Készítette : Dr. Müller Anetta Ph.D

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kölyök atlétika/ Kid’s Athletics
Advertisements

Magyar Diáksport Szövetség
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Bozsik Gyermek Egyesületi Program U8/9
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A koordinációfejlesztés lehetősége
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
GIMNASZTIKA január 9..
GYŰRŰ ALAPELEMEK OKTATÁSA
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
A gimnasztika szaknyelve
Az atlétika versenyszámai
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
Bolygónk, a Föld.
Műszaki ábrázolás alapjai
Sportági mozgásformák gyűjteménye
A játék A játékosság.
A torna felosztása.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A GERINCOSZLOP SZERKEZETE ÉS FELÉPÍTÉSE
A gyógytestnevelés, és annak mozgásanyaga
1. Szabály A játéktér. 1. Szabály – A játéktér A játéktér borítása A versenyA játéktér felületének simának, egyenletesnek kell lennie, érdes felület nem.
Gimnasztika Ureczky Dóra.
Alapfogalmak a gimnasztikai gyakorlatok szakleírásához
Támaszok: a test súlypontja a támaszpont fölött van.
A GIMNASZTIKA FOGALMA, CÉLJA, FELADATAI, JELLEMZŐI
Programozás C-ben Link és joint Melléklet az előadáshoz.
Ugródeszka használata
Természetes gyakorlatok
TÁMASZUGRÁSOK OKTATÁSA 2012.
Kézenátfordulás előre-hátra oktatása
Emelés fejállásba és kézállásba kísérletek
A gyakorlatok izomhatásai Gyakorlatvezetési módok
SBANTA 2143 H.Ekler Judit.
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
A testnevelési tanterv.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Helytelen testtartás.
Korai hidroterápia a családban
Speciális tanulási nehézségek
Lineáris függvények ábrázolása
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés
Adaptált, sportos jellegű mozgásfoglalkozások krónikus sokizületi gyulladásos betegeknek Az ÖTM által 2007 évben támogatott „Sport a rehabilitációban”
Változások az Óvodai nevelés országos alapprogramjában: kihívások, feladatok Pécs-Kecskemét-Budapest, 2010 MOZGÁS avagy tennivalók az óvodai testnevelés.
TÁMOP E-13/KONV Gimnasztika Kopkáné Plachy Judit.
Amatőr labdarúgó csapat felkészítése
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
GIMNASZTIKA DR. Derzsi Béla: A gimnasztika alapjai c. tankönyve alapján Készítette: Vékásné Dobos Zsuzsanna.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Gerincvédelem a mindennapokban
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Munka, energia teljesítmény.
Jó játék a mozgás !.
A funkcionális tréning jelentősége és alkalmazása a kosárlabdában
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
Energia: Egy test vagy mező állapotváltoztató képességének mértéke. Egy testnek annyi energiája van, amennyi munkát képes végezni egy másik testen,
A játék A játékosság.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Pedagógusképzők képzése a tananyagfejlesztésről
Gimnasztika – alapforma elnevezések
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
Karhelyzetek, karmozgások
Munka Egyszerűbben: az erő (vektor!) és az elmozdulás (vektor!) skalárszorzata (matematika)
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A Föld, mint égitest.
Előadás másolata:

Készítette : Dr. Müller Anetta Ph.D Gimnasztika Készítette : Dr. Müller Anetta Ph.D

A Gimnasztika eredete: A gimnasztika a „gymnos” vagy „gümnosz” latin eredetű szóból származik. Eredeti jelentése: mezítelen.

A gimnasztika célja: A gyakoratok tanítása, tanulása során olyan mozgáskészségek kialakítása illetve a motoros képességek fejlesztése, amelyek előmozdítják: Az egészséges testi fejlődést, Mozgáskultúrát fejlesztik, Sportteljesítményt fokozzák, Felkeltik a rendszeres mozgás iránti igényt ( életmód elem)

A gimnasztika feladatai: Bemelegítés ( ált, és spec.) Mozgástanulás gyorsítása Balesetek, sérülések elkerülése Regenerálódást fokoz-prevenció rehabilitáció Képességek megalapozása Képességfejllesztés gyorsítása Képességek szinten tartása mozgásműveltség bővítése Egészség megőrzése Pszichikai, erkölcsi tulajdonságok kialakítása

A gimnasztika jellemzői: Az egészséges fejlődést biztosítja a gimnasztikai gyakorlatok sokfélesége A gyakorlatok életkornak, edzettségi állapotnak megfelelően változtathatóak Nem függ az időjárástól, évszakoktól Kondicionális és koordinációs képességek fejleszthetők Fejleszti: ízületi mozgékonyságot, hajlékonyságot, egyensúlyozási képességet, ritmusérzéket Egész testre hat, izoláltan is alkalmazható A hatása pontosan adagolható Minimális szerszükséglet.

A gimnasztika alkalmazási területei: Kisgyermekek, óvodások testnevelésében, Közoktatás és felsőoktatás kül. Típusaiban, Testnevelés és sportünnepélyeken Rekreációs céllal végzett foglalkozásokon Versenysport, élsport. Fegyveres testületek Egészségügyi, kórházi rehabilitációban.

