ELTE PPK Oktatásszervezés (október)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Kompetenciák; OKM PPK március 31.
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Képességszintek.
Értékelés a pedagógiában
Fontosabb fogalmak Képesség :
Ellenőrzés - értékelés
IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk?
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógiai értékelés történelemből
A neveltségi szint mérése
A fejlesztő értékelés.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Pedagógiai értékelés történelemből
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
VII. Nevelési Kongresszus – Budapest, augusztus A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében
A szervezeti és egyéni teljesítmények mérhetősége, értékelése – a „közös nevező” Budaörs, Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági.
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
Intézményértékelés, pedagógus értékelés
ELTE PPK VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait.
Oktatás-szabályozás ELTE PPK
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
ELTE PPK Oktatás-szabályozás ELTE PPK
ELTE PPK Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar.
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében előadásból: ÉRTÉKELÉS A KIMENETI EREDMÉNYEK ALPJÁN (gyakorlat)
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A szövegértési feladatok összeállítása
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tanárok továbbképzése – a feladatlapok készítésének módszertana
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
Az országos mérések megújult rendszere
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Pedagógus értékelési rendszer
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Norvégiai szakmai út október
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
Tóth Zoltán és Szalay Luca
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei
Előadás másolata:

ELTE PPK Oktatásszervezés 2014. (október) Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer www.onfejlesztoiskolak.hu

Alapelvek, célok, funkciók Intézményi mérési-értékelési rendszerben (rendszerbe illesztésben) gondolkozni (alrendszerek: pl. tanulói, tanári, vezetői, tantervi) Cél – funkció – eszköz szinkronban gondolkodni Taxonómia rendszert választani (pl. Bloom) Feladatírási, tesztszerkesztési szempontokból áttekinteni az értékelést Tesztdiagnosztikai lehetőségek kihasználtságát vizsgálni Méréselméleti, mérésfilozófiai „vitákhoz” szükséges mérési adatokakkal rendelkezni (input – iskolai hatás - output)

Tanulói értékelés - tematika Törvényi, tanügyigazgatási háttér, megjelenés (megjelenítés) az intézményi dokumentumokban PP, SzMSz, házirend, IMIP, stb. Mérésfilozófiák Tantárgyi tesztek, vizsgák (pl. érettségi) PISA mérések Kompetencia mérések Értékelhetőség, mérhetőség, mérési skálák Nominális, ordinális(rang), intervallum, arány- skála Mit értékeljünk? - rétegfelvételek Motiváció, attitűd, megerősítés

Tanulói értékelés - tematika Egy adott tanulási egység tudáselemeinek szintezése a Bloom-féle taxonómia rendszer alapján (tanmenetek) Értékelési területek, célok és funkciók Norma- és kritériumorientált értékelés Szummatív, formatív és diagnosztikus értékelés Értékelési hexagonale Az iskolai tudás rétegei Osztályzatokkal mért (mérhető) tudás Tesztekkel mért (mérhető) tudás Tantárgyi tesztek Alkalmazási képességet mérő tesztek Gondolkodási képességet mérő tesztek

Tanulói értékelés - tematika Tesztelméleti alapok, a tesztek jóságmutatói Tudásszint mérő tesztek készítése Tananyagelemzés Feladatírás, feladattipológia Javítókulcs A teszt elkészítése, kipróbálása, javítása Ekvivalens tesztek A mérési eredmények elemzése, értékelése Összefüggés-vizsgálatok Item-analízis

Tanulói értékelés - tematika Iskolák összehasonlítása Kompetencia mérések Érettségi Továbbtanulási mutatók Háttérváltozók Neveltségi szint mérések Külső és belső mérések összhangja Vizsgák, vizsgarendszerek (meg)léte Hozzáadott pedagógiai érték

Vizsgálati szempontok Tudásszintmérő teszt összeállítása egy tanítási egységre vonatkozóan (témazáró) Tudásszintmérő teszt feladatainak elemzése feladatírási, feladattipológiai szempontból Javítási útmutató elkészítése A tanulói értékelés alapfogalmainak pontos használata

Tartalom (terület) és alkalmazási (műveleti) szint – általában Tartalmi területek: tantárgytól, tananyagtól, témától függő Feladattípus/műveleti szint: Felismerési szint (ismeret) Felidézési (kapcsolási) szint (reprodukció, megértés) Kivitelezési szint (integráció, alkalmazás) Elemzési (diszkussziós) szint (diszkusszió, kreatív műveletek)

A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Gondolkodási képességek (induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás) Megértés, alkalmazások (a tudás elmélyültsége, megalapozottsága, újszerű helyzetekben való alkalmazni tudása) Tantárgyi tesztek (év végén, az elsajátított tudást mérik, a megszokott kontextusban) Tantárgyi osztályzatok (iskolai tradíciók, kultúra, jelentős különbségek, stb.)

