Miért szükséges a változtatás?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, június 30. A Jobbik EU-mérlege Az EU csatlakozás társadalmi és gazdasági hatásai.
Advertisements

Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
8. Nemzetközi Egészségügyi Rendszertudományi Konferencia Genf, szeptember 1-3. International Society on System Science in Health Care.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása Holló Imre Pénzügyi csúcstalálkozó II szeptember 16.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Miért szükséges a változtatás?
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Egészségpolitika.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Az egészségügy ma és a távlatok
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet év múlva? Prof. Dr. Orosz Éva Egyetemi tanár, ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont vezetője, az.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Nemzeti Egészségügyi Számlák
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
1 Az egészségipar az Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek tükrében Prof. Dr. Báger Gusztáv Az ÁSZ Fejlesztési és Módszertani Intézetének főigazgatója.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Kormányszóvivői tájékoztató Újabb elfogadott reformtörvények 4/5.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Az OEP regionalizációja
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
A hippokratészi eskü értelmezése
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
MIRE ELÉG AZ OEP KASSZA? ZELL AM SEE I. Nemzetközi megítélés.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Problémák és megoldási lehetőségek a magyar egészségügy reformjában Dr. Gaál Péter Hitek és tévhitek az egészségbiztosítási biztosítói modellekről Népszabadság.
Családtámogató ellátások
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Az államháztartás.
Szakmapolitikai fórum
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Költségvetés.
Előadás másolata:

Prof. Dr. Mihályi Péter A magyar egészségügy reformja Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport Prof. Dr. Mihályi Péter A magyar egészségügy reformja 2007. január A „Győztesek felelősség – Tájkép csata után” – A Central European Business Centre konferenciája, Bp., 2007. febr. 2.

Miért szükséges a változtatás? Mert a rendszer nem elég hatékony. Mert a rendszer igazságtalan. Nincs többlet-pénz, ami segítene az 1-2. probléma megoldásában.

Az EU tagországok egészségügyi kiadásai Bár nem költünk keveset az egészségügyre, sőt ... Az EU tagországok egészségügyi kiadásai Új EU tagok EU 15 Teljes egészségügyi kiadás (GDP százaléka) Magas jövedelmű OECD (Svájc, Norvégia) HUN SVN CZE LTU POL SVK LVA EST Egy főre jutó GDP Forrás: Világbank (2005) OECD 2003-as adatok alapján

Aktív kórházi esetek száma 100 lakosra Közben túl sok ember kerül kórházba (pl. kivizsgálás címén) Aktív kórházi esetek száma 100 lakosra Db Magyarország EU 10 EU 15 2004 Forrás: European Health for All, January 2006

Rendkívül magas a műtétek száma Műtétek száma 1000 lakosra Db Magyarország Egyesült Királyság Hollandia Szlovénia Forrás: OECD Health Data, 2005, October

A TB-gyógyszerkassza alakulása, 1995–2006 A gyógyszerkassza elfutása pedig finanszírozhatatlan A TB-gyógyszerkassza alakulása, 1995–2006 A GDP százalékában A fajlagos doboz-ár 2000-2005 között 75%-kal nőtt*, miközben a doboz-szám stagnált A kiadásnövekedés oka a struktúra „akadálytalan” változása** * 905 Ft/doboz-ról 1586 Ft/doboz-ra ** Támogatott: 5408 gyógyszer Forrás: PM

Az egészségügyi rendszer finanszírozásának problémái Az egészségügyi rendszer finanszírozásának legfőbb problémáját a járulékot nem fizetők magas aránya jelenti Az egészségügyi rendszer finanszírozásának problémái Egészségügyi járulékot fizetők aránya (%) Járulékfizetők* aránya A közteherviselés alól való kibújás az SZJA fizetés kikerülésén kívül az egészségügyi és nyugdíjjárulékok fizetésének elkerülését is jelentik Végeredményben 1,6 millió nem minimálbéren foglalkoztatott állampolgár finanszírozza a sajátján kívül 8,4 millió honfitársa egészségügyi szolgáltatását Járulékot egyáltalán nem, vagy minimálbér után fizetők aránya * Minimálbérnél nagyobb járulékalap után járulékot fizetők Forrás: Államreform Bizottság

? Min kell változtatni?

