Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév
A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet
A szociális munka közvetlen gyakorlata
Készségek - Módszerek sokfélesége
Sokféle: –Képzés –Sokféle terület: Egészségügy Szociális intézmények: alapellátás – szakellátás Gyermekvédelem: alapellátás szakellátás Civil szervezetek egyéb keretei
–Kliens célcsoport Család Gyermek Idősek Fogyatékkal élők Betegek Hajléktalanok
E sokféleségben rejlő közös elemek CÉL: egyén, család, csoport - környezete közötti kiegyensúlyozás (pszichoszociális, személy a környezetében elmélet) a szociális munka ÉRTÉKEI a szociális munka kialakulásának, gyakorlatának a TÖRTÉNETE
Egyéni esetkezelés mint módszer dominanciája 1. Segítés kodifikált gyakorlata (Richmond könyvével 1917) - általános segítségnyújtás leírása –az ember individum, egyedi kezelése –helyzetének megismerése, megértése (diagnosztizálás) –ORVOSI szemlélet
1940 Hamilton, elveti a beteg hasonlatot Diagnosztikus (pszichoszociális) iskola –pszichoszociális elmélet: vizsgálat leírás, megértés- diagnózis kezelés Freud hatása- pszichoanalízis erőteljes hatása 2. Funkcionális (egzisztencialista elmélet) iskola – segítségnyújtás folyamatán a hangsúly
–Időkeret fontossága –kliens-szoc. munkás kapcsolatának fontossága 3. Esetkezelő munka = problémamegoldó folyamat elmélete (Perlman 1957) –igyekezett a két iskola elméleteit összehangolni folyamatba ágyazva 4. Behaviorista megközelítés (Thomas 1967) Ezek voltak a legmeghatározóbb irányzatok, de létezte egyéb más irányzatok is:
A környzati tényezőkre fektettek nagyobb hangsúlyt- társadalmi reformmozgalmakat hozva létre (Reynold) Krízisintervenciós elmélet (Parad 1965) Klinikai szoc. munka csírái A gyakorlat, a klienssel folyatatott munka termeli ki az újabb és újabb elméleteket, amely elméletek önmagukban képtelenek lefedni a gyakorlatban jelentkező terepet teljes egészében
A gyakorlat - az egyén helyzetének megismerése szükségessé teszi az –egyén, család, közösségben és –környezete közötti kölcsönhatást dinamikáit, mindazt ami megtudható, ismeretanyagot. Túlsúlyban van a – KLIENS IRÁNYÁBA való BEAVATKOZÁS, e mellett legalább olyan fontos – a kliens KÖRNYEZETÉRE vonatkozó beavatkozás is - egyszerre fontos mindkettő
Az EGYÉN, CSALÁD, KÖZÖSSÉG KÖRNYEZETE
Az egyre szélesedő tudásanyag tágítja a látókört - újabb kérdéseket vet fel. A teljes emberi létet, legkülönbözőbb élethelyzet ismeretét felölelő tudásanyag. Így a gyakorlat megköveteli a folyamatos ismeret bővítését (EGYÉNRŐL, KÖRNYEZETÉRŐL). Ezen felül ismerni kell a szociális munka FOLYAMATÁT