Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Szabó Márta Szolnok 2012. február 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

A Nat és a kerettantervek
A tartalmi szabályzók módosítása a közoktatásban
NAT 2012 Ember és társadalom
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Az új Nemzeti alaptanterv helye a közoktatásban
A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József október.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Napocska Napköziotthon
A Nemzeti alaptanterv változásai
Szocializáció Fogalmak:
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
A tartalmi szabályzók módosítása a közoktatásban
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A kerettantervek implementációja
2012. szeptember 6. Zalaegerszeg
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a megújuló tanárképzés rendszere
A NAT és a kerettantervek
Dr. Kaposi József május. Az előadás vázlata A NAT-kiegészítés főbb elemei A NAT kiegészített bevezetője Új kiemelt fejlesztési feladatok Hangsúlyos.
Az új Nemzeti alaptanterv
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / A TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEINEK VÁLTOZTATÁSI JAVASLATAI.
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, március 22.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
NÓGRÁD MEGYEI VÁCI MIHÁLY GIMNÁZIUM
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Szabó Márta Szolnok február 15.

A Műveltségi területek 1.Magyar nyelv és irodalom 2.Idegen nyelvek 3.Matematika 4.Ember és társadalom 5.Ember és természet 6. Földünk – környezetünk 7. Művészetek 8. Informatika 9. Életvitel és gyakorlat 10. Testnevelés és sport

Műveltségi területek közös kiemelt céljai a tevékenykedtetés (cselekvő részvétel) (kísérlet, megfigyelés) középpontba állítása; az informatika alkalmazása; a szociális kompetenciák sokirányú fejlesztése; a közösségi élethez, a munka világába való belépéshez szükséges képességek és ismeretek; az egészséges életmód kialakítása; az aktív részvétel, öntevékenység és a kreativitás biztosítása; a médiumok alkotó használata;

Műveltségi területek általános jellemzői kiemelten foglalkoznak az információk gyűjtésével és kritikai értelmezésével; az egyes iskolai fokozatokon ismétlődő szempontok szerint spirálisan bővülő ismereteket tartalmaznak; nem lezárt rendszerként jelennek meg; nem a tanórai feldolgozás sorrendjét és szintezését jelenítik meg; hangsúlyozzák a tudás örömének, a beleélésnek, a személyes véleményalkotásnak és a társas tanulás különböző formáinak tanulásban betöltött fontos szerepét;

Ember és társadalom kiemelt céljai Kiemelt célok:  a műveltségterület tantárgyai és a tantárgyközi elemek közötti kapcsolat erősítése;  a narratív megismerési mód alkalmazása;  a történeti gondolkodásmód kialakítása;  kollektív identitásképzés;  problémamegoldó gondolkodás fejlesztése (az ehhez szükséges kognitív és affektív feltételek megteremtése)

Fejlesztési feladatok A NAT 2007 fejlesztési feladatai 1.Ismeretszerzés, tanulás 2.Kritikai gondolkodás 3. Kommunikáció 4. Tájékozódás időben és térben

Közműveltségi tartalmak Történelem  1-4. évfolyamon a helyi és mikro-történelem jelenik meg (személyes, családi történelem, valamint a magyar történelem jelentős eseményeinek, szereplőinek, megismerésén);  az 5-8. évfolyamon a történelmi személyiségeket és történeteket állítja középpontba;  a évfolyamon a forrásfeldolgozás, a tevékenykedtetés és az elemzőkészség fejlesztése áll a fókuszban;

Történelem ismeretek, műveltség, fejlesztési feladatok  a történelmi-kulturális műveltséganyag közvetítése,  a kiemelt fejlesztési feladatok teljesítése,  a történelmi folyamatok, események, jelenségek megismerése;  a történelmi tanulás (térbeli, időbeli, ok-okozati gondolkodás) képességének fejlesztése és  végső soron a történelmi tudat formálódásának elősegítése

Történelem Témakörök 1.Az őskor és az ókori Kelet 2.Az antikvitás 3.A középkori Európa 4.A magyarság történetének kezdetei és beilleszkedése Európába 5.A világ és Európa a kora újkorban 6.Magyarország a XVII-XVIII. században 7.Forradalmak és a polgárosodás kora Európában és Magyarországon 8.A nemzetállamok kora 9.Hazánk és a nagyvilág a XX. század első felében 10.Hazánk és a nagyvilág a XX. század második felében 11.A globalizálódó világ és Magyarország

