„a társadalomnak egy igen széles rétege úgyszólván kikapcsolódik a gazdasági vérkeringésből. […] Egy mód és kivezető út mutatkozott járhatónak: rövid.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A TDM rendszerrel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatok
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A munkanélküliség káros hatásának csökkentése foglalkoztatási projektek generálásával egy kistérségben Zentai Gábor Szigetvári Kultúr- és Zöld Zóna Egyesület.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Az OFA támogatási tevékenysége Programok ben.
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
általános főig. helyettes
Egy helyzetfelmérés terepmunkája, a kerékpáros útvonaltervezés bemutatása kerékpáros szemmel.
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
MIKROTÉRSÉGI SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSFEJLESZTÉS BEMUTATÁSA A FELSŐ-TISZA VIDÉKI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁSNÁL Szentendre,
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Modell program a szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására Dunaújvárosban TÁMOP / Kedvezményezett:
SZATMÁRCSEKE-TISZAKÓRÓD TÁVLATI VÍZBÁZIS, GEOFIZIKAI MUNKÁK Gyenes Gáborné - Bucsi Szabó László Háromkő Bt. XIII. Konferencia a felszín alatti vizekről.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
Kistérségi fejlesztési mátrix a Kisteleki kistérségben március 31.
A hódmezővásárhelyi szociális ellátórendszer. A befogadó város Európa-díj Becsületzászló fokozata (1997) Az év települése (2009) Magyar Örökség-díj (2010)
Helyi Fejlesztési Stratégia intézkedéseinek bemutatása
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
„Út a munkához” program tapasztalatai
LEADER, Identitás, Sport
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Európai Uniós ismeretek
A Szamos.
AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL
„Út a munkához”program
Előadás másolata:

„a társadalomnak egy igen széles rétege úgyszólván kikapcsolódik a gazdasági vérkeringésből. […] Egy mód és kivezető út mutatkozott járhatónak: rövid idő alatt termelő tényezőkké emelni az elesett rétegeket és ezzel egyidejűleg fogyasztókká emelni mindazokat, akik a nemzet élete szempontjából mint eltartottak, csupán terhet jelentettek.”

MIKROTÉRSÉGI SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSFEJLESZTÉS BEMUTATÁSA A FELSŐ-TISZA VIDÉKI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁSNÁL

Magyarország ÉK-i csücskében, az ukrán- román határ mellett található kistérség (alapterülete: 703 km 2, a megye területének kb. 11 %-a) Magyarország ÉK-i csücskében, az ukrán- román határ mellett található kistérség (alapterülete: 703 km 2, a megye területének kb. 11 %-a).

Alapításának éve: 2005 év Alapításának éve: 2005 év 49 település alkotja (a megye településeinek 21 %-a) 49 település alkotja (a megye településeinek 21 %-a) Lakosainak száma: ( fő, a megye népességének Lakosainak száma: ( fő, a megye népességének 7 %-a ) 7 %-a ) Népsűrűsége: 57 fő/km 2 Népsűrűsége: 57 fő/km 2 Csupán egyetlen városrangú települése van, mely egyben a kistérség központja (Fehérgyarmat) Csupán egyetlen városrangú települése van, mely egyben a kistérség központja (Fehérgyarmat) A fentiekből adódóan településszerkezete: aprófalvas szerkezet A fentiekből adódóan településszerkezete: aprófalvas szerkezet.

A Fehérgyarmati kistérség településszerkezete Aprófalvas településszerkezet: Aprófalvas településszerkezet: 500 fő alatt: 18 település fő között: 24 település 1001 fő fölött: 7 település (legkisebb település: Kishódos: 95 fő, legnagyobb település: Fehérgyarmat: fő) legnagyobb település: Fehérgyarmat: fő)

