Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics László igazgató
A foglalkoztatáspolitikának legfontosabb célja a foglalkoztatás bővítése (a több és jobb munkahely) a potenciális munkaerő foglalkoztathatóságának fejlesztése (tudás, készségek, képességek, kompetenciák összessége, amely által a munkavállaló hatékony és eredményes munkavégzésre alkalmas). Akadályok: Jelentős számban vannak azok, akik a jelenlegi állapotukban az elsődleges munkaerőpiacon nem foglalkoztathatók, arra nem alkalmasak. A foglalkoztatáspolitika céljai
Foglalkoztatottság az Európai Unióban
Preventív módszerek Cél a tartós munka nélküliség kialakulásának megelőzése. Megoldás: Még az iskolában fel kell készíteni a fiatalokat arra, hogy később motivált, dolgozni, tanulni akaró és tudó munkaerő, adófizető felnőttek váljanak belőlük A mai fiatalokból lesz az a képzett munkaerő, amely alkalmas a gazdaság igényeinek való megfelelésre, az elvárt gazdasági növekedés humánerőforrás oldali feltételeinek biztosítására.
Helyzetelemzés Csökken az alacsony képzettségűek iránti munkaerő-piaci kereslet Növekszik az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők munkaerőpiacról való kiszorulásának veszélye Jelentős teher a szociális ellátórendszer, az állami költségvetés számára alacsony versenyképesség, lassú ütemben növekvő gazdaság
Álláskeresők száma Baranyában iskolai végzettség szerint (2014. szeptember)
Problémák Magyarországon az alacsony iskolázottságú a évesek közül minden negyedik személynek van munkája (26,5%), míg az EU átlag 50% felett van. Növekszik a halmozottan hátrányos helyzetű, problémás gyerekek száma, melyet a jelenlegi iskolarendszer nem tud kezelni. A szakiskolákban még az általános iskolákéhoz képest is nagyobb mértékű a lemorzsolódás A munkáltatók nincsenek megelégedve a szakiskolákban végzettek tudásával, munkatapasztalatával, munkavégző képességével.
Lehetőségek a problémák kezelésére 1.A korai iskola elhagyás (lemorzsolódás) kezelése Baranyában 2006 óta működik a Munkaügyi Központ által finanszírozott Patrónus mentor-tanár program 2.A sport és szabadidő tervezés, szervezés az iskolában 3.A pályaorientáció, pályaválasztás rendszerének kiépítése és működtetése 4.A munkavállalás szempontjából releváns kulcskompetenciák fejlesztése 5.Módszertani elemek átvétele a sikeres tranzitfoglalkoztatási programokból A pedagógusképzés fejlesztésére irányuló törekvéseknek a munkaerőpiac oldaláról a jövő munkavállalóival szemben megfogalmazódó követelmények teljesítésére vonatkozóan kell adekvát válaszokat adni. És az iskola, iskolafenntartók érdeke?
Köszönöm a figyelmet!