A Gimnasztika alapfogalmai: ALAPFORMA: Egyszerű testhelyzeteket, Egy ízületben, egy forgástengely körül történő, egyirányú és befejezett mozgásokat. Tovább nem bontható, minden gimn.gyak. Ezen alapelemek összekötéséből jön létre EGYSZERŰ GYAKORLAT: 2 alapforma kapcsolódik. ÖSSZETETT GYAK: 3-nál több alapforma kapcsolata

Gyakorlathalmaz: A gyakorlatok, spontán, rendezetlen egymásutánisága Gyakorlatsor: több gyakorlat ütemenkénti összekapcsolása, egymásutánisága Gyakorlatlánc: Olyan gyakorlatsor, ahol az előző gyakorlat befejező helyzete a következő gyakorlat kiinduló helkyzete lesz.

A gyakorlatok tartalma: Gyakorlatokat, céltudatosan, a hatásukért alkalmazzuk. A célok elérésére tett gyakorlatok jellemzik a gyakorlatok tartalmát: Erősítő, nyújtó, ernyesztő. Intermuszkuláris koordinációt fejlesztő gyakorlatok

A gimnasztikai gyakorlatok felosztása Hatásai alapján: Nyújtó, Lazító Ernyesztő Erősítő

A gyakorlatok formája: A gyakorlat külső megjelenése, azaz a látható és érzékelhető mozgás.

A Gimnasztikai gyakorlatok felosztása: Rendgyakorlatok ( óra szervezéshez szükséges) Általánosan és sokoldalúan képző gyakorlatok ( szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok- eszköz nélküli, eszközzel, kéziszer, egyéb, páros- és társas) Természetes ( járás, futás, emelés, hordás, ugrás, húzás, tolás, kúszás, mászás, függeszkedés, küzdőgyak., egyensúly gyak.) Testnevelési játékok gimnasztikai feladatokkal ( fogó és futójátékok, sor és váltóversenyek, egyéni versenyek, küzdőjátékok, dobó és labdás játékok)

A gyakorlatok szaknyelve: Gyakorlatok, helyzetek, mozgáselemek szakkifejezése.

A test tengelyei: Szélességi Hosszúsági Mélységi

Szélességi tengely

Hosszúsági tengely

Mélységi tengely

A test síkjai: Oldalsík (szélességi tengely mentén) Mellső-hátsó Harántsík(hosszúsági tengely) Bal-jobb fél Mélységi(Oldal és függőleges síkra merőleges)=Vízszintes

A szaknyelv alapelvei: Egységesség elve A legjellemzőbb sajátosság elve A gyakorlatok szakleírása(cím, alcím, kiindulóhelyzet,ütemszám, mozgás, irány, kiterjedése, befejező helyzet)

Rajzírás szabályai: Talaj Testarányok: Fej:1/7-1 négyzet Törzs:2,5 négyzet Láb:3,5 négyzet Kar:2,5 négyzet

Test ábrázolása Elölnézet Hátulnézet oldalnézet

Elölnézet

Oldalnézet

Hátulnézet

Vízszintes vonal= zárt fogás, zárt állás Félkörív= alsófogás Vonal nyíllal= a mozgás megindításának iránya Körív nyillal: A körzés iránya Félkörív nyillal:végtagok helyzetcseréje

Vízszintes cikk-cakk: rugózás Függőleges cikk-cakk:bokázás Talajvonal alatti szám: ütemszám Talajvonal alatti összekötő íves vonal: egy ütem alatt kerül végrehajtásra Talajvonal alatti szám (2-3): mozgásszünet

Talajvonal altti X: ismétlésszám, pl 2X Talajvonal fölötti szám, pl90, 180:fordulat nagysága +: ellentétes irányba, másik oldali végtag. Páros, társas gyakorlatnál:6, A,B: Résztvevők száma, tagok

Statikus gyakorlatelemek: TÁMASZOK FÜGGÉSEK VEGYES HELYZETEK TÁMASZOK: Állások Térdelések Ülések Fekvések Kéz-és lábtámszok Kéztámaszok Egyéb támaszok

Állások 16 db Alap és vigyázzállás Pihenjállás Terpeszállás Szögállás Lábujjállás Sarokállás Zártállás Lépőállások Kilépőállások Hajlított állás, guggolóállás, zsugorállás 11. Támadóállás 12. Védőállás 13. Lebegőállás 14. mérlegállás

Térdelések, ülések Térdelés, terpesztérdelés féltérdelések Térdelőülés térdelőmérleg Nyújtottülés Lebegőülések Hajlított- és zsugorülések Ülések tornaszereken

Fekvések,kéz-és lábtámaszok fekvőmérlegek Guggolótámaszok, Fekvőtámaszok Térdelőtámaszok, Hidak,

Kéztámaszok, , egyéb támaszok Támaszok, tornaszereken Lebegőtámaszok Kézállások Támaszmérlegek talajon és tornaszereken Alkartámsz Fejállás Tarkóállás Felkarállás Vállállás spárgák

Függések, vegyes helyzetek lefüggések Függőtámasz függőállás