Gazdasági, társadalmi jellemzők I. A gazdaság alacsony szinten való stagnálása (a megyében az 1000 lakosra jutó vállalkozások száma kb. 64 db, a kistérségben 48 db, melynek kb. 65 %-a kényszervállalkozás, 1 főre eső befektetett külföldi tőke aránya 3,2 %, míg a megyében 12,1 %) A gazdaság alacsony szinten való stagnálása (a megyében az 1000 lakosra jutó vállalkozások száma kb. 64 db, a kistérségben 48 db, melynek kb. 65 %-a kényszervállalkozás, 1 főre eső befektetett külföldi tőke aránya 3,2 %, míg a megyében 12,1 %) Magas munkanélküliség, alacsony foglalkoztatottság (foglalkoztatottak száma a kistérségben: 8815 fő, országos kistérségi átlag: fő) Magas munkanélküliség, alacsony foglalkoztatottság (foglalkoztatottak száma a kistérségben: 8815 fő, országos kistérségi átlag: fő) Alacsony jövedelemszint, alacsony életszínvonal, elszegényedés. Alacsony jövedelemszint, alacsony életszínvonal, elszegényedés. Aktív korúak elvándorlása egy jobb élet reményében. Aktív korúak elvándorlása egy jobb élet reményében.

Gazdasági, társadalmi jellemzők II. Előnytelen korösszetétel: a 60 év fölöttiek aránya kb. 20 %, de a kisebb településeken a 60 éven felüliek aránya elérheti 30-50%-ot is! Előnytelen korösszetétel: a 60 év fölöttiek aránya kb. 20 %, de a kisebb településeken a 60 éven felüliek aránya elérheti 30-50%-ot is! (Nagyhódos, Gyügye, Hermánszeg, Szamosújlak) (Nagyhódos, Gyügye, Hermánszeg, Szamosújlak) Természetes szaporodás: Mivel a mortalitás növekvő tendenciát mutat, így a természetes szaporodás mértéke csökkenő, elmarad a megyei átlagtól. Természetes szaporodás: Mivel a mortalitás növekvő tendenciát mutat, így a természetes szaporodás mértéke csökkenő, elmarad a megyei átlagtól. Magas a roma kisebbség aránya (átlagosan 20 %, de egyes településeken kiemelkedően magas. Pl.: Tisztaberek: 37 %, Szatmárcseke: 31 %, Kisar 33 %) Magas a roma kisebbség aránya (átlagosan 20 %, de egyes településeken kiemelkedően magas. Pl.: Tisztaberek: 37 %, Szatmárcseke: 31 %, Kisar 33 %)

A 49 település alapelvei, melyeket a gazdasági- társadalmi- szociális hátrányaik csökkentése, és a hatékony működés érdekében közösen kerültek meghatározásra Létrehozni egy olyan többcélú kistérségi társulást, melyet földrajzilag egymással határos települések alkotnak, Létrehozni egy olyan többcélú kistérségi társulást, melyet földrajzilag egymással határos települések alkotnak, Ezen települések funkcionálisan kapcsolatot mutassanak egymással, Ezen települések funkcionálisan kapcsolatot mutassanak egymással, A többcélú társuláson belül több mikrotársulásba való szerveződés, A többcélú társuláson belül több mikrotársulásba való szerveződés, A közszolgálati feladatok többcélú társulásban, illetve mikrotársulkásaik útján való ellátása. A közszolgálati feladatok többcélú társulásban, illetve mikrotársulkásaik útján való ellátása.

I. Szamossályi: Csegöld, Hermánszeg, Jánkmajtis, Szamosújlak, Gyügye, Cégénydányád, Darnó, Kisnamény I. Szamossályi: Csegöld, Hermánszeg, Jánkmajtis, Szamosújlak, Gyügye, Cégénydányád, Darnó, Kisnamény II. Vámosoroszi: Túrricse, Nagyhódos, Kishódos, Garbolc, Méhtelek, Gacsály, Császló, Rozsály, Zajta, Tisztaberek, Csaholc, II. Vámosoroszi: Túrricse, Nagyhódos, Kishódos, Garbolc, Méhtelek, Gacsály, Császló, Rozsály, Zajta, Tisztaberek, Csaholc, III. Nábrád: Olcsvaapáti, Panyola, Kérsemjén, Kisar, Nagyar, III. Nábrád: Olcsvaapáti, Panyola, Kérsemjén, Kisar, Nagyar, IV. Szatmárcseke: Túristvándi, Kömörő, Penyige, Tiszakóród, Tiszacsécse, IV. Szatmárcseke: Túristvándi, Kömörő, Penyige, Tiszakóród, Tiszacsécse, V. Uszka: Milota, Tiszabecs, Magosliget, Kispalád, Botpalád, V. Uszka: Milota, Tiszabecs, Magosliget, Kispalád, Botpalád, VI. Kölcse: Sonkád, Fülesd, VI. Kölcse: Sonkád, Fülesd, VII. Kisszekeres:Nemesborzova, Nagyszekeres, Zsarolyán, Mánd, VII. Kisszekeres:Nemesborzova, Nagyszekeres, Zsarolyán, Mánd, VIII. Tunyogmatolcs VIII. Tunyogmatolcs IX. Fehérgyarmat IX. Fehérgyarmat Mikrotérségek

