Önkormányzati energetikai támogatási lehetőségek a Településfejlesztési Operatív Programban (TOP-ban) Kükedi Zsolt hálózatfejlesztési munkatárs Terület-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Advertisements

Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Széchenyi Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP)
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a as időszakban Finta István Ph.D.
Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei ban Jármi Gyöngyi szakmai koordinátor Nemzetgazdasági.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
területi tervezési és értékelési referens
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Foglalkoztatási Programok Főosztály
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
között az európai uniós programokban
A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a as időszakban Finta István Ph.D.
GAZDASÁGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Székesfehérvár, október 31.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Program
A Terület- és Település- fejlesztési Operatív Program (TOP) fejlesztési irányai önkormányzatoknak Kovács Zoltán fejlesztési igazgató DDRFÜ Nkft.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban tematikus konferencia
Gazdaságfejlesztési lehetőségek a Területi Operatív Programban ban Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az állam hozzájárulása az urbanisztikai elképzelések megvalósításához
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK – NÓGRÁD MEGYE
Térségi erőforrásokra és együttműködésre épülő erős helyi gazdaság
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) gazdasági felzárkózást támogató intézkedései Kükedi Zsolt hálózatfejlesztési munkatárs Terület-
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
TOP ÉS VEKOP GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TARTALMA - KÜLÖNÖS TEKINTETTEL HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSRE, TERÜLETI EGYENLŐTLENSÉGEKRE TIPOLD FERENC FŐOSZTÁLYVEZETŐ NEMZETGAZDASÁGI.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A határmenti programok aktuális állása
Közösen Hatvan kulturális fejlődéséért A TOP CLLD Program
TOP vas megyei aktualitásai
ELÉRHETŐ TOP FELHÍVÁSOK
Előadás másolata:

Önkormányzati energetikai támogatási lehetőségek a Településfejlesztési Operatív Programban (TOP-ban) Kükedi Zsolt hálózatfejlesztési munkatárs Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) energetikai tervező helyi gazdaságfejlesztési szakértő Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal Területi és Egyedi Ágazati Fejlesztési Főosztály Egyedi Ágazati Fejlesztési Osztály „Zöld energiával a zöld Magyarországért” – az alacsony CO2 kibocsájtású gazdaságra való áttérés támogatás a a fejlesztési programokban TÁMOP /1/KONV projekt Miskolc, december 9.

AMIRŐL SZÓ LESZ 1.Gazdaság „gazda”-ság nélkül? 2.A gazdaság helyzete az EU-ban és itthon, az energetikai fejlesztés helye, fontossága as tervezési időszak 4.A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) szerkezete 5.Milyen források, milyen területi és tematikus megbontásban állnak majd rendelkezésre? 6.Hol tartunk a területi tervezési folyamatban, mi következik most?

1. Gazdaság „gazda”-ság nélkül?

SEM Fél szavakból … IS Fél szavakból értjük egymást!

TÁRSADALMI GAZDASÁG A társadalmi gazdaság… SZOCIÁLIS GAZDASÁG Az (angol) Social Economy =

KÖZÖSSÉGI MŰVELŐDÉS Közügyek, vagy a közösség ügyei KÖZMŰVELŐDÉS

FELEL FELELŐS GAZDASÁG GAZDAGSÁGGAZDASÁG A felelős gazdaság… SÁGGAZDA A JÓ ETE VÁLASZA ŐS ET GAZDA FELELŐS GAZDASÁG … édes anyanyelvünk szerint …

