Fokozatváltás a felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
. A évi általános felsőoktatási felvételi eljárás Stéger Csilla Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Educatio Kiállítás – január 20.
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Technical University of Budapest
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
V. ETR konferencia április Fogalomrendszer: ETR & ETN Kodácsy Tamás etn at kodasoft.hu.
ERASMUS Pályázat 2013/2014. KAPCSOLAT ERASMUS Iroda Pinizsi Andrásné Kecskeméti utca IV. emelet 420. Fogadó óra: hétfő-kedd-szerda-csütörtök:
ERASMUS Pályázat 2014/2015.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Széchenyi István Egyetem, Győr
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
A szakképzéssel szembeni igények a foglalkoztatók részéről A Szabolcs Volán Zrt. példáján keresztül Előadó: Miklóssyné.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
2014. november november november 18.1.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
Felsőoktatási Szakképzés
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
ERASMUS Pályázat 2015/2016.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
A BKF tudástranszfer modellje a
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
DUÁLIS SZAKOK AZ SZTE KÍNÁLATÁBAN TÁMOP F-14/1/KONV Egység, alprojekt/alprogram neve Projektzáró rendezvény, Karsai Krisztina.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás Budapest, február 4.
DUÁLIS KÉPZÉS felépítése
Duális logisztikai menedzsment mesterképzési program
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
Felsőoktatási Szakképzés
tanév 1. félévében szakmai gyakorlatot teljesítőknek
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Fokozatváltás a felsőoktatásban

A duális képzés bevezetése a felsőoktatásban „A felsőoktatás magasabb sebességi fokozatba kapcsol” Dr. Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár

Tartalom A bevezetés indokai – járműipari példa és kezdeményezés Nemzetközi, elsősorban német tapasztalatok Hazai példák és az első eredmények Törvényi és rendeleti háttér, aktuális állapot

A bevezetés indokai – járműipari példa és kezdeményezés „A felsőoktatás magasabb sebességi fokozatba kapcsol”

A duális mérnökképzés indokai Magyarországon A hazai ipar szereplői, legerőteljesebben a járműipari vállalatok kifejezetten igénylik a gyakorlat orientált képzésben részesült szakembereket Európa más országaiban (Németország, Hollandia, stb.) az un. kooperatív (vagy a német terminológia szerint itthon az utóbbi időben használt „duális”) képzés kifejezetten sikeresnek bizonyult A jelenlegi kétlépcsős képzés annak struktúrája miatt nem kínál elegendő lehetőséget a gyakorlati képzésre (különösen igaz ez az egyetemi BSc képzésben résztvevők esetén, de a főiskolák sem kivételek ez alól) A felsőoktatásban nagyon alacsony az ipari gyakorlattal rendelkező oktatók száma, a tipikus felsőoktatási karriermodell Magyarországon ettől nagymértékben eltér (ellentétben pl. Németországgal, ahol a kiemelkedő ipari karrier után/mellett a felsőoktatási tevékenység teljese elfogadott és reális alternatíva) Hasonlóan problémás az intézményekben a vállalatok által – a jól megalapozott szakmai tudás mellett – megkövetelt un. „soft-skill”-ek megszerzése (vezetési képesség, együttműködési készség, vállalati kultúra, stb.

Elvárások és vállalások Az ipar az alábbi elvárásokat támasztja: Az akadémiai félévekben megszerzett erős elméleti alapozás azonnal kerüljön gyakorlati alkalmazásra a partner vállalatoknál A képzés időtartama ne haladja meg a 3 évet (6 félév), viszont az elvégzett munkamennyiség legalább egyezzen meg a normál BSc képzésével (210 kp) Az adott diszciplínára vonatkozó szakmai tananyag mellett a hallgatók a vállalatnál elmélyítendő képesség és készségekre vonatkozó elméleti tudást is szerezzék meg A hallgatók az adott szakterület aktuális ismereteinek megfelelő képzésben részesüljenek, azaz a képzésben az adott terület kiemelkedő szakemberei is vegyenek részt Az ipar vállalásai: Egyértelmű elkötelezettség ezen képzés típus mellett A képzés egyetemen/főiskolán folyó részéhez az ipari partnerek biztosítják a szükséges szakmai támogatást A hallgatók kiválasztási folyamat a gazdasági partnernél zajlik (már 17 éves kortól, az érettségi előtt), és csak a kiválasztott hallgatók felvételiznek a duális intézménybe (kétszeres szűrő)

Elvárások és vállalások Az ipar vállalásai: A gyakorlati félévek során az ipari partner biztosítja a képzéshez szükséges legmagasabb szintű feltételeket A vállalat megfelel az intézmény ill. az akkreditációs testület követelményeinek (a vállalat is akkreditálásra kerül vagy az intézmény, vagy az akkreditációs testület által) A társadalom elvárásai: A képzésben résztvevő hallgatók tudása a vállalatoknál történő alkalmazásuk során kielégíti az ott támasztott igényeket, ilyen módon a képzés társadalmi megtérülése lényegesen gyorsabb A duális képzés lényegesen gyorsabban reagáljon a munkaerő piaci elvárásokra mint a hagyományos képzés A duális képzés a vállalati részvétel miatt lényegesen olcsóbb a társadalom számára Az intézmények a duális képzés mellett is elégítsék ki az abban nem résztvevő vállalatok igényeit