Alkalmazási, műveleti szint Tevékenység Feladattípus Felismerés (reproduktív) Azonosítás, kiválasztás, sorképzés, összehasonlítás Zárt-végű Többszörös választás Alternatív vál.,illesz. Összehasonlítás Soralkotás Kapcsolás, aktív felidézés (reproduktív) Leírás, jellemzés, megnevezés, felsorolás, feliratozás, ábrázolás Nyíltvé-gű Rövid válasz Hosszú válasz Kivitelezés, szabálykövetés (integratív) Számítások elvégzése, szerkesztés, algoritmuskövetés Összefüggő válasz Értelmezés, elemzés (kreatív) Összefüggés kifejtése, bizonyítás, diszkusszió

Kérdőívek tervezése és szerkesztése1 A vizsgálni kívánt probléma körülhatárolása Tartalmi vázlat elkészítése A problémák kérdéssé alakítása A zárt kérdések típusai Nyitott kérdések megfogalmazása, kódolása A kérdőív megszerkesztése Kipróbálás, bemérés, sokszorosítás, begyűjtés, feldolgozás

Kérdőívek tervezése és szerkesztése2 A vizsgálni kívánt probléma körülhatárolása Szakirodalmi előzmények feltárása Hipotézis(ek) megfogalmazása Vizsgálati koncepció kidolgozása Tartalmi vázlat elkészítése Fő témakörök Arányok megtervezése, súlypontok A kérdések hierarchikus elrendezése Az egészből a részek felé haladás elve Az alapproblémák al(rész)problémákra osztása Az al(rész)probléma vagy már kérdés, vagy tovább osztandó

Kérdőívek tervezése és szerkesztése3 Kérdéssé alakítás Zárt Előny: kódolás, feldolgozás könnyebb Hátrány: előre megadott, esetleg személytelennek érzett válaszok Nyitott Előny: érdekesebb, jobban átjön a személyiség Hátrány: nehezebb kódolni, feldolgozni Kisebb mintán lehet több nyitott kérdés (kódolás a tipikus válaszokkal), nagy mintán célszerű a kérdések nagy részét zárttá tenni (a kódolás miatt).

Kérdőívek tervezése és szerkesztése4 Zárt kérdések Feleletválasztós technikák Dichotóm (alternatív, vagyis igen/nem) Többszörös választás Rangsorolás (sorba rendezés) Besorolás, adatok lekérdezése Skálázás (semleges lehetőség!) Pr.; ptl.; fokszám: 5-7-max. 9 (Miller féle 7 ± 2) Megnevezés: egymás ellentétei, szimmetrikus nyelvi kifejezéssel

Kérdőívek tervezése és szerkesztése5 Nyitott kérdések Előre elkészített kódok Kódok kialakítása menet közben, a feldolgozás szüli meg a kódokat

Kérdőívek tervezése és szerkesztése6 Jóságmutatók Objektivitás Érvényesség (validitás) Megbízhatóság (reliabilitás) A kérdőív megszerkesztése Bevezető szöveg Időtartam tervezés Érthetőség Áttekinthetőség Kipróbálás, bemérés, sokszorosítás, begyűjtés, feldolgozás

Tanulók értékelése nem megszokott szempontokból (Neveltségi szint mérés) 0. Háttérváltozók 1. Közösségi aktivitás 2. Értékek definiálása, védelme 3. Karitativitás 4. Fegyelmezettség, szabálykövetés 5. Esztétikai tevékenységek 6. Egészséges életmód 7. Kognitív paraméterek vizsgálata Tantárgyi Alkalmazási Gondolkodási Arányok, kérdéssorrend, kérdéstípus, időtartam, egybeszerkesztés

A tanárok diákok általi értékelése szembesítő - formatív elem A.1: Szaktárgyának ismerete, a tananyagból való felkészültsége A.2: Mennyire veszi figyelembe az egyes tanulók képességeit, igazítja az egyes diákokhoz az anyagot A.3: Mennyire érthetően adja le a tananyagot, magyaráz jól B.1:Számonkéréskor mennyire igazodik az órán leadott anyaghoz, mennyire világosak a követelményei B.2: Az általa számon kért tudás mennyire hasznosítható a későbbiekben B.3: Az általa feladott házi feladatok mennyire segítik a tananyag megismerését és megtanulását

A tanárok diákok általi értékelése szembesítő - formatív elem C.1: Az óráin való részvétel során mennyire fejleszti a vitakultúrádat, mennyire segít hozzá az önálló véleményalkotáshoz és – kifejtéshez C.2: Mennyire segíti az esetleges szorongások feloldását C.3: Mennyire kezel partnerként (toleráns, segíti önbecsülésedet, odafigyel Rád, stb.) D.1: Mennyire tartod jónak óráinak hangulatát D.2: Mennyire tartod jónak fegyelmezési módszereit D.3: Mennyire tudja összehangolni, összefogni az órai munkát, az osztályt

Továbbtanulási mutatók A szelektív iskolarendszer hatását (ok és okozat) „alig” szűri A szakiskolákat nem méri a rendszer Plafonhatás (a „legjobbak” nem javulhatnak) Az egyetemek, főiskolák differenciálatlansága A külföldön továbbtanulókat nem kezeli A szakközépiskolásokat együtt kezeli a gimnazistákkal (nem továbbtanulni akarók)

Érettségi eredmények Valós tudást mér (van tétje) Többmóduszú eloszlások (jegyhatárok) – megbízhatóság (emelt szint – populáció lefedettség) Nincsenek szocioökonómiai jellemzők Szakiskolák kimaradnak

Kompetencia mérések (a közeljövő csúcsragadozója) Nagy minták évfolyamonként (4., 6., 8., 10.), korábban mintavétel (20 fő/iskola), mára teljes populáció Nincs tétje (valós tudást mér?) Szakiskolákat is méri Objektív javítás (normál eloszlás) Saját társadalmi háttérmutatók használata Mit mér pl. 10.-ben? (ált. isk. vagy kp. isk.)