2A. A gazdaság helyzete az EU-ban és itthon

Ssz. NUTS kód NUTS 2 - Régiók GDP az EU átlag %-ában (pps/fő) Ssz. NUTS kód NUTS 2 - Régiók GDP az EU átlag %- ában (pps/fő) UKI1Inner London HU22Nyugat-Dunántúl68 2.LU00Luxembourg266 … 3.BE10Rég. Bruxelles / Brussels Gewest HU21Közép-Dunántúl59 4.DE60Hamburg202 … 5.SK01Bratislavský kraj PL33Swietokrzyskie49 6.NL11Groningen PL34Podlaskie47 7.FR10Île de France PL62Warminsko-Mazurskie47 8.SE11Stockholm RO12Centru45 9.CZ01Praha HU23Dél-Dunántúl45 10.DE21Oberbayern HU33Dél-Alföld44 11.AT13Wien PL31Lubelskie44 12.DE71Darmstadt PL32Podkarpackie44 13.UKM5North Eastern Scotland HU32Észak-Alföld43 14.DE50Bremen RO11Nord-Vest42 15.FI1BHelsinki-Uusimaa HU31Észak-Magyarország40 16.DK01Hovedstaden RO31Sud - Muntenia40 17.DE11Stuttgart RO22Sud-Est39 18.NL31Utrecht BG33Severoiztochen38 19.AT32Salzburg BG34Yugoiztochen38 20.ITH1 Provincia Autonoma di Bolzano/Bozen RO41Sud-Vest Oltenia37 … 269.BG42Yuzhen tsentralen32 79.HU10Közép-Magyarország BG32Severen tsentralen31 … 271.RO21Nord-Est BG31Severozapaden29 Kitekintés az Európai Unió területi egyenlőtlenségeire

A fejlett és legkevésbé fejlett térségek közti különbségek a közlekedési, energia-, valamint a távközlési hálózatok kiépítettségében, és az emberitőke- ellátottságában, a munkaerő felhalmozott tudásában és képességeiben mutatkoznak meg; A fejlett és legkevésbé fejlett térségek közti különbségek a közlekedési, energia-, valamint a távközlési hálózatok kiépítettségében, és az emberitőke- ellátottságában, a munkaerő felhalmozott tudásában és képességeiben mutatkoznak meg; Az infrastruktúrával jól lelátott területek vonzzák a befektetőket, ugyanakkor egyes gyengén ellátott régiók másfajta előnyöket hordoznak. Pl. munkaerő által felhalmozott tudás válik vonzóvá; Az infrastruktúrával jól lelátott területek vonzzák a befektetőket, ugyanakkor egyes gyengén ellátott régiók másfajta előnyöket hordoznak. Pl. munkaerő által felhalmozott tudás válik vonzóvá; Legnagyobb húzóerővel az ún. „város-régiók” rendelkeznek; Legnagyobb húzóerővel az ún. „város-régiók” rendelkeznek; A fejlett és legkevésbé fejlett térségek közti különbségek jelentősek és a gazdaság alapjául szolgáló energetikai kitettség kiszolgáltatja a helyi gazdasági fejlődést a nemzetközi viszonyoknak; A fejlett és legkevésbé fejlett térségek közti különbségek jelentősek és a gazdaság alapjául szolgáló energetikai kitettség kiszolgáltatja a helyi gazdasági fejlődést a nemzetközi viszonyoknak; Egy-egy régió gazdasági sikere a saját maga által megfogalmazott jövőkép és annak jó marketing menti megvalósításában rejlik; Egy-egy régió gazdasági sikere a saját maga által megfogalmazott jövőkép és annak jó marketing menti megvalósításában rejlik;

Kitekintés az Európai Unió területi egyenlőtlenségeire

Magyarország fejlettségének területi egyenlőtlensége

A jó helyi gazdasági szerkezet igényli az olcsó(bb) és/vagy helyi energiát!

