Módszertan A pedagógus feladatai
Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó, kérdező, mérlegelő, próbálkozó, vitatkozó és útkereső – résztvevőiként tekint.
Élményszerű tanulás A tananyag tartalma inkább épül a hétköznapi életből merített és oda visszacsatolható tapasztalatokra, illetve személyes élményekre, mint elméleti jellegű ismeretekre. Az erkölcsi tanulást számos pedagógiai módszer és tevékenység segítheti, amelyek legfontosabb közös jellemzője az élményszerűség, a fizikai, szellemi és lelki értelemben vett cselekvő tanulói részvétel.
Az erkölcstan tanulását segítő pedagógiai módszerek alkalmazása MÓDSZER EREDMÉNY Felismerés, belsővé válás Megoldási javaslatok, konszenzus Változás FOLYAMAT Élményszerű tanulás Saját élmény, közvetlen tapasztalatszerzés, kísérletezés Jelenét A tapasztalat megélése Saját kreatív erő gyakorlása Új ötletek, szokatlan megoldások A hibázás lehetősége Intenzitás Az érzelmek skálája MEGTEREMTENDŐ FELTÉTELEK A módszer adaptálása a célnak megfelelően Biztonságos közeg megteremtése Megfelelő hozzáállás Nyitottság, együttműködés, bátorság a szembenézéshez CÉLOK Autonómia kiteljesedése Közös értékek integrálása a személyiségbe Gondolkodás, lelki munka ÉRTÉKELÉS
Kitüntetett módszerek Beszélgetés, kérdezés, rendszerezés Megfigyelés, elemzés Vita Kooperatív tanulás Drámajáték Önkifejező alkotás Tapasztalatszerzés közösségi tevékenységekben Stb.
A pedagógus feladatai Beszélgetések, viták moderálása Eltérő nézőpontok megismerésének, megértésének elősegítése Kérdezés, gondolkodás, állásfoglalás bátorítása A figyelem ráirányítása a különböző élethelyzetek morális vonatkozásaira