Nemzetközi, elsősorban német tapasztalatok „A felsőoktatás magasabb sebességi fokozatba kapcsol”

A duális képzés elindításának indokai A kezdeményező vállalatok: Daimler Benz, Bosh (1970) Alternatív oktatási forma, amely mind a hallgatók, mind a vállalatok számára attraktív A felsőoktatási intézményben eltöltött idő csökkentése (nem a munkamennyiségé!) A munkaadók kívánságának megfelelően rugalmas forma kialakítása, amely rövid időn belül képes reagálni a munkarő piaci követelményekre A vállalatok és a felsőoktatási intézménye tudásának egyesítése a hatékonyabb és magasabb szintű képzés érdekében A folyamatosan emelkedő felsőoktatási költségek megosztása az állam és a vállalatok között

A Baden- Würtemberg-i duális (kooperatív) képzés története Hallgatói létszám 1974: Megalapításra kerül a “Berufsakademie Baden-Württemberg (BA)” elnevezésű egyetem 1982: A képzés strukturális kialakítása befejeződik, az egyetem 8 intézménnyel működik 1989: 15 évvel az alapítás után az intézménynek több mint 10,000 hallgatója van, a partner vállalatok száma meghaladja a 4.000-et 2006: A „Berufsakadeie” oktatási formát átalakítják a bolognai rendszernek megfelelő BS struktúrába 2009: az intézményt hivatalosan is átnevezik: “Duale Hochschule Baden-Württemberg (DHBW)”, a hallgatók száma meghaladja a 25,000-et, akkrediált vállalati partnerek száma pedig a 10,000-et Vállalati partnerek száma

A munkamegosztás alapelvei Tárgy tudás Egyetem: elméleti ismeretek Vállalat: gyakorlati ismeretek Metodikai ismeretek Egyetem: kutatás, számítás Vállalat: projektmunka Professzionális képesítés Szociális készségek Egyetem: prezentációs technika Vállalat: tárgyakástechnika

A képzés struktúrája és munkamennyiségei

Tények és jellemzők (DHBW) 20 akkreditált intenzív duális program üzleti, mérnöki és szociális területen (B.A., B.Eng., B.Sc.) Jelen pillanatban 2000 aktív vállalati partner, aki hallgatói szerződéssel rendelkezik (piacvezetőktől egészen kisméretű vállalatokig) A stuttgarti intézmény 6800 kiválasztott és felvételizett hallgatóval rendelkezik, 2500 hallgató kezdte meg a tanulmányait 2009-ben 150 főállású, és 1800 külső (részállású, óraadó) oktatóval rendelkezik a stuttgarti kar A hallgatói lemorzsolódási arány 5-10% (szemben a német intézményekben általános 30%-al) A hallgatók átlagos tanulmányi ideje csak kismértékben haladja meg a 6 szemesztert A hallgatók számára attraktív forma, kötelezettség csak a 3 év vállalati ösztöndíj alatt van Kisméretű (25 fős) tankörök, akik viszont a teljes képzés alatt együtt maradnak Kismértékű szabadságfok, meghatározott tárgyak

Tények és jellemzők (DHBW) Kötelező külföldi szemeszter (akár vállalati, akár egyetemi), az ETS alkalmazása, bár a tartalom a fogadó intézménnyel közvetlen egyeztetést igényel A képzés szigorú minőségi ellenőrzés mellett zajlik, a résztvevő vállalatok folyamatos minőségi auditálása A résztvevő oktatók erős elméleti és gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek, a vállalati szakemberek részvétele a felsőoktatási modulokban A résztvevő vállalatok közvetlenül elérik a képzésben résztvevő hallgatókat A végzett hallgatók alkalmazási aránya 85-90% A duális formában végzett hallgatók vállalaton belüli minősítése lényegesen jobb (példa: HP minősítési rendszere)

Hazai példák és az első eredmények „A felsőoktatás magasabb sebességi fokozatba kapcsol”

Duális képzés – Kecskeméti Főiskola A járműmérnöki alapszakon a duális képzés 2012 szeptemberében indult. Számok: duális képzésre jelentkezők száma 2012-ben > 300 duális képzésben rendelkezésre álló létszám 25 Nagy vonzerőt jelent a képzés a hallgatók számára!