Társulási tanács:

A Fehérgyarmati kistérség az alábbi feladatokat, közszolgáltatásokat szervezi a fenti alapelvek figyelembevételével az egész kistérséget lefedően Mikrotársulásai útján, a társulás szervező tevékenységével: Mikrotársulásai útján, a társulás szervező tevékenységével: Közoktatás intézményi feladatok, Közoktatás intézményi feladatok, Gyermekjóléti szolgálat, Gyermekjóléti szolgálat, Szociális alpaszolgáltatások Szociális alpaszolgáltatások Saját munkaszervezete Saját munkaszervezete útján: útján: Közoktatási szakszolgálat, Közoktatási szakszolgálat, Hétvégi-hétközi orvosi ügyelet, Hétvégi-hétközi orvosi ügyelet, Területfejlesztés, Területfejlesztés, Belső ellenőrzés, Belső ellenőrzés, Esélyegyenlőség Esélyegyenlőség Közművelődés Közművelődés

Szociális alapszolgáltatási feladatok ellátása a Fehérgyarmati kistérségben Családsegítés (Gyermekjólét) Családsegítés (Gyermekjólét) Szociális étkeztetés (924 fő) Szociális étkeztetés (924 fő) Házi segítségnyújtás (483 fő) Házi segítségnyújtás (483 fő) Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás (369 fő) (369 fő) Nappali ellátás: idősek klubja (749 fő) Nappali ellátás: idősek klubja (749 fő)

A szociális alapszolgáltatások megszervezése a kistérség mikrotársulásai útján Felső-Tisza Vidéki Többcélú Kistérségi Társulás Fehérgyarmat központú Szociális Mikrotársulás Sonkád központú Szociális Mikrotársulás Rozsály központú Szociális Mikrotársulás Túristvándi Központú Szociális Mikrotársulás Jánkmajtis központú Szociális Mikrotársulás

A feladatellátás alapelvei Többcélú Kistérségi Társulás: Szervező, koordináló, irányító, ellenőrző feladatok a mikrotársulások szintjén Szociális mikrotársulások Mikrotársulás: Az ellátás hatékony megszervezése, saját mikrotársulás tagtelepülései számára munkáltatói jogok gyakorlása A mikrotársulás tagtelepülése AZ EMBER Mikrotársulás tagtelepülése: Az idős, beteg, rászoruló ember helyben történő gondozása Szociális mikrotársulások

A szociális alapszolgáltatások mikrotérségi fejlesztése az LHH Tervdokumentumban, illetve Projektcsomagban Az LHH Projektcsomag és Tervdokumentáció összeállításánál a szociális gondoskodás feltételeinek javítása kiemelt hangsúlyt kapott (kb. 13 %= 467 M Ft) Az LHH Projektcsomag és Tervdokumentáció összeállításánál a szociális gondoskodás feltételeinek javítása kiemelt hangsúlyt kapott (kb. 13 %= 467 M Ft) A tervezésnél a fejlesztések mikrotársulások szintjén kerültek meghatározásra A tervezésnél a fejlesztések mikrotársulások szintjén kerültek meghatározásra (1 mikrotársulás=1 projekt). (1 mikrotársulás=1 projekt). 1-1 projekt tartalmazza az adott mikrotársuláson belüli fejlesztéseket részletesen. 1-1 projekt tartalmazza az adott mikrotársuláson belüli fejlesztéseket részletesen.

