A holland iskolafelügyelet: egy fejlett tudásszervezet működése Oktatási Hivatal „Modern iskolaértékelés, modern tanfelügyelet A holland iskolaértékelés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Finanszírozási reformok a felsőoktatásban: nemzetközi összehasonlító elemzés „Felsőoktatás finanszírozás – egyetemi gazdálkodás” Budapesti Corvinus Egyetem.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A szaktanácsadás támogató szerepe
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Minőség menedzsment 6.előadás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A vetítés során kattintani kell a narancssárga keretes képekre és az aláhúzott sorokra, hogy aktiválódjanak a rejtett diák! A pedagógus kompetenciák es.
„A köznevelési rendszerhez kapcsolódó jogi szabályozás átfogó vizsgálata” projekt (nemzetközi tapasztalatok) Szakmai műhely Budapest, január 20 Halász.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Workshop ‘International reflections’ Meghívott előadók: Maruja Gutierrez Diaz Tom Schuller Stephan Vincent-Lancrin Levezető elnök: Bodnár Viktória.
Sikeres oktatáspolitikák - követhető gyakorlatok: nemzetközi kitekintés Szlovákiai magyar pedagógusok XXI országos találkozója március 28 Halász.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
ELTE Innovációs Nap 2016 Innováció és partnerség az oktatási ágazatban: az ELTE PPK EDiTE-EJD H2020 programjának perspektívája és gyakorlata Halász Gábor.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Írország, Dublin november Kontra Éva Széchenyi István Idegenforgalmi, Vendéglátóipari Szakképző Iskola és Kollégium Kecskemét, Nyíri út 32.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: )
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Előadás másolata:

A holland iskolafelügyelet: egy fejlett tudásszervezet működése Oktatási Hivatal „Modern iskolaértékelés, modern tanfelügyelet A holland iskolaértékelés és tanfelügyelet (inspection) – tapasztalatok és tanulságok” c. szakmai műhely 2013.06.20 Halász Gábor ELTE PPK - OFI A vetítés során kattintani kell a narancssárga keretes képekre és az aláhúzott sorokra, hogy aktiválódjanak a rejtett diák!

Háttér: az OECD értékelési vizsgálata Az iskolaértékelés mint az értékelési rendszer eleme Események: Magyarországi háttértanulmány Szakmai felügyelő testület Svéd ország-elemzés (iskolaértékelés) Oslói záró konferencia Holland ország-elemzés (iskolaértékelés) Hazai disszeminációs szeminárium

A holland kontextus általános jellemzői A demokrácia „polder modellje” Sajátos politikai konstelláció (Liberális-középbal koalíció a bevándorlás- és EU ellenes szélsőjobb támogatásával) Kiterjedt lokális autonómia, rendkívül aktív állami szerep Továbblépés egy már kiemelkedő teljesítményszintről egy még magasabbra

Iskolaértékelés Hollandiában Többféle párhuzamos mechanizmus és több szereplő összjátéka Mechanizmusok és szereplők: Iskolafelügyelet Fenntartók (School Boards) Szakértői/támogató szervezetek Iskolai önértékelés és minőségbiztosítás Kutatói szféra Állami számvevőszék speciális egysége Szakmai szervezetek Célzott fejlesztési programok

A holland iskolafelügyelet 1801 óta létező szervezet Szervezet és erőforrások Szakpolitikai, jogi háttér Többféle funkció A felügyeleti modell Eredmények, perspektívák André de Jong Annette Roeters Arnold Jonk 5

Köszönöm a figyelmüket!

Szervezet és erőforrások A minisztérium ahol nincsenek irodák Félig független (quasi independent) szervezet Belső szervezeti struktúra: Pénzügyi felügyelet Szakmai felügyelet (alap és középfok / szakképzés és felsőoktatás) Tudásigazgatóság 524 személy (473,5 Fte , kb. 400 Fte közvetlenül szakmai) (2011) Költségvetés: 56 millió euró (2011) ISO minőségbiztosított szervezet

Szakpolitikai és jogi háttér A „felborult egyensúly” (minőség és hatékonyság felé orientált erős állami beavatkozás) (“Freedom of education, but only if quality is ensured”) A tanári professzionalizálódás mint fő prioritás Különösen fejlett teljesítményértékelés (CITO) (egyéni monitorozást lehetővé tevő tanulói szintű és iskolai szinten aggregált nyilvános idősoros adatok) Befolyásos konzultatív/érdekképviselő testületek Különösen fejlett oktatáskutatási háttér Általános felügyeleti reform Parlament által elfogadott törvények (2002, 2009)