Vízió – az egészségügyi rendszerrel kapcsolatos elvárások A reform célja a modern, európai szintű szolgáltatásokat nyújtó egészségügyi rendszer megteremtése Vízió – az egészségügyi rendszerrel kapcsolatos elvárások Szolgáltatáselvű rendszer Az Európai Unió normáihoz illeszkedő rendszer Az orvosi munka átlagos minőségének javulása Szakmai – és költséghatékonyság javulása Betegek komfort érzetének javulása Hálapénz és korrupció minden formájának visszaszorítása Forrás: Államreform Bizottság

A reform során eddig elhatározott lépések – 1. Számos fontos kérdésben meghatározó előrelépés történt az elmúlt időszakban A reform során eddig elhatározott lépések – 1. Leírás Biztosítási elvű egészségbiztosítás A járulékot fizetni nem akaró potyautasok helyett a jövőben már nem fizetnek a megbízható járulékfizetők Az ellátó intézmények rendszerének átalakítása Felesleges kapacitások leépítése Kórházi kezelések helyett a járóbeteg/ambuláns ellátás előnyben részesítése A többlet-kereslet visszafogása A szabályozás által generált, felesleges többlet-kereslet visszafogása Betegút szabályozás Az egyes panaszokat az azt leghatékonyabban gyógyító szinten kell kezelni Forrás: Államreform Bizottság

A reform során eddig elhatározott lépések – 2. Számos fontos kérdésben meghatározó előrelépés történt az elmúlt időszakban A reform során eddig elhatározott lépések – 2. Leírás Piacfelügyelet A független piacfelügyelet szabályozó szerepének a piac minél nagyobb részén érvényesülnie kell Gyógyszerfelírási szokások megváltoztatása Felírási, támogatási és kiskereskedelmi szabályok megváltoztatása annak érdekében, hogy a drágább innovatív gyógyszerek helyett az olcsóbb, generikus gyógyszerek felé tereljék a betegeket Komplex rehabilitáció elősegítése A tartósan hátrányos helyzetbe került személyek komplex rehabilitációját végző ellátási rendszer kialakítása a munkaerő-piacra való visszatérés elősegítése érdekében Prevenció előtérbe helyezése A betegség valószínűségének és az ezáltal generált beavatkozások és gyógyszerek költségének csökkentése Forrás: Államreform Bizottság

A biztosítási piac megnyitásának kérdése A biztosítási piac megnyitásának kérdése azonban még megválaszolatlan maradt A biztosítási piac megnyitásának kérdése A bismarcki-beveridge kevert rendszer fenntartása Társadalombiztosítási piac megnyitása a verseny előtt Hosszú távra, 10-20 évre szóló döntést kell hoznunk, figyelembe véve: hol szorít MA a MI cipőnk merre mennek az EU legprogresszívabb reform-országai Forrás: Államreform Bizottság

Választási lehetőségek És több választási lehetőség is áll előttünk..., Választási lehetőségek Döntés elhalasztása Visszatérés az adóból finanszírozott ellátáshoz OEP Zrt. Biztosítási piac megnyitása és verseny Forrás: Államreform Bizottság

Mindig egy harmadik fél fizet …. (1)

Mindig egy harmadik fél fizet … (2)

Mindig egy harmadik fél fizet… (3)

A döntés során érvényesítendő elvek Azonban a következő elveket minden esetben szem előtt kell tartanunk A döntés során érvényesítendő elvek Leírás Társadalombiztosítási modell A magyar egészségügyi rendszer jövője a társadalombiztosítási modellben képzelhető el reálisan, nem pedig az állami egészségügyi rendszer (pl. Anglia) kereteiben Szolidaritás és nemzeti kockázatközösség A finanszírozás két alapelve a szolidaritás és a nemzeti kockázatközösség kell, hogy legyen Kockázatszelekció kizárása A biztosított választhat biztosítót, a biztosító azonban nem választhat a biztosítottak közül Jogviszony alapú ellátás Mindenki mögött ellenőrizhető, közvetlen vagy származtatott befizetésen alapuló jogviszonynak kell állnia Szolidaritási elv A szolidaritási elv megvalósítása a számon kért kötelességek és számon kérhető jogok egyensúlyán alapul A köz-és magánfinanszírozás aránya változatlan maradjon, az igazságos és az igénybevételt racionalizáló egyéni teherviselés senkit nem zárhat el az elől, hogy hozzájuthasson az általánosan biztosítható, hatékony technológiákon alapuló ellátások igénybevételéhez, az általánosan biztosítható körülmények között Köz- és magán-finanszírozás aránya Az egészségügyi szolgáltatási piacot erős felügyelet ellenőrzi, mely engedélyezi a piacra lépést, a működést és pénzfelhasználást és a biztosítottak fogyasztóvédelmét látja el Felügyelet Forrás: Államreform Bizottság

