelen és élő vizsgálati tárgy elkülönítése - a ‘biológia’ szó első használói Karl Friedrich Burdach (1776 – 1847) Gottfried Reinhold Treviranus (1776 – 1837) Jean Baptiste de Lamarc (1744 – 1829) - a biológia kifejezés tartalma ekkor = (összehasonlító) anatómia + fiziológia és embriológia - a biológia vizsgálati tárgyával az ókortól foglalkoznak

1835 – 1865 között születik a modern biológia - alapvető elméletek újrafogalmazása ekkor - megszűnik az arisztotelészi természetfilozófia uralma - sejtlemélet, evolúció, közös származás és kiválasztódás, kísérleti fiziológia, öröklődéstan fejlődése elsődlegesen - önálló tudomány alakul ki (specifikus módszertan és elmélet) - tárgya: a szervezetek (az élő anyag) különös tulajdonságainak vizsgálata - támogatja: a többi természettudomány

18-19. századi sajátosságok Általános karakter: A fizikai modellek felszámolása (embriológia: epigenezis illetve preformáció pl.; rendszertan, ősnemzés, lények létrája) Összehasonlító módszerek rendszeres használata (szervezettan, élettan, rendszertan, közös származás) eredménye: a faj, mint biológiai alapegység 1. Társ természettudományok hatásai (biológia és kémia sikeres összekapcsolás, a fizika, geológia horizont megjelenése) eredménye: sejtek, kromoszómák vizsgálata, genetika, biokémia, 20. században: szintetikus darwinizmus Ennek eredményeként jön létre a modern biológia a 19. század végén

biológiai legfontosabb módszerévé a fizikai-kémiai kauzalitás-analízis válik (okok és okozatok láncolatát vizsgálata) felismerik, hogy a biológiai elméletek függnek a kor világképétől, a filozófiától, a kutatásmódszertantól (eredmények és kudarcok) 2. Módszerek finomodása eredménye: felismerik, hogy a biológia függ a megfigyelés és a kísérletezés új módszereitől ( s itt is szerephez jutnak a fizika és a kémia módszerei, eszközei) v. ö.: összehasonlító anatómia, embriológia, sejttan, genetika felimerik, hogy a makro- és a mikrokozmosz között nincs a régen feltételezett összefüggés (azaz nem lényegi elemeket vetettek össze) 3. Tudományos intézményrendszer kialakulása eredménye: képzés, kutatás, szakmai társaságok, folyóiratok, könyvkiadás, tudományos kommunikációs színterek

Új koncepciók és elméletek Tudományos gondolkodás alapja kizárólag az empíria lehet (érzékszervi észletetek fontossága) A 3 milliárd év evolúciója egységbe foglalja az élő anyagot (annak tapasztalata benne található a genetikai programban) Az új koncepciók: Elmélet – mely területre vonatkozik – létrejöttük ideje, létrehozóik (Thomas Junker: A biológia története, 2007, 124.)

Etológia: David Douglas: Farkasok (77 perc) Luc Jacquet: Pingvinek vándorlása (83 perc)

Az etológia a biológiának az állatok viselkedésével foglalkozó ága. ethos (ήθος) = szokás A viselkedés egy állat mozgásában, anyagcseréjében, testfelépítésében megjelenő változás, amelyet a megfigyelő szabad szemmel vagy különböző vizsgálati módszerekkel képes érzékelni. Viselkedési komponensek: öröklött (genetikailag rögzült) tanult elemekre. (mára túlhaladott. Tisztán öröklött magatartásformák léteznek, azonban minden tanult viselkedésnek vannak genetikailag rögzült komponensei.) Egy állat összes viselkedési eleme együttese: etogramm 1. lépés: etogramm felvétele. 2 lépés: az etogramm melyik elemei milyen gyakorisággal fordulnak elő. 3. lépés: Adatok elemzése, okok felderítése, viselkedés tipizálása.

Története szakasz: a kisérleti pszichológia része (behaviorizmus, azaz lényegében antidarwinista nézet) Az állati viselkedés teljes egészében a környezeti ingerekre adott reakcióként fogható fel. Vizsgálatából ki kell zárni az emóciók, a tudat, az állatok gondolkodási mechanizmusainak vizsgálatát. A megfigyelhető viselkedés vizsgálatára szabad szorítkozni. Alakjai: John Watson Fred Skinner Ivan Pavlov

Pavlov, Nikolaj (1849 – 1936)

2. szakasz: modern etológia Megalapító: Konrád Lorenz az állati viselkedés csak evolúciós keretben értelmezhető. Minden élőlény legfontosabb "érdeke", hogy saját genetikai mintázatát továbbörökítse, és lehetőség szerint terjessze a következő nemzedék egyedei között. Ennek érdekében szaporodnia kell, és minél több utódot kell létrehoznia. Az állatok minden viselkedésformája ( táplálkozás, kommunikáció, szociális védekezés stb.) e cél érdekében alakul. az állatok viselkedése csak természetes ökológiai környezetükben értelmezhető, mivel a viselkedés is egy adaptáció a környezet összetevőire. előtérbe helyezte a természetbeli megfigyeléseket a laboratóriumi vizsgálatokkal szemben. felismerte, hogy az állatok visekedése ismétlődő egységekre, viselkedéselemekre bontható. Konrad Lorenz, 1973, Nobel-dij (Niko Tinbergerrel együtt)

Etológia ágai neuroetológia magatartás-genetika klasszikus etológia viselkedés ökológia alkalmazott etológia kognitív etológia humánetológia

Niko Tinbergen-kérdések mechanizmus: "hogyan" csinálja az állat az adott tevékenységet; funkció: "miért" viselkedik úgy az állat; ontogenezis: hogyan változik az adott viselkedés az állat egyedfejlődése során, Evolúció: hogyan változott a vizsgált viselkedés az adott állatfaj törzsfejlődése során.

Irodalom Csányi, V. 1994. Etológia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN 9631932303 Csányi, V. 2002. Kis etológia. Budapest: Kossuth Kiadó. ISBN 9630943093 Krebs, J. R. & Davies, N. B. 1981. An Introduction to Behavioural Ecology. Oxford: Blackwell ISBN 0632035463 (magyarul: Bevezetés a viselkedésökológiába. Budapest: Mezőgazdasági Kiadó, 1988)

Olvasmány: Jean Henri Fabre: A rovarok környezete és vsielkedése. Bukarest, Kriterion, 1979. Előszó, 21-38; 49-64; 107-118. Konrad Lorenz: „Mentsétek meg a reményt” Bp. Európa, 1991. 33-46; 58-70; 78-82; 149 – 174.