Általános felügyeleti reform Ágazati felügyeletek közös programja (Felügyeleti Tanács) „Kevesebb teher, nagyobb eredményesség” Stratégiai célok és alapelvek Szelektivitás, differenciálás Okos és gyors reagálás (Slagvaardig) Kooperativitás Függetlenség Átláthatóság Professzionális jelleg Kommunikáció Belső innováció, kísérletezés E-menedzsment A felhasználók felé fordulás Hatáselemzés (impact assessment)

Párhuzamos funkciók Az iskolák által nyújtott oktatás minőségének értékelése A nyilvánosság tájékoztatása az egyes intézmények minőségéről A nyilvánosság tájékoztatása az oktatási rendszer egészéről Az iskolák bátorítása („encouraging”) az általuk nyújtott oktatás javítására A szakpolitika fejlődésének segítése információkkal Az oktatásról adott információk megbízhatóságának garantálása

A holland felügyeleti modell Egyensúlyelv („Checks and balances”) Törvényességet és minőségjavítást célzó szerep („stimulation”) Vertikális és horizontális elszámoltathatóság Kvalitatív és kvantitatív eszközök Értékelési referenciakeret Kockázatelemzésre épülő modell Hatáselemzés és „programelmélet” Intenzív tudásmenedzsment

Értékelési referenciakeret/1 A tanulói populációtól elvárható mért tanulmányi teljesítményszint A tanulókat a továbbtanulásra és életre megfelelően felkészítő kurrikulum A tanárok kellő időt hagynak arra, hogy a tanulók valóban megtanulják a dolgokat Az iskolai klímát tiszteletteljes interakció jellemzi A tanárok megfelelő magyarázatot nyújtanak, jól menedzselik a tanulást és motiválnak

Értékelési referenciakeret/2 A tanárok adaptálják a kurrikulumot a tanulók egyéni igényeihez A tanárok szisztematikusan monitorozzák a tanulók előrehaladását Az iskola megfelelő tájékoztatással, tanácsadással segíti, hogy a tanulók a képességeiknek megfelelően haladjanak előre Azok a tanulók, akiknek erre van szükségük, hozzájutnak az extra gondoskodáshoz Az iskolának van belső minőségbiztosítása Példa

Kockázatelemzési modell Differenciált felügyelet: alapos vizsgálat csak a kockázatot jelentő iskolákban A modell elemei Következmények Komoly analízisre van szükség A standard protokoll helyett adaptív megoldások Innovációs terek tárulnak fel és innovációs kényszer keletkezik

A holland kockázat-elemzésre épülő alapú felügyelet Source: SICI (2009)

Hatáselemzés, programelmélet Mit is jelent a hatáselemzés („impact assessment”) Beavatkozás (intervention) logika Oksági összefüggések keresése Programelmélet („program theory”) A felügyeletről való gondolkodás sajátos paradigmája A „társadalmi igény” mellett a „tudományosan igazolható” hatás válik kiinduló ponttá A tudásépítés és a tényeken alapuló döntéshozatal folyamatos igénye jelenik meg

Aktív tudásmenedzsment/1 „Szervezeti memória” építése Tudásigazgatóság („knowledge directorate”) Belső kutatásra és szakértői elemzésre épülő kockázatelemzés Személyzet tudásának folyamatos építése Elmélet/gyakorlat alapú bevezető képzés Folyamatos egyéni szakmai fejlesztés Belső konferenciák Adatmenedzsment rendszer

Aktív tudásmenedzsment/2 Tudományos kutatás, elméletépítés Doktori hallgatók behívása Együttműködés egyetemekkel Publikációs tevékenység Gazdag belső és külső értékelés Külső szakértői értékelés Az ellenőrzöttek általi értékelés ISO alapú minőségbiztosítás Aktív részvétel nemzetközi kölcsönös tanulásban (SICI)  

Eredmények perspektívák, innovációk Gyenge iskolák számának csökkenése További differenciálás (négy kategória) Pénzügyi és szakmai elemek integrálása „Környezetben” való gondolkodás A fejlesztőkkel való interakció („flying brigades”) Felhasználók bevonása A komplexitás megértése és menedzselése

Forrás: holland prezentáció az OECD Oktatáspolitikai Bizottságának 2013 tavaszi ülésén

„unpredictable amplification mechanisms” „adverse reactions” Idézetek az OECD Oktatáspolitikai Bizottsága 2013 tavaszi ülésén elhangzott holland beszámolóból „unpredictable amplification mechanisms” „adverse reactions” „counterproductive behaviour” „virtuous and vicious circles” „cyclical perspective” „learning from unexpected policy processes” „smart, cyclical oriented intervention” „non-linearity and unexpected loops” „adopting a circular perspective by policy makers” „smart, preventive and curative actions” The OECD GCES project