2B. Az energetikai fejlesztés helye, fontossága

Az erőforrások szűkülésére lehet számítani

Az erőforrások szűkülésével is lesz választásunk De nagyon nem mindegy, mi között fogunk tudni és mit fogunk választani! Forrás: Keresztény társadalmi elvek a gazdaságban,

Amit már lassan mindenki ismer az olajkitermelés alakulása Forrás: Hetesi, FFEK.hu

Eddig sikerrel dupláztunk > Forrás: Hetesi, FFEK.hu

Forrás: ASPO De ezt a növekedést készleteink a továbbiakban nem segítik

A jövő kényszerpályái: kőolaj kitermelési forgatókönyvek Forrás:

A jövő kényszerpályái: energiaigények Forrás:

3. A as tervezési időszak

Kutatás- fejlesztés Az éghajlat- változás elleni küzdelem Információs és kommunikációs technológiák A kkv-k versenyképessége Alacsony CO 2 kibocsátású gazdaság Környezetvédelem és erőforrás- hatékonyság Fenntartható közlekedés Jobb közigazgatás Hatékonyabb oktatás és képzés Társadalmi befogadás Foglalkoztatás és mobilitás tematikus EU célkitűzési terület Európa 2020 intelligensfenntarthatóinkluzív növekedés stratégiája

A 20–64 évesek legalább 75 %-ának munkahellyel kell rendelkeznie; Az EU GDP-jének 3 %-át a K+F-re kell fordítani; Energia/klíma: Az üvegház hatású gázok kibocsátásának 20%-os csökkentése; Energiahatékonyság 20%-os növelése; Megújuló energia részarányának 20%-os növelése. Az iskolából kimaradók aránya maximum 10 %; A felsőfokú végzettségűek aránya minimum 40 %; A szegénység kockázatának kitett lakosok számát 20 millióval kell csökkenteni. Hazai célkitűzések a Nemzeti Reform Programban (NRP) 2020 Foglalkoztatási ráta 75% -ra emelkedik K+F szintje a GDP 1,8% -ra nő Megújuló energia-források részaránya 14,6% -ra nő Energia- hatékonyság 10% -os növelése ÜHG- kibocsátás legfeljebb 10%- os növelése höz képest Felsőfokú, ill. annak megfelelő végzettségűek aránya a éves népességen belül 30,3% -ra nő A korai iskolaelhagyók aránya 10%-ra csökken a évesek között A szegény- ségben élő népesség száma fővel csökken Konkrét EU és hazai célkitűzések EU 2020 célkitűzések

Az OP-k pénzügyi keretei Összes forrás: 25,4 Mrd € A Partnerségi Megállapodás alapján

4. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) szerkezete

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Célja Gazdaságélénkítéshez és foglalkoztatási szint növeléséhez szükséges helyi feltételek biztosításaGazdaságélénkítéshez és foglalkoztatási szint növeléséhez szükséges helyi feltételek biztosítása Vállalkozásbarát város/településfejlesztés, az életminőség javításához szükséges helyi feltételek biztosításaVállalkozásbarát város/településfejlesztés, az életminőség javításához szükséges helyi feltételek biztosítása A térségi sajátosságoknak és szükségleteknek megfelelő, térségre szabott gazdasági fejlesztésekA térségi sajátosságoknak és szükségleteknek megfelelő, térségre szabott gazdasági fejlesztések A térségek belső erőforrásaira építkező, azokat kibontakoztató gazdasági fejlesztésekA térségek belső erőforrásaira építkező, azokat kibontakoztató gazdasági fejlesztésekCélterület EU besorolás szerint „kevésbé fejlett régiók”: az ország Budapesten és Pest megyén kívüli területe (18 megye)EU besorolás szerint „kevésbé fejlett régiók”: az ország Budapesten és Pest megyén kívüli területe (18 megye)Kedvezményezettek elsősorban az önkormányzatok fejlesztéseihez biztosít forrásokatelsősorban az önkormányzatok fejlesztéseihez biztosít forrásokatFunkciója a vidéki térségek fejlesztése, város-vidék kapcsolatok erősítésea vidéki térségek fejlesztése, város-vidék kapcsolatok erősítése a társadalmi-gazdasági szempontból leszakadó térségek fejlesztéséhez a társadalmi-gazdasági szempontból leszakadó térségek fejlesztéséhez A megvalósítás Területi szinteken megvalósított decentralizált programcsomagokTerületi szinteken megvalósított decentralizált programcsomagok Előre tervezhető, ismert (dedikált) forráskeretek a területi szintekenElőre tervezhető, ismert (dedikált) forráskeretek a területi szinteken Közösség által irányított helyi fejlesztések (CLLD) összehangolt fejlesztésekKözösség által irányított helyi fejlesztések (CLLD) összehangolt fejlesztések