Történelem „Hosszmetszeti témák” 5-8. évfolyam9-12. évfolyam család és lakóhely; hétköznapok, ünnepek; gyermekek nevelése és oktatása; nők és férfiak életmódja; szegények és gazdagok világa; falvak és városok; közlekedés, úthálózat, hírközlés; betegségek, járványok; öltözködés, divat; békék, háborúk és hadviselés; erőforrások, termelési kultúrák; környezet, környezet- átalakítás; felfedezők és feltalálók. államformák és államszervezet; politikai és katonai szövetségek; birodalmak; – a földrajzi környezet szerepe; a hatalommegosztás formái, szintjei; kisebbség-többség; reform és kompromisszum; világkép, eszmék, ideológiák; vallások, vallásújítók; korok, korstílusok; a sajtó, a tömegtájékoztatás és a propaganda; önfeláldozó magatartásformák

A történelem – 6. téma – az 5-8. és a évfolyamon 5-8. évfolyam 6. Magyarország a XVII-XVIII. században 1. Végvári küzdelmek. 2. Bocskai István és a hajdúk. 3. Az Erdélyi Fejedelemség virágkora Bethlen Gábor idején. 4. Zrínyi Miklós a hadvezér. 5. Rákóczi-szabadságharc személyiségei, célkitűzései. 6. Magyarország újjáépítése a Habsburg Birodalomban. Nemzetiségi viszonyok. 1. Küzdelmek, hétköznapok, kultúra a három részre szakadt Magyarországon. 2. A török kiűzése és a Rákóczi- szabadságharc. 3. Népesedési, társadalmi és gazdasági változások. 4. A Magyar Királyság a XVIII. századi Habsburg Birodalomban, a felvilágosult abszolutizmus hazánkban.

Etika Közműveltségi tartalmak  Az etika oktatása úgy épül az erkölcsi nevelés rendszerébe, hogy feltárja és fogalmilag megragadhatóvá teszi azokat az értékelveket, amelyeken a társadalmi együttélés bevett normái alapulnak.  A helyes magatartás és a jó döntés elveiről kialakított álláspontok párbeszéde végigkíséri a civilizáció történetét. Az erkölcstan, etika műveltségterület feladata, hogy megismertessen ezzel a hagyománnyal.  Nem kész válaszokat kínál, hanem a kérdések felismerésére és értelmezésére törekszik. Feladata, hogy a morális helytállás értelmének sokoldalú megvilágításával elmélyítse a tanulók önismeretét, segítsen különbséget tenni jó és rossz döntés között, eligazodni az emberi kapcsolatok bonyolult világában.  Fejleszti a tanulók problémaérzékenységét, erősíti becsület- és igazságérzetüket, és megtanít a lelkiismeretünket nyugtalanító erkölcsi dilemmák tudatosítására, elfogulatlan vizsgálatára, szabatos kifejezésére.

Etika Témakörök 5-8. évfolyam9-12. évfolyam 1.Az emberi természet 2.Erkölcsi személyiség, emberi társaság 3. Társas kapcsolatok 4. Az emberi társadalom 5. A vallás világa 6. A kereszténység és Európa 1. Az emberi természet 2. Az erkölcsi gondolkodás alapjai 3. Törvény és lelkiismeret 4. A kapcsolatok világa 5. Az emberi cselekvés megváltozott természete

Etika Példa: az 1. témakör: Az emberi természet 5-8. évfolyam9-12. évfolyam 1.1. Test és lélek Értelem, érzelem, ösztön, akarat Ember az időben: gyermekkor, serdülőkör, ifjúkor, felnőttkor, öregkor A társas lény. Biológiai és kulturális evolúció. A Másik szerepe az öntudat kialakulásában Szocializáció. A tanult viselkedés. Társadalmi szerep és önazonosság A cselekvő ember. Környezetformálás, munka, munkamegosztás

Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek  Reflektál a diákok társadalmi tapasztalataira, és komplex módon segíti őket a társadalmi viszonyok közötti eligazodásban, a felnőtté válásban.  Alapvető ismeretek feldolgozása, amelyek nélkülözhetetlenek a cselekvő, felelősségteljes állampolgári léthez, a gazdasági folyamatok megértéséhez, illetve az e folyamatokban rejlő lehetőségek és veszélyek felismeréséhez.  Személyes tapasztalatra építő készségfejlesztő módszerek alkalmazását teszi szükségessé

Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek  Tematika Társadalmi szabályok 2.Állampolgári alapismeretek 3. Pénzügyi és gazdasági kultúra 4. A munka világa 1.Egyén és közösség, valamint a társadalomi rétegződése 2. Állampolgár vagyok 3. Pénzügyi és gazdasági kultúra 4. Vállalkozó és munkavállaló

Hon- és népismeret Célok  népünk kulturális öröksége, sajátosságai, nemzeti kultúránk nagy múltú elemei a magyar néphagyomány  az élményszerű egyéni és közösségi tevékenységek: segíti az egyéni, családi, közösségi, nemzeti identitástudat és történeti tudat kialakítását.  saját hagyományaik, nemzeti értékeik megismerése, elsajátítása: nyitottság a velünk élő nemzetiségek, a szomszéd és a rokon népek, a világ többi népének kultúrája, az egyetemes értékek iránt.  magyar népi kultúra értékein keresztül a saját és a különböző kultúrák, a környezet értékeit megbecsülő és védő magatartás, illetve a szociális érzékenység kialakítására.

Hon- és népismeret Tematika 1. Az én világom 2. Találkozás a múlttal 3. Magyarország helyzete

Filozófia 1. A filozófia 2. Logika 3. Ismeretelmélet 4. Metafizika, ontológia 5. Tudományfilozófia 6. Vallásfilozófia 7. Politikai filozófia 8. Filozófiatörténet

A kerettantervi koncepció  Alap: külön kerettantervi „csomagok”, mappák legyenek minden iskolatípusra / képzési formára.  Kerettantervi csomagok tartalma: –általános bevezetők: célok, feladatok; –tantárgy kerettantervek.  Az iskolák feladata/lehetősége: –a szabad órakeret felhasználásával a helyi tantárgyi rendszer meghatározása; –a megfelelő tantárgyi kerettantervek beépítése.

Tervezett kerettantervi mappák  1-4. évfolyam  5-8. évfolyam  8 osztályos gimnázium  6 osztályos gimnázium  4 osztályos gimnázium  Szakközépiskola  Szakiskola (közismereti és szakképzési program)

A kerettantervek tantárgyi rendszere Képzési szinthez kapcsolódó kerettantervi típusok Tantárgyak minimális óraszámmal Magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Matematika, Történelem, Fizika, Biológia, Életvitel és gyakorlat, Ének- zene, Testnevelés stb. Szabad órakeretben választható tantárgyak Dráma és tánc, Hon- és népismeret, Közlekedéskultúra, Médiagyakorlat, Gazdálkodási és pénzügyi kultúra stb. Tagozatos tantervek Informatika, Természettudományi, Idegen nyelv, Matematika, Művészetek (Dráma és tánc, Ének-zene, Rajz…), Testnevelés stb.

2012 február 10 db kerettantervi szakmai koncepció az alábbi szerkezetben: Bevezetés, sajátos köznevelési funkciók bemutatása; Az adott iskolafokozat/típus céljainak, feladatinak bemutatása; A tantárgyi rendszer bemutatása és az óraszámok meghatározása; A helyi adaptáció feladatainak bemutatása, így különösen: a tantárgyi rendszer kialakításának szabályai;

Tartalmi fejlesztés összegzése  A fejlesztési feladatok – nevelési célok, valamint az új ismeretkörök, tartalmak kereszttantervi „szálként” hassák át a pedagógia tartalmakat;  a fejlesztés és az ismeretátadás komplex és kiegyensúlyozott folyamatban valósulhasson meg;  a kompetenciafejlesztési elvárások összhangba kerüljenek a közműveltségi tartalmakkal;  hangsúlyosabb szerepet kapjanak a gyakorlatorientált tevékenységek, az életviteli kompetenciák (egészségre nevelés, testmozgás, pénzügyi, gazdálkodási, vállalkozási ismeretek).