Fejlesztési tervek az egyes mikrotárulásokban A területi egyenlőtlenségek csökkentését szolgáló beruházások (intézmények átalakítása, felújítása, akadálymentesítése stb.), A területi egyenlőtlenségek csökkentését szolgáló beruházások (intézmények átalakítása, felújítása, akadálymentesítése stb.), Eszközfejlesztések (pl.:jelzőrendszeres hszg. törvényi előírásnak való megfelelés) Eszközfejlesztések (pl.:jelzőrendszeres hszg. törvényi előírásnak való megfelelés) Képzések: megfelelő szociális humán erőforrás bázis kialakítása, erősítése Képzések: megfelelő szociális humán erőforrás bázis kialakítása, erősítése

Elérni kívánt céljaink A szociális alapszolgáltatások feltételrendszerének kistérségi szintű megteremtése, hatékony működtetéséhez, erősítése, ezáltal A szociális alapszolgáltatások feltételrendszerének kistérségi szintű megteremtése, hatékony működtetéséhez, erősítése, ezáltal A kistérségben élő magas számú hátrányos helyzetű lakos integrált ellátása útján emelni az érintett hátrányos helyzetű réteg életminőségét, csökkenteni a társadalmi szegregációt, A kistérségben élő magas számú hátrányos helyzetű lakos integrált ellátása útján emelni az érintett hátrányos helyzetű réteg életminőségét, csökkenteni a társadalmi szegregációt, Ezáltal csökkenteni a területi egyenlőtlenséget Ezáltal csökkenteni a területi egyenlőtlenséget

Természeti értékek a társulás területén:

KERESZTESLILIOM

TÖZEGÁFONYA

A Tisza-völgy állatvilága rendkívül gazdag, az eltérő környezeti feltételeket biztosító élőhelyek sorozata az A Tisza-völgy állatvilága rendkívül gazdag, az eltérő környezeti feltételeket biztosító élőhelyek sorozata az élőlényközösségek rendkívül összetett hálózatát adja. Egyedülállóan fontos szerepet tölt be az európai élőlényközösségek rendkívül összetett hálózatát adja. Egyedülállóan fontos szerepet tölt be az európai ökológiai hálózatban. ökológiai hálózatban.

Ki kell emelni az igen ritka bödöncsigát Ki kell emelni az igen ritka bödöncsigát A folyami szitakötők családjának mind a négy faja előfordul. A folyami szitakötők családjának mind a négy faja előfordul. Ebből kettő: - csermely szitakötő - erdei szitakötő csak a Felső-Tiszán él.

A Felső-Tisza halai: A Tiszából leírt fajok száma 68, ami az európai édesvízi halfajok számát tekintve kiemelkedő. A Tiszából leírt fajok száma 68, ami az európai édesvízi halfajok számát tekintve kiemelkedő.

A pér szinttáj: pénzes pér, vaskos csabak petényi márna. pénzes pér, vaskos csabak petényi márna. A paduc zóna: paduc, sujtásos küsz, dunai galóca, felpillantó küllő. paduc, sujtásos küsz, dunai galóca, felpillantó küllő. Márna zóna: márna, domolykó, kecsege, nyúldomolykó, szilvaorrú keszeg, menyhal, leánykoncér, homoki küllő, selymes durbincs, magyar és német bucó. márna, domolykó, kecsege, nyúldomolykó, szilvaorrú keszeg, menyhal, leánykoncér, homoki küllő, selymes durbincs, magyar és német bucó.

HÓD

VIDRA

TISZAVIRÁGZÁS

GYARMATI VIGASSÁGOK

Teleki Pál egy szerves, építkező, távlatos, több mint tíz évre előre tekintő szociálpolitikát kívánt megvalósítani. Tíz év alatt annyi pénzt szándékozott erre az alapra fordítani, amennyit a magyar hadsereg újrafelfegyverzése igényelt. Egymilliárd pengőt, ami akkor hihetetlenül nagy összeg volt.

A szociálpolitikát a szociálpedagógiával kötötte össze a szervezet. A szociális védőnők, akiknek a hálózatát is ekkor hozták létre, rendszeresen kijártak a juttatottakhoz. Tanáccsal segítették őket, de ugyanakkor ellenőriztek is. Hogy a férj munkát vállal-e, hogy a feleség tisztán tartja-e a lakást, rendesen neveli-e, iskolába járatja-e a család a gyerekeket. Elvárták, hogy a juttatásban részesülők egymást is segítsék.

Köszönöm a figyelmet! Dr. Tilki Attila Felső-Tisza Vidéki Többcélú Kistérségi Társulás Elnöke Tel.: 06/