Indikatív források - TOP PRIORITÁSTENGELYEK OP-n belüli arány Indikatív forráskeret (nemzeti társfinanszírozással).Térségi gazdaságfejlesztés 1.Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében24,13% 298,5 Mrd Ft településfejlesztés 2.Vállalkozásbarát és népességmegtartó településfejlesztés11,95% 147,8 Mrd Ft Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaság 3.Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten városi területeken16,25% 201,0 Mrd Ft A helyi közösségi szolgáltatások 4.A helyi közösségi szolgáltatások fejlesztése és a társadalmi együttműködés erősítése4,99% 61,8 Mrd Ft emberi erőforrás fejlesztések 5.Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi együttműködés és foglalkoztatás-ösztönzés7,25% 89,7 Mrd Ft Fenntartható városfejlesztés 6.Fenntartható városfejlesztés a megyei jogú városokban31,30% 387,0 Mrd Ft (CLLD) 7.Városi közösségek identitásának, összetartozásának és elégedettségének fejlesztése (CLLD)4,12% 45,6 Mrd Ft Összesen100,0% 1 231,4 Mrd Ft Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján, és 310,1 Ft/EURO árfolyamon

Önkormányzatok számára…(1) 1.prioritás – Térségi gazdasági környezet ­fejlesztése a foglalkoztatási helyzet elősegítésére Célja:helyi gazdaságfejlesztés és az ahhoz kapcsolódó foglakoztatás növelése Támogatást nyújt: Önkormányzati gazdasági infrastruktúra – önkormányzati üzleti infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztésére Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztésre Gazdaságfejlesztést, munkaerő mobilitást szolgáló közlekedésfejlesztésre A foglalkoztatás segítésére és az életminőség javítása családbarát, munkába állást segítő intézmények, közszolgáltatások fejlesztésére (óvodák, bölcsődék) 2.prioritás – Vállalkozásbarát, népességmegtartó településfejlesztés Célja:vonzó városi, települési környezet kialakítása, gazdaságösztönzés, fiatalok, népesség megtartása Támogatást nyújt: Gazdaságélénkítő és népességmegtartó településfejlesztésre Helyi kereskedelmet, szolgáltatásokat élénkítő, gazdasági tevékenységeket ösztönző fejlesztésre Család- és klímabarát településfejlesztésre, zöldfelületek megújítására és növelésére Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján Önkormányzat vezérelte gazdaságot fejlesztünk! Ezt kiszolgáló infrastruktúrát (óvodákat, utakat) építünk! Önkormányzat vezérelte gazdaságot fejlesztünk! Ezt kiszolgáló infrastruktúrát (óvodákat, utakat) építünk! Készülünk a megváltozó klímahelyzetre és élhető városi környezetet alakítunk ki!

Önkormányzatok számára…(2) 3.prioritás – Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten városi területeken Célja:a települési közlekedésfejlesztés és önkormányzati épületállomány energetikai korszerűsítése Támogatást nyújt: Fenntartható települési közlekedésfejlesztésre A települési önkormányzatok energiahatékonyságának fokozása és a megújuló energiaforrások részarányának növelésére 4.prioritás – A helyi közösségi szolgáltatások fejlesztése és a társadalmi együttműködés erősítése Célja:önkormányzati intézmények szolgáltatási minőségének és infrastruktúrájának fejlesztése Támogatást nyújt: Az egészségügyi alapellátást biztosító intézmények, szociális intézmények szolgáltatási minőségének és infrastruktúrájának fejlesztésére, az elérhetőség javítására Leromlott városi területek rehabilitációjára Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján Önkormányzati épületeket szigetelünk, megújuló energiát használó fűtőműveket építünk! Orvosi rendelőket építünk, a szociálisan nehéz helyzetű városrészeket újítjuk meg! Orvosi rendelőket építünk, a szociálisan nehéz helyzetű városrészeket újítjuk meg!

