A tanodákat érő kihívások Fejes József Balázs SZTE Neveléstudományi Intézet Motiváció Oktatási Egyesület.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
KÖSZÖNTÖM A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tájékozódási Futásért Egyesület nevében.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
P Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység Összefogása Mélykút központtal” című, TÁMOP / pályázat Company Name.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
TIOP / TÁRSADALMI INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
KÖNYVBEMUTATÓ A SZEGEDI ÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYI DESZEGREGÁCIÓT TÁMOGATÓ HALLGATÓI MENTORPROGRAM ÖT ÉV TAPASZTALATAI (SZERK.: FEJES JÓZSEF BALÁZS ÉS SZŰCS.
A Hallgatói Mentorprogram célkitűzései Fejes József Balázs tanársegéd, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet fejlesztési vezető, EDUCOOP-projekt.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Motiváció Tanoda- Tiszasziget Balázs Ákos Tanodavezető Motiváció Tanoda-Tiszasziget.
Javaslatok a következő tanodaciklusra Szűcs Norbert Motiváció Oktatási Egyesület.
A TanodaPlatform eredményei
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Tanodavezető, Motiváció Tanoda-Tiszasziget
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Új Széchenyi Terv - keretében kiírt TÁMOP -_3.3.10/A-12 kódszámú, A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése a Lévay József református.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna - KPSZTI
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Tervezési folyamat.
Szakiskolai fejlesztési program
TÁRSADALMI INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Tájékoztató a csillagfény tanodáról toborzó Győr, Széchenyi Egyetem február 07. efop
Előadás másolata:

A tanodákat érő kihívások Fejes József Balázs SZTE Neveléstudományi Intézet Motiváció Oktatási Egyesület

Az előadás áttekintése A tanodák jelentős része pályázati forrásokra támaszkodik, így a pályázati kiírások alapvetően meghatározzák a tanodamozgalom működését A tanoda tevékenységeinek egy része az iskola céljaival, feladataival átfedést mutat, ami az (1) elvégzendő tevékenységek kijelölését és az (2) eredményesség mérését egyaránt befolyásolja

Az előadás áttekintése A hátránykompenzáláshoz kapcsolódó szakirodalom és a pályázati kiírások dokumentumai alapján érintett témakörök: Tanoda – munkadefiníció Finanszírozási kérdések Az eredményesség megítélésének néhány kérdése

Tanoda - munkadefiníció A tanodák hátrányos helyzetű, kiemelten roma tanulókat támogató kezdeményezések Általában a civilszférához köthetők A „hagyományos iskola” e tanulók szükségleteihez nem alkalmazkodik (pl. Kerényi, 2004) – hasznos megközelítés? Délután és/vagy hétvégenként, a tanulók önkéntes részvételével működnek – korlátozott lehetőségek! A formális oktatástól eltérő, komplex pedagógia megközelítés Általában az iskolától független, térben is elkülönül

Finanszírozás 90-es évek közepén indulnak az első tanodák (állami támogatás nélkül) Az ezredforduló után „legitimáció”, a közoktatási törvényben nevesítik a tanodát (később kikerül a jogszabályból) Több központi pályázati kiírás, amely egyre több résztvevőt vonz

HEFOP- és TÁMOP-pályázatok jellemzői ÉvKeretösszegMax. összeg/ tanoda (millió) Nyertesek száma Megvalósítási idő (hó) millió millió ,3 milliárd Nem értelmezhető milliárd

Finanszírozás Likviditási problémák (Krémer, 2008; Lányi, 2008) A folytonos finanszírozás megoldatlan (de szüksége van-e erre?) Többször nyertes szervezetek (172 szervezet, 239 tanoda) 172-ből 32 szervezet nyert kétszer 172-ből 4 szervezet nyert háromszor Kevésbé hatékony pedagógiai munka (pl. szülők bevonása) Nem gazdaságos (pl. eszközbeszerzés)

Eredményesség Az érettségire való felkészítés és a felsőoktatás lehetősége központi helyet foglal el a célok között a kiírásokban Reális elvárás 20–28 (12!) hónap alatt ezt befolyásolni heti néhány órában? A célcsoport jellemzői: lemorzsolódás veszélye a szakiskolában (l. Kertesi-Kézdi, 2010) Kötelező indikátorok Érettségit adó intézményben való továbbtanulás Hiányszakmák választása (l. Martonfi, 2011)

Eredményesség Kizárólag az oktatás kapcsán vizsgálható? További lényeges területek: Közösségfejlesztés (főként kistelepüléseken) Személyre szabott ellátások (pl. pályaorientáció) Innovatív pedagógiai megoldások (pl. művészetpedagógia, társasjáték-pedagógia) Társadalmi szemléletformálás Önkéntesek Pedagógusjelöltek felkészítése Kötelező közösségi szolgálat

Eredményesség Problémafelvetés A tanuló bukásra áll történelemből/matematikából stb. stb... A segítségnyújtás során gyorsan kiderül, hogy rosszul olvas, önálló tanulásra alig képes. Lehetőségek: próbálkozunk a korrepetálással – LEXIKÁLIS TUDÁS (továbbra sem tud önállóan tanulni, de nem bukik meg…) próbálkozunk az olvasás gyakorlásával – KÉPESSÉGFEJLESZTÉS (az önálló tanulás alapja, de megbukik…)

Eredményesség A mefelgelő snzitű osholvasáz nem eélg a btűek ismerete, szmoás táobbvi tuádsemelet el klel saítanujátnk. Eezk kzöé ttoarzik, hgoy a legkorigyabb szvaak mintázatát is meg kell tnulani, ami sok éivg trat. Mi eezekt brolekogyatuk, erzét tuudjk elvloansi ezt a szegövet, anank ellérene, hgoy a szkavaon blüel a btűek sndorreje nnics rndbeen.

Az olvasási képesség fejlődése (Molnár és Józsa, 2006) Évf. 39% 15%6%

Összegzés A tanodák valószínűleg számos módon hozzájárulhatnak a hátrányos helyzetű tanulók személyiségfejlődéséhez, azonban a jelenlegi keretek ezt nehézzé teszik Rövid és rendszertelen finanszírozási ciklusok Átgondolatlan elvárások, indikátorok, pl. főként rövid távú oktatási célokra fókuszál (minél inkább megfelel ezeknek, annál kevésbé lesz hatékony) szocialitás és affektív változók (pl. motiváció) nem jelennek meg Az eredményesség mérésére központilag szervezett hatékonyságvizsgálatra lenne szükség