Schopenhauer és Nietzsche a művészetről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
Advertisements

A szabad akaratról I. V. Rész
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
Művészet By: Turi Krisztina.
A diaváltás automatikus Virágok és gondolatok A képzelőerő fontosabb mint a tudás. Albert Einstein.
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Van Gogh: Parasztcipők – Heidegger: A műalkotás eredete
Esztétika.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Az ókori görög művészet
és a legkevésbé teljes az
Görög filozófia.
“13 tanács egy életre".
Az antikvitás akropolisz.
Miért / Kiért van a művészet?.
Népszerű kultúra és magaskultúra
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
PLATÓN (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Világomban minden rendben van
“13 tanács egy életre" „13 tanács egy életre”.
A 19. századi líra átalakulása
13 tanács egy életre.
Képversek 30/A.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Bevezetés a neveléstudományba
Pedagógiai antropológia és etika
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A görög és római kultúra
A romantika.
Bevezetés a filozófiába
Élete ( ) Filozófiája - prekritikai korszak (1750 előtt) - természettudományok - kritikai korszak: - Mit lehet tudnom? - Mit kell tennem? -
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Kant ( ) a szépről és a zseniről
A sz. fordulójának művészetfilozófiái
A romantika művészetfelfogása
Általános esztétika – bevezetés és az antik görögök művészetfelfogása
Hans-Georg Gadamer ( ) hermeneutikai művészetelmélete
A fiatal Lukács György ( ) művészetfelfogása.
A német klasszicizmus esztétikája: Goethe és Schiller
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Madách Imre Érettségi tételminta.
Szerző: Vörös László.  Az indiai vallások egyik fő fogalma.  Sramanák szerint a dukkhától való megszabadulás  Ind filozófia szerint brahmannal való.
Nirvána
Husserl ( ) Matematikai és filozófiai tanulmányokat folytatott.. A fenomenológiai filozófia és módszer elindítója: phaenomenon: ‚jelenség’, ‚a.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Kierkegaard ( ) bölcselete
Lukács György ( ) – ellentmondásos életút és filozófia
Filozófiatörténet – bevezetés, a korai görög bölcselet
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Arisztotelész és a hellenizmus filozófiája
Kant ( ) filozófiája.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A klasszikus bölcseleti hagyomány megújítása, egzisztenca- és életfilozófiai fordulat a 19. sz.-ban: Kierkegaard és Nietzsche.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A keletkezés körülményei
Előadás másolata:

Schopenhauer és Nietzsche a művészetről

Schopenhauer (1788-1860) Előzmények: -- Platón (lásd idea-tan) és Kant hatása. -- A keleti vallásbölcseletek hatása (főleg a buddhizmus). Elutasítja a hegeli rendszer-esztétikát. Fő műve: A világ mint akarat és képzet (1819): Világakarat: időn és téren kívüli végső lényegiség (lásd Kant: ‚magábanvaló’) Világ: a tárggyá vált akarat; a világakarat objektivációja; a tapasztalati dolgok, létezők összessége; a világ puszta képzet.

Schopenhauer az emberi létről: Az ember élete állandó, kielégíthetetlen vágyakozás. A szenvedés a világ lényegéből fakad. Az öntudat nem autonóm, az értelem az akarat rabja, tudatos döntéseink szabadsága látszólagos. Ebből a léthelyzetből csak önmagunk védikus feladásával léphetünk ki, erre a zseni és a szent képes. A közönséges ember „a természet tucatterméke”. A művész zseni élete a tiszta szemlélődés, vagyis az esztétikai szemléletmód.

A művészetek hierarchiája: a szépben mindig „az eleven és élettelen természet ideáit fogjuk fel”. Építészet: a szervetlen világ eszméjét fejezi ki. Kertművészet, tájképfestészet: a szerves természet eszméjét fejezi ki. Festészet, szobrászat: az állati és az emberi világ eszméjét fejezi ki. Költészet: az emberi létezés legmagasabbrendű kifejezése; csúcspontja a tragédia: itt az emberi lét végessége, a negativitás túlereje nyilvánul meg.

A zene kitüntetett szerepe Schopenhauernél: A művészetek hierarchiájának csúcsán áll. A zene teljesen független a megjelenő világtól, a többi művészet csak az árnyakról szól. Nem az eszméket mint az akarat objektivációit, hanem a magábanvaló akaratot, a legvégső világlényeget jeleníti meg. Teljesen független a fogalmi nyelvtől.

F. Nietzsche (1844-1900) művészetfelfogása Nietzsche bölcseletének főbb vonásai: Radikális szembefordulás Hegellel, illetve a klasszikus német filozófiával. A metafizika és a rendszerfilozófia elutasítása. Életművének nagy része aforizmagyűjtemény. Életfilozófiai megközelítés: legfőbb érték az élet. „Isten halott”: a hagyományos értékek megrendülése. Csak az autonóm ember szabhat önmagának törvényt, az átlagember erre nem képes. Übermensch: az erkölcsileg és értelmileg autonóm, értékteremtő ember; ezzé kellene válnunk. Őseredeti, a kultúra által meg nem rontott ember. Nem tragikusan szenvelgő.

Nietzsche és a művészetek: Maga is írt verseket, néhányhoz zenét is szerzett. Írásaira a költőiség és a zeneiség jellemző: pl. Im-ígyen szóla Zarathustra: „Talán az egész Zarathustra a zene körébe sorolható: az újjászülető meghallás a művészetben egész biztosan előföltétele volt művemnek.” Aforizmák zenéről (pl. Bachról, Beethovenről, Mozartról, Chopinről, Wagnerről) és költészetről. Filozófia és művészet, gondolkodás és költészet közelsége.

A tragédia születése (a zene szelleméből) avagy görögség és pesszimizmus (1872) Szakít a hagyományos klasszika-filológiai megközelítéssel. Túllépés a hagyományos görögség-képen. Cél: a tudományt a művész szemszögéből nézni, a művészetet viszont az életéből. Az ember voltaképpeni metafizikai tevékenysége nem a morál, hanem a művészet. A tragédia a metafizikai vigasz művészete.

A művészetek apollóni és dionüszoszi elve: szemléletes (pl. a szobrászat) az álomvilág szép látszata mértéktartó körülhatároltság tartózkodás a vadabb indulatoktól -- Dionüszoszi: a szenvedélyek szélsőséges kiáradása mámor főleg a zenében nyilvánul meg „Az ember nem művész többé – műalkotássá lett: az ős-egy legnagyobb gyönyörére és kielégülésére az egész természet művészi teremtőereje nyilatkozik itt meg.”

A legjelentősebb görög tragédiákban az apollóni és a dionüszoszi elv együtt van jelen, mindkettőre szükség van: pl. Szophoklész. Euripidésznél már a szókratészi etikai racionalizmus hatására túlteng az apollóni elv, hiányzik a mély szenvedélyesség. Wagner zenedrámái mint összművészeti alkotások (Gesamtskunst) azt jelentik a 19.sz.-ban, mint a görögöknél a tragédia.