Önkormányzatok számára…(3) 5.prioritás – Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi együttműködések és foglalkoztatás-ösztönzés Célja: a megyei gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó foglalkoztatási célú támogatások, a szociális városrehabilitációhoz kapcsolódó közösségi, humán fejlesztések támogatása, a helyi identitás és kohézió erősítése Támogatást nyújt: A térségi gazdaságfejlesztési prioritáshoz kapcsolódó foglalkoztatási célokra Közösségi, humán fejlesztésekre Helyi identitás és kohézió erősítésére (civil szervezetek helyi identitással, kulturális örökséggel, településfejlesztéssel kapcsolatos programjaira) Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján A gazdaságfejlesztést foglalkoztatási támogatással segítjük, növeljük a helyi öntudatot, együttműködést !

Önkormányzatok számára…(4) 6.prioritás – Fenntartható városfejlesztés a megyei jogú városokban Célja:a megyei jogú városok önkormányzatainak gazdasági és közszolgáltatási fejlesztése Támogatást nyújt: Gazdasági környezetének fejlesztésére, foglalkoztatás növeléséreGazdasági környezetének fejlesztésére, foglalkoztatás növelésére Kisgyermekesek munkaerőpiacra történő visszatéréséhez a gyermekellátási szolgáltatások fejlesztésére, bővítéséreKisgyermekesek munkaerőpiacra történő visszatéréséhez a gyermekellátási szolgáltatások fejlesztésére, bővítésére Vállalkozói tevékenységek ösztönzésére a népesség megtartására városfejlesztési beavatkozásokkalVállalkozói tevékenységek ösztönzésére a népesség megtartására városfejlesztési beavatkozásokkal Fenntartható közösségi mobilitás elősegítő fejlesztésekreFenntartható közösségi mobilitás elősegítő fejlesztésekre Energiahatékonysági és megújuló energia fejlesztésekre Közszolgáltatások hozzáférhetőségének és minőségének fejlesztésére A leromlott városi területeken élő alacsony státuszú lakosság életkörülményeinek javítása A foglalkoztathatóság javítása és a helyben, a helyi és térségi gazdasági szereplők által foglalkoztatottak számának növelése A leromlott városi területeken élő alacsony státuszú lakosság életkörülményeinek javítására, a társadalmi aktivitás, társadalmi összetartozás növelésére Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján Kifejezetten városfejlesztési céllal gazdaságot és közszolgáltatást fejlesztünk a megyei jogú városokban!

Önkormányzatok számára…(5) 7.prioritás - Közösségi szinten irányított városi helyi fejlesztések (CLLD) Célja: A LEADER tapasztalatok felhasználásával, a helyi kezdeményezésű fejlesztések a helyi közösségi összetartozás és identitástudat erősítése valamint a fiatalok helyben maradásának elősegítése érdekében Támogatást nyújt: a helyi fejlesztési stratégia (HFS) alapján Közösségi terek, kulturális intézmények infrastrukturális és szolgáltatásfejlesztésére Helyi közösségfejlesztésre, kulturális és közösségi programokra Helyi gazdaságfejlesztést segítő terekre és programokraFókuszterület: db városi CLLD tervezett Fő kedvezményezettek: Városi Helyi Akciócsoportok (HACS); közvetetten önkormányzatok, közintézmények, vállalkozások, civil szervezetek, egyházak Az EU Bizottság számára november 17-én átadott TOP alapján Civil és önkormányzati összefogásban közösségileg tervezünk! (kísérleti jelleggel) Civil és önkormányzati összefogásban közösségileg tervezünk! (kísérleti jelleggel)

