Felnőttoktatás, felnőttképzés Dr. Tóth András. FelnőttoktatásFelnőttképzés IskolarendszerűIskolarendszeren kívül Tanulói, hallgatói jogviszonyTanuló szerződés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A gyakorlatvezető mentor
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Egész életen át tartó tanulás
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
Tantervelmélet Kaposi József.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Felnőttoktatás, felnőttképzés Dr. Tóth András

FelnőttoktatásFelnőttképzés IskolarendszerűIskolarendszeren kívül Tanulói, hallgatói jogviszonyTanuló szerződés Finanszírozás: költségvetésből alanyi fejkvóta + önköltség Finanszírozás: Munkaerő- piaci Alap + önköltség + pályázati fejkvóta Tanterv + tananyagKépzési program Hosszú tanulási idő (több év)Rövid képzési ciklusok Pótló, reszocializáló, megújító funkció Megújító, átképző, munkaerőpiaci státus megszerzésére, megőrzésére irányuló funkció

A felnőttképzés korszerű elvei 1. Átláthatóság elve 2. Az esélyegyenlőség elve 3. A megelőző tudáshoz való alkalmazkodás elve

A felnőttképzés korszerű elvei 4. A tanulási képesség fejlesztésének szempontjai A felnőttek tanulásánál kiemelten szükséges figyelembe venni, hogy a képességek hierarchikusan épülnek fel. Közismert, hogy a tudáselemek – az ismeretek, a készségek, a jártasságok – struktúrája és tartalma az adott szakterületre jellemző.

A munkaerőpiaci – központú képzésben legfontosabb annak a kérdésnek az eldöntése, hogy az egyén elmélet vagy gyakorlat centrikus pályán lesz-e sikeres. A megismerési képességek közül mind a gyakorlati, mind az elméleti típusú szakmában fontos feladat a gondolkodási képesség fejlesztése. A felnőttképzés korszerű elvei

5. A tanulhatóság elve: Egymásra épülő tartalmak: modularitás A hatékonyság egyik kritériuma az egymásra épülés. Ezt moduláris tartalom-felépítés biztosíthatja, amely több kritérium egyidejű érvényesítését jelenti, így például: a tudástartalom olyan részekre bontását, amelyek már önmagukban is hasznosíthatók (alkalmazhatók); A felnőttképzés korszerű elvei

a teljes tudásból (szakmai, nyelvi, vagy általános műveltségi) a modul tartalmára vetített bemeneti és kimeneti követelmények meghatározása, utóbbi alapján a modulzáró tudásszint-mérés (vizsgakövetelmények) kidolgozása; a definiált tartalomhoz olyan képzés szervezése, amelynek önálló feltételrendszere van (személyi-, tárgyi-, anyagi feltételek, képzési tartalom dokumentációi). A felnőttképzés korszerű elvei

A gyakorlat centrikus képzés: kompetencia alapú Kompetenciának hívjuk azoknak a tudáselemeknek az összességét, amelyek további betanítás nélkül, önálló és eredményes munkavégzést tesznek lehetővé. A felnőttképzés korszerű elvei

Egyéni tanulási út: erős és megújuló motiváció biztosításával Az egyik korszerű szervezési követelmény a felnőttek (szak)képzésében, hogy biztosítva legyen az egyéni haladási ütem szerinti tanulás lehetősége, illetve az eredményes tanuláshoz szükséges segítségadás. A felnőttképzés korszerű elvei

A felnőttképzési programok időtervében és tananyagaiban ki kell dolgozni elágazó, „felzárkóztató" vagy „gyakorló" programokat, amelyeket az alacsony belépő tudásszinttel rendelkező, vagy lassabban haladó, illetve lemaradó tanulók részére ajánlani lehet. Az ilyen speciális tananyagok feldolgozásához, illetve a kiegészítő tanuláshoz természetesen egyénre szabott, tanári (konzulensi) segítség is szükséges. A felnőttképzés korszerű elvei

A tanulás – tanítás módszerei Mi a módszer? Falus Iván szerkesztette Didaktika túlmegy a módszer fogalom fenti meghatározásán. A benne szereplő módszer fogalom a következőképpen fogalmazódik meg: „Az oktatási módszerek az oktatási folyamat állandó, ismétlődő összetevői, és a tanuló tevékenységének a részei, amelyek különböző célok érdekében eltérő stratégiákba szerveződve kerülnek alkalmazásra. ”

A tanulás – tanítás módszerei Módszerek és stratégiák „ A stratégiát tanulásszervezési szempontból komplex metodikának foghatjuk fel, amelyben különböző taneszközök (tankönyvek, programok, eszközcsomagok) oktatástechnikai eszközök és értékelési eljárások koherens rendszert alkotnak." - írja Báthory Zoltán

A felnőtt tanulás öt alapelve 1. elv - A TÁMOGATÓ KÖRNYEZET FIZIKAI TÉNYEZŐK idő tér kényelem FIZIOLÓGIAI SZEMPONTOK látás hallás erő egészség SZOCIÁLIS KÖRNYEZET pozitív légkör fenyegetés-mentesség barátságosság személyközpontúság

A felnőtt tanulás öt alapelve 2. elv - TISZTELET A SZEMÉLYEK IRÁNT TISZTELET AZ EGYÉNNEK megerősítés nyitottság Bizalom AZ ÖNÁLLÓSÁG TÁMOGATÁSA a tanár mint útmutató és forrás pozitív énkép nincs tekintélyelvűség RÉSZVÉTEL a tulajdon érzete társulás együttműködés

A felnőtt tanulás öt alapelve 3. elv - MÁSOK TAPASZTALATAINAK MEGBECSÜLÉSE KÜLÖNBÖZŐ TANULÁSI STÍLUSOK a különbségek megvilágítása a stílus és a tapasztalat megfelelése A FESZÜLTSÉG ELKERÜLHETETLEN (EGY KEVÉS SZÜKSÉGES, A SOK ROMBOLÓ HATÁSÚ) tévedni emberi dolog a kezdeti bizonytalanság természetes szembenézés (különböző nézetekkel, egyéni tapasztalattal, tényekkel) lehetséges EGYÉNI KÜLÖNBSÉGEK értelemkeresés értékirányultságok kifejezésre juttatása saját ütemezésű haladás A TAPASZTALAT MINT FORRÁS az új hozzákapcsolása a régihez merítés az életkori bölcsességből

A felnőtt tanulás öt alapelve 4. elv - ODAFIGYELÉS A SZEMÉLYEK SZÜKSÉGLETEIRE PROBLÉMAKÖZPONTÚ MEGKÖZELÍTÉS egyedi szükségletek GYAKORLATI MEGOLDÁSOK közvetlen alkalmazás ÉRTELEM ÉS ÉRZELEM az érzések és eszmék kifejezése természetes ÁTMENETI SZAKASZOK életkori és nemi változások a közösségi szerepek változásai

A felnőtt tanulás öt alapelve 5. elv - A TELJESÍTMÉNY VAGY ELÉGEDETTSÉG ÉRZETE ÉRTÉKELÉS ÉS VISSZAJELZÉS a haladás ismerete MEGERŐSÍTÉS csoporttámogatás együttműködés

Felnőtt – tanulás alapelvei

Köszönöm a figyelmet!