Az egyes működési modelleket az alábbi szempontok alapján is értékelnünk kell A modellek értékelése Biztosítottak számára nyújtott ellátás színvonala Egészségügyi ellátás területi különbségeinek felszámolására gyakorolt hatás Államháztartás egyensúlyára gyakorolt hatás Államreform elképzeléseinek való megfelelés Lakosság számára jelentett anyagi teher Átlátható viszonyok kialakulásának elősegítése Életpálya-kilátások az egészségügyi dolgozók számára Egészséges életvitelre ösztönzés Munkaerőpiacra gyakorolt hatás Egészségügyi piac élénkítése, beruházások ösztönzése Forrás: Államreform Bizottság

Megválaszolandó kérdések És a következő kérdéseket is meg kell tudnunk válaszolni Megválaszolandó kérdések Miért előnyös az állampolgároknak, ha választhatnak egészségbiztosítót? A biztosítási piac megnyitása esetén milyen garanciák biztosítják a szolidaritási elven működő átcsoportosítások fennmaradását? A biztosítási piac megnyitása esetén az üzleti biztosítók hajlandóak lesznek-e a szerepvállalásra? Hogyan lehet biztosítani, hogy versengő biztosítók esetén a veszteségeket ne a költségvetés állja? Milyen szerződéskötési kötelezettség terhelné a versengő biztosítókat és ez hogyan egyeztethető össze az önkormányzati ellátási kötelezettséggel? Szükséges-e a mai finanszírozási technikák megváltoztatása? El kell-e kötelezően választani a szolgáltatói és a vásárlói oldalt? A több-biztosítós rendszer működési költségtöbblete alacsonyabb-e a hatékonyság-javulásból származó eredménnyel? A biztosítók hozamérdekeltsége milyen mértékben drágítja az egészségbiztosítást? Forrás: Államreform Bizottság

A biztosítási piac megnyitása esetén követendő alapelvek Amennyiben a biztosítási piac megnyitása mellett döntünk, akkor a következő alapelveket kell szem előtt tartanunk A biztosítási piac megnyitása esetén követendő alapelvek Minden állampolgárra kiterjedő, kötelező biztosítás Legfeljebb 8-10 darab, profitorientált biztosító legyen a méret- és választékgazdaságosság érdekében Demográfiai alapú kockázatkiegyenlítés a biztosítók között (szlovák vagy holland modell) A kockázatközösség megőrzése országos szinten a közegészségügy és a legköltségesebb eljárások esetében A finanszírozás bér- és bérekhez kapcsolódó jövedelmekből történik, lineáris kulccsal és felső plafonnal Kemény költségvetési korlát a biztosítók számára az állami költségvetés védelme érdekében Kötelező biztosítás Finanszírozás jövedelemből Biztosítók korlátozott száma Gazdálkodás Kockázatkiegyenlítés Kockázatközösség Forrás: Államreform Bizottság

Magán egészségbiztosítás Magyarországon A biztosítási piac megnyitása esetén nem nulláról kell indulni Magán egészségbiztosítás Magyarországon Biztosítók Egészségpénztárak IBR 29 biztosító közül 8 foglalkozik egészségügyi termékekkel: Aegon Allianz Hungária ING Generali Providencia K&H Biztosító OTP Garancia Winterthur Union 25 db egészségpénztár 500 ezer tag 15 IBR 2,3 millió tag Forrás: Államreform Bizottság