Duális képzés-Szombathely, Zalaegerszeg

Duális képzés – időbeosztás A teljes képzési idő alatt: felerészben a Főiskolán felerészben a vállalatnál tanulnak, dolgoznak a hallgatók

Első eredmények és visszacsatolások Török Erika, Pap-Szigeti Róbert, Ailer Piroska “A Kecskeméti Főiskola duális képzésének monitoring vizsgálata a hallgatók visszajelzései alapján” Hallgatói motíváció Rövid távon: szakmai gyakorlati tapasztalat szerzése, gyorsabb munkakezdés a rövidebb, de intenzívebb képzés miatt, modern technológiák megismerése Hosszú távon: lényegesen jobb elhelyezkedési lehetőség a munkaerőpiacon

Első eredmények és visszacsatolások Török Erika, Pap-Szigeti Róbert, Ailer Piroska “A Kecskeméti Főiskola duális képzésének monitoring vizsgálata a hallgatók visszajelzései alapján” Eredmények A duális hallgatók mindkét foglalkoztató cégnél több kreditet vettek fel és teljesítettek sikeresen, mint a nem duális képzésben tanuló társaik, és ebből adódóan göngyölt kreditátlaguk is magasabb. Az első tanév két félé súlyozott átlagait összevetve azt láthatjuk, hogy a duális képzésben tanuló hallgatók az első félévben kb. 0,4-del, a második félévben közel 0,7-del jobb átlagot értek el, mint a szintén járműmérnöki képzésben részt vevő társaik Lemorzsolódás gyakorlatilag nincs (1 hallgató külföldi képzés miatt) A mintatantervet követik, az alapképzést 7 féléven belül befejezik a hallgatók

Törvényi és rendeleti háttér, aktuális állapot „A felsőoktatás magasabb sebességi fokozatba kapcsol”

Duális típusú képzések az országban Példák Jelenleg is folyó képzések: Széchenyi István Egyetem – az Audival és más cégekkel közösen Miskolci Egyetem – ipari tanszék formában folytatott duális képzés Nyugat-Magyarországi Egyetem – Zalaegerszegen mechatronikai képzés Kecskeméti Főiskola Tervezett képzések (az Nftv által meghatározott kereteken belül): Nyugat-Magyarországi Egyetem – Szombathelyi gépészmérnök képzés Szegedi Tudományegyetem – szociális szakemberképzés Szolnoki Főiskola – több területen Miskolci Egyetem – informatika Óbudai Egyetem – több területen különböző cégekkel, pl. Salgótarjánban csak ilyen formában ….

Nftv. Szerinti képzés kialakításának státusza Az Nftv. Júliusi módosítása lehetőséget teremtett a “duális” formában folyó képzés létrehozására A törvény létrehozta a Duális Képzési Tanácsot, amely Akkreditálja a vállalatot Meghatározza azokat a területeket is, amelyeken valóban van értelme a duális képzésnek, és a sikeres megvalósításának biztosítottak a feltételei, és engedélyezi a képzés indítását A Duális Képzési Tanácsba delegál: két tagot az oktatásért felelős miniszter: két tagot a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter egy tagot az agrárpolitikáért felelős miniszter egy tagot az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter: három tagot a Magyar Rektori Konferencia: két tagot a Magyar Kereskedelemi és Iparkamara: egy tagot a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara: egy tagot a Magyar Mérnöki Kamara: A tagok kinevezése az elkövetkező hetekben történik meg

A képzés főbb jellemzői Duális formában folyó képzést csak meglévő alapszakra lehet akkreditáltatni (az eredeti tartalom nem sérülhet) A képzés indításához a Duális Képzési Tanácshoz be kell nyújtani: A képzés indításának indoklását Az intézményi tanrendet A vállalati tananyagot Az egyetem és vállalat közötti szerződést A “vállalat”-nak megfeleltethető vállalatok konzorciuma is, amennyiben az akkreditációs feltételeket közösen és fenntartható módon tudják teljesíteni

A képzés indításának ütemezése I. 2014.12.11. (csütörtök) – felsőoktatási intézmény benyújtja a DKT részére a duális képzés indításának engedélyezéséhez szükséges dokumentumokat (szenátusi határozat, megállapodás céggel, tanterv, kapacitásszám, terület megjelölése) 2014.12.30. (kedd) –DKT dönt az akkreditációról 2014.12.31. (szerda) – Oktatási Hivatal közzéteszi felvételi tájékoztatót (Korm.r. 3.§ (4) bekezdés b) pont) 2015.01.31. – felvételi tájékoztató módosítására utolsó lehetőség (Korm.r. 3.§ (5) bekezdés) 2015.02.15. – képzésre jelentkezés határideje (Korm.r. 8.§ (1) bekezdés b) pont)

A képzés indításának ütemezése II. 2015.07.08. – cég közzéteszi a jelentkezők felmérésének eredményét (tehát, hogy kit vállal felvenni szeptemberben) 2015.07.09. (csütörtök) – jelentkezési sorrend változtatásának utolsó időpontja, amennyiben 07.23. a ponthatárhúzás (Korm.r. 10.§ (3) bekezdés: ponthatárhúzást megelőző 14. napig) 2015.07.23. (csütörtök) –ponthatárhúzás feltételezett időpontja (Korm.r. 26.§ (1) bekezdés b) pont: legkésőbb augusztus 05.) 2015.09.01. (kedd) – tanévkezdés feltételezett időpontja (nem írja elő jogszabály) 2015.09.15. (kedd) – beiratkozás, hallgatói szerződés (céggel) megkötésének feltételezett időpontja 2015.10.15. – októberi statisztika leadása

Köszönöm a figyelmet!