4. A TOP energetikai beavatkozásai

A TOP energetikai intézkedései (3/2. és 6/5. intézkedés) A települési (valamint a megyei jogú városi) önkormányzati intézményekben, ingatlanokban az energiahatékonyság növelés és a megújuló energia felhasználás, valamint a helyi alkalmazkodás támogatása A beavatkozások típusai: 1.Az önkormányzati tulajdonú intézmények, infrastruktúra, önkormányzati tulajdonú épületállomány energia-hatékonyság központú rehabilitációja (pl. kazánházak felújítása, hőtermelők cseréje korszerű nagy hatásfokú berendezésekre), illetve az épületek hőszigetelésének javítása (hőtechnikai adottságok javítása, hőveszteségek csökkentése). 2.Az önkormányzati tulajdonú intézmények, infrastruktúra, önkormányzati tulajdonú épületállomány energetikai korszerűsítése (pl. világítási rendszerek korszerűsítése, hőtechnikai adottságok javítása), megújuló energiaforrások alkalmazása (pl. napelemek telepítése, biomassza kazán telepítése). 3.Önkormányzat által vezérelt, a helyi adottságokhoz illeszkedő, megújuló energiaforrások kiaknázásra irányuló, autonóm energiaellátás megvalósítása (helyi ellátást biztosító megújuló energiatermelő rendszerek, közösségi fűtőművek létesítése) komplex fejlesztési programok lehetősége mellett. 4.Önkormányzatok Fenntartható Energia Akcióprogramjai (SEAP) elkészítésének támogatása. Szigetelünk! Épületen belül megújuló energiát alkalmazunk! Helyi erőművet építünk! Energiafelhasználás-csökkentési vállalásokat teszünk! Továbbá ezeket ismételjük a megyei jogú városokban!

5. Milyen források, milyen területi és tematikus megbontásban állnak majd rendelkezésre?

1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozatban meghatározott megyei jogú városi keret (Mrd Ft)

1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozatban meghatározott megyei keret megyékre bontva (Mrd Ft)

1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozatban meghatározott megyei + megyei jogú városi keret megyékre bontva (Mrd Ft)

Fajlagos mutató (egy főre jutó megyei+járási+MJV keret - megyei szinten) (Ft/fő)

6. Hol tartunk az operatív programokra vonatkozó és a területi tervezési folyamatban? Mi következik most?

A területi tervezési folyamat

PM aláírás Az OP-k hazai elfogadása Benyúj- tásuk a Bizottság- hoz Tárgyalások Konstrukciók kidolgozása OP elfogadás Pályázati kiírások Út a pályázatokig… szeptember db pályázati kiírás október 10.

Mi következik most? A tervezési folyamat vége felé járunk! 1.A júniusban benyújtott TOP verzióra adott EU bizottsági vélemények alapján az új TOP verziót feltöltöttük az EU Bizottság informatikai rendszerébe. 2.A feltöltött TOP társadalmasítása lezajlott: almi_egyeztetese oldalon. almi_egyeztetese almi_egyeztetese 3.A területi tervezők elkészítették Integrált Területi Programjaikat és azt benyújtották a területfejlesztésért felelős minisztériumnak. 4.Az OP-k elfogadásával párhuzamosan a végrehajtás rendszerének kialakítása folyik. Készülnek a pályázatokat és az egyéb típusú végrehajtást megalapozó szakmai követelmények. A konkrét kiírások előtt már fontos a projektötletek összeírása és a felkészülés a benyújtásukra.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kükedi Zsolt Tel.: (06-1) Figyelem! Az előadás anyaga a november 17-én, majd társadalmi vélemények beépítése után a december 4-én az Európai Bizottság részére átadott TOP szerkezetet, tartalmat tükrözi. Kérjük látogassanak el a egyeztetese oldalra a TOP társadalmasításra bocsátott verziójáért! egyeztetese Figyelem! Az előadás anyaga a november 17-én, majd társadalmi vélemények beépítése után a december 4-én az Európai Bizottság részére átadott TOP szerkezetet, tartalmat tükrözi. Kérjük látogassanak el a egyeztetese oldalra a TOP társadalmasításra bocsátott verziójáért! egyeztetese