Inklúzív nevelés Magyarországon Kókayné Lányi Marietta
Fogadás - befogadás Az iskola fogadja a sajátos nevelési igényű tanulót, de nem ismeri sajátos szükségleteit. Elvárás, hogy ne térjen el a többiektől, nyújtson hasonló teljesítményt, mint társai. A tanulónak kell az iskola elvárt szintjeihez igazodni, „Úszik vagy elmerül…” Az iskola felkészült a sajátos nevelési igényű tanuló fogadására. Tiszteli, kezeli az egyéni sajátosságokat, biztosítja az egyéni ütemben (módon) való haladást. Az iskola alkalmazkodik a tanulók egyéni sajátosságaihoz.
A sikeres együttnevelés feltételei
Megfelelő törvényi szabályozás
Befogadó, elfogadó légkör
Egyéni képességekhez igazodó oktatás
Differenciált tanulásirányítás, a lehető legkevesebb frontális oktatás
Differenciált tanulási helyzetek Kooperatív tanulás (verseny helyett együttműködés) Differenciált rétegmunka Individualizált tanulás Projekt
Differenciált tananyag elrendezés
Megfelelő, tanulást segítő eszközrendszer
Pedagógiai, gyógypedagógiai együttműködés
Gyógypedagógus Beiskolázás (Szakértői Bizottságok) Iskolai segítés: belső és/vagy utazó gyógypedagógus Egyéni fejlesztési tervek Rehabilitációs órák Tanórai megsegítés Kapcsolattartás Fejlődés nyomon követése
Differenciált tanterv
Szöveges, árnyalt értékelés
Az értékelés célja A gyermek egész személyiségének fejlődéséről szóljon, ne csak tanulási teljesítményeiről Ne minősítsen, hanem fejlődési állapotról számoljon be Mutassa meg, hogy a gyermek önmagához mérten, mennyit fejlődött Jelenjen meg, hogy a gyermek saját lehetőségeit mennyire használja ki
Szoros együttműködés a szülőkkel
Szemléletváltás, pedagógusképzés